AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #1 Skrevet 30. januar 2016 Katten hadde et sår som det kom grønn guffe utav. Det bygget seg opp til en byll som tydeligvis har sprukket i natt. Nå er det et åpent sår der med friskt blod i. Hva skal jeg gjøre med det? Har til nå renset med pyrisept. Skal jeg helle pyrisept i såret eller la det være i fred? Anonymkode: 3a51e...200
Solknapp Skrevet 30. januar 2016 #2 Skrevet 30. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Katten hadde et sår som det kom grønn guffe utav. Det bygget seg opp til en byll som tydeligvis har sprukket i natt. Nå er det et åpent sår der med friskt blod i. Hva skal jeg gjøre med det? Har til nå renset med pyrisept. Skal jeg helle pyrisept i såret eller la det være i fred? Anonymkode: 3a51e...200 Vi har akkurat hatt katten vår hos dyrlegen pga rift og anbefaler at du tar med katten til dyrlegen for undersøkelse. Vi fikk i tillegg til resept på medisiner (smertestillende og betennelsedempende) beskjed om å kjøpe saltvannsoppløsning som skal rense såret deretter en spray hos dyrlegen som leger såret. I tillegg må man passe på så pus ikke slikker/rører borti såret så det kommer bakterier.
Hattivatti Skrevet 30. januar 2016 #3 Skrevet 30. januar 2016 Pusen min opplevde det samme bare på halen. Jeg tok han med til dyrlegen og han måtte ha en pencilinkur. Jeg ville ha han til dyrlegen for å få sjekket at han ikke hadde flere skader jeg ikke så også. Det er ikke lett å merke med de små pelsdottene.
Lillemini Skrevet 30. januar 2016 #4 Skrevet 30. januar 2016 Er såret stort? Hvor ligger det? Er du sikker på at hele byllen har sprukket? Når vi får inn katter med byller barberer vi området, åpner byllen om den ikke er sprukket, sjekker for andre skader og hvor dypt såret/byllen går inn i vevet, renser godt med klorhexidinløsning og gir antibiotika. Om såret er infisert trenger katten atibiotika. Er nok best med en tur til veterinæren. Siden det er helg vil jeg anbefale deg å fortsette rens av såret, du trenger neppe å ringe vakttelefon. Du kan gjerne vaske med saltvannsløsning først, deretter klorhexidinløsning.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #5 Skrevet 30. januar 2016 Ts her såret er på øreflippen så greit å se. Kanskje oppimot 1cm i dia. I dag tidlig var det åpent med blod. Jeg tørket av med en dott med pyrisept. I kveld så jeg det har begynt å lukke seg. Ser ingenting grønt lengre. Tar kontakt med dyrlege mandag hvis det ikke fortsatt bedrer seg. Takk for svar! Anonymkode: 3a51e...200
Lillemini Skrevet 30. januar 2016 #6 Skrevet 30. januar 2016 Jeg hadde avventet med veterinær hadde jeg vært deg. Er såret såpass lite og det ikke er noe tegn til infeksjon burde du bare fortsette å rense. Se etter tegn på infeksjon og bylldannelse, kommer dette må du selvfølgelig ta pusen inn, om ikke vil det nok lege seg selv.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #7 Skrevet 30. januar 2016 Ts igjen ha han har allerede hatt byll, den er sprukket nå og ser greit ut syns jeg. Anonymkode: 3a51e...200
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå