Gå til innhold

Når man har nådd idealvekt. Hvordan holde den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å gå ned i vekt. Jeg prøver å holde meg til maks 1500 kalorier dagen. Jeg gjør litt unntak i helgene. Jeg prøver også å få trent mer. 

Men så lurer jeg på hva som skjer når jeg har nådd min idealvekt? Hvor mange kalorier skal jeg spise da? For jeg kan vel ikke fremdeles ligge på et underskudd? Og jeg vil jo ikke gå opp i vekt igjen da. 

Jeg tenker det er lurt å kanskje veie meg hver annen uke/en gang i mnd for å sjekke at jeg holder vekten. Det blir jo lettere å gå ned 2kg om jeg plutselig har lagt på meg det, enn å gå ned 10kg om jeg ikke gidder å veie meg jevnlig. 

Anonymkode: 5e5c6...41f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da øker du kaloriinntaket gradvis, for eksempel med 100/kcal dagen per uke og ser hvor det stabiliserer seg. Altså første uke 1600 kcal, neste uke 1700 kcal. Noen øker med større intervaller, kommer litt an på - det er vanskelig å time det nøyaktig, så du må tåle noen kilo med slingringsmonn. 

Og ja, du bør følge med på vekta, spesielt i begynnelsen!

Skrevet

Hm, dette har jeg også lurt veldig på ... =) 

Men enda ei stund til jeg er kommet så langt ... :)

Skrevet (endret)

Du kan få et overslag ved å bruke en BMR-kalkulator. Men husk at det bare blir overslag, du må prøve deg fram selv, i grunnen trenger du bare å øke med en viss mengde kalorier pr dag fram til du ser vekta holder seg stabil. Selv brukte jeg laang tid og la på bare 50 kcal om gangen, men jeg hadde også veldig lite underskudd på slutten (så jeg kan ikke si helt sikkert når jeg nådde vektmålet mitt). Å veie seg jevnlig er lurt. Hvor ofte som passer for deg, må du avgjøre selv. Jeg veier meg hver dag fordi jeg ellers ville bli engstelig for å ha gått opp, og å gjøre det til en daglig foreteelse fjerner den frykten. Men andre klarer seg med sjeldnere veiing.

Endret av Pringle
BMR, ikke BMI, høh
Skrevet

Altså, la oss si at du skal ned 15-20 kg. Det tar ganske lang tid hvis du går ned litt jevnt og trutt. La oss si det tar to år. Etter to år har du sannsynligvis lært deg hva som er normale mengder mat, lært deg å lytte til kroppen og alt det der. Jeg trappet ned på kcal-telling da jeg nærmet meg målet og kroppen fiksa resten. Vært helt stabil uten å telle en eneste (bevisst) kcal i over et år nå. 

Anonymkode: cee80...ee4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...