bippo Skrevet 30. januar 2016 #1 Skrevet 30. januar 2016 Hei! Jeg har en goldengutt på 1,5 år, og han har egentlig alltid vært veldig avslappet og trygg, men nå tror jeg det har klikket for han. Den siste uken har han ikke gjort annet enn å stresse rundt og pipe hele tiden. Han vekker oss også på natten. Fysisk er han helt fin. Han har en spøkeperiode nå, forhåpentligvis den siste, men det er hvertfall den kraftigste han har hatt. Han er engstelig for alt, og bare det å gå på gulvet syns han er ekkelt. Jeg vurderer å ta på han potesokker, men vet ikke om det vil forsterke følelsen av at det er skummelt? Jeg klipper hvertfall ned klørne så godt jeg kan, men det er begrenset hvor korte de kan bli mtp nerver osv Det har også blåst kraftig det siste døgnet så hele huset knirker, og det syns han er kjempeekkelt. Han har aldri brydd seg om det før. Ikke nok med det, men det er også ei tispe i nabolaget som har løpetid, så han vil ut hele tiden, og setter seg helt fast i ett spor som han må følge. Det er mildt sagt vanskelig å gå tur med han om dagen. En annen ting som nok ikke har hjulpet er at det har vært utrolig kaldt i nesten hele januar, så vi har ikke hatt mulighet til å gå på så lange turer som vi pleier. Jeg har prøvd å aktivisere han inne, kjøpt noen sånne Nina Ottosson leker og trent litt på søk og øvd inn nye triks, men det holder ikke. Nå hadde det egentlig vært perfekt turvær, men det er dessverre så glatt at vi begge sklir rundt som Bambi. Jeg vet at dette mest sannsynlig er midlertidig, men er det noen som kan komme med noen råd om hvordan vi best håndterer dette mens det varer? Det holder på å klikke for hele gjengen her snart
Tabris Skrevet 30. januar 2016 #2 Skrevet 30. januar 2016 Trøst deg med at det vil gå over. Løpetispe i nærheten av hormonell unghund kan gjøre hvem som helst litt småsprø. Kombinert med spøkelsesalder og en hund som kanskje er litt understimulert pga vær og glatte, så kan det bli en utfordring for enhver. Kan dere kjøre til et sted hvor det er mindre glatt og gå tur der? Ellers tenker jeg at mental aktivisering vil roe ned mer enn hva tur kan gjøre. Bli med på fellestreninger med en hundeklubb en gang eller to i uka? Trene mer spor og søk? Nesearbeid er ypperlig for å slite ut en hund mentalt. Da tenker jeg ikke på ting som godbitsøk, som er gøy i seg selv men ikke særlig utfordrende for en hund. Ellers vil jeg tro, uten at jeg selvsagt kan si det sikkert, at mesteparten av dette kommer av løpetispa, og der er det lite annet å gjøre enn å smøre seg med tålmodighet. Hold hunden opptatt med andre ting (aktivisering som roer ned). Hvis han ikke roer seg, og det evt er flere tisper i nabolaget som gjør at han stresser mye over lengre tid, så kan dere vurdere chip-kastrering (midlertidig kjemisk kastrering), men det er jo hvis dette blir et vedvarende problem.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #3 Skrevet 30. januar 2016 Når det er som glattest kan man søke seg til store parkeringshus om kveldene og se om dere har plass til å trene der på et mye tørrere underlag. Ellers så må man bare ta flere korte turer ut i mange kuldegrader enn det som man pleier å gjøre. Han er understimulert nå, og løpetid i nabo laget gjør alt verre når han har sånn overskudd av energi. Når det er mye snø er det faktisk perfekt å få hunden ut i den høye snøen slik at han kan bruke alle muskler for å bykse seg fremover. Hopp oppi selv også og lek sammen! Kaste opp snøballer - det elsker en golden å hoppe etter! I lysløypene er det ofte skøytespor som er såpass kompakte at en hund ikke ødelegger underlaget ved å gå der. Ta tau rundt livet med bikkja og skiene fatt. Helt perfekte forhold. Mange som gjør dette hvor jeg bor. Anonymkode: 25349...fee
bippo Skrevet 30. januar 2016 Forfatter #4 Skrevet 30. januar 2016 Hei, tusen takk for svar! Tabris: vi har ikke bil, og siden vi bor i indre gokk er det ikke noe særlig opplegg for folk med hund, dessverre :/ vi pleier å gjemme lekene hans så han kan lete etter de også, men det hjelper ikke så veldig. Men vi trener inn litt forskjellige unyttige kommandoer og triks, og det blir han litt sliten av heldigvis får bare krysse fingrene for at det går over snart. Må jo være grusomt slitsomt for han også, stakkar. AB: parkeringshus kan vi dessverre se langt etter her, vi bor på landet snøen er for der meste skare nå, så å leke i snøen blir litt vondt for han. Men vi får bare finne på noe lurt, og stå i det til han er ferdig. Vi prøver hvertfall å ikke gjøre han mer stressa.
bippo Skrevet 5. februar 2016 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2016 Hei igjen, jeg har et spørsmål til. Bikkja har nå roet seg, og er tydelig over det verste, han slapper av fint og hadde i natt første natta på to uker der vi ikke våknet av han (sykt deilig). Men han syns fremdeles det er skummelt å gå på gulvet. Jeg har klippet klørne hans kortere enn de noensinne har vært for at de ikke skal skrape, og klippet ned håret mellom tredeputene så han skal få mer grep på gulvet. Likevel er det visst kjempeskummelt. De to siste dagene har jeg latt han ha på potesokkene etter at vi har kommet inn fra tur i en halvtime eller noe, og da slapper han helt av og løper over gulvet uten problemer. Vil det være dumt av meg å bare la han ha på potesokkene til resten av spøkingen har gitt seg? Vil det forsterke følelsen av at det er skummelt? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.
Mardina Skrevet 9. februar 2016 #6 Skrevet 9. februar 2016 (endret) Hvis du synes det er glatt å gå ute, så anbefaler jeg å kjøpe skikkelige brodder/evt piggsko. Da føler man seg i hvert fall litt tryggere på glattisen Ellers er jeg enig med andre her, det vil gå over. Han har nok en del fluer i hodet nå og mye hormoner i omløp, så da gjelder det å få kanalisert ut dette på en riktig måte. Mental trening er supert for sånne hormontroll. Du har jo en Golden, som er både matglad og lærevillig. Lær han noen triks f.eks, godbitsøk, sitte på en benk og bare se på folk som går forbi f.eks. Mulighetene er mange, bare man bruker fantasien... Setter han seg fast i en lukt ute, så vær streng og dra han med deg videre. Ikke la han henge seg opp i sånne lukter, da vil det bli vanskelig å plukke det av han senere. Endret 9. februar 2016 av Mardina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå