palamina Skrevet 28. januar 2016 #1 Skrevet 28. januar 2016 Flott overskrift, jeg vet. Saken er at vi har hyret et velrennomert, stort og seriøst firma for å totalrenovere huset vårt. På grunn av omfanget og en god del uforutsigbarheter rundt jobben ønsket entrepenøren å ta oppdraget på timebasis, greit nok. Det forutsetter jo en viss tillit, fordi det ikke lønner seg for dem å gjøre unna jobben alt for fort, for å si det sånn. Nå har det seg sånn at jeg er hjemme denne uka, og jeg er helt sjokkert over det jeg ser! Vi har to karer gående her for 500 kr timen pr hode, som ikke gjør en jævla dritt! Jeg mener, de går rundt og hamrer litt vilkårlig i en blanke her og der og bråker litt, uten at det har en hensikt. De lager bråk for at det skal høres ut som de gjør noe!?? En eller begge kan forsvinne i mange timer, for å komme tilbake med handleposer fra Rema og diverse. Jeg er helt matt, og vi har allerede punget ut 70 000 for noe småtteri de gjorde før jul. Hva bør vi gjøre videre? Er vi nødt til å sette opp webkamera for å sjekke om de faktisk jobber? Jeg har begynt å ta bilde hver ettermiddag for å dokumentere hva de gjør fra dag til dag. Men er rådvill og forbanna akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #2 Skrevet 28. januar 2016 Hva heter firmaet? Jeg hadde noe lignende på gang med et firma i Oslo. Det var flere aktører inne, og en av dem tok kontakt om hovedentreprenørens folk og sa at det var ikke hans sak egentlig men etter å ha vært her i ei uke så hadde han ikke sett snekkerne gjøre noe som helst arbeid. Bare stå og klø seg i ræva, og ellers var de mye ute og handlet mat. Om du har de på timelønn så lurer jeg på hvorfor du ikke bare sparker de? Har du fastpris må de uansett bli ferdig eller så vanker det dagsbøter? Anonymkode: 20187...79f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #3 Skrevet 28. januar 2016 ALLTID avtal fastpris. Selvfølgelig har entrepenøren lyst til å ha timepris. Det sier seg selv. Anonymkode: 57aad...d3c 7
PoisonIwy Skrevet 28. januar 2016 #4 Skrevet 28. januar 2016 Hva heter firmaet? Hva skal gjøres? Jeg tok et Oslo firma på dette for et par år siden. De skulle gjøre endel ting på fastpris, så begynte det å haste siden vi skulle flytte inn. Vi avtalte at de skulle sette inn 4 innerdører med fôring og listing på timer. Fikk sjokk når regningen kom. 38 timer for 4 dører, altså en hel arbeidsuke. Jeg rablet, spurte daglig leder om han var klar over at jeg jobbet i samme bransje og hvor mange timer det er vanlig å kalkulere med. Han ble noe paff. Og skrellet av regningen fort som fy. Du må ikke la dette gå for langt. Dokumenter hva fremdriften har vært på en uke, hvis dette er et seriøst firma så rydder de opp. Men, er det snakk om totalrenovering så må dere ikke ta det på timer, da blir dere lurt. Litt plukk her og der på timer er ok, men ikke ethelt prosjekt. Det blir dyrt. Send pm om du lurer på noe. 5
Thylacine Skrevet 28. januar 2016 #5 Skrevet 28. januar 2016 Lukter TV2 hjelper deg-sak. Dette er jo noe folk bør vite om, mener jeg. 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #6 Skrevet 28. januar 2016 Det aller første du gjør er ta noen bilder for å dokumentere "fremdriften". Deretter ringer du sjefen og gir beskjed. (Si gjerne ifra på en saklig, informerende måte i stedet for å gi ham huden full med det samme han tar telefonen, da er det mye større sjanse for at han tar deg seriøst.) Dersom firmaet er så store og velrenommerte som du sier har de ingen interesse av å få ryktet sitt ødelagt av slabbedasker som dem du har fått i hus. Utro tjenere kan finnes overalt, og mangler de arbeidsmoral og yrkesstolthet hos deg er de sikkert ikke hypereffektive når de jobber på fastpris heller. Seriøse firmaer vil ta tak i slike ting, og sørge for at fremdriften blir akseptabel, for "evig eies kun et dårlig rykte". Dersom de ikke rydder opp sier du opp avtalen på dagen. Og først da synes jeg du kan ta runden med TV2 hjelper deg, lokalaviser, folkesnakk etc. om du ønsker det, men de bør få en mulighet til å "reise kjerringa" først. Anonymkode: 5a821...1fb 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #7 Skrevet 28. januar 2016 Gå over mens de ser det hver dag etter de er "ferdige" for dagen, ta bilder og det er og lov å være ærlig og si at du synes ting går for tregt. Det er desverre ikke lov å overvåke/filme mennesker uten at de vet det.. Anonymkode: 91134...e89
Djungelvrål Skrevet 28. januar 2016 #8 Skrevet 28. januar 2016 Hva var det du betalte 70 000 for før jul? Og i hvilket firma er det inkludert i arbeidstida at håndtverkere skal handle i arbeidtida? Betaler du folk 700 kr timen for at de skal handle lunsj på Rema?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #9 Skrevet 28. januar 2016 Herregud, du må ikke stole på håndverkere! Det finnes haugevis med eksempler på total inkompetanse, som denne: http://www.byggebolig.no/dor-vindu/vanlig-med-dryppskjaerte-vannbord/10 Avtal fastpris, følg med på hva de gjør, og få gjerne noen med kunnskap til å lese gjennom kontrakten. De unnlater gjerne helt vesentlige ting, som et pristilbud på monterte dører - uten dørhåndtak. Det er litt som å kjøpe ny bil, men ratt og hjul koster ekstra. Mitt råd er også å velge firma så lokalt som mulig. Det hjelper når de er avhengige av omdømmet sitt der du bor. Lykke til! Anonymkode: c63d2...4a8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #10 Skrevet 29. januar 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud, du må ikke stole på håndverkere! Det finnes haugevis med eksempler på total inkompetanse, som denne: http://www.byggebolig.no/dor-vindu/vanlig-med-dryppskjaerte-vannbord/10 Avtal fastpris, følg med på hva de gjør, og få gjerne noen med kunnskap til å lese gjennom kontrakten. De unnlater gjerne helt vesentlige ting, som et pristilbud på monterte dører - uten dørhåndtak. Det er litt som å kjøpe ny bil, men ratt og hjul koster ekstra. Mitt råd er også å velge firma så lokalt som mulig. Det hjelper når de er avhengige av omdømmet sitt der du bor. Lykke til! Anonymkode: c63d2...4a8 Det finnes faktisk en god del pålitelige håndverkere her i landet (jeg har hatt flere hjemme hos meg), men det gjelder å velge nøye og sjekke referanser om man er nødt til å gå inn på en timejobb. For enkelte ganger kan faktisk valget stå mellom å godta timepris eller å ikke få utført jobben i det hele tatt. Anonymkode: 5a821...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #11 Skrevet 29. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes faktisk en god del pålitelige håndverkere her i landet (jeg har hatt flere hjemme hos meg), men det gjelder å velge nøye og sjekke referanser om man er nødt til å gå inn på en timejobb. For enkelte ganger kan faktisk valget stå mellom å godta timepris eller å ikke få utført jobben i det hele tatt. Anonymkode: 5a821...1fb Akkurat - når du sjekker referanser så har du ikke stolt blind på de. Vi har siden funnet gode lokale håndverkere, og vi har til nå nesten utelukkende positive erfaringer med polske, litauiske og tyske håndverkere. Så det er mulig. Største problemet er de giddalause, lystløse typene uten yrkesstolthet som i alle andre land ville ha vært arbeidsledig eller uføretrygdet. I Norge loffer de rundt på jobb og gjør like mye skade som arbeid. Anonymkode: c63d2...4a8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #12 Skrevet 29. januar 2016 Vel... du betaler 500 kroner timen, da får du det du betaler for. Det høres ut som det er veldig bilig. Anonymkode: ab311...193
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #13 Skrevet 29. januar 2016 Den 28. januar 2016 at 11.58, palamina skrev: Flott overskrift, jeg vet. Saken er at vi har hyret et velrennomert, stort og seriøst firma for å totalrenovere huset vårt. På grunn av omfanget og en god del uforutsigbarheter rundt jobben ønsket entrepenøren å ta oppdraget på timebasis, greit nok. Det forutsetter jo en viss tillit, fordi det ikke lønner seg for dem å gjøre unna jobben alt for fort, for å si det sånn. Nå har det seg sånn at jeg er hjemme denne uka, og jeg er helt sjokkert over det jeg ser! Vi har to karer gående her for 500 kr timen pr hode, som ikke gjør en jævla dritt! Jeg mener, de går rundt og hamrer litt vilkårlig i en blanke her og der og bråker litt, uten at det har en hensikt. De lager bråk for at det skal høres ut som de gjør noe!?? En eller begge kan forsvinne i mange timer, for å komme tilbake med handleposer fra Rema og diverse. Jeg er helt matt, og vi har allerede punget ut 70 000 for noe småtteri de gjorde før jul. Hva bør vi gjøre videre? Er vi nødt til å sette opp webkamera for å sjekke om de faktisk jobber? Jeg har begynt å ta bilde hver ettermiddag for å dokumentere hva de gjør fra dag til dag. Men er rådvill og forbanna akkurat nå. Jeg er usikker på hva du mener med hva du gjør "videre". Første dagen du oppdaget at de gikk og loffet så snakket du vel med dem om forventninger til fremdrift? Og da hadde de vel noe å si? Dersom dette ikke var tilfredsstillende så fortalte du dem vel det? Og når det ikke bedret seg til neste dag så tok du dem (vil jeg tro) til side og sa kort og konsist at dersom dette fortsatte ville du måtte ta det opp med deres overordnede? Og dagen deretter (senest) så ringte du sjefen? Jeg vil ikke akkurat si at det er snekkerfirmaet som fremstår som tafatt her, ts. Du er deres oppdragsgiver. Du betaler for mat på bordet, og dermed er det du som setter krava. Hvorfor du har sett på at de loffer rundt i en hel uke uten å ringe noen og si at du trekker 4 timer for Rema-handel, og betaler halv lønn for resten grunnet slubbing er for meg helt ubegripelig. Du er ikke nødt til å sette opp webkamera. Du er nødt til å legge lista der den skal ligge. Ved å snakke til dem. De biter ikke. Anonymkode: c3b4e...da5 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #14 Skrevet 29. januar 2016 Er latsabber og kjeltringer i alle bransjer. Hadde bilen inne på verksted, og så bilen tilfeldigvis inne på verkstedet mens jeg røyka. Der jobba de med en annen bil. Gikk forbi 30 min senere og da stod de å snakka i telefonen. Jeg måtte betale timespris på 1200 kr for dette. Fantastisk! Anonymkode: 68abd...49f
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #15 Skrevet 30. januar 2016 Jeg arbeider (nesten) i samme bransje, og er godt kjent med problemet du beskriver. Det første du bør gjøre er å kontakte daglig leder i firmaet. Det er på ingen måte gitt at dette er en planlagt strategi fra ledelsens side. Jeg vil tro det er snakk om late arbeidere, og ikke nødvendigvis et useriøst firma. Vi har hatt noen slike saker i firmaet jeg arbeider i også, og dette har vi løst ved å sette inn annet personell på den aktuelle jobben, og så klart ikke fakturert for timer som har blitt sløst bort. Når det er sagt så finnes det selvfølgelig også de som spekulerer i dårlige tider. Anonymkode: dfde4...ed9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå