Gå til innhold

"Nytt syn"

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min mann har skjeve hornhinner og meget svakt syn. Han bruker briller - har prøvd linser - men kunne så gjerne tenke seg å ta laser operasjon for å slippe noen av delene...

Er det noen som har vært igjennom en slik operasjon - eller vet noe om det?

Hva koster det? Kan en få noe dekket ?

Takker for alle svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i landet vil det nok koste mellom 30-40 000 for begge øyner. I Praha koster det ca 10 000. Jeg kan anbefale å dra dit. Jeg har hørt at man kan få dekket noe om det går ut over arbeide osv, men dette vet jeg lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om du har over-6 så får du skrevet av på skatten. Om det er dokumentert at du ikke kan bruke briller/linser, så kan du få dekket av det off. Om det er nødv. for deg for å være i jobb. Altså, alvorlige ting.

regn med lang ventetid hos det off.

Jeg har tatt operasjon. brukte mye penger på linser/briller. jeg betalte 30.000, men så som en ørn etterpå.

Synet kan ta et år før det stabiliserer seg. akkurat nå, 8 mnd har jeg litt problemer. varierende syn. noe som er normalt.

Så ikke priser,tv,pc, ikke meg selv i speilet før operasjon.

Det åpnet seg en ny verden kan man si. Anbefales.

oppsøk mange klinikker før han bestemmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fikk det dekket, gikk til haukeland sykehus og betalte kun egenandel. total m operasjon, kontroll osv kom det på vel 3000,- kr. Og det er deilig!! alt har gått fint, det er nå tre år siden jeg tok operasjonen. Jeg fikk det dekket pga veldig dårlig syn, (-7/-8) og fordi jeg kunne dokumentere at det hindret videre utdannelse (politi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gjort dette, og fikk det dekket av folketrygden (pga syn på -7,5) Betalte kun egenandel på kr 1200. Nå ser jeg veldig bra, det er 10 mnd siden operasjonen.

Jeg kan definitivt anbefale operasjon, men det er klart at 30 000 kroner er mye penger dersom man ikke får det dekket.

Jeg fikk begge øynene operert på en dag - det tok ca 10 minutter (men brukte mye lenger tid pga drypping og undersøkelser). Jeg hadde operasjon på en torsdag, og mandagen etter var jeg tilbake på jobb, helt brillefri.

Det var ikke ille å bli operert, men etterpå var det ubeskrivelig vondt i flere timer. Derfor er jeg glad for at jeg tok begge øynene på samme dag - det ville være hardt å komme tilbake for å gjennomgå det samme igjen. Likevel: Nå når smerten forlengst er glemt, er jeg bare kjempefornøyd.

Tre måneder etter operasjon må man dryppe øynene, og det kan være litt styrete (jeg måtte dryppe hvert 10. minutt de første dagene, så sjeldnere). Dette er fordi tårekanalene trenger tid på å fungere igjen. Nå er jeg imidlertid helt normal på tårefronten.

Det finnes flere måter å operere på, men jeg ble anbefalt laser. Jeg vet at andre har blitt advart mot dette og blitt anbefalt andre metoder. Det er viktig å være klar over at synet kan bli dårligere etter operasjon, og at det kan oppstå komplikasjoner (det sier seg vel egentlig selv, siden det er en operasjon!).

Undersøk hvilke muligheter han har, og se om dere har råd. Jeg kan alt i alt si at jeg føler jeg har fått et nytt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det dekket, gikk til haukeland sykehus og betalte kun egenandel. total m operasjon, kontroll osv kom det på vel 3000,- kr. Og det er deilig!! alt har gått fint, det er nå tre år siden jeg tok operasjonen. Jeg fikk det dekket pga veldig dårlig syn, (-7/-8) og fordi jeg kunne dokumentere at det hindret videre utdannelse (politi)

Kan man få deler av det dekket bare pga utdannelseshinder også, tror du? Jeg vil så gjerne inn i militæret, men har -5 på begge øynene, så må opereres først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tusen takk for alle svar :wink:

Vi får diskutere det litt - det er klart mye penger... Tror nok ikke han får noe dekket - for det fungerer fint med briller i hans jobb.

Skal oppsøke noen klinikker, så får vi se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener å huske at man fikk dekker deler dersom man hadde dårligere syn enn -6, men at de trakk det i fjor fordi det var for mange som fikk innvilget. Typisk... nå som jeg nærmet meg grensa...

siterer fra Norsk synskirurgi sine nettsider:

Skattefradrag:

Reglene for skattefradrag er blitt innskjerpet i forbindelse med den siste skattemeldingen. Man får kun skattefradrag for refraktiv kirurgi hvis man kan dokumentere at man ikke kan bruke briller og linser f.eks i forbindelse med jobb eller av andre grunner.

Dokumentasjonen må være fra egen lege eller øyelege og må medbringes på operasjonsdagen for at vi skal kunne skrive ut en bekreftelse.

Dekkes behandlingen av trygdekontoret?

Vanligvis får du ikke refundert kostnaden med laseroperasjon hos Trygdekontoret. Unntaket er brytningsfeil der briller og kontaktlinser er prøvd og funnet uegnet og hvor man må slutte i sitt yrke eller sykmeldes. Da kan dekning gis etter spesiell søknad.

Laserbehandling som er nødendig om man skal få begynne en utdannelse eller delta i profesjonell sport dekkes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...