AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #1 Skrevet 28. januar 2016 Mannen og jeg venter vårt første barn om kort tid og sliter skikkelig med å finne navn. Saken er at jeg er litt irritert på halvsøsteren min fordi hun tok det navnet mannen og jeg liker aller best. Da søsteren min var gravid for 2 år siden spurte hun meg om jeg hadde noen navneforslag. Jeg kom med flere forslag, og sa samtidig hvilket navn mannen og jeg liker aller best, og at det vil vårt fremtidige barn få hvis vi får barn. Hun har jo all rett til å velge det navnet hun vil, men så tok hun altså det fineste navnet mannen og jeg vet om. Nå som vi faktisk venter barn føler vi oss litt snytt med tanke på navnevalg. Men så er greia at hun er min halvsøster. Vi har aldri bodd sammen og hun har vokst opp hos sin mor. I tillegg bor hun i USA og det betyr at vi omtrent aldri treffes. De to barna vil mest sannsynlig treffes svært sjelden. Dermed føler jeg meg ikke så forpliktet til å ta hensyn til hennes navnevalg. Samtidig vil jeg ikke skape dårlig stemning mellom oss bare pga dette... Mange vil nok tenke at vi må bare move on og finne et annet navn. Det er tross alt tusenvis av navn der ute å velge mellom. Men hva hadde dere gjort da? Anonymkode: ed4d2...c21
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #2 Skrevet 28. januar 2016 Jeg hadde valgt favorittnavnet. Anonymkode: 9b2b4...62a 20
Gjest ee Skrevet 28. januar 2016 #3 Skrevet 28. januar 2016 Kanskje du bare kan spørre henne om hva hun syntes om det? Si at du lenge har tenkt på det navnet selv og syntes det er kjempe fint. Om ikke, så er det jo mange andre navn som også er fine?
TheGirlWhoWaited Skrevet 28. januar 2016 #4 Skrevet 28. januar 2016 Med distansen og den lille kontakten, ville jeg gått for favorittnavnet :-) 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #5 Skrevet 28. januar 2016 Jeg ville nok gått for favorittnavnet i og med at dere har såpass liten kontakt med halvsøstern din. Hva med å legge til et mellomnavn slik at det blir enklere for besteforeldrene som da kommer til å få to barnebarn med sammen navn? Da kan jo disse kalle deres barn for "Anne Elisabeth" i stedet for "Anne i Bærum". Anonymkode: 53796...08e 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #6 Skrevet 28. januar 2016 Tenker også at du sa i fra den gangen du nevnte navnet, så hun har jo ingen grunn til å bli sur. Anonymkode: 9b2b4...62a 10
bailey Skrevet 28. januar 2016 #7 Skrevet 28. januar 2016 Gå for det navnet dere vil ha! Du sa jo til og med fra at det var et navn dere ønsket å kalle deres fremtidig barn og da er det i hvert fall helt innafor.. Og med så lite kontakt så spiller jo det liten rolle uansett 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #8 Skrevet 28. januar 2016 Du sa ifra før hun valgte navn, så da vet hun hva hun risikerte. Men jeg tenker det kommer litt an på hvor mange søskenbarn de er også. Mitt barn har bare ett søskenbarn, og det søskenbarna har tilfeldigvis det navnet både jeg og faren likte aller best. Men når de bare er to søskenbarn så virker det litt fantasiløst å bruke det samme navnet. Hadde de vært mange så hadde vi brukt det likevel. Anonymkode: 33101...bd0
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #9 Skrevet 28. januar 2016 Får vi vite hvilket navn det er?:) ble nysgjerrig Anonymkode: 95589...7d4 2
Liselotte91 Skrevet 29. januar 2016 #10 Skrevet 29. januar 2016 Hu tok jo det navnet du hadde valgt så er hu som "hermer" ikke du Å hvis folk spørr så kan du si at det navnet har du ønsket deg i x antall år og det hadde du sagt til hu 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #11 Skrevet 29. januar 2016 Gå for favorittnavnet, ellers kommer det nok alltid til å bli en liten tanke som lusker litt rundt når du ser på barnet ditt senere. Anonymkode: b581c...712
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #12 Skrevet 29. januar 2016 Jeg ville gått for et annet. Kanskje det er fordi vi skal ha vår nr to nå. Jeg hadde også favorittnavn og fikk brukt det på mitt førstefødte barn. Så er nummer to på vei, og vi vet ennå ikke kjønn. Men det har dukket opp to navn til samme kjønn som eldste, som er så nydelige og passer så godt sammen... At det er synd eldste ikke heter det ene, så kunne søskenene hatt de to. Og jeg er som deg TS, hatt en yndlingsnavn i mange, mange år. Far til barnet overrasket også stort med å foreslå et fornavn nummer to, det mange kaller mellomnavn, som jeg ikke hadde tenkt på, og som jeg likte skikkelig godt. Jeg forstår du er veldig opptatt av dette favorittnavnet, og du kan gjerne velge det. Men forsøk å nullstill hjernen din. Tenk at du har dette barnet, med dette navnet. Og skal ha en til. Hva skal DET barnet hete? Kanskje det er et navn så fint at du vil bruke det allerede nå....? Anonymkode: 9c9e3...d60 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #13 Skrevet 29. januar 2016 Det kan jo være at dere har ombestemt dere til den tid. Jeg vet i hvert fall at sånn ble det for oss, hadde i mange år sett for meg et navn. Endte opp med et helt annet. Anonymkode: 4f8fd...e9f
Arkana Skrevet 29. januar 2016 #14 Skrevet 29. januar 2016 Jeg hadde valgt det navnet jeg likte best uavhengig av hva slags navn hun hadde valgt.
Gjest cheshirecat Skrevet 29. januar 2016 #15 Skrevet 29. januar 2016 Jeg opplevde det samme. Dog ikke min søster men det som da var ei god venninne. Da vi fikk barn selv var det uaktuelt å bruke navnet enda jeg hadde ikke lenger kontakt med henne. Årsaken var at jeg nå assosierte navnet til en litt kjip opplevelse og synes "historien" bak å eventuelt gi barnet dette navnet nå var litt negativt ladet. Valgte derfor å la far bestemme, som valgte et navn langt finere enn det første
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #16 Skrevet 29. januar 2016 men siden dere er søstre så får de vel ulike etternavn? Og ettersom dere ikke ser hverandre så veldig ofte så vil da ikke dette være noe problem. Hadde dere bodd i en liten bygd og begge i tillegg hadde fått samme etternavn så hadde jeg vurdert noe annet. Men i ditt tilfelle så hadde jeg brukt det navnet jeg hadde planlagt. Anonymkode: 45470...c64
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #17 Skrevet 29. januar 2016 Navn kan ikke stjeles... Anonymkode: d18d4...1d7 1
Brunhilde Skrevet 29. januar 2016 #18 Skrevet 29. januar 2016 Jeg har fettere som har samme navn, og hos oss var det ingen som reagerte en plass. Vi kalte dem (fiktive navn og steder) Fredrik i Oslo og Fredrik i Trondheim hvis det ikke situasjonen tilsa at man visste hvem av dem det ble snakket om. Velg det navnet du vil på barnet ditt, du.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #19 Skrevet 29. januar 2016 Kjenner to tilfeller av søskenbarn med samme navn, dog veldig vanlige ala Martin oppkalt etter farfar, og Anne- oppkalt etter farmor. Har aldri vært noe problem. Anonymkode: 48356...45c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #20 Skrevet 29. januar 2016 Her var det mange fine svar Jeg er fremdeles litt usikker på hva vi skal gjøre. Man vil jo velge det rette navnet til barnet sitt. Men så vil vi heller ikke at navnet skal minne oss om en uenighet. Vi kommer nok uansett til å gi barnet to fornavn. Egentlig er dette en bagatell, men navnevalg er veldig personlig og derfor føler vi litt sterkt rundt det. Noen spurte om vi har samme etternavn, og nei det har vi ikke så det hjelper en del synes jeg Hilsen TS Anonymkode: ed4d2...c21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå