Gå til innhold

Et hvitt og et rødt øye ved blits hos jente, 2 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg satt og så igjennom bilder vi skulle sende til innkalling, kom jeg over et bilde av datteren vår på to år, som ble tatt i desember. Der er det ene øyet hvitt, og det andre øye er rødt. Fikk et støkk i meg med en gang, med tanke på alle advarslene om at slike tegn kan tyde på kreft i øyet. Men når jeg ser igjennom andre bilder, er begge øynene røde. Om det hadde vært kreft i det ene øyet, ville det vel vært livløst på alle bilder tatt med blits (hvor blitsen reflekterer i øyet)? Jeg skal ikke anta noe, og skal absolutt bestille legetime i morgen, men jeg ble så urolig nå.

Legger ved to bilder, hvor det første bilde er tatt tidlig i desember, og det andre bildet er tatt i romjulen.

øyne 1.png

Øyne 2.png

Anonymkode: e56c7...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett bedre å sjekke ut en gang for mye enn en for lite. Ikke mer å si om den saken. 

Anonymkode: b6cb4...b5e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, og som jeg sa, så skal jeg selvfølgelig bestille legetime i morgen.

Kjente bare jeg trengte å få noen eventuelle beroligende kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske en historie jeg leste en gang, hvor dette hadde blitt oppdaget på ett lite barn.

Da tror jeg at dette var en svulst på hjernen eller noe....

Anonymkode: 84c42...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde med min datter, mange ganger over tid (reagerte ikke før jeg så bildene samlet), men forskjellen er at hun sjeler, så blitsen ble rød i iris og hvit i det hvite. Gikk til øyelegen likevel, endte med briller og lapp. 

Tenkte det kunne være det samme hos deg, men det ser ikke ut som hun sjeler. Hun står litt skjevt da, så kanskje blitsen treffer forskjellig på øynene? Uansett lurt å få sjekket ut, både for stær og alt annet. Lykke til!

Anonymkode: 47ca5...cac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener å huske en historie jeg leste en gang, hvor dette hadde blitt oppdaget på ett lite barn.

Da tror jeg at dette var en svulst på hjernen eller noe....

Anonymkode: 84c42...359

Det har vært flere artikler og historier fra foreldre som har oppdaget liknende, og at det har vært forårsaket av svulst.

Det jeg blir usikker for, er fordi begge øynene er røde på andre bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var øyekreft som TS er inne på. Tror ikke man ser hjernen gjennom øyet.... Øyekreft har heldigvis lav dødelighet (noen mister synet, andre ikke), avhenger av hvor tidlig det oppdages. Det er jo et Worst case scenario som alltid har lav sannsynlighet. Få en hastehenvisning til øyelege. Hadde selv en floatee på øyet en gang og fikk komme til samme dag i tilfelle det var en hinne som var i ferd m å løsne. Det var ikke det, men det kunne de fikset med laser. Legene er kommet veldig langt i øyekirurgen. Det kan jo være noe annet, eller ingenting.

Veldig vakre øyne forresten :-)

Håper det ikke er noe alvorlig, men ville vært fint å vite hvordan det gikk. 

Anonymkode: f2c6c...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var øyekreft som TS er inne på. Tror ikke man ser hjernen gjennom øyet.... Øyekreft har heldigvis lav dødelighet (noen mister synet, andre ikke), avhenger av hvor tidlig det oppdages. Det er jo et Worst case scenario som alltid har lav sannsynlighet. Få en hastehenvisning til øyelege. Hadde selv en floatee på øyet en gang og fikk komme til samme dag i tilfelle det var en hinne som var i ferd m å løsne. Det var ikke det, men det kunne de fikset med laser. Legene er kommet veldig langt i øyekirurgen. Det kan jo være noe annet, eller ingenting.

Veldig vakre øyne forresten :-)

Håper det ikke er noe alvorlig, men ville vært fint å vite hvordan det gikk. 

Tusen takk for beroligende og fint svar :). Satser på å få time i morgen, og sannsynligvis en avkreftelse på det jeg frykter.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det øverste bildet, det med ulik farge på pupillene så ser jeg at hun skjeler. Og på det nederste er det rødt på begge pupillene og der skjeler hun ikke. Mest sannsynlig så er det pga skjelinga og blitsen som gjør at det er forskjell på fargen på pupillene. Men man skal jo aldri si aldri, så bra du får det sjekket opp :) 

Masse lykke til, krysser fingrer og tær for at alt er i orden!

(vakre øyne forresten)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten 100% sikker på at du ikke trenger å bekymre deg for retinoblastom fordi:

1) Det er ikke grå/hvit refleks, men lyserosa. Retinoblastom ser ikke sånn ut. 

2) Hun skjeler litt på det øverste bildet, så lyset treffer forskjellig på øynene

3) Det er helt likt på det nederste bildet. 

Men selvsagt skal du likevel til legen for å få det avkreftet (lett å undersøke rød refleks), samtidig kan han undersøke for latent skjeling. 

Anonymkode: 96f0c...88c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nesten 100% sikker på at du ikke trenger å bekymre deg for retinoblastom fordi:

1) Det er ikke grå/hvit refleks, men lyserosa. Retinoblastom ser ikke sånn ut. 

2) Hun skjeler litt på det øverste bildet, så lyset treffer forskjellig på øynene

3) Det er helt likt på det nederste bildet. 

Men selvsagt skal du likevel til legen for å få det avkreftet (lett å undersøke rød refleks), samtidig kan han undersøke for latent skjeling. 

Tusen takk! Nå ble jeg roligere frem til timen i morgen :). 

Men skjeling? Jøss. Det er ikke noe vi kan se i det hele tatt! Ser det såvidt på bildet du sikter til, men ser ikke den skjeling ellers. Ingen andre som har kommentert noe heller (heller ikke helsesøster). Men vi kan jo spørre legen om han kan se noe når vi først er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Nå ble jeg roligere frem til timen i morgen :). 

Men skjeling? Jøss. Det er ikke noe vi kan se i det hele tatt! Ser det såvidt på bildet du sikter til, men ser ikke den skjeling ellers. Ingen andre som har kommentert noe heller (heller ikke helsesøster). Men vi kan jo spørre legen om han kan se noe når vi først er der.

Det kan være tilfeldig, og hvis dere ikke har observert det, skjeler hun sannsynligvis ikke. Tenkte bare når du først var hos legen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være tilfeldig, og hvis dere ikke har observert det, skjeler hun sannsynligvis ikke. Tenkte bare når du først var hos legen... 

Ja, kan jo spørre når vi er der. Mulig vi som foreldre har sett oss blind (av mangel på bedre ordvalg) på det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skjeler bare en sjelden gang, feks hvis de er veldig trøtte/slitne. Søsteren min får alltid slike bilder med blitz, pga skjelingen.

Anonymkode: 3a136...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en aritkkel om det samme. Barnet her hadde det i mange år før det ble oppdaget.

det viste seg å være Coats, en godartet svulst. Men her var øyet helt hvitt. Det er ikke øyet til barnet ditt.

http://www.agderposten.no/nyheter/blitsbilder-kan-oppdage-svulst-1.1325099

Men sjekk det ut uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff da. Dette ser skummelt ut. Får håpe det ikke det er noe alvorlig....

Anonymkode: c8902...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk helt fint. Hun hadde refleks i begge øyene når legen lyste, og alt inni øynene så bra ut :)

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Takk for at du oppdatert - så bra det ikke var noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...