Gå til innhold

Gallesteinsanfall - hva gjør du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk det første gang for ca 15 år siden. De kommer veldig uregelmessig. Iblant flere ganger i året eller det kan gå noen år mellom. Det er forferdelig vondt mens det står på. Jeg må legge meg i senga og vrir meg og skriker. Jeg har bare paracet men det hjelper ikke. Lurer på hva dere andre gjør når dere får det? Bruker dere andre smertestillende?  Drar dere på sykehuset for å få smertelindring? Varmeflaske,  hjelper det? Kjerringråd? 

Ikke snakk om operasjon her, men akutte råd mens det står på :) 

Anonymkode: b5676...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist

Paracet kan utløse sterkere kolikkrier/kramper, så styr unna de. Hos meg hjalp det på med Buscopan - et krampeløsende medikament (antispasmolytikum som det visstnok heter på fagspråket). Men!, etterhvert måtte jeg ta det sammen med opiater. Og til slutt hadde jeg såpass smerter at jeg kastet opp. Ble sendt rett fra legevakta til hasteoperasjon pga. galleblærebetennelse, galleveisstenose, og gallesteiner. Operasjonen var kikkhullskirurgi, og jeg har nå fem klinkekule-store gallesteiner på et glass. 

OP'en gikk helt greit, men jeg ble noe vel blå nedentil. Det så ut som om en smurf hadde sugd seg fast :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smertestillende, mener å huske de heter voltaren eller noe slikt. Men de hjelper kun om jeg rekker å ta de før det blir fullt anfall, hatt tre kraftige anfall, og alle endte med at jeg måtte på legevakten å få sprøyte mot smertene. Helt jævlig når det står på, kjennes omtrent ut som om min siste time har kommet, og jeg husker jeg var veldig redd ved første anfall, da jeg ikke visste hva det var, og smertene var så store at jeg bare kastet meg ned på gulvet, begynte å hyle, og spydde. 😕 hatt en del 'nesten-anfall' og, så operasjon har vært vurdert her. Men er jeg litt i forkjøpet, så hjelper de smertestillende, samt å drikke masse vann!! (vann tynner ut gallen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...