Gå til innhold

International kjæreste (språkbarriere for familien)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Det har seg sånn at jeg har blitt involvert med en engelskmann, vi bor i samme by og har møttes et par ganger. Liker han veldig godt og det kan bli noe. Problemet er at han snakker kun engelsk, han har bodd her i et par år og har jobb. Min familie er ikke så veldig flink i engelsk, noe som kan gjøre at de ikke blir godt kjent fordi de ikke forstår hverandre. Burde dette være en dealbreaker for meg, det sies jo at når man dater en person, dater man hele familien. For meg er det null problem, men da må jeg være tolk til enhver tid. What to do?

Noen som har utenlandsk kjæreste her og kan gi meg sine erfaringer?

Anonymkode: 4b8eb...f57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan han ikke bare lære seg  norsk etter hvert da? Kan jo snakke delvis engelsk med familien din i starten og så gå over til norsk, lærer mye fortere når man faktisk bruker språket :) Dessuten, de skal vel ikke være med på alle datene deres og sånt? Såå ofte møter man ikke familien i begynnelsen at dette behøver å være en dealbreaker synes jeg.

• Liker 6
Gjest Linaria
Skrevet

Jeg har selv vært sammen med to utlendinger. Den ene snakket norsk, men familien snakket hverken norsk eller engelsk. Jeg snakket deres språk, så jeg kunne kommunisere med dem, men men mine foreldre og hans foreldre hadde ikke noe språk til felles. Det var utrolig interessant når vi spiste middag sammen. Det gikk faktisk veldig greit å kommunisere! Alle pratet i ett sett og prøvde å forstå hva hverandre sa. Litt tolking måtte til, men det gikk gikk veldig greit. 

Den andre kjæresten min var britisk, og snakket kun engelsk. Noen i familien min snakker ikke godt engelsk, men igjen gikk det veldig bra. Folk kommuniserte så godt de kunne på de språkene de kunne, og fant tonen veldig fort. På middag med storfamilien var det ingen som turte å snakke med ham på engelsk, så han følte seg nok litt utenfor, men det gikk veldig greit likevel.

Folk finner alltid måter å kommunisere på. Det handler om mye mer enn ordene man sier, og jeg har aldri hatt noe problem med dette i forhold.

Skrevet

Hvorfor skal det være dealbreaker for DEG at FAMILIEN din ikke kan kommunisere flytende med han, så lenge språket ikke er et problem for deg?! Høres tåpelig ut, eller at du ikke liker han godt nok rett og slett.
Min kjæreste snakker også engelsk, og mamma snakker skikkelig ola-nordmann engelsk med 40% norske ord inni gebrokkent engelsk ("du ju want mer of this karbonadesaus?" "jaha, so you wørk with treverk yes wood, you know this *peke på et tre i hagen* very nais") men de prøver så godt de kan og bruker kroppsspråk og forklaringer (som ofte blir veldig humoristiske og letter på stemningen) så det går helt fint fordet :) 

Anonymkode: 760ba...d73

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal det være dealbreaker for DEG at FAMILIEN din ikke kan kommunisere flytende med han, så lenge språket ikke er et problem for deg?! Høres tåpelig ut, eller at du ikke liker han godt nok rett og slett.
Min kjæreste snakker også engelsk, og mamma snakker skikkelig ola-nordmann engelsk med 40% norske ord inni gebrokkent engelsk ("du ju want mer of this karbonadesaus?" "jaha, so you wørk with treverk yes wood, you know this *peke på et tre i hagen* very nais") men de prøver så godt de kan og bruker kroppsspråk og forklaringer (som ofte blir veldig humoristiske og letter på stemningen) så det går helt fint fordet :) 

Anonymkode: 760ba...d73

Haha, jeg er veldig enig. Jeg vil jo selvfølgelig fortsette med han UANSETT hva familien min sier, er jo deres problem sånn sett. Jeg tenker mer på at de aldri får se de beste sidene med han siden de ikke får kommunisert med samme språk. Det går vell bra, takk for råd! Haha, det blir nok det samme med min mor under middagsbordet også! :)

ts

Anonymkode: 692b8...fa7

Skrevet
18 timer siden, peppermyntete skrev:

Kan han ikke bare lære seg  norsk etter hvert da? 

Haha, det kommer ikke til å skje. Engelskmenn gidder ikke å lære seg norsk, aldri i livet.

Anonymkode: 9d59f...536

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, det kommer ikke til å skje. Engelskmenn gidder ikke å lære seg norsk, aldri i livet.

Tror du kan ha et poeng der. Jeg jobbet sammen med en engelskmann i 11 år, og han hadde jobbet her noen år før jeg begynte i firmaet, så han burde hatt god tid til å lære språket. Men neida. :fnise: Det var ikke mulig å hale så mye som ett norsk ord ut av ham. Men han skjønte en del norsk, da. Og han var slett ikke dum, så dette gikk på ren vilje. 

Anonymkode: c3b90...9ea

Skrevet

Min eks var fra et spansktalende land, og det var ingen problemer med det. Hun snakket flytende norsk (og en haug med andre språk også), men familien hennes snakket spansk (de blandet av og til inn et par norske eller engelsk ord når de snakket med meg). Jeg følte meg litt utenfor i større familiebesøk, men å kommunisere med dem i mindre grupper gikk overraskende greit. Det var ikke språkproblemer som gjorde at det ble slutt.

Anonymkode: 174aa...a26

Skrevet

Jeg er også involvert med en engelsktalende mann. Han kan heller ikke norsk selv om han har bodd her i mange år. Og foreldrene mine er ikke spesielt gode på engelsk. har gjort meg de samme tankene som deg. De kommer ikke til å bli godt kjent, for de kommer bare til å ha overfladiske samtaler pga språkbarrieren. 

Men den tid, den sorg. Jeg liker han veldig godt, og det er det viktigste. 

Anonymkode: 3de28...43f

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okå, skal fortelle det til engelskmannen jeg jobber med som fikk seg norsk kjæreste, flyttet hit og lærte seg språket :) 

Skrevet
2 minutter siden, peppermyntete skrev:

Okå, skal fortelle det til engelskmannen jeg jobber med som fikk seg norsk kjæreste, flyttet hit og lærte seg språket :) 

Du trenger ikke å ta det så sykt bokstavelig, selvfølgelig finnes det engelskmenn som har lært seg norsk. Men de aller fleste gjør det ikke fordi nordmenn er så gode i engelsk så de ikke trenger det. De har heller ikke noen tradisjon for å lære seg fremmedspråk.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å ta det så sykt bokstavelig, selvfølgelig finnes det engelskmenn som har lært seg norsk. Men de aller fleste gjør det ikke fordi nordmenn er så gode i engelsk så de ikke trenger det. De har heller ikke noen tradisjon for å lære seg fremmedspråk.

Jeg er bare uenig med deg, ingen grunn til å hisse seg opp. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ofte er det et like stort problem at nordmenn ikke gidder å snakke norsk til dem, fordi vi er flytende i engelsk. Merker det selv, har engelskspråklig kjæreste, og min engelsk er bedre enn hans norsk, så da velger vi enkleste utvei med det språket som gir best kommunikasjon. Men han trenger å lære språket for å jobbe her, så jeg prøver å være streng med meg selv og ta en del samtaler på norsk også. 

I forhold til familien min har jeg ikke vurdert dette som et mulig problem. De bor langt unna, så vi omgåes ikke så tett, og mine foreldre kan nok engelsk til å føre enkle samtaler, så det løser seg sikkert. Det som er et større problem er at de snakker ganske brei dialekt, så norsken hans strekker helt sikkert ikke til der på det nivået han er på. (Men det har forsåvidt også vært et problem med de norske kjærestene jeg har tatt med hjem også... :fnise:)

Anonymkode: 5a663...c0c

Skrevet
38 minutter siden, peppermyntete skrev:

Jeg er bare uenig med deg, ingen grunn til å hisse seg opp. 

Er det noen som har hisset seg opp?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte er det et like stort problem at nordmenn ikke gidder å snakke norsk til dem, fordi vi er flytende i engelsk. Merker det selv, har engelskspråklig kjæreste, og min engelsk er bedre enn hans norsk, så da velger vi enkleste utvei med det språket som gir best kommunikasjon. Men han trenger å lære språket for å jobbe her, så jeg prøver å være streng med meg selv og ta en del samtaler på norsk også. 

Samme her. Der er så mye enklere å bare ta det på engelsk, så blir samtalen så mye mer flytende en stotrende norske ord. Og "hva betyr det" i tide og utide. Bjørnetjeneste men... 

Anonymkode: 3de28...43f

Skrevet

Hvorfor kaller du det internasjonal kjæreste? Han er ikke internasjonal, han er engelsk. 

Anonymkode: a6136...0e0

• Liker 1
Skrevet

Var sammen med en engelskmann i fem år. Språkbarriæren var ikke så ille for min familie, men det at han over hodet ikke interesserte seg for å lære norsk var et problem generelt. 

Men de kulturelle forskjellene var værst. Etter en stund kræsjet det fordi han (som så mange andre briter) så for seg en hjemmeværende husmor som tok selv absolutt alt av husarbeid alene. Alltid. 

Jeg jobber fulltid og hadde alt økonomisk ansvar, og så på toppen av det, alt ansvar for hus og hjem. 

Pass deg for at du ikke ender opp i samme fella. Flere av mine norske venninner som fant seg britiske og amerikanske kjærester endte opp med det samme. Merkelig tilfeldighet? Neppe. Just saying. 

Anonymkode: f2ab0...790

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kaller du det internasjonal kjæreste? Han er ikke internasjonal, han er engelsk. 

Ts: Jeg kaller han internasjonal fordi han er ikke fra England eller Amerika. Han har bodd litt overalt. Ikke heng deg opp i det.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Han går faktisk på norskkurs nå. Han elsker Norge og språket av en merkelig grunn. Det er et veldig vanskelig språk å lære, spesielt med dialekter så skjønner de andre "engelskmennene" veldig godt. Uansett så trives jeg veldig godt med å snakke engelsk, så det er null problem for meg. Mer for familien. 

Skrevet
Den 30.1.2016 at 16.09, AnonymBruker skrev:

Overskriften er god, synes jeg, siden hun ønsker erfaringer ikke bare fra de som dater en spesiell gruppe, men alle som har en date med et annet morsmål. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...