AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #41 Skrevet 30. januar 2016 Nei det ville ikke falt meg inn, sparer heller. Anonymkode: 8024d...414 1
Fjompen Skrevet 31. januar 2016 #42 Skrevet 31. januar 2016 Jeg har, som fornuftige og økonomiske mennesker et rimelig billån som sikrer meg en ny og trygg bil med garantivilkår innenfor nedbetalingstiden og som bruker minimalt med drivstoff. Hvis noen av de (antageligvis falske) superøkonomene her på et forum skulle klare å overbevise meg om at jeg kunne spart noen øre på å leve med en dåligere bil med høyere verkstedsregninger så tar jeg det ikke så tungt. Man skal leve litt også, ikke bare sitte over kalkulatoren. 3
RompeRusk Skrevet 31. januar 2016 #43 Skrevet 31. januar 2016 (endret) det kommer jeg aldri til å ta opp Endret 31. januar 2016 av RompeRusk
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #44 Skrevet 31. januar 2016 Den 28. januar 2016 at 9.04, AnonymBruker skrev: Og isåfall, hvor mye lånte dere? Hvor mye kostet bilen? Jeg vurderer å skaffe meg ny bil og faktisk legge litt penger i det denne gangen. Saken er at jeg ikke vet om jeg burde legge alle sparepengene på bordet, eller om jeg burde låne deler av beløpet. Spesielt nå siden det er gunstige renter. Anonymkode: d2187...28d Aldri fornuftig å låne - uansett hvor lave rentene er. Hva med å lease en? Da betaler du et inngangsbeløp feks. 30000,- resten blir mnd betalig. Det er gunstig å lease med lav rente, og du slipper å låne. Anonymkode: c496a...f40
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2016 #45 Skrevet 31. januar 2016 Den 28.1.2016 at 22.58, MapleSirup skrev: Billån via huslån er virkelig bad business! Du betaler da på bilen i 20-30 år... Hvis man vil, ja. Eller man kan betale ned lånet raskere. Men uansett: Det er negative realrenter nå, så inflasjonsjustert blir ikke bilen dyrere, selv ikke om man betaler den ned over 30 år gjennom boiglånet. Anonymkode: a4fe4...65b
Fjompen Skrevet 3. februar 2016 #46 Skrevet 3. februar 2016 Den 31.1.2016 at 15.08, AnonymBruker skrev: Aldri fornuftig å låne - uansett hvor lave rentene er. Hva med å lease en? Da betaler du et inngangsbeløp feks. 30000,- resten blir mnd betalig. Det er gunstig å lease med lav rente, og du slipper å låne. Anonymkode: c496a...f40 Om det ikke er fornuftig å låne penger til en lav rente for å kjøpe en bil, så er det ivertfall ikke mer fornuftig å lease! Det er ytterst få situasjoner der det lønner seg å lease, og den største fordelen er om du skal lyve til bankene om din totale belåningsgrad. Dette "rådet" ovenfor her viser jo hvor borti natta skummelt det er å lytte til svar her inne, siden du med all tydelighet på ingen måte har noe som helst peil på hva du snakker om,men ønsker å fremstå som om du har økonomisk sans. 1
Gjest Jon Are Skrevet 3. februar 2016 #47 Skrevet 3. februar 2016 Nei, og der vil jeg ikke ha lån heller. trenger ingen ny fancy bil. Har en gammel Toyota. Har gått som en klokke. Blir ny eldre Toyota på meg når denne takker for seg, Har hatt den i 10 år. Her er det mye å spare! med hilsen fra Jon Are
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2016 #48 Skrevet 5. februar 2016 Den 28.1.2016 at 14.49, Sisti skrev: Er rentene på billånet lavere enn på sparekonto...? Tvilsomt. Da er det fort mest lønnsomt for deg å betale bilen med sparepengene. Det nytter ikke så mye at rentene på lån er lave når rentene på sparekonto er enda lavere. Du må se på andre faktorer også. Mitt første billån tok jeg opp fordi jeg bodde et sted hvor man måtte har bil for å kunne jobbe. Da jeg hadde vært arbeidsledig med 8000 pr måned i dagpenger i forkant var det ikke rom for sparing, så ved å betale 1600 i mnd på et billån økte jeg penger inn med nesten 20.000 i mnd, og da vil jeg absolutt si at det lønner seg. For eksempel. Og dersom man først er i den situasjonen at man må ha bil, kan det lønne seg å ta opp lån på en nyere bil, fremfor å drive å betale reparasjoner og høyere drivstoff-forbruk på en eldre bil. Det å eie bil er et tapsprosjekt rent pengemessig uansett, poenget er er tidsmessige goder og inntektsmuligheter denne bilen gir. Anonymkode: 7a832...430
Gjest Sisti Skrevet 5. februar 2016 #49 Skrevet 5. februar 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må se på andre faktorer også. Mitt første billån tok jeg opp fordi jeg bodde et sted hvor man måtte har bil for å kunne jobbe. Da jeg hadde vært arbeidsledig med 8000 pr måned i dagpenger i forkant var det ikke rom for sparing, så ved å betale 1600 i mnd på et billån økte jeg penger inn med nesten 20.000 i mnd, og da vil jeg absolutt si at det lønner seg. For eksempel. Og dersom man først er i den situasjonen at man må ha bil, kan det lønne seg å ta opp lån på en nyere bil, fremfor å drive å betale reparasjoner og høyere drivstoff-forbruk på en eldre bil. Det å eie bil er et tapsprosjekt rent pengemessig uansett, poenget er er tidsmessige goder og inntektsmuligheter denne bilen gir. Anonymkode: 7a832...430 Helt sant.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå