AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #1 Skrevet 28. januar 2016 Nå nærmer navnefesten for datteren min veldig og plutselig skal alle legge føringer for hvordan dette skal gå. Jeg sier at ting er allerede bestemt og kjøpt inn så det forandres ikke på. Vi skal ha lilla tema og ikke rosa selvom enkelte mener det er nesten barnemishandling tydeligvis.. Nå har min familie fått det for seg at vi må lage allergivennlig mat til alle. Noe som forsåvidt er grunnen til at vi har valgt tapas/koldtbord er at det er så veldig mye å velge i. Vi har ikke mulighet til å tilrettelegge for alle matallergiene som er i familien fordi det vi kommer til å ende opp med er tørt brød og vann da. Men familien skjønner ikke dette og mener alt skal ut. Det er ingen som er egentlig allergiske men masse selvdiagnoser som tydeligvis har blitt "in" å gi seg selv. Vi kunne heller ikke servere te og kaffe til kakene. Vi måtte kjøpe inn vin. Jeg har ikke vært med på det med vin før. Er det normalt? Hvordan får jeg folk til å slutte å blande seg? De legger seg oppi alt og ringer meg minst 4 ganger dagen for å klage. Vurderer å true med å dra inn invitasjonen men det er nok å gå litt langt? Anonymkode: 40ca2...033
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #2 Skrevet 28. januar 2016 Bare si det rett ut - dere har planlagt ferdig og slik blir det. Tapas er variert og kan passe de fleste allergier. Vedrørende vin eller ikke er det noe dere som vertskap bestemmer. Så får folk bare klage, synes det er direkte frekt egentlig å legge seg opp i andres dåp eller navnefest.. Anonymkode: b0f22...632 2
Hactar Skrevet 28. januar 2016 #3 Skrevet 28. januar 2016 De høres helt sprø ut. Det vanlige er å takke for invitasjonen og stille opp med godt humør. Og være takknemlig for at dere har valgt en meny der alle finner noe de kan spise. 4
Alice123 Skrevet 28. januar 2016 #4 Skrevet 28. januar 2016 Vedr. vin så har jeg vært på dåp både med og uten vinservering. De gangene det har vært vin har minst én av dåpsbarnets foreldre vært utenlandske.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #5 Skrevet 28. januar 2016 Synes ikke alkohol har noe å gjøre i en dåp. Aldri opplevd at det har vært tema. Mulig yttersr på "bygda" i så fall. Anonymkode: 4ceb4...289 4
Sirah Skrevet 28. januar 2016 #6 Skrevet 28. januar 2016 Syntes allerede dere har lagt ting godt til rette med tanke på allergier. Har dere et litt variert koltbord/tapasbord så finner de aller fleste noe de kan spise. Det er jo det som er så genialt med koltbord, eventuelt kan du jo lage en litt stor salat i tillegg dersom du ikke allerede har dette på listen. Har folk noen helt sære ønsker så kan du jo foreslå at de tar dette med seg selv.... Ang vin så syntes ikke jeg at dette hører hjemme i en dåp/navnfest. Jeg har aldri vært i dåp/navnfest med alkoholservering, men jeg leser jo at andre har det. Kaffe og te til kakene er vel helt normalt? Ønsker man ikke dette så er det vel bare å la være å forsyne seg? Jeg hadde reagert veldig på å ikke få kaffe men vin istede iallefall. Hadde så klart ikke sagt noe, men hadde jo stusset. Dette er DIN navnefest og du legger det opp slik DU vil. En ting er å ta hensyn til allergier men det har du allerede gjort. Er ikke folk fornøyde så får de la være å komme, så enkelt er det. 5
Puny Skrevet 28. januar 2016 #7 Skrevet 28. januar 2016 Vin er normalt i vår familie, men det er sikkert forskjellig hva som er vanlig. Tullete at alle forventer at de kan spise alt. Det må jo holde lenge når det er tapas/koldtbord og man kan finne noe man kan spise... 1
Teddi Skrevet 28. januar 2016 #8 Skrevet 28. januar 2016 Servere alkohol i en fest for et barn? Er det vanlig? For meg høres det ekstremt sært ut. Når det kommer til hva dere har valgt å servere, er jo tapas er veldig godt valg! Det er spennende og variert, og ikke minst sosialt. hvorfor passer ikke lilla til en navnefest? Det er en nydelig farge! Gi langt F i disse folka. De har fått invitasjoner, så de kan velge selv; møte opp med godt humør, eller bli hjemme og gå glipp av en supert feiring for datteren deres. Håper dere får flott og en minneverdig fest! 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #9 Skrevet 28. januar 2016 Kunne ikke falt meg inn å servere alkohol i en dåp! Det er sært gitt. Det er jo barnets dag! Ellers høres det topp ut, gjør som dere vil og drit i alle andres meninger. Anonymkode: 6f12a...f01 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #10 Skrevet 28. januar 2016 Jeg synes det høres kjempefint ut slik du har planlagt det! I vår familie er det vanlig med litt alkoholservering til "høytidelige" begivenheter som dåp og navnefest, men som regel kun et glass champagne til å skåle med. Hva om du tilbyr de som har allergier/intoleranser å ta med en egen tapasvariant? Jeg pleier å be svigermor og mamma om å ta med hver sin rett/kake i slike sammenhenger, da blir de så fornøyde (og jeg slipper litt arbeid). Når det gjelder fargevalg: Vi hadde mørkeblått til datteren vår, kan ikke utstå rosa . Kos dere masse! Anonymkode: 388b2...851 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #11 Skrevet 28. januar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare si det rett ut - dere har planlagt ferdig og slik blir det. Tapas er variert og kan passe de fleste allergier. Vedrørende vin eller ikke er det noe dere som vertskap bestemmer. Så får folk bare klage, synes det er direkte frekt egentlig å legge seg opp i andres dåp eller navnefest.. Anonymkode: b0f22...632 Jeg har flere ganger prøvd å si ifra at det er planlagt og jeg kan ikke akkurat avbestille nå. Jeg er skikkelig fornøyd med de som skal levere tapasen og de virker veldig seriøse og flinke. Jeg synes også det er frekt! Blir oppgitt over min egen familie. 6 timer siden, Hactar skrev: De høres helt sprø ut. Det vanlige er å takke for invitasjonen og stille opp med godt humør. Og være takknemlig for at dere har valgt en meny der alle finner noe de kan spise. Ja, jeg synes også dette er på kantan til å bli for sprøtt! Jeg kunne forstått det om vi valgte en rett som alle skulle spise - men det er jo utrolig mye forskjellig å velge i. 6 timer siden, Alice123 skrev: Vedr. vin så har jeg vært på dåp både med og uten vinservering. De gangene det har vært vin har minst én av dåpsbarnets foreldre vært utenlandske. Ja, jeg har aldri vært i med vinservering og ingen av oss er utenlandske. Jeg synes på en måte det ikke passer helt inn. Rundt 50% av gjestene har ganske lang reisevei hjem igjen så det blir nok ikke aktuelt. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke alkohol har noe å gjøre i en dåp. Aldri opplevd at det har vært tema. Mulig yttersr på "bygda" i så fall. Anonymkode: 4ceb4...289 Ja, vi er nå ikke ytterst fra bygda men det blir nok ikke vin uansett. 5 timer siden, Sirah skrev: Syntes allerede dere har lagt ting godt til rette med tanke på allergier. Har dere et litt variert koltbord/tapasbord så finner de aller fleste noe de kan spise. Det er jo det som er så genialt med koltbord, eventuelt kan du jo lage en litt stor salat i tillegg dersom du ikke allerede har dette på listen. Har folk noen helt sære ønsker så kan du jo foreslå at de tar dette med seg selv.... Ang vin så syntes ikke jeg at dette hører hjemme i en dåp/navnfest. Jeg har aldri vært i dåp/navnfest med alkoholservering, men jeg leser jo at andre har det. Kaffe og te til kakene er vel helt normalt? Ønsker man ikke dette så er det vel bare å la være å forsyne seg? Jeg hadde reagert veldig på å ikke få kaffe men vin istede iallefall. Hadde så klart ikke sagt noe, men hadde jo stusset. Dette er DIN navnefest og du legger det opp slik DU vil. En ting er å ta hensyn til allergier men det har du allerede gjort. Er ikke folk fornøyde så får de la være å komme, så enkelt er det. Ja, jeg synes også det er veldig godt lagt til rette. Det er veldig mye å velge mellom og vi har salat med. Ja, altså hvis folk absolutt skal ha noe så får de nesten ta det med seg selv. Vi har et veldig godt utvalg (om jeg kan si det selv). Jeg synes heller ikke vin hører til i navnefesten vår. Veldig enig med deg om at jeg hadde reagert om jeg bare hadde fått vin og ikke kaffe/te f.eks Takk for fint svar! Er ganske sikker på at vi har valgt riktig. Blir det for "feil" for folk så får de la være å komme 5 timer siden, Puny skrev: Vin er normalt i vår familie, men det er sikkert forskjellig hva som er vanlig. Tullete at alle forventer at de kan spise alt. Det må jo holde lenge når det er tapas/koldtbord og man kan finne noe man kan spise... Ja, jeg synes også det. Vin er ikke normalt i min familie, men enkelte i min familie har hatt et anstrengt forhold til alkohol. 2 timer siden, Teddi skrev: Servere alkohol i en fest for et barn? Er det vanlig? For meg høres det ekstremt sært ut. Når det kommer til hva dere har valgt å servere, er jo tapas er veldig godt valg! Det er spennende og variert, og ikke minst sosialt. hvorfor passer ikke lilla til en navnefest? Det er en nydelig farge! Gi langt F i disse folka. De har fått invitasjoner, så de kan velge selv; møte opp med godt humør, eller bli hjemme og gå glipp av en supert feiring for datteren deres. Håper dere får flott og en minneverdig fest! Jeg synes også det er veldig sært - men jeg er ikke oppvokst med det. Det hadde kanskje vært annerledes om jeg/vi var vant til det? Jeg synes lilla også er en fantastisk nydelig farge! Jeg ville ikke ha rosa. Jeg er så lei rosa og alle skal kjøpe rosa ting til henne Jeg har fått nok rosa for en stund, tror jeg. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kunne ikke falt meg inn å servere alkohol i en dåp! Det er sært gitt. Det er jo barnets dag! Ellers høres det topp ut, gjør som dere vil og drit i alle andres meninger. Anonymkode: 6f12a...f01 Takk for svar! Vi kommer nok ikke til å servere vin altså 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres kjempefint ut slik du har planlagt det! I vår familie er det vanlig med litt alkoholservering til "høytidelige" begivenheter som dåp og navnefest, men som regel kun et glass champagne til å skåle med. Hva om du tilbyr de som har allergier/intoleranser å ta med en egen tapasvariant? Jeg pleier å be svigermor og mamma om å ta med hver sin rett/kake i slike sammenhenger, da blir de så fornøyde (og jeg slipper litt arbeid). Når det gjelder fargevalg: Vi hadde mørkeblått til datteren vår, kan ikke utstå rosa . Kos dere masse! Anonymkode: 388b2...851 Tusen takk for det! Jeg synes også det høres veldig fint og koselig ut. Med godt utvalg. Det er ikke normalt i min familie, men det er fordi enkelte har et veldig anstrengt forhold til alkohol. Eller de har hatt. Jeg tror egentlig ikke det er nødvendig å ta med egen tapas, men kan foreslå det! Vi skal severe dette: Spoiler Nydelig ørretfilet fra Brødrene Bergren i Sandefjord pent pyntet med håndpillede reker & krepsehaler.. Westfaler spekeskinkeSpansk chorizo spekepølse. Hjemmelagd eggerøre med fløte & gressløk Pepper roastbeef med remulade & løkHjemmelagd pastasalat med rømme & hvitløkHjemmelagd skalldyrsalat med reker,kreps og krabbe.Frisk salat med urtestekte brødkrutnger & parmesanost og dressing. Spanske tapaskjøttboller i salsa & syltet paprikaVåre gode hjemmelagde karbonader med løkBbq marinerte kyllingklubberKyllingbrystbiter i gorgonzolasausMarinerte chili og hvitløkscampi Kremet peppersaus.Saltbakte småpotet.Hjemmelagd karamellpudding med ekte vanilje og pyntet med krem. Hjemmebakte rundstykker og smør inkluderert. Moren min skal ha med sin egen kake, men hun kan ikke lage tapas for alt i verden Jeg kan heller ikke utstå rosa!! Det er så mye av det overalt. Får smått panikk. Tusen takk! Skal kose oss masse Anonymkode: 40ca2...033 4
Sirah Skrevet 28. januar 2016 #12 Skrevet 28. januar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg synes også det er veldig godt lagt til rette. Det er veldig mye å velge mellom og vi har salat med. Ja, altså hvis folk absolutt skal ha noe så får de nesten ta det med seg selv. Vi har et veldig godt utvalg (om jeg kan si det selv). Jeg synes heller ikke vin hører til i navnefesten vår. Veldig enig med deg om at jeg hadde reagert om jeg bare hadde fått vin og ikke kaffe/te f.eks Takk for fint svar! Er ganske sikker på at vi har valgt riktig. Blir det for "feil" for folk så får de la være å komme Ja jeg syntes også at dere har det. Så klart kan man ta i mot ønsker og tips fra gjester, men til syvende og sist så er det dere som avgjør. Og sist men ikke minst, lilla er en flott farge! Gøy å se at noen ikke velger lyseblå eller lyserosa KJØR PÅ!
Stinelin Skrevet 28. januar 2016 #13 Skrevet 28. januar 2016 Menyen ser jo helt fantastisk ut, kan jeg komme..?!! Vi har lignende familie som skal blande seg i alt slikt. Tror feilen vi gjorde i starten var at vi gikk inn i en diskusjon, forsvarte valgene våre osv. Da så de en åpning til å presse enda mer. Bare si at alt er bestemt, det blir slik. Ikke fordi du ikke kan avbestille el. men fordi dere har tatt et valg. Vi har måtte være knallharde i slike tilfeller, fordi folk ikke har folkeskikk og respekt nok til å takke for invitasjonen og glede seg til et trivelig lag.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #14 Skrevet 29. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke alkohol har noe å gjøre i en dåp. Aldri opplevd at det har vært tema. Mulig yttersr på "bygda" i så fall. Anonymkode: 4ceb4...289 Eller kanskje midt i byen Anonymkode: 2b5c0...4d6 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #15 Skrevet 29. januar 2016 Kan jeg spørre hvor mye den menyen kostet?:) Og må si hvis de absolutt vil ha alkohol så kan de da droppe navnefesten å dra på en pub istedet? Hvorfor ødelegge en fin dag for barnet med alkohol? Server Champagne-BRUS Anonymkode: 2b5c0...4d6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #16 Skrevet 29. januar 2016 8 timer siden, Sirah skrev: Ja jeg syntes også at dere har det. Så klart kan man ta i mot ønsker og tips fra gjester, men til syvende og sist så er det dere som avgjør. Og sist men ikke minst, lilla er en flott farge! Gøy å se at noen ikke velger lyseblå eller lyserosa KJØR PÅ! Takk for svar!! Jeg elsker lilla, så jeg er kanskje litt biased men synes det er så fint. Og vi skal kjøre på haha! 7 timer siden, Stinelin skrev: Menyen ser jo helt fantastisk ut, kan jeg komme..?!! Vi har lignende familie som skal blande seg i alt slikt. Tror feilen vi gjorde i starten var at vi gikk inn i en diskusjon, forsvarte valgene våre osv. Da så de en åpning til å presse enda mer. Bare si at alt er bestemt, det blir slik. Ikke fordi du ikke kan avbestille el. men fordi dere har tatt et valg. Vi har måtte være knallharde i slike tilfeller, fordi folk ikke har folkeskikk og respekt nok til å takke for invitasjonen og glede seg til et trivelig lag. Jaja, om du bor i Telemark så skal du få komme Jeg gadd ikke forsvare engang. Jeg sa til personen som var den som skapte seg mest at dette gadd jeg ikke og det er min unge. Jeg bestemmer. Så sa jeg "jeg skal sove. Hade" Ja, absolutt mangel på folkeskikk vil jeg si. Det er vel sånn at de tror de kan legge seg oppi alt. Vel, sånn er det ikke. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvor mye den menyen kostet?:) Og må si hvis de absolutt vil ha alkohol så kan de da droppe navnefesten å dra på en pub istedet? Hvorfor ødelegge en fin dag for barnet med alkohol? Server Champagne-BRUS Anonymkode: 2b5c0...4d6 Jeg tror og mener det koster 250 per pers. Vi skal ha kaker og slikt ved siden av, så det er ikke bare den ene desserten altså. Skal bli brus ja ikke nnoe vin her.. Anonymkode: 40ca2...033
Puny Skrevet 29. januar 2016 #17 Skrevet 29. januar 2016 Ja, hadde jeg hatt familiemedlemmer med et anstrengt forhold til alkohol, ville jeg også droppet alkohol. Man gidder jo ikke la folk ødelegge dåpen for noen dråper vin... 1
Simmis Skrevet 29. januar 2016 #18 Skrevet 29. januar 2016 Kunne aldri falle meg inn å servere vin i en navnefest/ barnedåp. Og tapas må da være perfekt, da kan man jo selv velge hva en kan/vil spise. Vi har hatt koldtbord i dåpene vi har hatt, og det har alltid vært godt mottatt også blant matallergikerne i vår familie. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #19 Skrevet 29. januar 2016 Siden slekta er stor på alle kanter, har jeg vært i mange barnedåper/navnefester/velkommentilverdenfester, og ikke EN av dem har vært med alkohol. Mange har også hatt både lilla, grønn og gul pynt. Om de blander seg, si bestemt: Det er vi som inviterer til festen. Det er vi som bestemmer hvordan vi vil ha vår fest. Dere er invitert til å komme. Enten får dere godta hvordan VI vil ha det, eller så kan dere la være å komme om dere ikke liker hvordan festen er lagt opp. Legg ballen død. Ikke gå inn i diskusjon. Slå ned med en gang. Vår fest, vi bestemmer hvordan den blir, du bestemmer selv om du vil komme eller ikke - og det er det eneste du får bestemme angående vår fest. Anonymkode: 19d1b...f98 1
bush babe Skrevet 29. januar 2016 #20 Skrevet 29. januar 2016 Vi serverte champagne som velkomstdrink, da det er vanlig i vår familie. Det er barnets dag, men vi serverer jo ikke pølser og lomper og gele heller, så et glass champagne for å feire dagen er lov hos oss ihvertfall. Ellers opplevde jeg og, at mange skulle bry seg, men jeg svarer litt frekt tilbake at det er vår fest, og det hjalp :o
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå