AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #1 Del Skrevet 29. januar 2016 Jeg har for første gang flyttet for meg selv. Og jeg er glad for å være selvstendig og klare meg selv. Men nå krever moren min å få en kopi av nøkkelen til leiligheten i tilfelle noe "skjer". Jeg har ikke lyst til dette. Hun er tidligere vant med å ha både nøkler til foreldre, søsken osv. Jeg forstår jo at det er ok at en har en kopi om noe skulle skje, men jeg vil ikke at det skal være henne. Det er typisk henne å bare låse seg inn om jeg feks er på jobb for å hente/levere noe. Jeg ønsker også å være i "fred" og vil ikke at hun har muligheten til å låse seg inn om hun ringer på og jeg ikke åpner. Jeg er ikke tilhenger av spontane besøk. Hvordan skal jeg forklare dette til henne? Og hvordan skal jeg si til henne at jeg ikke vil ha spontane besøk. Jeg liker å hvertfall på en melding meg "jeg kommer innom for å levere noe om 10min". Da får jeg hvertfall sjans til å forberede meg. Jeg har ikke noe å skjule altså, men jeg liker å planlegge. Jeg vil også fortelle henne at min bror skal få en kopi av nøkkelen, men jeg er redd for at hun kommer til å mase på han om å "låne" denne. Anonymkode: 44664...093 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 29. januar 2016 #2 Del Skrevet 29. januar 2016 Har du ei venninne du kan gi nøkkelen til? Da kan du jo bare si: "Takk, men det er ikke nødvendig. Anne har kopi av nøkkelen." 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #3 Del Skrevet 29. januar 2016 Du er voksen, selvstendig og "nei" er en fullstendig setning. Du trenger ikke forklare deg selv. Anonymkode: 6b820...b8b 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #4 Del Skrevet 29. januar 2016 AnonymBruker skrev (På 29.1.2016 den 23.13): Jeg har for første gang flyttet for meg selv. Og jeg er glad for å være selvstendig og klare meg selv. Men nå krever moren min å få en kopi av nøkkelen til leiligheten i tilfelle noe "skjer". Jeg har ikke lyst til dette. Hun er tidligere vant med å ha både nøkler til foreldre, søsken osv. Jeg forstår jo at det er ok at en har en kopi om noe skulle skje, men jeg vil ikke at det skal være henne. Det er typisk henne å bare låse seg inn om jeg feks er på jobb for å hente/levere noe. Jeg ønsker også å være i "fred" og vil ikke at hun har muligheten til å låse seg inn om hun ringer på og jeg ikke åpner. Jeg er ikke tilhenger av spontane besøk. Hvordan skal jeg forklare dette til henne? Og hvordan skal jeg si til henne at jeg ikke vil ha spontane besøk. Jeg liker å hvertfall på en melding meg "jeg kommer innom for å levere noe om 10min". Da får jeg hvertfall sjans til å forberede meg. Jeg har ikke noe å skjule altså, men jeg liker å planlegge. Jeg vil også fortelle henne at min bror skal få en kopi av nøkkelen, men jeg er redd for at hun kommer til å mase på han om å "låne" denne. Anonymkode: 44664...093 Ekspander Du må bare si det til henne. Dere er begge voksne nå, så høflig men direkte nok til at det ikke er mulig å misforstå er trikset. Det trengst ikke gjøres komplisert, som ofte ellers er det enkle det beste. Feks: "nei, det kommer selvsagt ikke på tale at du får en ekstra nøkkel. Du er nemlig av typen som låser seg inn uten lov, og det er jeg OVERHODET ikke komfortabel med". Dersom du vil at hun skal si fra før hun kommer må du også si det. Og så må du være utilgjengelig dersom hun dukker opp. En trenger ikke slippe inn folk som står på døra. En trenger ikke engang åpne den. Dører er som telefoner - det er du som velger når du er å nå. Når hun innser at forvarsel fører til det hun ønsker - åpen dør - så gir hun forvarsel. Anonymkode: 24367...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #5 Del Skrevet 29. januar 2016 Kan du ikke bare gi ekstranøkkel til en venninne eller kompis. Da lyver du heller ikke. Kanskje noen som bor nærmere enn henne så kan det være en fin forklaring på hvorfor det er mer praktisk. Når du har flyttet for deg selv har ikke moren din noe med å låse seg inn hos deg. Høres ikke helt som du ikke stoler helt på henne så da burde du hvert fall ikke gi henne nøkkel. Nøkkelen burde være hos noen du stoler på. Hele poenget med ekstranøkkel er at den skal være hos noen du stoler på, og den skal bare brukes når du har gitt tillatelse eller ved nød. Anonymkode: f29d4...132 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #6 Del Skrevet 29. januar 2016 Min mor tok ekstranøkkelen min uten at jeg visste det. Jeg ga til slutt opp å prøve å få den tilbake, og innstallerte en dørlenke så hun ikke kan låse seg inn når jeg er hjemme. Anonymkode: b742e...091 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Skrevet 29. januar 2016 #7 Del Skrevet 29. januar 2016 AnonymBruker skrev (På 29.1.2016 den 23.28): Min mor tok ekstranøkkelen min uten at jeg visste det. Jeg ga til slutt opp å prøve å få den tilbake, og innstallerte en dørlenke så hun ikke kan låse seg inn når jeg er hjemme. Anonymkode: b742e...091 Ekspander Da hadde jeg byttet lås 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #8 Del Skrevet 29. januar 2016 Høres ut som du har et større problem med moren din enn bare det med nøkkelen. Skrev du ikke nettopp at moren din ville ha nøkkelen din, og rett etterpå skriver du at hun har tatt nøkkelen, og du har installert lenke. Jeg skjønner derfor ikke helt. Har du gitt opp å få tilbake nøkkel eller vil du ha råd om å få den tilbake? Anonymkode: f29d4...132 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #9 Del Skrevet 29. januar 2016 Mamma spurte om å få min, jeg sa nei. Så spurte broren min, tilfelle noe skjer. Jeg har mistet nøkkel både på ferie og ved ran i hjembyen før så det er faktisk veldig nyttig å ha en ekstra nøkkel hos noen andre man kan nå til alle døgnets tider i stedet for å måtte skifte lås og styre med låsesmed fordi ekstranøkkelen er inne i leiligheten, men jeg endte opp med å gi nøkkelen til bestevenninda mi. Anonymkode: 958bd...fd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mippi Skrevet 30. januar 2016 #10 Del Skrevet 30. januar 2016 AnonymBruker skrev (På 29.1.2016 den 23.51): Høres ut som du har et større problem med moren din enn bare det med nøkkelen. Skrev du ikke nettopp at moren din ville ha nøkkelen din, og rett etterpå skriver du at hun har tatt nøkkelen, og du har installert lenke. Jeg skjønner derfor ikke helt. Har du gitt opp å få tilbake nøkkel eller vil du ha råd om å få den tilbake? Anonymkode: f29d4...132 Ekspander Det er AB...093 og AB...091. To forskjellige. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #11 Del Skrevet 30. januar 2016 AnonymBruker skrev (På 29.1.2016 den 23.13): Jeg har for første gang flyttet for meg selv. Og jeg er glad for å være selvstendig og klare meg selv. Men nå krever moren min å få en kopi av nøkkelen til leiligheten i tilfelle noe "skjer". Jeg har ikke lyst til dette. Hun er tidligere vant med å ha både nøkler til foreldre, søsken osv. Jeg forstår jo at det er ok at en har en kopi om noe skulle skje, men jeg vil ikke at det skal være henne. Det er typisk henne å bare låse seg inn om jeg feks er på jobb for å hente/levere noe. Jeg ønsker også å være i "fred" og vil ikke at hun har muligheten til å låse seg inn om hun ringer på og jeg ikke åpner. Jeg er ikke tilhenger av spontane besøk. Hvordan skal jeg forklare dette til henne? Og hvordan skal jeg si til henne at jeg ikke vil ha spontane besøk. Jeg liker å hvertfall på en melding meg "jeg kommer innom for å levere noe om 10min". Da får jeg hvertfall sjans til å forberede meg. Jeg har ikke noe å skjule altså, men jeg liker å planlegge. Jeg vil også fortelle henne at min bror skal få en kopi av nøkkelen, men jeg er redd for at hun kommer til å mase på han om å "låne" denne. Anonymkode: 44664...093 Ekspander Din mor har ingen krav på nøkkel, din bror bør heller ikke få nøkkel når han ikke klarer å holde din mor unna. Er du voksen nok til å bo for deg selv så er du heller ikke avhengig av å ha din mor som "kontrollør" etter eget for godt befinnende. Hva om du får deg en kjæreste og hun står i døra når dere har sex? For å sette ting på spissen. Bor du i et brl. Eller andre steder så har som regel brl eller andre masterkee til også din bolig. Skjer det noe dramatisk eller du ligger skadet inne så nødåpnes døra raskere enn din mor rekker å kommemed nøkkel. Dette er tull fra din mor å kreve, bejold og hold kontroll på dine egne første nøkler til eget hjem, selv. Anonymkode: 7c9d7...b59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 30. januar 2016 #12 Del Skrevet 30. januar 2016 Det er jo lurt at en som står deg nært har en ekstranøkkel. Hva med å gi henne en, forsøke og se hvordan det går over en periode? Gi beskjed om at den kun skal brukes etter avtale med deg. Og dersom dere ikke har avtale må det være helt spesielle situasjoner (som at hun drar innom for å hente nødvendige saker til deg om du kommer på sykehus liksom). Følger hun ikke dette, så ber du om å få nøkkelen tilbake og viser til det du fortalte henne da hun fikk den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #13 Del Skrevet 30. januar 2016 AnonymBruker skrev (På 29.1.2016 den 23.51): Høres ut som du har et større problem med moren din enn bare det med nøkkelen. Skrev du ikke nettopp at moren din ville ha nøkkelen din, og rett etterpå skriver du at hun har tatt nøkkelen, og du har installert lenke. Jeg skjønner derfor ikke helt. Har du gitt opp å få tilbake nøkkel eller vil du ha råd om å få den tilbake? Anonymkode: f29d4...132 Ekspander Det var en annen ab som skrev det, det ser du på koden nederst i innlegget. Anonymkode: 0c443...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #14 Del Skrevet 30. januar 2016 Haha, takk for forklaring. Jeg syns det var rart at TS sin mor hadde fått tak i nøkkelen, fått satt på lenke og hadde gitt opp allerede Anonymkode: f29d4...132 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 30. januar 2016 #15 Del Skrevet 30. januar 2016 Det er veldig praktisk at noen andre enn deg selv hsr en ekstranøkkel. Kanskje du mister din på bussen, kansje du er utenbys og noe bare MÅ sjekkes i leiligheten, etc. Men det MÅ være en person du stoler på! Å være i besittelse av en ekstranøkkel er nettopp det, man har en nøkkel. Det er ikke en åpen invitasjon. Min mor har min ekstranøkkel, og jeg hennes. Men jeg vet med 100% sikkerhet at hun aldri ville låst seg inn i min bolig uten tilatelse. En del av det å bli voksen, er å løsrive seg fra foreldrene. Å sette grenser rundt deg selv. Ikke gi moren din nøkkel til huset ditt om du ikke stoler på henne. Men jeg vil absolutt anbefale at noen har en ekstranøkkel. En venninne? Et søsken? En nabo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 30. januar 2016 #16 Del Skrevet 30. januar 2016 Klart at ts skal få ha sin nye leilighet for seg selv og ikke ha mamma trampende inn når som helst som hun syns at hun må "bare sjekke litt sånn i tillfelle det skulle skje noe". Jeg har bodd for meg selv mange steder, men det har aldri hendt noe som andre måtte inn for å ordne og det gjør det nok ikke hos ts heller om h*n husker å skru av/lukke/låse alt som skal passes på i en leilighet. Ts: Det er din plass og mamma må slippe taket nå. Du må si det høyt til henne og stå på ditt, uansett hva hun syns om det. Lykke til på de syv hav! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå