Gå til innhold

Valp som "angriper"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kommer jeg sikkert til å bli slaktet av selvutnevnte hunde-eksperter, men om noen har gode råd å gi (istedenfor kjeft), så er jeg meget takknemlig!

Jeg vet at hunder kan ta det med øyekontakt som noe truende, men valpen min blir helt ekstrem om jeg ser på henne uten å si noe. Da bysker hun fram med begge labbene i lufta og prøver å bite nesa mi. Føler hun seg truet, eller er dette bare lek? Av og til når hun ikke får lov til noe så blir hun så "sint", da setter hun seg ned å begynner å knurre og bjeffe, om hun ikke er fornøyd så får man høre det. Hvordan burde jeg reagere når hun begynner å "angripe" meg?

Anonymkode: 199bc...9f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si hvorfor hun gjør det, kan være hun reagerer med tøys fordi hun synes det er litt skummelt. Eller det bare girer henne opp til lek og hun ser på det som en lekinvitasjon.

Jeg ville snudd om på dette og belønnet øyekontakt på en slik måte at det roet henne. F.eks med en gang hun ser på deg - før hun begynner å tøyse - si kort "Bra!" og gi en godbit. Tren på dette daglig, men si helst "Bra" så fort at hun ikke rekker å hoppe og tøyse. Belønn et par ganger på rad, sjansen er stor for at det vil få henne etterhver til å sette seg foran deg og gi deg øyekontakt. Gradvis kan du øke tiden hun må se på deg før hun får belønning, men gjør det veldig gradvis ellers er det en god sjanse for at hun vil hoppe og tøyse igjen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en leken valp. Om hun "angriper" og du ikke vil svare, så overser du valpen/unngår den. 

Skrevet
5 minutter siden, Tabris skrev:

Vanskelig å si hvorfor hun gjør det, kan være hun reagerer med tøys fordi hun synes det er litt skummelt. Eller det bare girer henne opp til lek og hun ser på det som en lekinvitasjon.

Jeg ville snudd om på dette og belønnet øyekontakt på en slik måte at det roet henne. F.eks med en gang hun ser på deg - før hun begynner å tøyse - si kort "Bra!" og gi en godbit. Tren på dette daglig, men si helst "Bra" så fort at hun ikke rekker å hoppe og tøyse. Belønn et par ganger på rad, sjansen er stor for at det vil få henne etterhver til å sette seg foran deg og gi deg øyekontakt. Gradvis kan du øke tiden hun må se på deg før hun får belønning, men gjør det veldig gradvis ellers er det en god sjanse for at hun vil hoppe og tøyse igjen.

Ahh, okei! Tusen takk for tips. :-D

Anonymkode: 199bc...9f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...