Gå til innhold

Tvangsinnleggelse anoreksi - rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

her om dagen ble jeg tvangsinnlagt på akutten for anoreksi. Jeg skal nå ha tvungen observasjon i 10 dager.

men det jeg lurer på, alle Blodprøvene mine er OK, hjertet er OK, puls, blodtrykk osv er OK. Er ikke psykotisk, suicidal osvosv. Er motivert til å jobbe. Bmi er 13.

je ble okke lagt inn fordi jeg sultanmeg men jeg drev på å legge på meg, men antar legeb var gor "redd" for at detbskulle skje noe...

har de godt nok grunnlag til å holde meg her?

hva vil skje etter de 10 dagene?

de har lyst til å overføre meg til en frivillig spiseforstyrrelseplass her jeg bor, men jeg vil ikke dit. Så hva kan skje?

jeg kan jo ikke være på akutten for evig?

hvis jeg går opp et par kilo utløper av et par uker, kan jeg da kreve å bli skrevet ut siden sinnstilstanden er bra og vekta ikke er faretruende?

Anonymkode: f58a1...a0f

Videoannonse
Annonse
Gjest cheshirecat
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

her om dagen ble jeg tvangsinnlagt på akutten for anoreksi. Jeg skal nå ha tvungen observasjon i 10 dager.

men det jeg lurer på, alle Blodprøvene mine er OK, hjertet er OK, puls, blodtrykk osv er OK. Er ikke psykotisk, suicidal osvosv. Er motivert til å jobbe. Bmi er 13.

je ble okke lagt inn fordi jeg sultanmeg men jeg drev på å legge på meg, men antar legeb var gor "redd" for at detbskulle skje noe...

har de godt nok grunnlag til å holde meg her?

hva vil skje etter de 10 dagene?

de har lyst til å overføre meg til en frivillig spiseforstyrrelseplass her jeg bor, men jeg vil ikke dit. Så hva kan skje?

jeg kan jo ikke være på akutten for evig?

hvis jeg går opp et par kilo utløper av et par uker, kan jeg da kreve å bli skrevet ut siden sinnstilstanden er bra og vekta ikke er faretruende?

Taler virkelig til din fordel at en fyllik tvangsinnlagt på rehab ville skrive mer forståelig enn det du gjør her.. Ta imot hjelp. Du har BMI på 13 og er åpenlyst sjuk! 

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt med for eksempel Norsk pasientforening http://www.pasient.no/ . Det er gratis, og de bør ha oversikt over rettighetene dine - noe de færreste av oss her på forumet sannsynligvis har.

Sånn ellers vil jeg råde deg til å samarbeide med helsevesenet. Jeg håper for din del at du blir frisk snart. God bedring. :blomst: 

Skrevet

Sorry skrivefeil, er på telefon og autocorrecten er noe drit og jeg gidder ikke rette opp hele tiden. Er fortvila så skrivefeil er det minste problemet mitt nå.

• Liker 1
Skrevet

Rapportert. Beklager men du har så lav BMI at uansett hva jeg sier til deg er ikke hjernen oppegående nok (pga vekttap) til å høre på meg. Ta imot hjelpen du får og snakk med legene rundt deg. Hold deg i det minste innlagt til du har kommet til minimumsvekten for din kroppsform, og arbeid mot sykdommen. 
Lykke til. 

• Liker 15
Skrevet
6 minutter siden, cheshirecat skrev:

Taler virkelig til din fordel at en fyllik tvangsinnlagt på rehab ville skrive mer forståelig enn det du gjør her.. Ta imot hjelp. Du har BMI på 13 og er åpenlyst sjuk! 

Ja jeg vet jeg er syk, jeg er ikke dum! Men jeg vil ikke være innlagt. Har vært det før og det funker ikke for meg. 

Gjest cheshirecat
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vet jeg er syk, jeg er ikke dum! Men jeg vil ikke være innlagt. Har vært det før og det funker ikke for meg. 

"Vi har prøvd det før og det fungerer ikke" Er en klassiker. Spesielt i helsevesenet... Skal være skikkelig crazy her og si: prøv igjen! Med en god innstilling! Kanskje er dette den gangen det faktisk fungerer som det skal og du blir frisk!

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har  rapporterte. TS,  du er alvorlig syk og din dømmekraft sterkt redusert. Jeg ber deg om å la profesjonelle hjelpe deg. Vær så snill. Lykke til.

Anonymkode: a7e6d...bd1

• Liker 3
Gjest Uhumskheter
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en BMI på 13 så funker det heller ikke for deg å ikke være innlagt. Ta imot all hjelp du kan få, du er fryktelig heldig som har et støtteapparat, bruk det.

Skrevet
1 minutt siden, cheshirecat skrev:

"Vi har prøvd det før og det fungerer ikke" Er en klassiker. Spesielt i helsevesenet... Skal være skikkelig crazy her og si: prøv igjen! Med en god innstilling! Kanskje er dette den gangen det faktisk fungerer som det skal og du blir frisk!

Skjønner hva du mener, men det er faktisk jeg som har vært syk her og vet hva som fungerer for meg. Har jo "bevis" for at min måte fungerer, og hva som har forværra meg.

jeg er fullt klar over hva jeg trenger og skal gjøre, men jeg føler jeg blir motarbeida og satt i bås.

greit nok at det er mye likt innen spiseforstyrrelse og mange stereotypier, men makan, man er jo litt forskjellig.

spør ikke i dette forumet for å få høre at "du trenger hjelp samarbeid", men svar på spørsmålene mine! 

Dette er første gangen jeg blir lagt inn på tvang og jeg ve INGENTING.

• Liker 1
Skrevet

For å si det sånn: under innleggelsen og når jeg blir for mye overvåka går ned ned i vekt pg føler meg jævlig, mens når jeg får friere tøyler og får bestemme over megselv uten for mye innblanding går det bedre.

er føselvfølgelig opp og ned, men denne gangen har jeg faktisk virkelig troa og motivasjonen, men å bli tvangsinnlagt og det som skjer nå dreper motivasjonen min.

er så oppgitt og vet ikke hva jeg skal gjøre. Føler jeg ikke blir hørt eller forstått, og "sett ned på" fordi jeg er syk og ung.

Skrevet (endret)

Ingen VIL være innlagt. Jeg har også vært innlagt for anoreksi, ikke på tvang men om jeg hadde skrevet meg ut hadde det vært på eget ansvar grunnet hjerte. Om du er misfornøyd med stedet du er så har du visse rettigheter, fritt sykehusvalg ect. Men anbefaler deg virkelig å ta imot hjelp. Du klarer deg ikke hjemme da du har en bmi på 13. Du kan risikere organsvikt og trenger kontinuerlig overvåking av helsepersonell. Lykke til! Du kan bli frisk, selv om veien er lang å gå er det verdt det in the end 😊👍 Edit: Fylkeslegen kan oppheve tvangsvedtak om du sender inn klage. Men da må du bevise i henhold til loven at de ikke har rett å holde deg der. Det at du viser tegn til forbedring og er samarbeidsvillig er også en fordel

Endret av Uskyldenselv
  • Liker 3
Skrevet

Snu på det og se det positive i det. De er der for å hjelpe deg, ta i mot den hjelpen du kan få. En negativ innstilling og en allerede gitt-opp-holdning om at "dette funker ikke" vil bare gjøre det verre for deg selv.

Anonymkode: b236d...dc8

• Liker 2
Skrevet

Nå misforstår dere, jeg har ikke gitt opp og tror det ike hjelper. Men greia er at jeg var faktisk på vei opp og hadde gått opp 3 kg før jeg ble tvangsinnlagt. Og dette visste legen og ting gikk mye bedre. 

Så jeg er ikke helt på bærtur som mange av dere tydligvis tror.

syntes server fælt a selv om jeg er syk så skal dere alle sette merkelapp på at "sånn er du og blabla"

• Liker 1
Skrevet

Men vet noen svar på spørsmåla mine?

hva skjer etter de 10 dagene? Plassen de helst vil jeg skal legges inn er uaktuelt fordi jeg liker ikke behandlerne der, har blitt urettferdig behandler og jeg har bare blitt søkere av å være der. Til og med foreldra mine vil ikke jeg skal dit.

men er jo ikk noen annen plass. Har søkt til rasp men der er det 4 mnd ventetid.

Skrevet

Sykere*

Skrevet

Og hvis der er pga at jeg kn kollapse som er grunnen til å holde meg her, så kan jeg heller være på sykehuset og bli observert og spise og ordne selv UTEN å være på lukka avdeling liksom...

Skrevet

For jeg er ikke innlagt på akutten for spiseforstyrrelser men for slle typer lidelser, så de har ikke proff ekspertisehjelp her heller.

Skrevet

Du fikk en lenke lenger oppe til pasientrettigheter, du kan jo se litt der? Også kan du kanskje spørre legene? Hvorfor har de lagt deg inn på lukket avdeling, hva er deres begrunnelse?

Anonymkode: b236d...dc8

Skrevet

Du må jo snakke med behandlerne der du er innlagt om dette, ikke klage på et forum, det er jo helt meningsløst!

Anonymkode: 822c9...00f

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...