Gjest The Lost Dreamer Skrevet 28. januar 2016 #1 Skrevet 28. januar 2016 Jeg har tre artister i hele verden jeg er virkelig glad i. Jeg fikk ikke lov til å bestille billetter til Rihanna konserten.. Jeg fikk ikke lov til å bestille billetter til Selena Gomez konserten. Og nå, får jeg ikke lov til å dra på Shawn Mendes konserten som er i juli. Dette er de artistene jeg setter høyt her i verden, og som jeg virkelig er glad i. Dette spiller likevel ingen rolle for min far. Han sier at jeg ikke får dra til Oslo med jevnaldrende, og komme hjem etter midnatt. Han har en grunn og grunnen er jo god; Han er redd jeg skal bli overfalt, kidnappa og så klart voldtatt. Jeg skjønner han, det gjør jeg. Spesielt på denne tiden med alt som skjer. Men det er så dritt å ikke kunne få dra på konserten til idolene dine! Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, men jeg vet jeg må gjøre noe. Jeg takler ikke å bli sittende hjemme mens andre er på konserten til Shawn Mendes. Jeg har hvert fan av han helt siden før han ble kjent, og jeg syns det er urettferdig når jeg da ikke kan få dra på konserten hans (hvor man også kan vinne meet&greet). Jeg sverger jeg aldri har hvert noe fangirl når det kommer til kjendiser. Ikke når det kom til Justin Bieber, og ikke når det kom til One Direction. Hva kan jeg gjøre for å få foreldra mine til å si ja!? Inngå en slags avtale med dem er tanken, men hva slags avtale? Jeg har ingen familie i Oslo som de kan være hos frem til konserten er ferdig, så de kan hente meg etter det. De har heller ingen interesse for å være i Oslo og slurve rundt frem til midnatt for min skyld. Jeg bor jo 2 timer unna, ikke så veldig lenge, men er jo heller ikke riktig at mine foreldre skal kjøre helt til Oslo også kjøre tilbake igjen Så har dere noe forslag? Jeg vil komme til en løsning hvor alle blir fornøyde!
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #2 Skrevet 28. januar 2016 Hør om foreldrene til en av de du skal dra med kan være med? Enten være med på konserten, eller bare følge dere, og så finne på noe annet i Oslo? Hvor mange er dere som skal dit? Om dere er en helg gjeng sammen, kan du kanskje prøve å bruke det som argument? At dere lover å holde sammen hele tiden, aldri gå alene noe sted, og holde dem jevnt oppdatert med sms/ringe? som nå er vi fremme, nå er vi kommet inn, nå er det midt i, nå slutter det snart, nå skal vi ut, nå er vi kommet ut blablablabla... Anonymkode: b0d5b...6b6 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #3 Skrevet 28. januar 2016 Hvor gammel er du? Jeg tror du bare må bite i det sure eplet å vente med å gå på konserter til du blir eldre. Nå vokste jeg selv opp i oslo og snek meg ut på konserter fra jeg var 17 år, men da hadde jeg jo alltid noen trygge å sove hos som jeg latet som jeg var på overnattingskveld hos, pappan hennes pleide å hente og kjøre oss, eg hadde aldri i verden hverken fått lov eller TURT å dra i flere timer inn til oslo om jeg ikke selv var fra byen og hadde foreldrene til noen andre som passet på oss og som jeg kunne sove hos. Anonymkode: 50459...3bc 2
tentaclemaiden Skrevet 28. januar 2016 #4 Skrevet 28. januar 2016 En eldre slektning kunne kanskje vært med? Tenker om du har en kusine eller fetter, kanskje et søsken, så kunne dere vært flere sammen. Hvor gammel er du? Hadde samme problem når jeg skulle på min første konsert som 16 åring, da ble broren min med og pappa følte seg mye tryggere:) 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #5 Skrevet 28. januar 2016 Spør om din far har anledning til å kjøre og hente deg. Da får du gått på konserten, samtidig som han har kontroll. Anonymkode: d7350...999
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #6 Skrevet 28. januar 2016 Vetbdu hva? Overskriften din sier at du ikke får lov til noen ting, og så lager du et hi der det er tre, tre! konserter du ikke får lov til å dra på. Du sitter altså ikke inne i husarrest uten mobil eller annen nett tilgang 24/7 der du knapt får lov til å gå på skolen, altså. Hvor gammel er du? Over 18 år? Slik at du er i stand til å ta avgjørelser selv, eller under 16 år der foreldrene dine har ansvar for deg? Alder er nemlig av betydning her, og modenhet for alderen. Mange får ikke dra på konserter av denne typen før de er godt voksne. At alle vennene dine får dra, vitner enten om at du har en spesiell ogmliten vennekrets, eller venner som foreldrene har et annet forhold til og vurderer ting annerledes enn dine foreldre vurdere deg. Du kan prøve å be din far eller mor om å være med på konserten. Men hadde du vært mitt barn, så hadde du ikke fått dra før du hadde vært ferdig med vgs minst. Noen kan og finne på å slippe en bombe på disse konsertene. Det er ikke tøft å være død eller bli skadet. Anonymkode: 33c5f...c7a 9
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 28. januar 2016 #7 Skrevet 28. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hør om foreldrene til en av de du skal dra med kan være med? Enten være med på konserten, eller bare følge dere, og så finne på noe annet i Oslo? Hvor mange er dere som skal dit? Om dere er en helg gjeng sammen, kan du kanskje prøve å bruke det som argument? At dere lover å holde sammen hele tiden, aldri gå alene noe sted, og holde dem jevnt oppdatert med sms/ringe? som nå er vi fremme, nå er vi kommet inn, nå er det midt i, nå slutter det snart, nå skal vi ut, nå er vi kommet ut blablablabla... Anonymkode: b0d5b...6b6 Det var jo en god ide og få med en annen forelder. Spm. er bare om de kan eller ikke! Vi er to som skal skjønner du (venninna mi blir med mest for min skyld). Greia er at venninnen min får lov til å dra, men ikke jeg. Jeg har brukt argument om å være en gjeng, men det funka ikke (delvis fordi jeg da hadde krangla med pappa da), men nå er vi uansett bare to. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du? Jeg tror du bare må bite i det sure eplet å vente med å gå på konserter til du blir eldre. Nå vokste jeg selv opp i oslo og snek meg ut på konserter fra jeg var 17 år, men da hadde jeg jo alltid noen trygge å sove hos som jeg latet som jeg var på overnattingskveld hos, pappan hennes pleide å hente og kjøre oss, eg hadde aldri i verden hverken fått lov eller TURT å dra i flere timer inn til oslo om jeg ikke selv var fra byen og hadde foreldrene til noen andre som passet på oss og som jeg kunne sove hos. Anonymkode: 50459...3bc Jeg er 17 år. Det som også er dritt er at jeg ikke liker å sove borte, jeg takler det bare ikke, og det vet mine foreldre. De hadde skjønt at noe er på gang om jeg plutselig overnatter hos noen. Jeg er da dessverre ikke så veldig redd når det kommer til å prøve ut en del ting så lenge jeg er med en jeg stoler på. Det er et av grunnene til at min far ikke vil la meg dra; han vet jeg ikke er redd for mye. 5 minutter siden, aasgaardsreia skrev: En eldre slektning kunne kanskje vært med? Tenker om du har en kusine eller fetter, kanskje et søsken, så kunne dere vært flere sammen. Hvor gammel er du? Hadde samme problem når jeg skulle på min første konsert som 16 åring, da ble broren min med og pappa følte seg mye tryggere:) Jeg er ikke norsk, så jeg har ingen søskenbarn i nærheten. Nærmeste er i Bergen, men han er gutt og to år yngre, ikke hans greie. Har også en i Sverige, men ho har nettopp blitt mor, så funker heller ikke. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spør om din far har anledning til å kjøre og hente deg. Da får du gått på konserten, samtidig som han har kontroll. Anonymkode: d7350...999 Pappa har prolaps og bruker sterke medisiner. Jeg kan ikke la han kjøre så mye for jeg vet han har smerter. I tillegg har han noen andre personlige helseproblemer, så det passer ikke så veldig godt. Mamma på sin side tør ikke kjøre på E6, spesielt ikke oss barna på. Ikke tro jeg er en som er kjempe bortskjemt. Dette er ikke det eneste jeg ikke får lov til, men en av tingene bare. Mine foreldre er sykt strenge og overbeskyttende!
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #8 Skrevet 28. januar 2016 Om du er 17 år, og dere bare er 2 stk som skal sammen, så er ikke foreldrene dine unormalt strenge som ikke vil la deg reise. Jeg hadde aldri i livet fått lov til noe slikt da jeg var 17. Det er ikke verdens undergang å gå glipp av en konsert. Du kan spørre dine foreldre hva som må til for at du skal få lov, og om du ikke klarer fylle de kravene (voksen ledsager, flere venner sammen, etc) får du bare slå deg til ro med å måtte vente til du er myndig. Anonymkode: b0d5b...6b6 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #9 Skrevet 28. januar 2016 Hvis du er 17 år og ikke får lov til dette, da lurer jeg på hvordan det skal gå når du blir 18 om kort tid og kan gjøre hva i huleste du vil. Faren din er ikke helt på greip. Dra på konsert du, hva kan de gjøre? Du er snart 18!!!! Anonymkode: 58554...5dc 4
tentaclemaiden Skrevet 28. januar 2016 #10 Skrevet 28. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vetbdu hva? Overskriften din sier at du ikke får lov til noen ting, og så lager du et hi der det er tre, tre! konserter du ikke får lov til å dra på. Du sitter altså ikke inne i husarrest uten mobil eller annen nett tilgang 24/7 der du knapt får lov til å gå på skolen, altså. Hvor gammel er du? Over 18 år? Slik at du er i stand til å ta avgjørelser selv, eller under 16 år der foreldrene dine har ansvar for deg? Alder er nemlig av betydning her, og modenhet for alderen. Mange får ikke dra på konserter av denne typen før de er godt voksne. At alle vennene dine får dra, vitner enten om at du har en spesiell ogmliten vennekrets, eller venner som foreldrene har et annet forhold til og vurderer ting annerledes enn dine foreldre vurdere deg. Du kan prøve å be din far eller mor om å være med på konserten. Men hadde du vært mitt barn, så hadde du ikke fått dra før du hadde vært ferdig med vgs minst. Noen kan og finne på å slippe en bombe på disse konsertene. Det er ikke tøft å være død eller bli skadet. Anonymkode: 33c5f...c7a Wow, dette var jo krisemaksimering av et imponerende nivå. Skal man la være å gjøre alt utenfor hjemmets fire vegger fordi som du sier, noen kan finne på å slippe en bombe på konsert? Tragedien som skjedde i Paris var grufull men man kan ikke leve i konstant frykt og ikke tøre å være ute igjen pga det. Alder og modenhet har litt å si ja, men det er lov å prøve å foreslå en løsning for foreldrene synes jeg. Får man nei så er det sånn, men man vokser da på å legge frem forslag og forhandle litt. 3
fasterpussycat Skrevet 28. januar 2016 #11 Skrevet 28. januar 2016 Jeg har dratt på konsert alene og med andre på min alder siden jeg var ca 15 år, og jeg har aldri opplevd noe farlig eller skummelt - det til tross for at jeg har reist rundt i Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia og USA på konserter med alt fra 300 til 30.000 i publikum. Jeg ser at Shawn Mendes skal spille i Spektrum, og der er det mange som skal i samme retning som deg på vei ut igjen. Hvis du drar rett hjem etter konserten, så er det kort avstand til bussterminalen og togstasjonen. Prøv å få med deg noen flere venninner så dere ikke bare er to (for at foreldrene dine skal føle seg tryggere), send tekstmeldinger og oppdater foreldrene dine jevnlig når du er fremme, og hold deg nære større folkemengder på vei ut igjen. Lykke til!
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 28. januar 2016 #12 Skrevet 28. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vetbdu hva? Overskriften din sier at du ikke får lov til noen ting, og så lager du et hi der det er tre, tre! konserter du ikke får lov til å dra på. Du sitter altså ikke inne i husarrest uten mobil eller annen nett tilgang 24/7 der du knapt får lov til å gå på skolen, altså. Hvor gammel er du? Over 18 år? Slik at du er i stand til å ta avgjørelser selv, eller under 16 år der foreldrene dine har ansvar for deg? Alder er nemlig av betydning her, og modenhet for alderen. Mange får ikke dra på konserter av denne typen før de er godt voksne. At alle vennene dine får dra, vitner enten om at du har en spesiell ogmliten vennekrets, eller venner som foreldrene har et annet forhold til og vurderer ting annerledes enn dine foreldre vurdere deg. Du kan prøve å be din far eller mor om å være med på konserten. Men hadde du vært mitt barn, så hadde du ikke fått dra før du hadde vært ferdig med vgs minst. Noen kan og finne på å slippe en bombe på disse konsertene. Det er ikke tøft å være død eller bli skadet. Anonymkode: 33c5f...c7a Og vet du hva? Jeg følte ikke for å dele hele livshistorien min om hva jeg får lov til og ikke får lov til å gjøre! Dette er tre ting ja, men det er jo så klart enda mer. Det er jo nettopp derfor jeg er så sykt frustrert. Det eneste jeg gjør hver dag er å være på skolen eller hjemme. Er kanskje med venner en eller to ganger i måneden, drikker aldri, er aldri hvert på fest, sniker med aldri ut, overnatter aldri hos venner, er aldri ute til sent, fokuserer mye på skolen, hjelper mye til hjemme, er barnevakt sykt ofte. Jeg har i grunn gått glipp av en haug med ting pga. mine foreldre, som har ødelagt vennskap for meg og masse mer. Jeg er 17, men i min familie spiller det ingen rolle om jeg er 18 eller ikke, for jeg er ikke norsk, så annen kultur. Bare fordi jeg er 18 vil jeg heller ikke vise null respekt for mine foreldre. Jeg er moden for alderen, det har jeg hvert siden ung alder. Jeg er den jenta mine foreldre stolte på når jeg var ti år, til å ta med min tre år gamle bror med ut på turer. Det kunne de aldri latt min bror (10), gjøre med vår søster (4). Jeg har alltid respektert mine foreldre og aldri gitt dem grunn til å ikke stole på meg. Vennekretsen min er ikke stor, men foreldrene til vennene mine er ikke like strenge som mine heller, selvom de sier nei til mye de også, mine foreldre er bare overdrevent strenge. Jeg er 17, det er ikke moro for meg at far eller mor skal bli med på konsert. Det er dessuten ikke en mulighet da dette ikke kan gå for dem uansett. Jeg tviler også på at konserten blir bomba, hvor stor er sjansen? Nei mine foreldre stoler på meg, men de er redd for hva som kan skje med den ''lille jenta'' deres i Oslo med alle de gale folka som bor der.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #13 Skrevet 28. januar 2016 Mener å huske at du var kurdisk? Stemmer dette? Hvis ja, så sier det seg selv at de er superbeskyttende mot jentene i familien. Ellers får du vente til du har flyttet ut og står fritt til å gjøre som du vil. Anonymkode: cb54f...b31
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #14 Skrevet 28. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er 17 år og ikke får lov til dette, da lurer jeg på hvordan det skal gå når du blir 18 om kort tid og kan gjøre hva i huleste du vil. Faren din er ikke helt på greip. Dra på konsert du, hva kan de gjøre? Du er snart 18!!!! Anonymkode: 58554...5dc Du kan ikke gjøre hva du vil selv om du er 18 når du bor hjemme med foreldrene dine. Det er foreldrenes regler som gjelder i deres hus. Anonymkode: 563ca...e41 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #15 Skrevet 28. januar 2016 Det høres ut som faren din er en fornuftig mann og du trenger følge av en voksen ansvarsperson. Du får gjøre hva du vil når du flytter hjemmefra. Til konserten får du se om du får en voksen med deg, eller bli hjemme. Anonymkode: 2ebb9...1f4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #16 Skrevet 28. januar 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke gjøre hva du vil selv om du er 18 når du bor hjemme med foreldrene dine. Det er foreldrenes regler som gjelder i deres hus. Anonymkode: 563ca...e41 Det er greit, man kan ha regler. Men de har ikke lov å lage regler som bryter med norsk lov. De kan ikke nekte henne å dra noen plass når hun er fylt 18. Det er frihetsberøvelse. Hun er myndig og bestemmer over seg selv, og hvorvidt hun vil bo hjemme eller flytte ut, og dra på all verdens konserter om hun ønsker. Foreldrene kan derimot si at hun må flytte ut om hun ikke vil gjøre som de sier når hun bor hjemme. Og her står hun fritt til å velge å flytte eller bli og følge reglene. Men foreldrene hennes kan ikke forby en som er fyllt 18 å dra noen steder som helst. Anonymkode: 58554...5dc
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #17 Skrevet 28. januar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som faren din er en fornuftig mann og du trenger følge av en voksen ansvarsperson. Du får gjøre hva du vil når du flytter hjemmefra. Til konserten får du se om du får en voksen med deg, eller bli hjemme. Anonymkode: 2ebb9...1f4 Hun er 17 år, ikke 10 år....hadde noen sagt jeg måtte ha "følge" av en voksen når jeg var 17 tror jeg det måtte rablet for dem. Anonymkode: 58554...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #18 Skrevet 28. januar 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er 17 år, ikke 10 år....hadde noen sagt jeg måtte ha "følge" av en voksen når jeg var 17 tror jeg det måtte rablet for dem. Anonymkode: 58554...5dc Kanskje ikke du var villig til å prøve alt mulig rart bare du hadde noen med deg, og tok ansvar? Det er forskjell på hvor modne tenåringer er, og jeg hadde heller ikke tillatt en umoden 17 åring å reise til Oslo uten en voksen med seg. Anonymkode: 2ebb9...1f4 1
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 28. januar 2016 #19 Skrevet 28. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener å huske at du var kurdisk? Stemmer dette? Hvis ja, så sier det seg selv at de er superbeskyttende mot jentene i familien. Ellers får du vente til du har flyttet ut og står fritt til å gjøre som du vil. Anonymkode: cb54f...b31 Joda jeg er jo kurdisk, men jeg kjenner 4 andre kurdere (jenter som også er 17) og de får fint lov til sånt av sine foreldre. Det som er dritt er at jeg ikke kan flytte ordentlig ut før jeg er gift (kan reise for å studere, men bare i Norge). 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke du var villig til å prøve alt mulig rart bare du hadde noen med deg, og tok ansvar? Det er forskjell på hvor modne tenåringer er, og jeg hadde heller ikke tillatt en umoden 17 åring å reise til Oslo uten en voksen med seg. Anonymkode: 2ebb9...1f4 Greia er at jeg faktisk er moden og virkelig er til å stole på. Jeg har aldri gitt mine foreldre en grunn til å ikke stole på meg, og har alltid sagt sannheten til dem om viktige ting. Så dette handler ikke om å stole på meg og at mine foreldre gir meg tillit, men at alt mulig kan skje en ung jente og at jeg ikke har en sjanse i havet til å stå imot en mann om han skulle tatt tak i meg.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #20 Skrevet 28. januar 2016 1 time siden, The Lost Dreamer skrev: Joda jeg er jo kurdisk, men jeg kjenner 4 andre kurdere (jenter som også er 17) og de får fint lov til sånt av sine foreldre. Det som er dritt er at jeg ikke kan flytte ordentlig ut før jeg er gift (kan reise for å studere, men bare i Norge). Greia er at jeg faktisk er moden og virkelig er til å stole på. Jeg har aldri gitt mine foreldre en grunn til å ikke stole på meg, og har alltid sagt sannheten til dem om viktige ting. Så dette handler ikke om å stole på meg og at mine foreldre gir meg tillit, men at alt mulig kan skje en ung jente og at jeg ikke har en sjanse i havet til å stå imot en mann om han skulle tatt tak i meg. Når du bor i Norge kan du gjøre HVA DU VIL når du blir 18 år. Du kan flytte på dagen. De kan ikke stoppe deg. De blir kanskje sur, men de kan ikke stoppe deg. Anonymkode: 58554...5dc 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå