Gå til innhold

Begynne å gjøre klar potetene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i Bergensregionen og har i flere år slitt med å få til ordentlige potetåkre. Ofte har sneglen kommet og spist både blader og avlingen. Noen ganger satt jeg potetene for tidlig, og frosten tok dem, noen ganger satt jeg de for sent, og det ble aldri poteter.

Så...i år skal jeg gjøre alt riktig!

Har noen veldig fine mandelpoteter som jeg vil sette ut. Må jeg snart begynne å tenke på de? Eventuelt forberede åkeren snart? Hva gjør dere nå på den kalde årstiden?

Anonymkode: e7c65...a15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kommer litt an på hvor i Bergen du bor. Jeg satt poteter med elevene mine i fjor. Vi puttet dem i jord rett før påske, og da var de moden rett før sommerferien. Spør der du kjøper settepotetene om du er usikker. Minner om at det er ulovelig å dyrke poteter kjøpt i butikk grunnet stor fare for smite.

• Liker 1
Skrevet

Potene kan under ingen omstendigheter settes i jorda før telen har gått. I år har det vært barfrost, med islagte vann og tele langt ned i jorda. Påsken kommer tidlig, så like etter påske vil og være for tidlig. 

Bøndene pleide før i tida å sette poteter rundt 1. Mai. 

Anonymkode: 899a8...d42

• Liker 3
Skrevet

Takk for gode råd! Men da trenger jeg ikke å gjøre noe med potetene før 1. mai?

Skrevet
23 timer siden, Frostrose skrev:

Minner om at det er ulovelig å dyrke poteter kjøpt i butikk grunnet stor fare for smite.

Oioi, dette har vi gjort, jeg var ikke klar over at det er ulovlig. Så man må kjøpe settepoteter? Fra en bonde?

Skrevet
Et øyeblikk siden, Frida skrev:

Oioi, dette har vi gjort, jeg var ikke klar over at det er ulovlig. Så man må kjøpe settepoteter? Fra en bonde?

Gartnerier har settepoteter og Felleskjøpet m.fl.

Anonymkode: 65c15...c28

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gartnerier har settepoteter og Felleskjøpet m.fl.

Anonymkode: 65c15...c28

Ah, tusen takk. Skal få tak i der så vi ikke gjør noe ulovlig mer, dessuten får vi kanskje litt større avling? :nigo:

Skrevet
Den 29.1.2016 at 15.55, Frostrose skrev:

Dette kommer litt an på hvor i Bergen du bor. Jeg satt poteter med elevene mine i fjor. Vi puttet dem i jord rett før påske, og da var de moden rett før sommerferien. Spør der du kjøper settepotetene om du er usikker. Minner om at det er ulovelig å dyrke poteter kjøpt i butikk grunnet stor fare for smite.

Gjelder dette privatpersoner også? Ikke bare folk som dyrker for salg? Hvordan i alle dager skal i så fall "hvermannsen" med kjøkkenhage kunne vite dette? 

Anonymkode: 0e6ed...419

Skrevet

Alle vet vel det? Med det sagt så er det knapt noen som dyrker poteter i nærheten her, og jeg er ikke spesoelt bekymret for sykdommer.

Skrevet

I prinsippet skal alle som setter poteter i jord bruke sertifiserte. For de med en liten privat jordflekk blir nok det omgått i stor grad da det ikke er lett å få tak i de små kvantaene mange etterspør.

• Liker 1
Skrevet
Den 30.1.2016 at 19.01, AnonymBruker skrev:

Gjelder dette privatpersoner også? Ikke bare folk som dyrker for salg? Hvordan i alle dager skal i så fall "hvermannsen" med kjøkkenhage kunne vite dette? 

Anonymkode: 0e6ed...419

Det står i avisen med jevne mellomrom. I fjor var det særlig mange oppslag p.g.a. mange sykdommer som spredde seg via disse potetene.

Gjest Tigress
Skrevet

På Matportalen står det at det ikkje er formelt forbode å setje potet ein har kjøpt i butikken, men ein tilrår å kjøpe eigne settepotet. Men det blir jo ikkje til at eg kjøper setjepotet i kilosvis når eg treng 8 potet!

Skrevet

Dette er ikke noe "alle" vet. Jeg ante det ikke, før jeg leste det i fjor, og de fleste av de jeg spurte hadde heller aldri hørt om det. Nå har jeg aldri satt poteter selv, så jeg har aldri forbrutt meg, men blir det aktuelt kommer jeg selvsagt til å gjøre det på riktig måte. Klart det føles veldig unødvendig å kjøpe en haug med settepoteter man ikke trenger, men det går sikkert an å aliere seg med flere kjøkkenhageentusiaster, eller spørre en potetbonde om å få kjøpe et lite kvanta? 

Anonymkode: ecf7b...944

Skrevet
Den Friday, January 29, 2016 at 15.55, Frostrose skrev:

Når du minner om at det er ulovlig, så måmdu nesten komme med lenke eller kilde til denne ulovligheten. Ulovlige forhold er alltid nedflet i lov eller forskrift. Den finner jeg ikke ang. Settepoteter til hobbybruk. . 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du minner om at det er ulovlig, så måmdu nesten komme med lenke eller kilde til denne ulovligheten. Ulovlige forhold er alltid nedflet i lov eller forskrift. Den finner jeg ikke ang. Settepoteter til hobbybruk. . 

Her er den ene artikkelen jeg siktet til i mitt innlegg: http://www.bt.no/bolig-old/Er-du-en-potetkjeltring-1805464.html, Der står det at det er ulovelig. Likevel finner heller ikke jeg en lov mot å sette butikkkjøpte poteter (så lenge de er kjøpt i Norge), men det frarådes på det sterkeste, og det er folk som har fått bøter.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/mat-bruk-sertifiserte-settepoteter-/id510468/

http://www.matportalen.no/artikler/er_du_en_potetsynder

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...