AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #1 Del Skrevet 28. januar 2016 Hei! Hva slags dokumentasjon trengs å legges ved søknad om ung ufør til NAV? Legen min er litt svimmel, og har ikke helt oversikt, så jeg må finne ut av alt dette selv. Jeg kan selvfølgelig ta kontakt med NAV, men tenkte å høre her inne først.. Om noen sosionomer eller NAV.ansatte eller lignende har erfaring med dette? Jeg er psykisk syk og er under utredning for personlighetsforstyrrelser og posttraumtisk stress. Håper på svar fra en eller flere Anonymkode: 3e03a...7c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #2 Del Skrevet 28. januar 2016 Legeerklæringene ved søknaden forklarer om dette er en sykdom som fyller kriteriene til ung ufør. Du kan vanskelig dokumentere dette på egenhånd. Anonymkode: f8672...166 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 28. januar 2016 #3 Del Skrevet 28. januar 2016 Du søker ikke om ung ufør alene. Skal du søke uføretrygd eller AAP? Dersom du skal søke AAP må du krysse av for ung ufør på søknadsskjemaet så vil saksbehandler ta en vurdering på om du fyller kriteriene. Du vil da i såfall kunne få et tillegg på AAP-satsen. Du skal da ha dokumentert alvorlig sykdom før fylte 26 år. Dersom du søker uføretrygd må du uansett igjennom en arbeidsevnevurdering hos NAV og spørsmålet om ung ufør vil komme op det. Slik jeg forstår det er du under utredning og skal derfor ikke søke uføretrygd, så da er det AAP som gjelder under utredningen. Dersom du ikke er ferdig utredet for noe enda fyller du heller ikke vilkårene for ung ufør-tillegget på AAP pr i dag, men dette kan etterbetales senere dersom du blir uføretrygdet på et senere tidspunkt og får innvilget ung ufør da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #4 Del Skrevet 28. januar 2016 2 minutter siden, Angelheart2 skrev: Du søker ikke om ung ufør alene. Skal du søke uføretrygd eller AAP? Dersom du skal søke AAP må du krysse av for ung ufør på søknadsskjemaet så vil saksbehandler ta en vurdering på om du fyller kriteriene. Du vil da i såfall kunne få et tillegg på AAP-satsen. Du skal da ha dokumentert alvorlig sykdom før fylte 26 år. Dersom du søker uføretrygd må du uansett igjennom en arbeidsevnevurdering hos NAV og spørsmålet om ung ufør vil komme op det. Slik jeg forstår det er du under utredning og skal derfor ikke søke uføretrygd, så da er det AAP som gjelder under utredningen. Dersom du ikke er ferdig utredet for noe enda fyller du heller ikke vilkårene for ung ufør-tillegget på AAP pr i dag, men dette kan etterbetales senere dersom du blir uføretrygdet på et senere tidspunkt og får innvilget ung ufør da. Hvilken stønad hun skal søke og om hun må på aap penger kan ingen her inne vite. Noen er så syke at legen kan skrive at aap ikke har noen hensikt og dermed søke uføretrygd direkte. Anonymkode: f8672...166 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 28. januar 2016 #5 Del Skrevet 28. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvilken stønad hun skal søke og om hun må på aap penger kan ingen her inne vite. Noen er så syke at legen kan skrive at aap ikke har noen hensikt og dermed søke uføretrygd direkte. Anonymkode: f8672...166 Hun skriver at hun skal utredes og vil derfor ikke få uføretrygd uansett. For å i det hele tatt kunne søke uføretrygd må NAV gjøre en arbeidsevnevurdering og man skal være ferdig avklart og ferdig utredet. Jeg antok derfor ut i fra det hun skriver, at det er AAP hun tenker på. Noen andre søknader der ung ufør er et tema finnes ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #6 Del Skrevet 28. januar 2016 4 minutter siden, Angelheart2 skrev: Hun skriver at hun skal utredes og vil derfor ikke få uføretrygd uansett. For å i det hele tatt kunne søke uføretrygd må NAV gjøre en arbeidsevnevurdering og man skal være ferdig avklart og ferdig utredet. Jeg antok derfor ut i fra det hun skriver, at det er AAP hun tenker på. Noen andre søknader der ung ufør er et tema finnes ikke. Vi leser tydeligvi med ulike briller, der du er langt inne i antakelser og vurderinger det tillegger lege og Nav å gjøre. Anonymkode: f8672...166 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #7 Del Skrevet 28. januar 2016 5 minutter siden, Angelheart2 skrev: Hun skriver at hun skal utredes og vil derfor ikke få uføretrygd uansett. For å i det hele tatt kunne søke uføretrygd må NAV gjøre en arbeidsevnevurdering og man skal være ferdig avklart og ferdig utredet. Jeg antok derfor ut i fra det hun skriver, at det er AAP hun tenker på. Noen andre søknader der ung ufør er et tema finnes ikke. Jeg har allerede en diagnose. Men er under videre utredning for det er snakk om flere diagnoser samtidig. Jeg mottar aap. Legen vil søke ung ufør, så da antar jeg at det er noe han mener han vil kunne få gjennom. Selv om jeg vet veien er lang for de fleste. Anonymkode: 3e03a...7c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 28. januar 2016 #8 Del Skrevet 28. januar 2016 Legen søker ingenting, men han kan sende inn en legeerklæring til NAV der han dokumenterer at dette er alvorlig sykdom. Du søker selv om uføretrygd, men det må først godkjennes av ditt lokale NAV-kontor gjennom en arbeidsevnevurdering. Snakk med veilederen din på NAV, så vil du få råd om veien videre. Du har rett i at det skal litt til å få igjennom en uføresøknad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #9 Del Skrevet 28. januar 2016 Jeg råder deg til å legge ved alt av epikriser du kan fremskaffe fra så langt tilbake i tid som mulig. Dette gjelder for psykologer, evt psykomotorisk fysioterapi og alt annet av interesse for din(e) diagnose(r). Har du gått til flere psykologer feks så tar du kontakt med alle og ber om å få tilsendt en epikrise. Hvis ikke de når frem innen du skal søke kan du opplyse NAV om at disse ettersendes. Søknaden din vil uansett ligge i behandlingskø i opptil 8 måneder. For å få innvilget ung ufør må det dokumenteres at alvorlighetsgraden er av en slik karakter at man kvalifiserer til ytelsen, derfor er det viktig at alt av opplysninger kommer fram. Du kan også legge ved en "egenerklæring" i form av et brev der du belyser hvordan du begrenses i hverdagen av din diagnose, slik at det tydelig fremgår at du preges i stor grad av dine plager. Skulle du få avslag råder jeg deg til å anskaffe advokat som har greie på trygderett. Da ringer du fylkeskommunen for å finne ut om du kvalifiserer til fri rettshjelp, i så tilfelle betaler du kun en egenandel på 900,- kr hos valgfri advokat (ta med ligning som dokumentasjon). Lykke til! Anonymkode: 0319c...2a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #10 Del Skrevet 28. januar 2016 Hvis du er under utredning kan du ikke få Ung ufør. Ung ufør er for de som har vært syk i mange år hvor tilstanden har forhindret utdanning og arbeid, og uten utsikt for å få utdanning og arbeid de nærmeste åra. En tommelfinger regel er at man må ha vært ute av stand til å jobbe/studere i 7 år for å ha krav på ung ufør. Utover det så er det jo det at du må ha blitt kronisk syk før fyllte 26 år. dokumentasjonen er streng og det skal bevises når du først ble syk, helst med dato og konkret legeuttalelse fra den datoen samt sykdomshistorie som forteller hva du klarte å gjøre/ikke gjøre etter dette, altså hvor mye sykdommen preget deg fra du fikk den og ikke bare nå. Akuratt nå driver nav å endrer retningslinjene for ung ufør så jeg har hørt at de ikke gir det ut til noen før de nye rettningslinjene er ferdig. Ung ufør er vanskelig å få, jeg er fysisk syk med alvorlig sykdom fra jeg var 12 år , fikk avslag på ung ufør når jeg var 19, engasjerte advokat som påpekte at jeg ikke har fått gått skole og dermed mistet inntektsgrunnlag andre jevnaldrene har og fremdeles er for syk til å være i noe arbeid eller utdanningstiltak, fikk innvilget ung ufør når jeg var 24 etter ankesak. Anonymkode: c5889...7d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #11 Del Skrevet 28. januar 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er under utredning kan du ikke få Ung ufør. Ung ufør er for de som har vært syk i mange år hvor tilstanden har forhindret utdanning og arbeid, og uten utsikt for å få utdanning og arbeid de nærmeste åra. En tommelfinger regel er at man må ha vært ute av stand til å jobbe/studere i 7 år for å ha krav på ung ufør. Utover det så er det jo det at du må ha blitt kronisk syk før fyllte 26 år. dokumentasjonen er streng og det skal bevises når du først ble syk, helst med dato og konkret legeuttalelse fra den datoen samt sykdomshistorie som forteller hva du klarte å gjøre/ikke gjøre etter dette, altså hvor mye sykdommen preget deg fra du fikk den og ikke bare nå.Akuratt nå driver nav å endrer retningslinjene for ung ufør så jeg har hørt at de ikke gir det ut til noen før de nye rettningslinjene er ferdig. Ung ufør er vanskelig å få, jeg er fysisk syk med alvorlig sykdom fra jeg var 12 år , fikk avslag på ung ufør når jeg var 19, engasjerte advokat som påpekte at jeg ikke har fått gått skole og dermed mistet inntektsgrunnlag andre jevnaldrene har og fremdeles er for syk til å være i noe arbeid eller utdanningstiltak, fikk innvilget ung ufør når jeg var 24 etter ankesak. Anonymkode: c5889...7d4 Vet du noe mer om disse endringene? Er klar over at NAV har fått en del reaksjoner på at mange av deres endelige avslag i ung uføre saker blir omgjort i Trygderetten og at det ønskes en endring. Regner da med at retningslinjene kommer til å gå på å bli mindre strenge slik at det samsvarer med Trygderetten? Anket du mer enn en gang? Godt du fikk det igjennom :-) Anonymkode: 0319c...2a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #12 Del Skrevet 28. januar 2016 Du kan fint få ung ufør selv om du ikke er ferdig utredet. Du kan bare ikke få uføretrygd. Egentlig skulle ung ufør blitt vurdert når du søkte om aap. Det finnes ikke noe eget skjema for ung ufør, men i skjemaet for aap er det et eget felt for ung ufør. Du kan jo få tak i et søknadsskjema for aap, og se på hva som står om ung ufør. Der står det hva som kreves av dokumentasjon. Hvis jeg husker riktig kreves en spesialisterklæring som dokumenterer at du har en medfødt eller tidlig ervervet alvorlig skade eller lyte. Hvis du får innvilget ung ufør vil du få etterbetalt for den tiden du har fått aap. Dersom du senere blir uføretrygdet, blir vanligvis ung ufør-tillegget videreført og du får da uføretrygd med ung ufør. Anonymkode: a5354...60f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #13 Del Skrevet 28. januar 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er under utredning kan du ikke få Ung ufør. Ung ufør er for de som har vært syk i mange år hvor tilstanden har forhindret utdanning og arbeid, og uten utsikt for å få utdanning og arbeid de nærmeste åra. En tommelfinger regel er at man må ha vært ute av stand til å jobbe/studere i 7 år for å ha krav på ung ufør. Utover det så er det jo det at du må ha blitt kronisk syk før fyllte 26 år. dokumentasjonen er streng og det skal bevises når du først ble syk, helst med dato og konkret legeuttalelse fra den datoen samt sykdomshistorie som forteller hva du klarte å gjøre/ikke gjøre etter dette, altså hvor mye sykdommen preget deg fra du fikk den og ikke bare nå. Akuratt nå driver nav å endrer retningslinjene for ung ufør så jeg har hørt at de ikke gir det ut til noen før de nye rettningslinjene er ferdig. Ung ufør er vanskelig å få, jeg er fysisk syk med alvorlig sykdom fra jeg var 12 år , fikk avslag på ung ufør når jeg var 19, engasjerte advokat som påpekte at jeg ikke har fått gått skole og dermed mistet inntektsgrunnlag andre jevnaldrene har og fremdeles er for syk til å være i noe arbeid eller utdanningstiltak, fikk innvilget ung ufør når jeg var 24 etter ankesak. Anonymkode: c5889...7d4 Her er det noen feil. Ung ufør er ikke det samme som uføretrygd. Ung ufør er et tillegg som du kan ved ved arbeidsavklaringspenger eller ved uføretrygd. Anonymkode: a5354...60f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #14 Del Skrevet 28. januar 2016 Er det ung ufør tllegget du snakker om her eller uførerygd? Uansett, du må snakke med nav/saksbehandleren din før du søker om noe som helst. Hvis det er uføretrygd du snakker om så må nav skrive sin evaluering også. Uten den vil du ikke få søknaden godkjent uansett. Da jeg fikk ung ufør tillegget snakket jeg med min saksbehandler, som igjen innvilget dette ganske kjappt. Jeg hadde hatt rettigheter på det i en del år og fikk derfor tilbakebetalt litt. For å få tillegget trengte jeg ikke å levere inn ny dokumentasjon da nav allerede hadde det de trengte etter jeg hadde søkt AAP. Å søke uføretrygd er mere omfattende. Du trenger spesialisterklæringer, legeerklæring og må mest sansynlig gjennomgå arbeidsutprøving. At du er under utredning er ikke nok. Du må ha en diagnose og et funksjonsnivå som gjør at du ikke kan jobbe. Jeg har f.eks en kronisk psyksediagnose som jeg fikk rundt fyllte 13 år, ptsd og er sterkt plaget med sosial angst og depresjoner. Til tross for dette har jeg fortsat vert på aap i 5-6 år, gjennmgått mye kurser og vert på mye arbeidsutprøving. Det har vert ganske klart i 2-3 år at jeg ikke vil komme inn i arbeidslivet, men fortsatt så har nav drøyd det fordi de ikke ville "gi opp" en som var såpass ung(nå 28 år)som meg. Og husk, du mister aap hvis du bare slenger inn en søknad på uføretrygd og får avslag. Anonymkode: 8a1c6...205 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå