AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #1 Skrevet 29. januar 2016 Jeg flytter snart inn i ny leilighet og må kjøpe meg vaskemaskin. Nå er jeg enslig og barnløs, men jeg ønsker meg barn om 5-7 år. En vaskemaskin lever vel i 10 år eller lenger. Bør jeg kjøpe en maskin som passer for en person (som søler veldig lite), eller bør jeg kjøpe en litt større som passer for to og som vil tåle spedbarnsperiode? Jeg tenker at det er teit å kjøpe stor maskin i tilfelle jeg får mann og barn i fremtiden, men samtidig er det dumt å måtte kjøpe ny maskin om få år. Noen råd? Anonymkode: b5dc5...047
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #2 Skrevet 29. januar 2016 Om økonomien tillater det ville jeg godt for Miele alltid Anonymkode: 76282...8e5 1
Kvist Skrevet 29. januar 2016 #3 Skrevet 29. januar 2016 Kjøp en stor en! Du vasker vel dyner og større ting selv om du er enslig? Og stor trommel gir bedre sentrifugering også, det er kjempeforskjell på 1400 omdreininger på en 6kgs maskin og på en 9kgs maskin. Ellers er jeg ikke enig i at Miele alltid er best. De er kjempesolide, men trauste og lite intuitive i mine øyne. Personlig liker jeg bedre Samsung og Elektrolux. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #4 Skrevet 29. januar 2016 3 minutter siden, Kvist skrev: Kjøp en stor en! Du vasker vel dyner og større ting selv om du er enslig? Og stor trommel gir bedre sentrifugering også, det er kjempeforskjell på 1400 omdreininger på en 6kgs maskin og på en 9kgs maskin. Ellers er jeg ikke enig i at Miele alltid er best. De er kjempesolide, men trauste og lite intuitive i mine øyne. Personlig liker jeg bedre Samsung og Elektrolux. Takk for ordentlige svar. Ventet meg egentlig bare tullesvar på mitt dumme spørsmål. Hehe Men jeg vasker ikke dyner. Jeg pleier å legge dem ut om vinteren/i fryseren og riste dem godt. Har dundyner. Bør jeg vaske dem i tilegg? Anonymkode: b5dc5...047
Mis(s)Understood Skrevet 29. januar 2016 #5 Skrevet 29. januar 2016 Om du ikke vasker dundynene dine så ofte så vasker du vel sengetøy? Jeg vasker dunputene mine og leverer dundynene på renseriet (det er ikke plass til 4,4 kvadratmeter dundyne i tørketrommelen). Ikke kjøp en sånn liten maskin, kjøp en normalmaskin eller en ekstra stor (Bosch har også 9 kilos maskiner) med håndvask/ullvask program, delikat tøy/silke, sportsklær og program for mørkt tøy. Og så kjøper du en tørketrommel. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #6 Skrevet 29. januar 2016 1 minutt siden, Mis(s)Understood skrev: Om du ikke vasker dundynene dine så ofte så vasker du vel sengetøy? Jeg vasker dunputene mine og leverer dundynene på renseriet (det er ikke plass til 4,4 kvadratmeter dundyne i tørketrommelen). Ikke kjøp en sånn liten maskin, kjøp en normalmaskin eller en ekstra stor (Bosch har også 9 kilos maskiner) med håndvask/ullvask program, delikat tøy/silke, sportsklær og program for mørkt tøy. Og så kjøper du en tørketrommel. Sengetøy vasker jeg selvfølgelig. Vil 9 kg være det beste? Jeg får arve en tørketrommel, og tror det holder enn så lenge. Har ikke brukt tørketrommelen her jeg bor nå mer enn noen få ganger for vasken tar 3-4 timer, og tromlingen ytterligere noen timer og det er sjelden jeg er hjemme så lenge om gangen. Da er det greiere å bare henge opp tøyet. Anonymkode: b5dc5...047
Mis(s)Understood Skrevet 29. januar 2016 #7 Skrevet 29. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Sengetøy vasker jeg selvfølgelig. Vil 9 kg være det beste? Jeg får arve en tørketrommel, og tror det holder enn så lenge. Har ikke brukt tørketrommelen her jeg bor nå mer enn noen få ganger for vasken tar 3-4 timer, og tromlingen ytterligere noen timer og det er sjelden jeg er hjemme så lenge om gangen. Da er det greiere å bare henge opp tøyet. Anonymkode: b5dc5...047 En 9 kilos maskin er stor. De aller fleste er 7-8 kilo. Det betyr at en 9 kilos maskin også er noen tusenlapper dyrere enn en tilsvarende i 8 kilosklassen fra samme produsent og med de samme funksjonene. Det bør holde fint med en arvet tørketrommel ja Du kommer gjennom det første året til å finne ut hvor mye du synes det er godt å ha trommelen til (jeg har ikke sjans til å henge opp dobbelt laken, 4,4 kvadratmeter dynetrekk og 2 putetrekk i leiligheten. Jeg er veldig glad i trommelen min til sengetøy og badehåndklær (badelaken). Filleryer kjører jeg i trommelen, og ullpleddene mine tørker jeg på ullprogrammet i trommelen, - fordi jeg har det. Den viktigste funksjonen er alikevel tørk av sengetøy og håndklær slik jeg ser det En ny vaskemaskin kommer nok ikke til å bruke 3-4 timer på en 90 graders vask, jeg ville tippe litt over et par timer, men min er nå på sitt 6. år uten ett problem og mye har skjedd på de årene som har gått siden den forlot produksjonsbåndet. Glemte å si at muligheten til å manuelt kunne velge sentrifugehastighet er lurt. Selv om programmet automatisk velger en hastighet så kan jeg endre på denne etter hva jeg har puttet i maskinen.
Jolene Skrevet 29. januar 2016 #8 Skrevet 29. januar 2016 Det jeg vektlegger når det kommer til vaskemaskiner: Ulike innstillinger på sentrifugering (må være opp till 1600) Ulike programmer (ull, hurtig, 40/60/90-graders programmer både til bomull og syntetisk) Stor døråpning Det er vel egentlig det. Har til nå hatt 6-kgs vaskemaskin på 2 stykker, fungert bra til nå. Derimot så vil jeg gjerne ha 8-kgs vaskemaskin neste gang. Nå har vår akkurat røket, etter litt over 5 år. IKKE kjøp whirlpool!
maya86 Skrevet 29. januar 2016 #9 Skrevet 29. januar 2016 Har ennå ikke eid vaskemaskin, men mamma har hatt LG i mange år. Den ho har nå er vel rundt 10 år, 8kg kapasitet, begynt å fuske litt med sentrifugen, må starte den på nytt for å få den ordentlig. Den har funka gull hele veien, vasker bra, hvite klær holdes hvite, og sentrifugen har vært bra. Kan også velge temperatur og sentrifugehastighet separat på hvert program. Ho har kjøpt en ny LG nå, 12kg, som skal inn på det nye vaskerommet, så hvordan den er veit jeg lite om ennå.
Kvist Skrevet 29. januar 2016 #10 Skrevet 29. januar 2016 1 time siden, Jolene skrev: Det jeg vektlegger når det kommer til vaskemaskiner: Ulike innstillinger på sentrifugering (må være opp till 1600) Ulike programmer (ull, hurtig, 40/60/90-graders programmer både til bomull og syntetisk) Stor døråpning Det er vel egentlig det. Har til nå hatt 6-kgs vaskemaskin på 2 stykker, fungert bra til nå. Derimot så vil jeg gjerne ha 8-kgs vaskemaskin neste gang. Nå har vår akkurat røket, etter litt over 5 år. IKKE kjøp whirlpool! Du må ikke bare se på antallet omdreininger på sentrifugen, det har sammenheng med størrelsen på trommelen også. Større trommel gir større overflate å presse ut vann gjennom. En tommelfingerregel er at 1 kg større kapasitet gir samme sentrifugeeffekt som 200 omdreininger mindre. Det vil si at tøyet er like tørt etter 1600omdreininger i en 6kgs maskin som etter 1400 i 7kg osv. Jeg har selv en Samsung med 12 kg kapasitet som har 1400 som maks. Da er det såpass tørt at syntetisk tøy føles ganske tørt og bomull tørker på ca tre timer på snora innendørs. Vi hadde tidligere 1400 og 8kg kapasitet og det er enorm forskjell. Jeg anbefaler å se på produsentens angivning av restfuktighet i tøyet ved bruk av bomullsprogrammet. Det gir en god indikasjon. Ellers enig med deg i rådet om å ikke kjøpe Whirlpool, det er bare dårlig kvalitet. 2
Jolene Skrevet 30. januar 2016 #11 Skrevet 30. januar 2016 12 timer siden, Kvist skrev: Du må ikke bare se på antallet omdreininger på sentrifugen, det har sammenheng med størrelsen på trommelen også. Større trommel gir større overflate å presse ut vann gjennom. En tommelfingerregel er at 1 kg større kapasitet gir samme sentrifugeeffekt som 200 omdreininger mindre. Det vil si at tøyet er like tørt etter 1600omdreininger i en 6kgs maskin som etter 1400 i 7kg osv. Jeg har selv en Samsung med 12 kg kapasitet som har 1400 som maks. Da er det såpass tørt at syntetisk tøy føles ganske tørt og bomull tørker på ca tre timer på snora innendørs. Vi hadde tidligere 1400 og 8kg kapasitet og det er enorm forskjell. Jeg anbefaler å se på produsentens angivning av restfuktighet i tøyet ved bruk av bomullsprogrammet. Det gir en god indikasjon. Ellers enig med deg i rådet om å ikke kjøpe Whirlpool, det er bare dårlig kvalitet. Enig med deg. Ser ikke kun på sentrifugen altså, men tenkte bare å nevne det på listen likevel. For det er som du skriver - men for et godt svar!Skulle gjerne kunnet gi deg flere plusser for svaret ditt. Å forklare elektriske ting, det er ikke min sterke side. Jeg skjønner godt hva du mener, men jeg sliter med å forklare det. Takk for at du tok deg tid (Usj, så ironisk deler av det svaret kan høres ut som Det er absolutt ikke intensjonen!) 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #12 Skrevet 31. januar 2016 Takk for hjelpen! Anonymkode: b5dc5...047
prt90 Skrevet 8. februar 2016 #13 Skrevet 8. februar 2016 5års reklamasjonsrett i Norge, så du kan trygt kjøpe den billigste. Min kostet 1500 kroner og har vart i 10 år
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #14 Skrevet 8. februar 2016 Forrige maskinen vår ble solgt med leiligheten i fjor, da hadde den fungert 100% i 11 år, og er nok i full bruk ennå! Dette var en maskin til 1690 kr, greit det var elleve år siden, men det var den billigste vi fikk tak i da også ;-) da vi kjøpte hus kjøpte vi også ny maskin, til nærmere 10.000, den måtte leveres inn etter tre vask pga lekkasje, fikk selvsagt en ny, merker ikke noe forskjell på den gamle billige og denne nye medium dyre. Man har jo uansett reklamasjonsrett..... Anonymkode: 1abd3...92b
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #15 Skrevet 8. februar 2016 Jeg var Evig Singel da jeg kjøpte vaskemaskin for to år siden, men det falt meg ikke inn å kjøpe en liten en. Det er jo bare å spare opp klær, så fyller du den. Nå har jeg fått samboer, og er veldig glad for at vi har stor maskin, og har plass til dobbelt sengesett med god margin, og kan kjøre håndklær og diverse i samme vasken. Anonymkode: c5007...413 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå