AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #1 Skrevet 28. januar 2016 Og isåfall, hvor mye lånte dere? Hvor mye kostet bilen? Jeg vurderer å skaffe meg ny bil og faktisk legge litt penger i det denne gangen. Saken er at jeg ikke vet om jeg burde legge alle sparepengene på bordet, eller om jeg burde låne deler av beløpet. Spesielt nå siden det er gunstige renter. Anonymkode: d2187...28d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #2 Skrevet 28. januar 2016 Jeg har ikke billån, men tok det da jeg kjøpte bilen splitter ny. Fikk ett fantastisk lånetilbud der jeg kjøpe bilen, med bundet (lav) rente i flere år. Jeg hadde innbyttebil, så det var ikke store beløpet jeg lånte. Når jeg flyttet kort tid innfridde jeg billånet via boliglånet. Ble mer praktisk slik, det sparte meg dog ikke for noe da billånet var bra og gunstig. Anonymkode: 9d48b...284 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #3 Skrevet 28. januar 2016 Vi har 60% belånt bil, 3 år gammel nå. Kjøpte den for et år siden. Hadde aldri klart og kjøpe så ny og stor bil uten lån. Helt topp Anonymkode: 090bf...a9d
ekkoet Skrevet 28. januar 2016 #4 Skrevet 28. januar 2016 Jeg har aldri hatt billån og planlegger ikke å få det. De bilene vi har hatt har vi kjøpt kontant. Jeg har huslån og ville heller utvidet dette om jeg hadde hatt behov, men har heller spart til bilen før jeg kjøper den. Deprimerende greier med verditap, det ser man når man segler. 3
Gullik Skrevet 28. januar 2016 #5 Skrevet 28. januar 2016 4 minutter siden, ekkoet skrev: Jeg har aldri hatt billån og planlegger ikke å få det. De bilene vi har hatt har vi kjøpt kontant. Jeg har huslån og ville heller utvidet dette om jeg hadde hatt behov, men har heller spart til bilen før jeg kjøper den. Deprimerende greier med verditap, det ser man når man segler. Ditto. Billån er dårlig nytt for pengeboka. 1
Tinuwiel Skrevet 28. januar 2016 #6 Skrevet 28. januar 2016 Har ikke billån og har ingen planer om å noengang ha det... Har en bil som jeg kjøpte for 200.000 for to år siden, hobbybil til samme pris og en del flere biler. Liker å spare til det jeg vil ha
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #7 Skrevet 28. januar 2016 Har billånet i boliglånet. Har lavt boliglån Har ikke tenkt å selge bilen på mange mange år enda. Anonymkode: 01476...7a3
Gjest Sisti Skrevet 28. januar 2016 #8 Skrevet 28. januar 2016 Får straks billån på 220-280 tusen, avhengig av om vi får solgt gamlebilen. Nybilen koster 340 000.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #9 Skrevet 28. januar 2016 Nei. Ny bil. Vi lever ikke på lån, vi sparer. Anonymkode: d9db9...c84 1
prt90 Skrevet 28. januar 2016 #10 Skrevet 28. januar 2016 Bil er forbruk og man burde aldri ta opp lån til forbruk 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #11 Skrevet 28. januar 2016 Haha... Jeg ler av alle som skriver ikke lån, sparer alltid og blablabla! Anonymkode: 090bf...a9d 6
Gjest Sisti Skrevet 28. januar 2016 #12 Skrevet 28. januar 2016 Billån er jo veldig, veldig vanlig, så hvorfor svarer ikke flere som HAR billån? Blir typisk KG-tråd dette, de "flinke" svarer og de mer "vanlige" holder kjeft og så blir tråden uinteressant (ikke kritikk til dere som svarer at dere ikke har billån, heller kritikk til de MED billån som ikke svarer).
ekkoet Skrevet 28. januar 2016 #13 Skrevet 28. januar 2016 11 minutter siden, Sisti skrev: Billån er jo veldig, veldig vanlig, så hvorfor svarer ikke flere som HAR billån? Blir typisk KG-tråd dette, de "flinke" svarer og de mer "vanlige" holder kjeft og så blir tråden uinteressant (ikke kritikk til dere som svarer at dere ikke har billån, heller kritikk til de MED billån som ikke svarer). Enig med dette egentlig, kan ikke skjønne det skal være noe "skam" å ha billån. Billån er vanlig, jeg kjenner flere folk med god økonomi (bedre enn meg/oss) som har billån. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #14 Skrevet 28. januar 2016 20 minutter siden, Sisti skrev: Billån er jo veldig, veldig vanlig, så hvorfor svarer ikke flere som HAR billån? Blir typisk KG-tråd dette, de "flinke" svarer og de mer "vanlige" holder kjeft og så blir tråden uinteressant (ikke kritikk til dere som svarer at dere ikke har billån, heller kritikk til de MED billån som ikke svarer). Har du tenkt muligheten av at din konklusjon er feil? Det er uvanlig med lån til forbruksmateriell? Anonymkode: d9db9...c84 2
Gjest Sisti Skrevet 28. januar 2016 #15 Skrevet 28. januar 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du tenkt muligheten av at din konklusjon er feil? Det er uvanlig med lån til forbruksmateriell? Anonymkode: d9db9...c84 Men det ER ikke uvanlig, det vet vi da meget godt.
daemonia Skrevet 28. januar 2016 #16 Skrevet 28. januar 2016 Ja vi har billån. Det er nå på rundt 100000 kroner. Bilen er verd rundt 110000. Betaler 2900 i mnd, og renta er godt under tusenlappen. Hvorfor? Fordi når jeg bestemte at det helvetet som går under navnet Renault skulle ut så hadde jeg ikke 170000 kroner på konto. Alle er nemlig ikke like perfekte som "økonomene" her inne, og vi la heller penger i oppussing av huset. 1
Gullik Skrevet 28. januar 2016 #17 Skrevet 28. januar 2016 50 minutter siden, ekkoet skrev: Enig med dette egentlig, kan ikke skjønne det skal være noe "skam" å ha billån. Billån er vanlig, jeg kjenner flere folk med god økonomi (bedre enn meg/oss) som har billån. At noe er "vanlig" betyr ikke nødvendigvis at det er smart for det 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #18 Skrevet 28. januar 2016 Det sitter langt inne å låne flere hundre tusen til å kjøpe bil... Må nok jobbe med denne følelsen Anonymkode: 23762...c77
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #19 Skrevet 28. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Og isåfall, hvor mye lånte dere? Hvor mye kostet bilen? Jeg vurderer å skaffe meg ny bil og faktisk legge litt penger i det denne gangen. Saken er at jeg ikke vet om jeg burde legge alle sparepengene på bordet, eller om jeg burde låne deler av beløpet. Spesielt nå siden det er gunstige renter. Anonymkode: d2187...28d Du vil aldri få det hele bildet i en slik tråd, for de med billån svarer ikke så ofte som de som elsker å skryte av at de ikke har det. Anonymkode: f94a1...1a3 1
Gjest Sisti Skrevet 28. januar 2016 #20 Skrevet 28. januar 2016 3 minutter siden, Gullik skrev: At noe er "vanlig" betyr ikke nødvendigvis at det er smart for det Nå var det vel heller ingen som påstod at det var direkte smart heller, var det? Men at noe ikke er smart betyr ikke nødvendigvis at det er veldig dumt heller. Har man økonomi til det er ikke noe dummere å bruke pengene på å betale renter på et billån for å få den bilen man ønsker, enn å bruke en tusenlapp hver måned på å handle klær/reise/drikke øl/spille golf/kjøpe dyr tv/spille playstation/sett inn hva enn av forbruk som koster penger og ikke gir økonomisk avkastning. For vår del var alternativet å spare i 2 år til for å få råd til bilen til 340 000. Da bruker vi heller <12 000/året på å få bilen NÅ, for det er NÅ vi venter barn, og NÅ vi trenger bilen. Den (minkende) tusenlappen rentene koster i måneden klarer vi fint å spare inn fra annet forbruk. Oppegående økonomiske mennesker som har flere mål enn å oppnå høyest mulig avkastning greier fint å håndtere slike lån hvis de ser at nytten overstiger kostnaden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå