Gjest Sisti Skrevet 28. januar 2016 #21 Skrevet 28. januar 2016 20 minutter siden, daemonia skrev: Ja vi har billån. Det er nå på rundt 100000 kroner. Bilen er verd rundt 110000. Betaler 2900 i mnd, og renta er godt under tusenlappen. Hvorfor? Fordi når jeg bestemte at det helvetet som går under navnet Renault skulle ut så hadde jeg ikke 170000 kroner på konto. Alle er nemlig ikke like perfekte som "økonomene" her inne, og vi la heller penger i oppussing av huset. Økonomer har også billån, så det er ikke noe å stresse med. Ikke alle økonomer setter økonomisk avkastning som øverste prioritering på alt her i livet.
Gjest Sisti Skrevet 28. januar 2016 #22 Skrevet 28. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Og isåfall, hvor mye lånte dere? Hvor mye kostet bilen? Jeg vurderer å skaffe meg ny bil og faktisk legge litt penger i det denne gangen. Saken er at jeg ikke vet om jeg burde legge alle sparepengene på bordet, eller om jeg burde låne deler av beløpet. Spesielt nå siden det er gunstige renter. Anonymkode: d2187...28d Er rentene på billånet lavere enn på sparekonto...? Tvilsomt. Da er det fort mest lønnsomt for deg å betale bilen med sparepengene. Det nytter ikke så mye at rentene på lån er lave når rentene på sparekonto er enda lavere.
ekkoet Skrevet 28. januar 2016 #23 Skrevet 28. januar 2016 7 minutter siden, Gullik skrev: At noe er "vanlig" betyr ikke nødvendigvis at det er smart for det Der er mye irrasjonelt, lite smart når det kommer til bil. Noen vil kjøre en nyere bil, noen vil ha en bil av en spesiell type. Å kjøpe en ny bil til 1,5 mill er ikke smart, prisfallet sørger for det. Selv om man har råd og betaler bilen cash, så er det ufornuftig. At noen tar opp et billån for å kjøpe en bil til 250 000 er heller ikke bare fornuftig. Men det er en vurderingssak. Da jeg kjøpte bilen jeg kjører nå, kjøpte jeg den kontant og betalte rundt 380 000. Det var den bilen jeg ville ha. Om noen hadde tatt billån og kjøpt en annen bil til 300 000, så er det godt mulig det hadde vært et mer fornuftig valg. Om jeg hadde kjøpt meg den bilen samme kontant til 300 000 hadde gjerne det vært enda mer fornuftig, men det gjorde jeg ikke. Det er endel generelt følelser og ufornuft generelt i bilkjøp.
daemonia Skrevet 28. januar 2016 #24 Skrevet 28. januar 2016 Et øyeblikk siden, Sisti skrev: Økonomer har også billån, så det er ikke noe å stresse med. Ikke alle økonomer setter økonomisk avkastning som øverste prioritering på alt her i livet. Derfor jeg skrev det i hermetegn Det var siktet til selvutnevnte eksperter som går langt for å fortelle hvor dumme folk er som både har billån og får penger igjen på skatten Og så var det en bruker over meg som etterlyste folk som ikke skrøt av hvor perfekte de var med sparekontoen sin, så da ble det are sånn 1
Gjest Sisti Skrevet 28. januar 2016 #25 Skrevet 28. januar 2016 6 minutter siden, daemonia skrev: Derfor jeg skrev det i hermetegn Det var siktet til selvutnevnte eksperter som går langt for å fortelle hvor dumme folk er som både har billån og får penger igjen på skatten Poenget mitt var egentlig bare at de som er motstandere av billån (eller penger tilbake på skatten) ikke nødvendigvis er de med størst økonomisk innsikt (men de tror gjerne det selv!). Faktiske dyktige økonomer greier å ta andre faktorer enn kostnader inn i bildet, se bare på hvor stort felt atferdsøkonomi har blitt i dag - økonomer har begynt å skjønne at det er mer som spiller inn!
Gjest Mythic Skrevet 28. januar 2016 #26 Skrevet 28. januar 2016 Nei, betalte det ned da jeg fikk muligheten. Har en 12 år gammel bil som går på luft og kjærlighet, og det er ikke mulig for meg å ha en billigere bil, så jeg skal kjøre den "i hjel" hvis jeg klarer det. Det er jo aldri noe galt med den, og den bruker knapt drivstoff. Så lenge jeg følger servicer, så putrer og går tullebilen min. Den har ikke gått 100 000 km enda heller, så den holder sikkert leeeenge enda
daemonia Skrevet 28. januar 2016 #27 Skrevet 28. januar 2016 2 timer siden, Sisti skrev: Poenget mitt var egentlig bare at de som er motstandere av billån (eller penger tilbake på skatten) ikke nødvendigvis er de med størst økonomisk innsikt (men de tror gjerne det selv!). Faktiske dyktige økonomer greier å ta andre faktorer enn kostnader inn i bildet, se bare på hvor stort felt atferdsøkonomi har blitt i dag - økonomer har begynt å skjønne at det er mer som spiller inn! Ja, helt enig, men det teller ofte ikke her inne 1
Pengebingen Skrevet 28. januar 2016 #28 Skrevet 28. januar 2016 Nei, og skal aldri ha... Helt unødvendig. Har en god bil til 100.000 kroner Mulig neste blir dyrere, men da må vi spare opp til den før vi kjøper. 1
Mis(s)Understood Skrevet 28. januar 2016 #29 Skrevet 28. januar 2016 Nei, ikke på nåværende, men har hatt på forrige bil
Kristine79 Skrevet 28. januar 2016 #30 Skrevet 28. januar 2016 Rentefritt billån via jobben. 45000 igjen på det. Opprinnelig på 100 000. Betaler 3000 i mnd.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #31 Skrevet 28. januar 2016 Jeg lånte 100.000 over 5 år, men betalte det ut litt før tiden. Bilen er vel verd en 50-70.000 ut fra det jeg ser på Finn. Går med planer om å bytte den ut, og da kommer jeg til å låne mer penger. I mellomtiden går de 2200 kr jeg betalte i måneden, som fast trekk inn på sparekonto. Har en MC som jeg betalte 100.000 for kontant, men har tidligere tatt opp lån til MC også. Anonymkode: 2181a...f86
MapleSirup Skrevet 28. januar 2016 #32 Skrevet 28. januar 2016 Billån via huslån er virkelig bad business! Du betaler da på bilen i 20-30 år... 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #33 Skrevet 28. januar 2016 Til min første bil lånte jeg 15000 av min kjære, etterhvert ble vi samboer og da deleier av bilen. Og den har vi ennå. Begynner å bli såpass dyr å fikse at det er på tide med en ny. Vurderer da billån, når jeg er i fast jobb, og ikke vikariat. Anonymkode: f5aec...bcc
Heart7086 Skrevet 29. januar 2016 #34 Skrevet 29. januar 2016 Billån, opprinnelig på 130 000,-. Rente på rundt 3%, nedbetalt på 5 år.. rett under 2000,- mnd. Kan ikke se noe galt i å ha et lån på bil, men jeg ikke ville lånt 4' for å kjøpe bil!
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #35 Skrevet 29. januar 2016 Nei. Bilen kostet vel rundt 7-8 tusen. Anonymkode: 75791...0b6
Sissan1 Skrevet 29. januar 2016 #36 Skrevet 29. januar 2016 Har aldri hatt billån, men bortsett fra min første bil (som jeg sparte til), har jeg alltid lånefinansiert bil. Har billånet i boliglånet, fordi det er bedre betingelser. Betaler ned tilleggslånet over 5 år i tillegg til ordinær betaling på boliglånet - har ikke fastrente på den delen av lånet så det går fint. om du skal bruke sparepenger kommer jo an på økonomien din totalt sett. Jeg har alltid en bufferkonto, den brukes ikke på bil. Men om jeg i tillegg hadde en sparekonto med feks 100 000 ville jeg lagt det i bil for minst mulig lån. Og jeg er økonom, og har aldri hatt et forbrukslån. Ser ikke på bil som forbruk selv om det ikke er en investering heller. En varig bruksgjenstand jeg er avhengig av. Kunne sikkert spart til bil, men foretrekker å betale mer på boliglånet jevlig i stedet, så jeg har rom til å øke lånet for feks bil, etter behov
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #37 Skrevet 29. januar 2016 Ja, har billån. Jeg må ha bil og når den forrige måtte vrakes etter påkjørsel hadde jeg null sjans til å spare opp fort nok (fikk igjen 30k for den). Lånet var på 50k, bil til 100k, har igjen ca 35k. Anonymkode: f1b6c...e2f
Version 2.0 Skrevet 29. januar 2016 #38 Skrevet 29. januar 2016 Nei har ikke det. og er veldig takknemlig for det 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #39 Skrevet 30. januar 2016 Den Thursday, January 28, 2016 at 22.58, MapleSirup skrev: Billån via huslån er virkelig bad business! Du betaler da på bilen i 20-30 år... Det er bare å øke avdragene tilsvarende det ville ha kostet deg å ha billån! Anonymkode: 479c0...a65 2
Furstina Skrevet 30. januar 2016 #40 Skrevet 30. januar 2016 Nej, vi har inte billån. Har haft sparade pengar, "lånade" av sparkonto och ökade sedan sparandet för att betala tillbaka till oss själva på 2 år. Har inte heller haft behov av stor dyr bil, sist köpte vi en ny men väldigt liten och billig bil som passar oss och vår behov bra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå