Gå til innhold

Biteting til hamster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har fått meg en liten knøtt av et hamster, og han er så kul. Men, han klatrer opp burveggen og biter i buret. Dette bråker en del, og jeg er usikker på om det er bra for han å bite der?

Har dere noen gode ideer til hva jeg kan legge i buret som han kanskje kan finne som en verdig bite-erstatning? Tenkte typ seljekvist eller noe lignende? Hvordan andre typer kvister kan hamstre ha i burene sine som ikke er farlig for dem? 

Skrevet

vanlig at de gnager på buret (og alt!) Men er det mye gnaging på bur- kan det være at hamsteren din kjeder seg rett og slett

Det finnes gnagesteiner med forskjellig smak.Prøv noen ?

Fra treer kan du gi Eple f.eks. Men pass på at det ikke er fra trær som blir sprøytet.! Jeg mener jeg gav pinner fra rognebær til vår.Samt en vedkubbe .Den var tørr og kan både lekes og spises på

Whimzees Kan du også gi.

Skrevet
3 timer siden, Kårky skrev:

vanlig at de gnager på buret (og alt!) Men er det mye gnaging på bur- kan det være at hamsteren din kjeder seg rett og slett

Det finnes gnagesteiner med forskjellig smak.Prøv noen ?

Fra treer kan du gi Eple f.eks. Men pass på at det ikke er fra trær som blir sprøytet.! Jeg mener jeg gav pinner fra rognebær til vår.Samt en vedkubbe .Den var tørr og kan både lekes og spises på

Whimzees Kan du også gi.

Takk for at du tok deg tid til å svare :) Har du mye erfaring med hamster? Jeg merker jeg er litt redd for at han skal bite meg når jeg stikker hånden ned i buret, tok på meg ett par hansker. Er det greit? Eller er det en uting? 
Han er veldig ny, fikk han for to dager siden..

Hvis han kjeder seg, hva kan man gjøre for at han ikke skal kjede seg? 

Skrevet

De fleste burene du får kjøpt i dyrebutikk er altfor lite for at en hamster skal kunne trives. Dette er nok bare et tegn på at han kjeder seg.

Om du har plass så anbefaler jeg deg å lage et bur av DETOLF-skap fra Ikea! Dette har jeg til min lille dverghamster, og han trives kjempegodt. Der har han et stort trehjul (minst 20 cm til dverg, 28 til syrisk), tuneller, flis å grave i, badesand og masse å klatre på.

Detolf-bur: http://s910.photobucket.com/user/missykii/media/P7290004.jpg.html

Jeg tviler på at hamsteren slutter å bite på buret selv om du gir den andre bite-alternativer. Med DETOLF så vil du ikke ha dette problemet, da det er glassvegger + hamsteren har stor nok plass til å være lykkelig.

Annen nyttig info: http://www.dbbh.no/index.php/smaadyr/hamster/verdt-a-vite-om-hamstere

• Liker 3
Skrevet

Har litt erfaring ,men ingen ekspert. Ser flere har svart.Mye flott info i de postene !

Din er jo ny,la han først bli kjent med buret..så starter du forsiktig med å la han bli vant med deg.

• Liker 1
Skrevet
Den 28. januar 2016 at 21.55, Artemiss skrev:

De fleste burene du får kjøpt i dyrebutikk er altfor lite for at en hamster skal kunne trives. Dette er nok bare et tegn på at han kjeder seg.

Om du har plass så anbefaler jeg deg å lage et bur av DETOLF-skap fra Ikea! Dette har jeg til min lille dverghamster, og han trives kjempegodt. Der har han et stort trehjul (minst 20 cm til dverg, 28 til syrisk), tuneller, flis å grave i, badesand og masse å klatre på.

Detolf-bur: http://s910.photobucket.com/user/missykii/media/P7290004.jpg.html

Jeg tviler på at hamsteren slutter å bite på buret selv om du gir den andre bite-alternativer. Med DETOLF så vil du ikke ha dette problemet, da det er glassvegger + hamsteren har stor nok plass til å være lykkelig.

Annen nyttig info: http://www.dbbh.no/index.php/smaadyr/hamster/verdt-a-vite-om-hamstere

Det var et kjempeflott bur! Skulle gjerne hatt en sånn en til lillemann. Han har kun et hamsterbur fra dyrebutikken :( jeg lar han få løpe rundt på rommet da, fjerner alt av ledninger og sånn på gulvet. 

Når jeg flytter vil jeg absolutt se på muligheten for et sånt bur! Hamsteren din er veldig heldig :0) kan du løfte han opp å holde han? 

Takk for god info alle sammen, jeg var nok ikke helt forberedt når jeg kjøpte hamsteren, men merker fort at jeg føler på ansvaret og ønsker at han skal ha det godt! 

Skrevet
1 time siden, Adara skrev:

Det var et kjempeflott bur! Skulle gjerne hatt en sånn en til lillemann. Han har kun et hamsterbur fra dyrebutikken :( jeg lar han få løpe rundt på rommet da, fjerner alt av ledninger og sånn på gulvet. 

Når jeg flytter vil jeg absolutt se på muligheten for et sånt bur! Hamsteren din er veldig heldig :0) kan du løfte han opp å holde han? 

Takk for god info alle sammen, jeg var nok ikke helt forberedt når jeg kjøpte hamsteren, men merker fort at jeg føler på ansvaret og ønsker at han skal ha det godt! 

Så lenge han får aktivisert seg nok, så er det ikke helt krise at han bor i bur. Det høres ut som om du er en flink hamstereier! :-D

Jeg fikk min dverghamster av en familie, da kidden gikk lei. Så hamsteren var litt traumatisert når han først kom til meg, men vi har jobbet med dette og nå kan jeg løfte ham uten noe problem. Bare ikke "tving" hamsteren din til noe. La ham komme til deg. Og gjerne bruk hagehansker om han biter.

Nå vet jeg ikke om det er syrisk, dverg-hybrid, robovoski, eller kinesisk hamster du har - men dverger er litt "gærne" i hodet da alle dverghamstere (utenom robovski) man får kjøpt i dyrebutikk er hybrider. Det er bare 2-3 oppdrettere i Norge som avler på "ekte" dverghamstere. De du får kjøpt i dyrebutikk er en krysning av vinterhvit og rusissk-dverghamster. Det er som å krysse en zebra og en hest, den er doomed til å ha noe feil. Dette betyr ikke at det er umulig å gjøre den tam, men det krever bare litt mer tid enn det skulle gjort med en syrisk.

We've all been there! Dyrebutikken gir så mye feil informasjon. Da jeg først fikk hamster som 11-åring bodde de i et lite dyrebutikk bur, sov i bomull og levde på gnagerblanding.

Gjerne meld deg inn i hamstergjengen på facebook! Der får du raskt svar om du lurer på noe, og det er mange oppdrettere der som kan mer enn meg. :-D

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...