AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #1 Skrevet 29. januar 2016 Barnet vårt har i et par måneder av og til fortalt om episoder i barnehagen hvor han er blitt utestengt, kalt stygge ting, dyttet, tatt ting fra, og lignende. Det har vært sjeldent og jeg har prøvd å ikke hause ting opp. Barn krangler jo av og til ikke sant? Og han leker stort sett med andre når han blir hentet. I dag tok mannen dette opp med ped.leder for å høre hvordan tilstanden var mellom guttene det gjelder. De er 4 gutter på samme alder. Joda, dette stemte, hun viste om det og det har skjedd over lengre tid!!!!! Jeg fikk hakeslepp da mannen fortalte meg dette. Vi har ikke fått vite noen ting... Vistnok går ting fint når voksne er til stede, men så snart guttene er alene vender spesielt en seg mot barnet mitt. Hun sier han blir trist over dette! Ja, så klart! Jeg ringte henne etter å ha snakket med mannen og da sa hun at etter å ha tenkt litt mente hun nå at dette var noe som måtte gjøres noe med, så de skulle starte fra mandag. Jeg ba om et møte i neste uke for å få vite hva som har skjedd og for å bli enig om hva som skal skje videre. Jeg sa også at her er det hele gruppen som skal veiledes og ikke mitt barn som skal fotfølges. Hennes tips var å sørge for at han ikke er med guttene uten oppsyn, og at han heller måtte leke med jentene. Men disse guttene er jo vennene hans! Han vil leke med de, og når de leker en og en er det vistnok ikke store problemer. Det er EN annen gutt som drar dette i gang virker det som.. Min frustrasjon er enorm over det faktum at vi ikke får vite noensinne og at det først nå skal settes i gang tiltak. Dette skal jeg ta opp på møtet.. Ped.leder er helt ærlig ganske tafatt når det gjelder mye. Jeg trenger tips og råd om hva man kan gjøre for å motvirke mobbingen? Hvordan styrke hele guttegruppen? Hva kan barnehagen gjøre? Forslag til tiltak? Jeg skal legge frem tiltakene jeg tror kan hjelpe til barnehagen på møtet, så jeg trenger gode tips fra dere! Anonymkode: 76bf8...531
Tibbie Skrevet 29. januar 2016 #2 Skrevet 29. januar 2016 Det er alltid vanskelig med barn som mobber. Kanskje mest fordi de ikke alltid vet at det er mobbing og at de ikke skjønner konsekvensene av det. Jeg har jobbet mye med barn i alle aldere, og min erfaring er at gutter som mobber, er gjerne gutter som ikke har mest venner. Så når jeg kommer i slike situasjoner tar jeg gutten til sides og tar en alvorlig prat med han. Da sier jeg at "når du gjør sånn, så er det ingen som vil være venn med deg". Det funker ikke med "gjør du det igjen så ringer jeg pappa og forteller om det". De gjør det bare bak ryggen din. Om du forteller dem hvordan det går utover dem, så er de mer lytter øre. Jenter er mye vanskeligere enn gutter! Håper dere finner ut av dette, og kanskje involverer den andre guttens foreldre. Kanskje de kan jobbe med han på et vis de også
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #3 Skrevet 29. januar 2016 Ta kontakt med PPT i kommunen! De skal bistå i slike saker og skal ha spesialkompetanse! Anonymkode: aee78...17a
tingeling Skrevet 29. januar 2016 #4 Skrevet 29. januar 2016 Hei TS Jeg skjønner godt din frustrasjon! Jeg vil anbefale at dere stiller 2 i møtet og at dere har forberedt dere godt, helst skriftlig, med spørsmål etc dere ønsker å ta opp. Jeg foreslår også at dere sender over en mail på forhånd hvor dere skriver noe slikt: --- I forbindelse med at det har kommet frem opplysninger om at Xxx utsettes for gjentagende episoder med utestenging, erting og dytting, ønsker vi nå et møte med dere hvor vi diskuterer konkrete tiltak. Det er viktig for oss at ikke Xxx blir skadelidende i denne situasjonen ved at han fjernes fra sine venner eller får begrenset sin lek. Samtidig ønsker vi å ta opp det bi opplever som manglende oppfølging fra barnehagens side i denne saken. --- På den måten får du tydeliggjort og dokumentert at dere er på saken. Jeg ville kopiert inn styrer. I møtet ville jeg vært ryddig, tatt notater og avtalt oppfølging. Dere som foreldre kan vurdere om dere kan ta tak i saken ved å invitere disse guttene en og en, men sammen med foreldre, hjem til dere. Ved å bli kjent med foreldrene senker dere terskelen for å ta kontakt med dem og dere får sett barna leke sammen. Masse lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #5 Skrevet 29. januar 2016 Ja, om pedagogisk leder ikke gjør jobben sin, slik det jo virker her, må det eskaleres. Du MÅ få frem at det er den aktive part - mobberen - man må rette tiltak mot, ikke den passive. De løser ikke problemet med å fjerne den som mobbes, mobber vil finne en annen å hakke på. Det må også styrer forstå. Og om hun ikke er med på den tankegangen, får du si at da må du ta opp saken på nivå over. Ppt eller kommunen(?), det vet sikkert andre her på KG som har lenger erfaring enn meg. Utrolig at dere ikke fikk vite noe før dere selv tok det opp, det ville jeg også pekt på. Anonymkode: 1907c...06a
Frostrose Skrevet 29. januar 2016 #6 Skrevet 29. januar 2016 Jeg har vært borti lignende ting med barn i skolealder. Vi har satt inn følgende tiltak: -samtaler med elevene det gjelder både i grupper og hver for seg -Samlinger med hele gruppen hvor man snakker om følelser, oppførsel, hvordan man ønsker å ha det o.s.v. (det finnes mange programmer man kan benytte seg av hvor man kan se på bilder, ha samtaler m.m.) -Tett voksenkontakt: en voksen er i nærheten av mobberne gjennom hele dagen. Alt av negativ oppførsel blir slått ned på umiddelbart -Innskrenket frihet av mobberne (kanskje de ikke kan være på steder hvor de voksne ikke ser dem) Barnehagen er pliktig til å skrive en "henvendelse" hvor de lister opp tiltak og ettehvert beskriver gjennomføring dersom du melder om problemer i det psykososiale miljøet i barnehagen. Spør om en slik henvendelse allerede er skrevet og be gjerne om å lese den. 1
Cessa74 Skrevet 29. januar 2016 #7 Skrevet 29. januar 2016 Vi hadde nøyaktig samme problem siste året i barnehagen. Vår sønn ble tidvis utfryst, ertet, fikk ikke leke, fikk skylden for diverse ting etc. Og i perioder var det full fart og ikke noe problem i guttegruppen. Også i vår situasjon var det EN gutt som pekte seg ut som "lederen" av guttegruppa. Når han bestemte at vår sønn ikke skulle få være med, så ble det sånn.. Vi ble forsåvidt heller ikke varslet av bh -vi ante uråd og begynte å spørre mer detaljert både fra vår sønn og de ansatte. Vi tenkte også først at det var tilfeldigheter -for alle barn kan være kjipe mot hverandre innimellom.. Men etterhvert så jeg jo at det var et mønster her, og ikke minst at det begynte å påvirke min sønn og hans selvtillit i sosiale sammenhenger. Vi tok derfor grep og forlangte møte med ped.leder + en ansatt fra avdelingen. Vi la frem våre synspunkter og hva vi satt med av inntrykk og bekymringer. Vi krevde tiltak og tett oppfølging da jeg var livredd for at dette skulle prege min sønn ved skolestart OG i verste fall at mobbingen fortsatte der.. Tiltak som ble iverksatt umiddelbart: * tett oppfølging av guttegruppa - dvs det var ALLTID en voksen ved/rundt guttegruppa * Ved organisert lek/aktivitet ble vår sønn og han andre splittet - de var aldri på samme gruppe. * Mye fokus på mobbing vs god oppførsel på felles-samlingen * Klistremerkepremie til de barna som inkluderte andre i lek (dette var veldig populært og barna jobber hardt med å få disse klistremerkene Dette var de konkrete tiltakene - og det fungerte veldig bra for vår sønn - uten at det ble fokusert på at han hadde blitt mobbet/utestengt. resultatet var at de egentlig ikke var så mye sammen i barnehage-tiden - og det hjalp enormt med tett oppfølging + premiering for god oppførsel (klistremerkene). De begynte jo heller ikke på samme skole, så dette rettet seg opp og vi hadde en trygg og blid og sosial gutt som startet i 1 klasse i høst. Men det er bevist at bevisst mobbing forgår allerede i barnehagen - og det er helt uakseptabelt med en passiv ped.leder som tom observerer dette uten å reagere umiddelbart. Veldig bra at du er klar over situasjonen og gjør noe med det. jeg har tenkt mye på at dette nok skjer daglig i mange barnehager uten at det blir sett eller fulgt opp. Ikke alle barn klarer å forstå/fortelle før det har gått altfor langt, og som starter "skadeskutt" og reservert på skolen. Lykke til -håper dere klarer å snu dette så fort som mulig! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå