AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #1 Skrevet 28. januar 2016 Barn uten refleks langs en skolevei uten belysning 13-åringer på skolen i 20 minus med ankelsokker og buksa bretta opp hva skjer med foreldrene til disse barna??? Anonymkode: ff3f8...eaa
Gjest Badebuksa Skrevet 28. januar 2016 #2 Skrevet 28. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn uten refleks langs en skolevei uten belysning 13-åringer på skolen i 20 minus med ankelsokker og buksa bretta opp hva skjer med foreldrene til disse barna??? Anonymkode: ff3f8...eaa Da jeg var 13 år så stod ikke foreldrene mine over skuldra mine og passet på alt jeg gjorde, 13-åringer er faktisk store nok til å ta egne valg ang. påkledning. Så ikke bekymre deg, du. Men små barn uten refleks - ikke bra... Der er det foreldrene som svikter.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #3 Skrevet 28. januar 2016 4 minutter siden, Badebuksa skrev: Da jeg var 13 år så stod ikke foreldrene mine over skuldra mine og passet på alt jeg gjorde, 13-åringer er faktisk store nok til å ta egne valg ang. påkledning. Så ikke bekymre deg, du. Men små barn uten refleks - ikke bra... Der er det foreldrene som svikter. Seriøst? Om jeg ikke har klart å lære barnet mitt sunn fornuft innen det blir 13, hadde jeg nok blandet meg inn ja. Men refleksen er desidert det verste!! Anonymkode: ff3f8...eaa 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #4 Skrevet 28. januar 2016 Det er mye som er "flaut" i den alderen, for alt du vet kan refleksen ha vært på når de gikk hjemmefra. Da jeg var yngre var sykkelhjelm skikkelig flaut og vi tok den av så snart vi var ute av syne. Mamma kan på ingen måte få skylden for det, hun var streng med hjelmbruk og jeg visste jo hvorfor man skulle bruke hjelm men ungdom har ikke alltid så god dømmekraft dessverre.. Så du kan blande deg inn så mye du vil, men en trettenåring har for lengst begynt å ta egne valg når du ikke er tilstede og uansett hvor gode hjem de kommer fra så vil noen av disse valgene dreie seg om å passe inn, være kul. Man kan bare håpe at det viktigste sitter Anonymkode: 39167...371 5
BlendaSensitive Skrevet 28. januar 2016 #5 Skrevet 28. januar 2016 13 åringer er store, og burde lært vett. Ankelsokker er da ikke noen krise. Var sånn da jeg var ung også, på 80-tallet. MYE verre når jeg ser små barn, med badebleie, leke alene i svømmehallen. Barnet var i småbarns avdelningen, der det er en ganske stor rutsjekane og 40 -50 cm dypt vann. Mulig noen storesøsken skulle passe på, men denne var max 8-10 år selv, og fly rundt i andre basseng også med sine venner. Uansett for liten til å ta ansvar for småttis i vannet. Eller unger som sykkler ned bakken i høy fart, midt i veien i borettslaget. Svingete og brattebakker og mye trær/hus som gjør det vanskelig å se. Minste var 4 år på sparkesykkel. Ingen sjanse å stoppe, eller forstå fare!
Sharon90 Skrevet 28. januar 2016 #6 Skrevet 28. januar 2016 16 minutter siden, BlendaSensitive skrev: 13 åringer er store, og burde lært vett. Ankelsokker er da ikke noen krise. Var sånn da jeg var ung også, på 80-tallet. MYE verre når jeg ser små barn, med badebleie, leke alene i svømmehallen. Barnet var i småbarns avdelningen, der det er en ganske stor rutsjekane og 40 -50 cm dypt vann. Mulig noen storesøsken skulle passe på, men denne var max 8-10 år selv, og fly rundt i andre basseng også med sine venner. Uansett for liten til å ta ansvar for småttis i vannet. Eller unger som sykkler ned bakken i høy fart, midt i veien i borettslaget. Svingete og brattebakker og mye trær/hus som gjør det vanskelig å se. Minste var 4 år på sparkesykkel. Ingen sjanse å stoppe, eller forstå fare! Blir dårlig jeg omtrent.. fysj
Invicta Skrevet 28. januar 2016 #7 Skrevet 28. januar 2016 Hvis det skal så lite til å bli dømt og stemplet som forelder så tenker jeg at det må være litt av en jobb å ha barn!
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #8 Skrevet 28. januar 2016 Jeg er sikkert den eneste her inne som kledde på meg lue, votter, og skjerf før jeg gikk ut, eller regnjakke, eller tykke vintersko med ullsokker i, og som tok det av meg med en gang jeg var utenfor synsvidde fra foreldrene? Men ute i verden er jeg langt fra den eneste. Min mor gjorde det, min svigermor gjorde det, alle vennene mine gjorde det. Det er ikke rett at foreldre skal bli stemplet som dårlige, for noe de ikke vet noe om. Disse lettkledde barna har mest sannsynlig hatt buksene nede da de gikk, og brettet dem opp med en gang foreldrene ikke så dem. Og hvor små er barna uten refleks? Er de eldre enn 10-11 år har de mest sannsynlig tatt av seg refleksen etter å ha gått ut døren. Det er ikke kult å gå med refleksvest som 12-åring. Anonymkode: f7f0f...228 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #9 Skrevet 28. januar 2016 og hva med voksne uten refleks da? Kjørte samboer til jobb i dag (mens det var mørkt) og da krysset ei dame veien et sted hvor det ikke var overgangsfelt. Hun var helt mørkkledd uten tegn til refleks og hadde allverden med tid over veien. Hun ble nesten sjokkert da jeg omtrent lyste opp i øynene hennes; "kommer det bil her???". Og når foreldre ikke har refleks, hvordan skal man få ungene til å gjøre det? Det er ikke kult å gå med refleksvest??? Det er ikke kult å være død heller! Anonymkode: efd3c...9d7
Sharon90 Skrevet 28. januar 2016 #10 Skrevet 28. januar 2016 Foreldrene har et ansvar for å gå frem som gode eksempler ! Alltid refleks selv også. Og man får kjøpt så mange tøffe, så hvis en vest ser dumt ut for en på 10-12, får man de bandene man har på tvers over seg- og de kan barnet enkelt legge i lomma når han kommer frem hvis d fremdeles er flaut. Men flaut....er flaut å ikke bli sett også ... Huff... Men forstår de som er eldre og som bretter buksa opp, tar av lure og votter etc., ikke alt man som foreldre kan se, gjøre noe med eller vet. Men man kan ta en prat om dette da...
Gjest Mythic Skrevet 28. januar 2016 #11 Skrevet 28. januar 2016 Som om voksne er noe bedre! Daglig ser jeg voksne mennesker uten refleks, i helt mørkt antrekk, etter veien. De sykler uten verken lys på sykkelen, refleks eller hjelm. Og jeg ser stadig voksne som følger den nakne ankler-moten også. Det er for lettvint å sitte og dømme andre foreldre, så lenge de voksne selv ikke går foran som gode eksempler - og heller ikke innser at ungdom til en hver tid er mer opptatt av å være kule framfor å tenke sikkerhet. Da jeg var tenåring på 80-tallet, frøs vi heller kattunger på oss enn å ha på strømpebukse/longs under jeans eller gå med lue og votter. Sånn har det vært til alle tider, og det kommer det fortsatt til å være. Jeg var fornøyd da luemoten kom da mine barn var tenåringer, så slapp jeg true på dem det
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #12 Skrevet 28. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sikkert den eneste her inne som kledde på meg lue, votter, og skjerf før jeg gikk ut, eller regnjakke, eller tykke vintersko med ullsokker i, og som tok det av meg med en gang jeg var utenfor synsvidde fra foreldrene? Men ute i verden er jeg langt fra den eneste. Min mor gjorde det, min svigermor gjorde det, alle vennene mine gjorde det. Det er ikke rett at foreldre skal bli stemplet som dårlige, for noe de ikke vet noe om. Disse lettkledde barna har mest sannsynlig hatt buksene nede da de gikk, og brettet dem opp med en gang foreldrene ikke så dem. Og hvor små er barna uten refleks? Er de eldre enn 10-11 år har de mest sannsynlig tatt av seg refleksen etter å ha gått ut døren. Det er ikke kult å gå med refleksvest som 12-åring. Anonymkode: f7f0f...228 De uten refleks er 7-8 år Anonymkode: ff3f8...eaa
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #13 Skrevet 28. januar 2016 Nå er det vel en velkjent sak at tenåringer heller vil de kule ut enn å være varme. Kan vel nesten si at det er bedre i dag enn når jeg var tenåring. I dag er jo uggs og digre parkaser in. Vi gikk med buffalosko og slengbukser(som alltid var våte opp til knæra om vintern fordi de subba nedi bakken). Toppene gikk langt over navelen og det samme gjorde hettejakka vi gjerne hadde utenpå. Og den hettejakka var gjerne det varmeste vi hadde på oss. Foreldra mine kunne prakke på meg så mange luer, ullgensere, boblejakker og vintersko de bare ville, så fort jeg var ute av deres syne havnet disse klærne i sekken. Ble heldigvis mer fornuftig utover videregående Anonymkode: f064d...d9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå