AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #1 Skrevet 29. januar 2016 Forrige uke fikk vi endelig svar på de utallige testene, observasjonene og intervjuene. Vår sønn er autist. Høyt fungerende kan det se ut som enn så lenge ihvertfall. Han er bare seks år, så mye kan forandre seg. Er det noen med autistiske barn eller som kjenner godt til en ung autist som kan si hva jeg kan forvente meg? Jeg vet at alle barn er forskjellige altså. Er det noe ooppfølging eller støtte å få fra noen instanser eller lignende? Har hørt om avlastningshjem, er dette noe vi burde tenke på? Ja jeg lurer på alt egentlig. Føler at jeg drukner i hjelpeløshet her. Anonymkode: a80fa...cba
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #2 Skrevet 29. januar 2016 http://autismeforeningen.no/ Anonymkode: c26fb...77e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #3 Skrevet 29. januar 2016 Broren min har asperger Vi har aldri tenkt eller tatt i bruk noe avlastningshjem og han fungerer egentlig helt greit. Han fikk diagnosen som fersk tenåring etter at skolen tok opp noen signaler. Det er viktig å ha mye tålmodighet og å vise forståelse, å få raseriutbrudd kan gjøre vondt verre. Skolearbeid går fint for han og han er veldig flink i matte og naturfag, likevel er han utrolig sta og har vanskeligheter med å innrømme feil. Han kan med andre ord bli rasende og banke i bordet fordi "fasiten er feil", er selvsagt ikke alle med asperger som er slik som han. Sosialt så er han noe annerledes og det merkes, men han har flere venner og er mye ute. Noen sjenert type er han ikke, han bare oppfatter situasjoner og slikt annerledes enn andre. Kanskje psykolog via bup hadde vært noe i ungdomstida, er nok da det er verst å føle seg litt annerledes enn de andre jevnaldrede. Heldigvis fanget dere opp diagnosen tidlig og da er det nok lettere å håndtere Anonymkode: 1605d...475
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #4 Skrevet 30. januar 2016 Sønnen min har høytfungerende autisme. Han fikk diagnosen da han var fem år gammel, og årene mellom han var 4-8 var ganske heavy for å si det mildt. Nå er han derimot 12 år og har hatt en formidabel utvikling! Han er så empatisk, omtenksom og herlig. Selvsagt tilrettelegger jeg mye for ham, mer enn jeg nok innser selv. Han blir lett overstimulert feks. Men hovednøkkelen her har vært tålmodighet, tett oppfølging (ikke slippe han ut alene bare fordi burde klare det i hht alder), og mye, mye trygghet! Faglig klarer han seg ikke særlig bra, men muntlig har han et rikt ordforråd. Å finne en god skole har i vårt tilfelle vist seg å være alfa og omega. Anonymkode: 3ac71...e80
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #5 Skrevet 30. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min har høytfungerende autisme. Han fikk diagnosen da han var fem år gammel, og årene mellom han var 4-8 var ganske heavy for å si det mildt. Nå er han derimot 12 år og har hatt en formidabel utvikling! Han er så empatisk, omtenksom og herlig. Selvsagt tilrettelegger jeg mye for ham, mer enn jeg nok innser selv. Han blir lett overstimulert feks. Men hovednøkkelen her har vært tålmodighet, tett oppfølging (ikke slippe han ut alene bare fordi burde klare det i hht alder), og mye, mye trygghet! Faglig klarer han seg ikke særlig bra, men muntlig har han et rikt ordforråd. Å finne en god skole har i vårt tilfelle vist seg å være alfa og omega. Anonymkode: 3ac71...e80 Hei! Dette er som å lese om min sønn:) han er også veldig empatisk og reflektert på mange områder. Kjenner igjen alt du skriver, jeg som trodde jeg var alene. Min sønn er 13 år:) Anonymkode: bf5dc...f2e
Peter007 Skrevet 30. januar 2016 #6 Skrevet 30. januar 2016 (endret) 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Forrige uke fikk vi endelig svar på de utallige testene, observasjonene og intervjuene. Vår sønn er autist. Høyt fungerende kan det se ut som enn så lenge ihvertfall. Han er bare seks år, så mye kan forandre seg. Er det noen med autistiske barn eller som kjenner godt til en ung autist som kan si hva jeg kan forvente meg? Jeg vet at alle barn er forskjellige altså. Er det noe ooppfølging eller støtte å få fra noen instanser eller lignende? Har hørt om avlastningshjem, er dette noe vi burde tenke på? Ja jeg lurer på alt egentlig. Føler at jeg drukner i hjelpeløshet her. Anonymkode: a80fa...cba Hei Ts Sønnen har krav på individuell plan (IP) fra vugge til grav. Nå er det spesielt skolen som er aktuell. Senere I livet er det bolig og arbeid. Forskjellen mellom normalfungerende og autister blir mer synlig til eldre de blir. Der er vanligvis store sosiale utfordringer hos denne gruppen menneskeer, I tillegg til faglige (skole /arbeid ). Tilleggsdiagnoser kan komme til nå eller senere. Det er vanlig med en ny utredning hos barne/ungdomhabilteringen mellom 12-16 år. IP er hjemlet I lov om helse og sosiale tjenester. Kommunen plikter følge opp dette. Ta kontakt med kommunens kontor for bestilling av tjenester. Bestiller kontor/ servicekontor, der er flere navn på dette kontoret. Kommunen er lovpålagt dette . NAV skal inn I bildet. Vurdere stønader. Lege og utredningsoran ovs.må utstede attester til de offentlige organer som stiller med hjelpetjenester og stønader På IP møter deltar alle nødvendige instanser. (Skole, NAV, kommunen, lege etc ) Alt er taushetsbelagt ovs Dere må jobbe for gutten I praksis hele livet . Svært lite går av seg selv. Blant annet ekstra ressurser til skolegang og alt annet. Du på gjærne spørre meg mer, enten her eller på privat melding. Ellers vil jeg nevne Autismeforenigen i Norge De har egen Internett side der de opplysninger kontakt informasjon om du vil ringe eller skrive til de Stå på!!! Endret 30. januar 2016 av Peter007 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #7 Skrevet 30. januar 2016 De er som alle andre, husk å gi dem grenser og forklare godt hvorfor det er ulike grenser i stedet for å si at sånn er det bare. Jeg har 2 i svigerfamilien og de er begge høytfungerende, likevel ser man en stor forskjell på disse nå i voksen alder. Ene fikk ikke grenser og fikk egentlig alt som ble pekt på og den andre fikk grenser og forventninger.. Du kan gjette deg til hvem som klarer seg best av de 2. Anonymkode: a349b...910
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #8 Skrevet 30. januar 2016 De kan fungere like godt som alle andre så lenge du sier ting konkret. Jeg er autist men jeg henger meg sånn ikke opp i mine feil. Jeg fikk diagnosen som voksen. Anonymkode: b3370...f93
Vattenflaska Skrevet 30. januar 2016 #9 Skrevet 30. januar 2016 Min bror fikk diagnosen autisme som 14 åring. Nå er han voksen og det er ingen som merker at han er autist
Raven Emerald Skrevet 30. januar 2016 #10 Skrevet 30. januar 2016 Ryddet for upassende innlegg. Raven Emerald, mod. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå