Gå til innhold

Brød som har ligget i fryseren

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker å fryse ned brød og rundstykker siden jeg ikke rekker å spise alt før det blir for gammelt. 

Hvis jeg tar opp rundstykker nå i kveld, vil de jo mest sannsynlig tines på kjøkkenbenken i løpet av noen timer. Derfor blir de jo liggende opptint i noe tid, før jeg spiser dem i morgen. 

Kan jeg likevel spise dem, eller er de som "gamle" da? Vet at det er bare å ta opp og prøve, men lurer på om noen vet :)

Anonymkode: c9436...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De blir ikke tørre av å ligge innpakket på kjøkkenbenken en natt. 

Anonymkode: 605db...d4a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville puttet de i en pose isåfall. Legger du de rett på benken uten pose så blir de harde og tørre. 

Anonymkode: de5fd...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer helt fint å tine brødvarer i pose på benken over natta. Gjør det selv et par ganger i uka.

Endret av peppermyntete
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De blir ikke tørre av å ligge innpakket på kjøkkenbenken en natt. 

Anonymkode: 605db...d4a

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville puttet de i en pose isåfall. Legger du de rett på benken uten pose så blir de harde og tørre. 

9 minutter siden, peppermyntete skrev:

Det fungerer helt fint å tine brødvarer i pose på benken over natta. Gjør det selv et par ganger i uka.

Jeg pakker jo dem inn i brødpose på kjøkkenbenken :) De blir liggende i rundt 10 timer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke helt problemet. Jeg spiser brød som har vært frossent, og det holder seg i tre dager minst i brødpose (plast) når det ligger på kjøkkenbenken. Er det ikke innpakket vil det selvsagt bli inntørket. 

Anonymkode: 24f2f...480

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pakker jo dem inn i brødpose på kjøkkenbenken :) De blir liggende i rundt 10 timer. 

Jeg har tint brød liggende på benken i opptil en uke. Virkelig ikke et problem!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stringfellow1 skrev:

jeg trodde det var helt vanlig å legge brød i fryseren, og så ta opp dette etter behov?

:P

Det er det også, så vidt jeg vet.

Når jeg kjøper meg brød deler jeg de i to og fryser ned. Da kan jeg ta opp et halvt brød av gangen og spise det opp før det blir gammelt (bor alene). Så et brød fra fryseren holder seg fint i 3-4 dager her. Ingen grunn til at et rundstykke ikke skulle tåle en natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Hjemme kjøper jeg mange brød når jeg først handler og fryser ned... Tar opp hele brød når det gamle blir spist opp. Er nesten kun jeg som spiser brød og det blir ikke gammelt... Så 10 timer gjør neppe brød/rundstykker gamle:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Stringfellow1 skrev:

jeg trodde det var helt vanlig å legge brød i fryseren, og så ta opp dette etter behov?

:P

Samme tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager så meget at jeg spurte om noe som tydeligvis var VELDIG opplagt for noen av dere. Spar meg for kommentarene, dere trenger ikke svare hvis dere ikke har noe annet å skrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker å fryse ned brød og rundstykker siden jeg ikke rekker å spise alt før det blir for gammelt. 

Hvis jeg tar opp rundstykker nå i kveld, vil de jo mest sannsynlig tines på kjøkkenbenken i løpet av noen timer. Derfor blir de jo liggende opptint i noe tid, før jeg spiser dem i morgen. 

Kan jeg likevel spise dem, eller er de som "gamle" da? Vet at det er bare å ta opp og prøve, men lurer på om noen vet :)

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi pleier å legge frosne bakervarer i en plastpose i kjøleskapet om kvelden og ta de ut på benken før vi går på badet om morgenen. Da synes vi brødmaten blir best. Du kan og putte dem 5 ,sekunder i mikroen på opptiningsprogram. 

Anonymkode: 82a2c...552

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager så meget at jeg spurte om noe som tydeligvis var VELDIG opplagt for noen av dere. Spar meg for kommentarene, dere trenger ikke svare hvis dere ikke har noe annet å skrive. 

Jeg vil svare avvikende fra de andre: 

brød og andre bakevarer kan fint fryses. Men med mindre de inneholder mye fett så tiner de jo åpenbart ikke i "fersk" kvalitet og holder IKKE en uke på benken. Det er ikke normalen med mindre en er veldig fattig eller veldig lat. Normalen er å tine til hvert måltid og lunke brødet i ovn, mikro eller på stekepanne/brødrister.

Uavhengig av om du tiner rundstykker i kveld eller i morgen må de varmebehandles (helst ristes) for å smake ok. Kapp rundstykket i to og stek det med kuttflaten ned på en stekepanne. Ha gjerne ligg olje og hvitløk på. :nigo: Vi lever bare knappe 100 år. Ikke på langt nær lenge nok til å spise ukesgammelt(!) brød. 

Anonymkode: 68c67...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha brød i plastposer annet enn under selve frysingen. Det blir bløtt og kjedelig i stedet for sprøtt og nydelig.

Papirposene du får dem i holder fint. Eventuelt et rent glasshåndkle hvis det er noe du har laget selv. Eller en brødboks, gitt at den ikke er plast, eller i så fall ikke 100% lufttett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele vitsen med å fryse brød og annet er jo at man kan ta det opp slik at det tines? Det kan ligge i et par dager, akkurat slikt som ferskt brød og andre bakevarer :)

Anonymkode: 0f561...15c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Utenegenart skrev:

Ikke ha brød i plastposer annet enn under selve frysingen. Det blir bløtt og kjedelig i stedet for sprøtt og nydelig.

Papirposene du får dem i holder fint. Eventuelt et rent glasshåndkle hvis det er noe du har laget selv. Eller en brødboks, gitt at den ikke er plast, eller i så fall ikke 100% lufttett.

Her holder brødene seg sprø når vi pakker dem i plastpose. Glemmer vi det og lar de ligge i papirposen så blir skorpa og halve brødet steinhardt og knusktørt etter en dag (selv om vi lukker posen godt).. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...