Gå til innhold

Hvodan akseptere at jeg er stygg?

Nathalie

Anbefalte innlegg

jeg klarer ikke å slutte å tenke på hvor stygg jeg er. Jeg har prøvd å ignorere det og leve videre, men det er nesten umulig. Jeg har hørt det siden jeg bar barn at jeg er den styggeste i familien og hadde problemer med å skaffe venner osv, noe søsknene mine hadde null problemer med.

det er så vondt og vanskelig når jeg har hørte av familie, slektninger, venner, fremmede, på jobb og ja overalt bokstavligtalt om hvor stygg jeg er, eller at noen alltid kommer med sårende kommentarer . Jeg er alltid den ene i vennegjengen dom blir ignorert av den motsatte kjønn. Det værste er at jeg er sååå usynlig for dem til og med når jeg prøver å ha en samtale med en gutt feks så snur han seg totalt og snakker med venninna mi.

egentlig lurte på bare om noen har råd , tips ellerno på hvordan jeg skal akseptere det? at jeg er og kommer desverre til å dø som en usynlig loner. Jeg henger nesten med ingen og har kuttet alle vennene mine pga pinlige situasjoner hele tiden.

håper at noen gidder å svare 

Hilsen en håpløs jente ( 24 år )

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres vanvittig ut at familie og venner forteller at du er stygg. Alle disse vennene kutter du så klart ut. De har en stygg sjel og det vil få sine konsekvenser ellers i livet for de. Aldri møtt en mann som syns det er ok å fortelle venninne om at hun er stygg. Bra menn skygger banen for slike møkkafolk.        Også vanskelig å tro du er stygg! Jeg reiser konstant og vil si jeg kan telle på en hånd folk som jeg har sett er rett og slett mindre pene.  Dvs,  jeg tror ikke du er stygg! Du har liten selvtillit og har vært omringet av dårlige folk. Er det ikke vanlig for barnslige jenter når de er misunnelige å si dritt slik enkelte har gjort til deg? Tipper de er misunnelige på noe ved deg jeg.  

Anonymkode: 8ce57...566

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det minste har du venner. Er selv jente, 24 år. Har gitt opp jeg da. Det er ikke bare utseende som er problemet mitt. Jeg sliter sosialt fordi jeg ikke forstår hva som forventes av meg. "Hva er det meningen jeg skal si/gjøre nå?" Er tanker som hjemsøker meg i mange situasjoner. Jeg hermer etter andre for å ikke virke totalt evneveik. 

Føler med deg.

Anonymkode: e8d49...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres vanvittig ut at familie og venner forteller at du er stygg. Alle disse vennene kutter du så klart ut. De har en stygg sjel og det vil få sine konsekvenser ellers i livet for de. Aldri møtt en mann som syns det er ok å fortelle venninne om at hun er stygg. Bra menn skygger banen for slike møkkafolk.        Også vanskelig å tro du er stygg! Jeg reiser konstant og vil si jeg kan telle på en hånd folk som jeg har sett er rett og slett mindre pene.  Dvs,  jeg tror ikke du er stygg! Du har liten selvtillit og har vært omringet av dårlige folk. Er det ikke vanlig for barnslige jenter når de er misunnelige å si dritt slik enkelte har gjort til deg? Tipper de er misunnelige på noe ved deg jeg.  

Anonymkode: 8ce57...566

Takk for svaar :) 

mhm tror også at jeg har hatt uflaks med valg av venner. Men men får håpe jeg finner noen som aksepterer meg som jeg er for engangskyld

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I det minste har du venner. Er selv jente, 24 år. Har gitt opp jeg da. Det er ikke bare utseende som er problemet mitt. Jeg sliter sosialt fordi jeg ikke forstår hva som forventes av meg. "Hva er det meningen jeg skal si/gjøre nå?" Er tanker som hjemsøker meg i mange situasjoner. Jeg hermer etter andre for å ikke virke totalt evneveik. 

Føler med deg.

Forstår hvordan du har det. Ikke alltid lett å vite hva folk forventer av deg -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat

Altså.. "Akseptere at jeg er stygg"" er du et monster eller noe ..? Tenker det er noe fint med alle mennesker, så gjelder det å finne de rette som ser det..Hva som er så stygt med deg da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, cheshirecat skrev:

Altså.. "Akseptere at jeg er stygg"" er du et monster eller noe ..? Tenker det er noe fint med alle mennesker, så gjelder det å finne de rette som ser det..Hva som er så stygt med deg da..?

Hehe monster nei. Jeg vet egentlig ikke helt. Jeg er normalvektig iforhold til bmi skala, jeg tror det har noe med at jeg har litt stor nese, eller rett å slett stygt ansikt. Jeg vet ikke. Jeg synes noen ganger at jeg er pen og normal, men så går jeg ut og er feks på med  venninne så stirrer hun rart og ler og sier " ansiktet ditt assa" eller hvis noen fremmede sier noe hyggelig om utseende mitt så ler  venninna mi så sarkastisk 

jeg er sååå forbannet og sint. Vet ikke om jeg til hører en annen planet eller bare møter på onde folk

Endret av Nathalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye man kan gjøre for å bli penere. Farge håret, ny hårsveis, endre klesstil, nappe øyebrynene i en annen fasong som passer hodeformen bedre, sminke seg på nye måter, gå rett i ryggen og bli tryggere med seg selv :)
Livet ditt er ikke fortapt selvom det skulle være sånn at du er den "styggeste i familien"!
Det er mer uattraktivt å syntes man er verdiløs og stygg, enn å faktisk være stygg så prøv å legg vekk de tankene om deg selv.

Anonymkode: a75c7...34e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tru at du er stygg. Jeg trur det er ditt selvbilde som spiller deg ett puss. 

Som andre har nevnt her så er det nok noe misunnelse ute og går hos familie og venner, siden de sier sånt til deg. 

Tenk over hva DU kan og er flink til og vær stolt av deg selv.

Det er også nevnt å sminke deg annerledes, ny sveis osv, prøv det hvis du ønsker å forandre deg. En frisør er flink til å finne riktig frisyre og ett parfymerii kan sminke deg og gi deg tips.

Til dags dato kan jeg vel telle på en hånd hvor mange jeg ville kalt "mindre pen/kjekk" og jeg nekter for at du er en av de 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsende er bare førsteinntrykket, personligheten er resten. For meg høres det ut at det er familien din og dine tidligere venner som er stygg. Min ste mor har et vakkert utseende men en grusom personlighet, hun har fått min far imot alle i familien og alle sine tidligere venner, jeg og min bror greier å være på besøk i maks 2 dager har vi funne ut før vi ikke takler mer. Hun har et vakkert utseende men på grunn av personligheten så for meg er hun den styggeste jeg har møtt.

Men når det kommer til det motsatte kjønn så er vell utseende alfa omega + selvtilitt noe jeg har nada av. Har mange venner av begge kjønn men har aldri hatt en kjæreste. Eller har datet jenter som har spurt meg ut men har alle gangene avbrutt det siden jeg hver gang tenker de fortjener noen bedre enn meg. Så som alle her sier selvtillit er tingen men hvordan å få det er meg uforståelig. 

Anonymkode: 31f7c...92d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er å slutte med å la utseendet definere deg.

Du sier du er stygg.  Kanskje har du rett, kanskje ikke, men hvordan er du som person?

Jeg er stygg (jeg er lite symmetrisk, og jeg har et synlig lyte), men:
Jeg har et rolig lynne.
Jeg er kunnskapsrik og reflektert.
Jeg er omsorgsfull og medfølende.
Jeg er psykisk sterk, og en person å regne med i en krisesituasjon.
Jeg er snill.
Jeg er leken og barnlig når jeg kan, og ansvarlig og voksen når jeg må.

Så, da er det din tur - 5 positive ting som definerer hvem du er, ikke hvordan du ser ut.

Anonymkode: 0cce4...049

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ment at ingen er stygge. Alle er vakre/pene på hver sin måte. Ikke nødvendigvis bare utseende. Det indre teller mer enn utseende altså :) Jeg har alltid følt meg som den stygge opp gjennom oppveksten. Men først nå, som jeg snart er 26 år, innser jeg at jeg ser bra ut på min måte, både på innside og utsiden.

Anbefaler deg en tur innom ugly models sin nettside.De er unike, akkurat som alle andre på jorda, så liker jeg å kikke på alle disse menneskene også :) Unike alle sammen :) 

Nå vet jeg ikke hvordan du ser ut, hvordan vaner du har til å fikse og ordne deg. Men hva med å farge håret, spare/klippe håret til en sexy/finere frisyre? Legge på litt sminke? Smykker? Farge bryn? Det er så mye man kan gjøre for å føle seg bra. Men man burde føle seg bra og fin, uten hjelp fra sminke og hår også. Få opp selvtillitten din. For den utstråler nemlig hvordan du føler deg. Føler du deg bra og vakker, så utstråler du det også til andre. Føler du deg på bunn og stygg, så utstråler du det til andre. 

1. Få opp selvtillitten. Fokuser på det som er BRA med deg. Både innside og utside. Innsiden er viktigst! 
2. Minn deg selv på det foran speilet så ofte du trenger. Sett på et smil, rett deg opp i ryggen og føl deg pen.
3. Si fra til "vennene"/andre neste gang de er frekke, når noen kommer med kompliment til utseende ditt. "unnskyld meg, men hvorfor ler du? Hvorfor sier du sånt? Synes dette er ganske så sårende, og det er ikke greit å oppføre seg sånn ovenfor et annet menneske" Mye du kan si, kommer ann på situasjonen. Sier du ikke noe, så tror de at de kan fortsette å holde på sånn. Blir hun sur når hun blir snakket til og fortsetter med tullet, så vet du hvem du ikke skal ha kontakt med i hvertfall ;) Viktig å SI FRA med engang, ikke vent og ikke la det fly forbi. For det er ikke greit å holde på sånn. 
4. Kvitt deg med mennesker som drar deg ned i søla. De er ikke verdt å holde på! Nye venner får du etterhvert.Forhåpentligvis ordentlige mennesker som kan oppføre seg. 

Det holder ikke å være pen, når innsiden er stygg...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Nathalie skrev:

Hehe monster nei. Jeg vet egentlig ikke helt. Jeg er normalvektig iforhold til bmi skala, jeg tror det har noe med at jeg har litt stor nese, eller rett å slett stygt ansikt. Jeg vet ikke. Jeg synes noen ganger at jeg er pen og normal, men så går jeg ut og er feks på med  venninne så stirrer hun rart og ler og sier " ansiktet ditt assa" eller hvis noen fremmede sier noe hyggelig om utseende mitt så ler  venninna mi så sarkastisk 

jeg er sååå forbannet og sint. Vet ikke om jeg til hører en annen planet eller bare møter på onde folk

At venninnen din sier "ansiktet ditt assa" får bare henne til å fremstå som umoden og frekk. Er hun virkelig på samme alder som deg? Hun høres jo mer ut som en 14-åring.

Men det er tydelig at du trenger å omprogrammere tankene dine litt rundt dette med utseende og selvtillit. Ingen har rett til å sette noen merkelapp på deg. Om du føler at andre gjør det, husk at det kun beskriver deres personlighet. Det beskriver ikke deg. Folk som rakker ned på andres utseende er rett og slett korttenkte og mindre empatiske.

Prøv å finne noen gode forbilder. Det kan være forfattere, idrettsutøvere eller skuespillere for eksempel. Legg merke til hvor utrolig forskjellig utseende folk har. Det er garantert noen andre der ute som har det du beskriver som "litt stor nese", men som har oppnådd mye bra og som kan være til inspirasjon for deg.

Hva med å gi deg selv en ny start? Bestem deg for å ta et oppgjør med alt dette som plager deg. Gjør ting som er bra for kroppen og sjelen, som å trene og spise sunt. Yoga og meditasjon er veldig bra. Når du først klarer å snu tankegangen din vil du får det så mye bedre med deg selv.

Det kan også være lurt å prøve å vende oppmerksomheten litt bort fra deg selv. Om du overanalyserer deg selv hele tiden kan du fremstå som litt usikker. Og noen mennesker bruker dessverre andres usikkerhet for å hevde seg selv. Det virker som du har vært litt uheldig med mennesker rundt deg. De høres nesten som energivampyrer som stjeler energi fra andre. Fokuser heller på å oppnå indre ro og styrke.

Du trenger ikke å akseptere at du er stygg. For det er du garantert ikke.

Endret av Kelsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alle sagt dette til deg, eller kan det tenkes at du har møtt på mobbeatferd?

Jeg har virkelig ingen tro på at du ser såpass estetisk forstyrrende ut at folk flest kommenterer det. Kan det være at noen få har kommentert for å såre deg, og så har du tenkt at det dermed må være sant?

Å si at noen er "stygge" er ganske klassisk mobbekommentar. 

Jeg og mange andre fikk og høre det på barneskole/ungdomsskole. Det var et typisk "ertekommentar", og samme personer slang om seg hore/feit/diverse rasistiske uttrykk til alle og enhver. Det morsomme er at de samme guttene som kommenterte meg negativt var de som var mest interessert når jeg møtte dem mange år senere(ble sjekket opp og fikk lange blikk hele kvelden), og jeg hadde ikke forandret utseendet i spesielt positiv forstand eller endret noe annet. 

Men uansett er det alltid en veldig bra egenskap at en lærer seg å ikke fokusere så hardt på utseendet. Jeg hadde en periode i tenårene hvor mange synes jeg plutselig ble "veldig pen", og det var jo hyggelig. Samtidig merket jeg at det er vanskelig å få genuin oppmerksomhet og bli sett på som en oppegående og smart person kun utfra utseende. Jeg tenkte avogtil at "flott at noen synes jeg er pen å se på, men hva skal utseende gjøre for meg i livet", jeg var nemlig ganske ulykkelig på den tiden grunnet vanskelig oppvekst. Jeg ville ha andre egenskaper enn bare tynn kropp og pent ansikt- og valgte å fokusere mer på det. 

Grunnen til det var at jeg jo så hvor overflatiske kjærestene til de veldig pene jentene/guttene var, de gadd ikke respektere personen utover store pupper og pent ansikt. Og jeg så jo at den som ble tatt kun for utseendet, de følte seg etterhvert mindreverdige. Jeg tror de savnet å bli respektert og lyttet til på et dypere plan.

Uansett så tviler jeg på at det er deg det er noe alvorlig feil med, da ville du faktisk aldri fått så stygge kommentarer. De ville aldri turt å si noe.

Anonymkode: f48d1...a32

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så snedig at så mange mennesker synes de selv er stygge. I en alder av 42 har jeg faktisk bare sett en håndfull mennesker som kan klassifiserers som "stygge". Er det egne byer for stygge folk? Jeg har reist veldig mye rundt i verden og har iallefall ikke ennå funnet den byen.

Anonymkode: e5988...3a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mitt beste råd er å slutte med å la utseendet definere deg.

Du sier du er stygg.  Kanskje har du rett, kanskje ikke, men hvordan er du som person?

Jeg er stygg (jeg er lite symmetrisk, og jeg har et synlig lyte), men:
Jeg har et rolig lynne.
Jeg er kunnskapsrik og reflektert.
Jeg er omsorgsfull og medfølende.
Jeg er psykisk sterk, og en person å regne med i en krisesituasjon.
Jeg er snill.
Jeg er leken og barnlig når jeg kan, og ansvarlig og voksen når jeg må.

Så, da er det din tur - 5 positive ting som definerer hvem du er, ikke hvordan du ser ut.

Anonymkode: 0cce4...049

Dette er det beste innlegget i denne tråden. "Du er nok ikke så stygg som du tror" eller "det er mye du kan gjøre for å bli penere" er ikke kommentarer jeg synes hjelper TS noe særlig. Det førstnevnte har man ingen forutsetning for å mene noe om. Klart, de fleste har attraktive trekk ved seg selv utseendemessig, men å skrive det til noen over nett uten å ha sett vedkommende er vel ikke så troverdig for mottakeren. Det sistnevnte bygger opp utseende som viktig faktor. Det er bedre å ikke la utseende bli altoppslukende og heller begynne å like seg selv for det som virkelig teller - nemlig personligheten. Det høres kanskje klisjé ut, men jeg kjenner flere som ikke blir sett på som utpregede flotte, men jeg synes dem er veldig attraktive personer nettopp på grunn av personligheten. Det gjør at utseende deres blir sjarmerende. :) 

Anonymkode: 44f5f...b37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg.

Føler med deg også *Klem*. Du er bare 24 år, -ting kan snu, men da må du ville det selv! Håper det ikke er for personlig, men har du snakket med noen profesjonelle? Kanskje er du "bare" usikker, men om det ligger noe mer bak så kan det lette veldig å få snakket om det med noen som har peiling. Har du noen interesser eller noe du har lyst til å melde deg på av kurs eller liknende? Jeg vet det er vanskelig, men forsøk å kaste deg uti det. Du har alt å vinne! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær
6 timer siden, Nathalie skrev:

jeg klarer ikke å slutte å tenke på hvor stygg jeg er. Jeg har prøvd å ignorere det og leve videre, men det er nesten umulig. Jeg har hørt det siden jeg bar barn at jeg er den styggeste i familien og hadde problemer med å skaffe venner osv, noe søsknene mine hadde null problemer med.

det er så vondt og vanskelig når jeg har hørte av familie, slektninger, venner, fremmede, på jobb og ja overalt bokstavligtalt om hvor stygg jeg er, eller at noen alltid kommer med sårende kommentarer . Jeg er alltid den ene i vennegjengen dom blir ignorert av den motsatte kjønn. Det værste er at jeg er sååå usynlig for dem til og med når jeg prøver å ha en samtale med en gutt feks så snur han seg totalt og snakker med venninna mi.

egentlig lurte på bare om noen har råd , tips ellerno på hvordan jeg skal akseptere det? at jeg er og kommer desverre til å dø som en usynlig loner. Jeg henger nesten med ingen og har kuttet alle vennene mine pga pinlige situasjoner hele tiden.

håper at noen gidder å svare 

Hilsen en håpløs jente ( 24 år )

Dette var vondt å lese. Veldig bra at du har laget et innlegg her og får satt ord på ting! Jeg oppfatter innlegget ditt som at du ber om råd til å akseptere at du er stygg fordi _andre_ har fortalt deg det. Noen sånne råd vil jeg ikke gi, for andre skal ikke få lov til å rakke ned på deg med stygge ord og få deg til å tro at det er sannheten.Det jeg lurer på er:  hva synes du selv? Er det noe du liker ved deg selv? Øyne,hår,munn, hud, negler, ben? Hva med innsiden? Viser du omtanke for andre, er det noe du er flink til? Har du god selvfølelse`? Bare ved å lese innlegget ditt får jeg inntrykk av at du er tøff som har stått i dette, og du er modig som skriver innlegget. Tenker du at du har verdi i bare det å være deg selv, med alle dine styrker og svakheter, fortrinn, feil og mangler? Mitt råd er at du ikke skal la deg knekke av de vonde ordene andre har sagt til deg! Da blir det de som "vinner", og det fortjener de ikke. Det virker på meg som at du har gitt litt opp? Jeg tror du klarer å få det bedre med deg selv og at du _ikke_ kommer til å dø som en usynlig loner. Og som flere er inne på, så er livet mer enn bare å se bra ut. Jeg er sikker på at du kommer til å klare å snu tankegangen fra at du er stygg til at du er fin og verdifull. Skriv de stygge tingene folk har sagt til deg ned på papir og riv det i stykker! For det de har sagt er bare boss. Ta heller vare på gode tanker du har og eventuelle gode ord du får og bygg opp det andre har revet ned. Dette klarer du! Jeg heier på deg! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70
7 timer siden, Nathalie skrev:

Det høres ut som om hun "venninnen" din er problemet - ikke du, TS:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...