Kvinne87Rogaland Skrevet 28. januar 2016 #1 Skrevet 28. januar 2016 I det siste har jeg lekt med tanken, og har nå bestemt meg for å bli pescetarianer. Det vil si vegetarianer, bare at jeg spiser fisk. Jeg er ikke såå glad i kjøtt i utgangspunktet, og liker å eksperimentere med grønnsaker, bønner, linser nøtter og krydder - trenger ikke nødvendigvis ha kjøtt i de rettene jeg lager. Men jeg vil fremdeles spise fisk, ost, egg og melk, da dette er sunt og næringsrikt for kroppen, og tilfører viktig kalsium, omega-3 og proteiner. Dessuten er jeg totalt avhengig av yoghurt til frokost. Grunnen til at jeg har tatt dette valget, er at jeg har lært mange grusomme ting om kjøttindustrien i det siste. Hjelpeløse dyr som lever på et samlebånd og aldri får et verdig liv. De blir foret opp med usunt kraftfôr, og er fulle i veksthormoner og antibiotika og gudene vet hva mer. Vi vet ikke lenger hva som er i kjøttet vi spiser, og hvordan det påvirker kroppen vår. F-eks narasin i kyllingen. I tillegg har det blitt bevist at rødt kjøtt er kreftfremkallende: https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/hvorfor-rodt-kjott-oker-risiko-for-kreft Jeg vil ikke støtte en industri som behandler levende vesener som varer på et bånd, og som ikke er ærlige om produkter de selger. Hvem vet, kanskje denne livsstilsendringen redder meg fra en kreftdiagnose i fremtiden? Så fra nå av vil jeg kun spise fisk, egg, ost og melk. Jeg skal prøve å unngå oppdrettsfisk og velge økologiske egg fra frittgående høner. Hvem vet, kanskje jeg går videre til å bli vegetarianer senere, men per akkurat nå kan jeg for lite til å ha et variert kosthold etter den levemåten. Dessuten syns jeg ikke like synd på fisk, da de for det første får svømme fritt til den dagen de blir fanget og spist, og for det andre har ikke fisk stor nok hjernekapasitet til å forstå hva som skjer. Gris derimot, er like smarte som hunder: https://www.dyrevern.no/landbruk/gris/grisens-ukjente-evner De fleste nordmenn lukker øynene for disse tingene, fordi de ikke orker å ta stilling til det. Jeg har gjort det selv i mange år. Men nå vet vi mye mer enn vi gjorde før, og det er ikke lenger noen unnskyldning. Dette ble litt langt (blir litt engasjert), men grunnen til denne tråden er at jeg lurer på om det er noen andre her som er pescetarianer/flexitarianer? Noen tips/råd til en nybegynner? 1
Pringle Skrevet 28. januar 2016 #2 Skrevet 28. januar 2016 Jeg støtter ditt valg fullt ut - og beundrer det fordi jeg ikke klarer det selv; prøvde i et år, men er altfor glad i kjøtt... spiser likevel kanskje mindre kjøtt fordi jeg har blitt mer fokusert på grønnsaker. Åh. Et tips til deg, var det! Spis mer små enn store fisk, pga opphopning av giftstoffer (spesielt kvikksølv, så ille har det blitt) - fokus på sild og makrell, framfor tunfisk og torsk. Dette skal visst også være mer "bærekraftig" på andre vis. Det står noe om det bla her: http://www.newyorker.com/business/currency/the-case-for-eating-small-fish 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 28. januar 2016 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2016 15 minutter siden, Pringle skrev: Jeg støtter ditt valg fullt ut - og beundrer det fordi jeg ikke klarer det selv; prøvde i et år, men er altfor glad i kjøtt... spiser likevel kanskje mindre kjøtt fordi jeg har blitt mer fokusert på grønnsaker. Åh. Et tips til deg, var det! Spis mer små enn store fisk, pga opphopning av giftstoffer (spesielt kvikksølv, så ille har det blitt) - fokus på sild og makrell, framfor tunfisk og torsk. Dette skal visst også være mer "bærekraftig" på andre vis. Det står noe om det bla her: http://www.newyorker.com/business/currency/the-case-for-eating-small-fish Takk for støtte, og for tips! Jeg håper jo at jeg skal klare å holde denne livsstilen, den største utfordringen blir nok selskaper/høytider (spesielt pinnekjøtt)! Men det er jo bare å prøve. Stiller meg åpen for viltkjøtt fra jakt, da disse dyrene har levd fritt og spist naturlig. Uansett er det veldig bra å bare kutte ned på kjøttforbruket, hadde alle gjort det hadde det blitt en enorm forskjell!
minister-mio Skrevet 28. januar 2016 #4 Skrevet 28. januar 2016 Jeg er pescetarianer. Jeg har ingen spesielle råd, det er ganske lett 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #5 Skrevet 29. januar 2016 Jeg har tilnærmet lik vært pesceterianer i et par år nå Men når jeg er på besøk hos folk, spiser jeg det jeg får servert. Jeg nekter å være Den Sære Gjesten, og synes det er uhøflig å ikke spise det man blir servert med mindre man har en sykdom som gjør at en ikke kan spise det. Det ville heller ikke falt meg inn å ikke servere gjestene pinnekjøtt på julaften, julen blir fort ødelagt for folk om de kommer på besøk og får torsk i stedet for det de alltid har spist. Jeg sliter med jernnivået om jeg utelukkende spiser fisk, så jeg må ta en liten dose jerntabletter i tillegg. Anonymkode: bf602...387 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå