AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #1 Skrevet 30. januar 2016 Må søke om sosialhjelp. Trenger ikke høre hvor dum jeg må ha vært for å komme i den situasjonen, det vet jeg selv. Men saken er at jeg har fast vikariat et halvt år (mulig med forlengelse) fra midten av april, med første lønning i mai. Men kun en liten lønning på 5000 som kommer om to uker, ikke noe annen inntekt før mai. Men vil nav reagere hvis de syns jeg har brukt mye penger i de tre månedene jeg må vise kontoutskrift fra. Har hatt ca 34 000 tilsammen siden starten av november, mye er gått til regninger siden jeg lå litt bak, samt en liten tur til Bergen som var planlagt i et halvt år. I tillegg kommer julegaver. Kan det være jeg ikke får sosialstøtte siden jeg har brukt for mye? Og er det mulig for meg å få noe penger raskt? Har ikke penger til mat nå, og har levd på 100 kroner siden sist helg. Anonymkode: 97748...dfb
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #2 Skrevet 30. januar 2016 Du må vise kontoutskrifter som viser saldo i dag, spiller ingen rolle hva du har hatt, det som teller er i dag. Anonymkode: d5a34...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #3 Skrevet 30. januar 2016 Dersom du skulle vært selvhjulpen med de pengene du har hatt, kan det tenkes at du får det som et lån. Anonymkode: 71816...ef5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #4 Skrevet 30. januar 2016 Ok, takk for svar. Tror jeg bare skriver ut begge deler, så får jeg se hva de sier de vil ha. Skal ned på mandag, men er litt spent på hva de vil si. TS Anonymkode: 97748...dfb
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #5 Skrevet 30. januar 2016 Sosialstønad får man, det blir ikke omgjort til lån. Vil man ha lån, går man i bank. Anonymkode: d5a34...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #6 Skrevet 30. januar 2016 Nei det betyr ingen ting hvor mye penger du hadde tidligere, det som betyr noe for nav er hvor mye penger du har i dag. Så ja ut ifra hva du forteller, kan du få hjelp. Nødhjelp i starten for mat mens søknaden er inne for behandling. Anonymkode: 6cd91...812
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #7 Skrevet 30. januar 2016 Ok, takk for svar håper det stemmer. Må ha noe penger til mat snart hvertfall Anonymkode: 97748...dfb
Miranda16 Skrevet 30. januar 2016 #8 Skrevet 30. januar 2016 (endret) Det er flere misoppfatninger som svar her. Du må bla vise kontoutrskrifter for 3 måneder tilbake, at du er ajour med betaling av husleie. Sosialtjenesten vil se på det høye forbruket du har hatt som kunne vært brukt på å forsørge deg selv i flere måneder. F.eks vil du nok svare på hvorfor du valgte å bruke dine økonomiske midler til å reise og julegaver enn å kunne forsørge deg selv. Du får uansett søke, men du vil antageligvis få minimalt med støtte om søknaden skulle bli innvilget, nettopp fordi du ikke vis tilstrekkelig om man kalle det tilstrekkelig økonomisk ansvarlighet. Og nei, NAV yter ikke stønad som lån! Endret 30. januar 2016 av Miranda16 2
Gjest O.G. Skrevet 30. januar 2016 #9 Skrevet 30. januar 2016 Et øyeblikk siden, Miranda16 skrev: Det er flere misoppfatninger som svar her. Du må bla vise kontoutrskrifter for 3 måneder tilbake, at du er ajour med betaling av husleie. Sosialtjenesten vil se på det høye forbruket du har hatt som kunne vært brukt på å forsørge deg selv i flere måneder. F.eks vil du nok svare på hvorfor du valgte å bruke dine økonomiske midler til å reise og julegaver enn å kunne forsørge deg selv. Du får uansett søke, men du vil antageligvis få minimalt med støtte, nettopp fordi du ikke vis tilstrekkelig om man kalle det tilstrekkelig økonomisk ansvarlighet. 34000kr blir uansett ikke mye å rutte med i månedene november, desember og januar. Du må huske på at folk skal betale husleie på den lønnen på tre måneder som kan hurtig råke opp i 25 tusen, deretter er det mat i tre måneder og så julegaver. Fantastisk at TS har fått til tur i tillegg til de nevnte tingene. Så Ts har ingenting å frykte her, eller skal i hvertfall ikke ha noe å frykte. Det er uansett bedre å søke før enn etterpå siden NAV ikke dekker gjeld.
Rosalie Skrevet 30. januar 2016 #10 Skrevet 30. januar 2016 Sitat Personopplysningsloven stiller i § 11 noen grunnkrav til behandling av personopplysninger. Et slikt krav er at opplysningene må være relevante for formålet med behandlingen. Formålet må være saklig begrunnet i den behandlingsansvarliges virksomhet. Sosialtjenesten skal med andre ord ikke innhente andre, flere eller mer detaljerte personopplysninger enn det som er nødvendig for å behandle den konkrete saken. Hvilke opplysninger som er nødvendige vil variere. I de aller fleste tilfeller vil en persons vesentlige inntekter og utgifter, så som lønn, trygd, bidrag, utgifter til bolig, strøm, forsikringer, banklån mv. fremgå av lønnsslipper, regninger, giroblanketter og lignende. En kontoutskrift, som viser alle bevegelser på konto i et bestemt tidsrom, inneholder store mengder personlig informasjon, og mye av denne er ikke relevant for sosialtjenestens behandling av saken. Kontoutskrift kan derfor ikke kreves fremlagt rutinemessig. Krav om å legge frem kontoutskrift skal ikke være hovedregel ved behandlingen av søknader om økonomisk stønad. Dersom den konkrete situasjonen er slik at enkelte nødvendige opplysninger ikke kan dokumenteres på annen måte, og sosialtjenesten finner det nødvendig å be om kontoutskrift, skal det gjøres klart for klienten hvilke opplysninger det er behov for, og hvorfor. Klienten vil da kunne "sladde" andre opplysninger fra utskriften før denne legges frem for sosialtjenesten. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/u-42003-sosialtjenestens-adgang-til-a-kr/id423352/
Gjest O.G. Skrevet 30. januar 2016 #11 Skrevet 30. januar 2016 Veldig greit å levere kontoutskrift for da viser man jo at man ikke har noe å skjule.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #12 Skrevet 30. januar 2016 Er redd de skal avslå søknaden hvis de mener jeg har brukt for mye penger i november og desember. Brukte jo mer penger på mat da jeg reiste så den posten er større enn vanlig, og større enn nødvendig. Skyldte noen penger til søsteren min også, så betalte de tilbake ved å betale for julegavene vi skulle gi sammen. Har jo husleie og strømleie som faste utgifter, men betalte også endel i regninger jeg hadde utsatt som måtte betales. Kan jo vente med å søke til det er mer enn 3 måneder siden lønnen i november, men har ikke penger til mat før jeg får søkt Anonymkode: 97748...dfb
Kontormus Skrevet 30. januar 2016 #13 Skrevet 30. januar 2016 Hvis du hadde kjennskap til at penge ikke kom til å holde, vil du kanskje få kritikk for ikke å ha levd på eksistensminimum, eller rettere sagt, etter deres satser. MEN, de kan ikke sette vilkår ETTER at handlingene er gjort, og nekte deg mat og husly pga dette. 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #14 Skrevet 30. januar 2016 Ts her: Takk for mange og raske svar! Har vel vært litt dum, og ikke planlagt utgiftene mine godt, føler litt at det ikke er noen vits når jeg vet at det ikke kommer til å gå opp uansett, selvom jeg vet dette er feil, men blir demotivert. Og er veldig flink til å skyve problerer vekk så lenge det går. :/ ikke noen gode kvaliteter. Vet dere forresten hvor raskt man kan få nødhjelp? Anonymkode: 97748...dfb
Kontormus Skrevet 31. januar 2016 #15 Skrevet 31. januar 2016 Vet ikke om det er likt over alt, men jeg er kjent med en praksis som at de utsteder en slags kontantkort som man går i minibank med å får i kontanter. Tror du må møte på NAV for å få dette, og det er ikke mye. Type 200 kr for 4 dager eller noe
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #16 Skrevet 31. januar 2016 12 timer siden, Kontormus skrev: Hvis du hadde kjennskap til at penge ikke kom til å holde, vil du kanskje få kritikk for ikke å ha levd på eksistensminimum, eller rettere sagt, etter deres satser. MEN, de kan ikke sette vilkår ETTER at handlingene er gjort, og nekte deg mat og husly pga dette. Så jeg bruke pengene mine på silikonpupper for så å gå på sosialen? Anonymkode: ce6fb...867
Kontormus Skrevet 31. januar 2016 #17 Skrevet 31. januar 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg bruke pengene mine på silikonpupper for så å gå på sosialen? Anonymkode: ce6fb...867 Du kan vel i teorien bruke dem på hva du vil, men det kan hende de vil at en skal gå til rådgivning da. 1
Gjest O.G. Skrevet 31. januar 2016 #18 Skrevet 31. januar 2016 Uansett så er ikke 34000kr mye på tre måneder og jeg synes TS har vist seg dyktig her. Betalt gjeld, regninger, husleie og strøm. Sosialkontoret kan ikke kreve mer altså.
Fjompen Skrevet 31. januar 2016 #19 Skrevet 31. januar 2016 34000 inkludert betaling av boutgifter er jo bare omtrent den summen man skal leve av på sosialstøtte, hvorfor bråker folk om det?
Gjest O.G. Skrevet 31. januar 2016 #20 Skrevet 31. januar 2016 42 minutter siden, Fjompen skrev: 34000 inkludert betaling av boutgifter er jo bare omtrent den summen man skal leve av på sosialstøtte, hvorfor bråker folk om det? Fordi de ikke kan å regne eller føre et budsjett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå