Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. Jeg sitter skikkelig i det nå, med regninger langt over hodet. Jeg blir aldri ferdig, for hver mnd kommer det nye.:icon_frown:
Jeg sitter med en klump i magen konstant, å vet ikke om jeg takler dette stort mer.. Hva kan nav hjelpe meg med? Jeg har flytta hjem til mor for å spare penger, og jeg har kun en tilkallingsjobb - der jeg tjener kanskje 8000 i mnd. Prøver å ta på meg mer ekstra og ja jeg er på utkikk etter en jobb med større stilling. Men kan nav hjelpe meg med regninger? Alt fra tlfregninger - bil..
Og en ting til, jeg har en medfødt tannsykdom som gjør at jeg får veldig fort hull uansett hvor "renslig" jeg er, og emaljen min har lett for å bli misfarget. Dette har tannlegen lovt å fikse så lenge jeg kan huske (framtenna spesielt), men jeg måtte vente til jeg er voksen, altså 20 før de ville gjøre noe. Nå er jeg 23, og de har enda ikke gjort noe!
Jeg har altså gått hele ungdomstida mi å prøvd å unnlatt å smile. Dette går selvsagt inn på selvtillitten min. Men jeg vet ikke hvilke krav jeg har.. Hvor kan jeg sjekke dette? Og tilslutt. I dag knakk jeg tanna mi, mens jeg spiste... Jeg ringte tannlegen men de ville ikke ta imot meg før jeg hadde betalt et utestående beløp på nærmere 5000! Jeg har ikke sjangs, men jeg har ufattelig vondt nå.. Kan nav hjelpe meg med dette??:ohmy:

Anonymkode: 43836...ba1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva har man krav på til Nav? Hva kan nav hjelpe til med? Jeg som jobber som vikar, kan jeg få dagpenger de dagene jeg ikke er i jobb?

Anonymkode: 43836...ba1

Skrevet

Nav betaler ikke regningene dine, det må du fikse på egen hånd. Du har ikke bil hvis du har dårlig råd, da selger du bilen. Vedr tannsykdom så er det en del som kan dekkes av det offentlige, det skal normalt tannlegen ha oversikt over, men du kan også høre med nav hvilke muligheter som fins her. Det klart tannlegen ikke vil behandle deg når du ikke gjør opp for deg, de fleste tannleger har mulighet for nedbetalignsavtale. Har du hatt dette og ikke fulgt opp, evt bare unnaltt å betale, så er det din egen dumhet som har skapt situasjonen. Alltid bedre å forsøke å ordne opp i ting på forhånd, men du bør uansett ringe tannlegen å få til en slik avtale med en gang. 

Anonymkode: f3454...ac4

• Liker 3
Skrevet

Du kan ta kontakt med økonomisk rådgiver i kommunen din. Som oftest er det en slik medhjelper via nav (kommunal).

Da får du hjelp til å sortere gjeld, se på sparetiltak etc.

Det er HELFO som skal betale deler av tannsykdommen din. Egenandelen er dessverre fortsatt ganske høy. Parallelt med at du betaler tannlegen som du skylder penger, så kan du forsøke å inngå en avtale med en annen tannlege om å betale over tid. Det er viktig at du blir kvitt smertene; du klarer jo ikke gå videre i livet uten å smile og med masse smerte.

Har du en nær venn/forelder e.l som du kan ta opp dette med og som vil bruke litt tid på deg til å virkelig se på situasjonen din?

Ofte er den vanskeligste bøygen å si det høyt. Innrømme kaoset ens på en måte :) 

Skrevet (endret)

NAV hjelper deg hverken med bilregninger eller telefonregninger, de må du klare selv. Spør foreldrene dine om hjelp hvis du har utestående, og jobb mer så du har råd å betale dem tilbake.

Det virker som du har null oversikt over hva du skylder rundt omkring. Du ringer tannlegen uten å ane at du skylder flere tusen kroner der fra før? Du bare går dit og driter i å betale? Det er dårlig gjort av deg!

Ang. tannlegehjelpen du trenger, KAN det imidlertid stille seg annerledes mht hjelp fra det offentlige. Det er slik at staten dekker kostnadene for behandling av en rekke kroniske tannsykdommer. Her finner du en artikkel med listen over hvilke tannsykdommer det er, sjekk om din sykdom er blant dem.

"

Dette dekkes av staten

Etter folketrygdloven § 5-6 ytes det stønad til dekning av utgifter til og behandling utført av tannlege ved følgende tilstander/tilfeller:

• Sjelden medisinsk tilstand
  • Leppe-kjeve-ganespalte
  • Svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller hoderegionen for øvrig
  • Infeksjonsforebyggende behandling ved særlige medisinske tilstander (organtransplantasjon, ulike krefttilstander, hiv/aids)
  • Sykdommer og anomalier i munn og kjeve (tann- og kjevekirurgisk behandling)
  • Periodontitt (tannkjøttsykdom)
  • Tannutviklingsforstyrrelser (medfødte tilstander)
  • Bittanomalier (tannregulering/kjeveortopedi)
  • Patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon (alvorlig tannslitasje/syreskader)
  • Hyposalivasjon (munntørrhet)
  • Allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer (i munnhule eller på hud)
  • Tannskade ved godkjent yrkesskade
  • Tannskade ved ulykke, som ikke er yrkesskade (fritidsulykker)
  • Sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom (tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse) eller varig nedsatt funksjonsevne
  • Helt eller delvis tanntap, uten egne tenner i underkjeven (og ute av stand til å kunne bruke løstsittende protese)

Kilde: Helse- og omsorgsdepartementet/HELFO"

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, Million skrev:

NAV hjelper deg hverken med bilregninger eller telefonregninger, de må du klare selv. Spør foreldrene dine om hjelp hvis du har utestående, og jobb mer så du har råd å betale dem tilbake.

Det virker som du har null oversikt over hva du skylder rundt omkring. Du ringer tannlegen uten å ane at du skylder flere tusen kroner der fra før? Du bare går dit og driter i å betale? Det er dårlig gjort av deg!

Ang. tannlegehjelpen du trenger, KAN det imidlertid stille seg annerledes mht hjelp fra det offentlige. Det er slik at staten dekker kostnadene for behandling av en rekke kroniske tannsykdommer. Her finner du en artikkel med listen over hvilke tannsykdommer det er, sjekk om din sykdom er blant dem.

"

Dette dekkes av staten

Etter folketrygdloven § 5-6 ytes det stønad til dekning av utgifter til og behandling utført av tannlege ved følgende tilstander/tilfeller:

• Sjelden medisinsk tilstand
  • Leppe-kjeve-ganespalte
  • Svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller hoderegionen for øvrig
  • Infeksjonsforebyggende behandling ved særlige medisinske tilstander (organtransplantasjon, ulike krefttilstander, hiv/aids)
  • Sykdommer og anomalier i munn og kjeve (tann- og kjevekirurgisk behandling)
  • Periodontitt (tannkjøttsykdom)
  • Tannutviklingsforstyrrelser (medfødte tilstander)
  • Bittanomalier (tannregulering/kjeveortopedi)
  • Patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon (alvorlig tannslitasje/syreskader)
  • Hyposalivasjon (munntørrhet)
  • Allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer (i munnhule eller på hud)
  • Tannskade ved godkjent yrkesskade
  • Tannskade ved ulykke, som ikke er yrkesskade (fritidsulykker)
  • Sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom (tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse) eller varig nedsatt funksjonsevne
  • Helt eller delvis tanntap, uten egne tenner i underkjeven (og ute av stand til å kunne bruke løstsittende protese)

Kilde: Helse- og omsorgsdepartementet/HELFO"

Egenandelene er fortsatt veldig høye. men man vil jo få en kostnadsoversikt av tannlegen. Medfødte tilstander skal også dokumenteres. Det er viktig at tannlegen er enig i hva han/hun skal søke refusjon for. Uansett er egenandelene høye pr. tann. Been there, just saying :) 

Skrevet

Som flere sier, Nav betaler ikke regninger for deg...men kan hjelpe deg med økonomisk rådgivning. Men mye kan du gjøre selv! Eks selge bilen... Og kutte alle andre kostnader. For bor du hjemme gratis (?) burde det ikke være så mange utgifter at du ikke klarer deg på 8000 or mnd. Hvor går pengene? Kjempebra du leter etter mer jobb, men lurt å se på utgiftssiden også. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...