Gå til innhold

Hvorfor skal en i fengsel etter straffbare handlinger utført ved uhell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker her i hovedsak på bilkjøring, hvor en f.eks kjører på en person som hopper foran en bil. Det heter seg at en skal kjøre slik at en klarer å stoppe i tide, men det er det ingen eller gå som gjør. Det er jo masse elgpåkjørsler f.eks, men en havner ikke i fengsel for å kjøre på en elg. Elgen kan hoppe foran en bil, men det kan et menneske og. Handlingen her er jo den samme, bilfører klarer ikke stoppe. Det må føles jævlig å utføre skade på noen uten å mene det, så hvorfor fengsel i tillegg? Syns det er barnslig. 

Anonymkode: e6245...256

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det slik at hvis noen går på motorveien og blir påkjørt, må føreren fortsatt i fengsel da?

Skrevet

Ingen blir straffet for rene uhell. Eller situasjoner som den skadelidte selv er ansvarlig for.

Et eksempel er den forholdsvis typiske situasjonen hvor en bilfører tar selvmord ved å kjøre inn i en lastebil. Lastebilføreren blir selvsagt ikke straffet.

For å bli straffet for "uhell" må det påvises at du har gjort noe klanderverdig som førte til skade eller død, selv om du ikke mente å skade.

Eksempel: Jeg kjører bilen min selv om den har defekte bremser, jeg kræsjer og skader en annen person. Det avr aldri meningen å skade noen, men bremsene er jeg ansvarlig for og kan derfor straffes.

Hvis en person hopper foran en bil, kan det tenkes at bilføreren kan bli straffet hvis han for eksempel er ruset. Men selv da må det bevises at skaden ikke hadde skjedd hvis føreren var edru. Hvis skaden uansett hadde inntruffet, uvahengig om føreren var beruset eller ikke, vil han ikke straffet for sammenstøtet.

Så hvis noen har fortalt deg at de har blitt straffet for uhell, så har de enten ikke fortalt alle sider ved saken. Eller så har vi å gjøre med et justismord. Jeg utelukker ikke det siste, men holder en knapp på det første.

Anonymkode: 351f4...a05

• Liker 5
Skrevet
15 timer siden, retorikkqueen skrev:

Er det slik at hvis noen går på motorveien og blir påkjørt, må føreren fortsatt i fengsel da?

Det er ingen automatikk i at føreren av en bil som kjører på en fotgjenger blir siktet eller tiltalt for uaktsomt drap etter å kjørt i hjel en fotgjenger.

For at det skal skje må bilførerens uaktsomhet kunne bebreides ham.

Dersom du kjører i fartsgrensen i et boligfelt og det hopper en unge ut fra en parkert bil rett fremfor deg er du ikke uaktsom, dersom det er umulig å stanse. I scenarioet til OP er ikke bilfører uaktsom, siden det er noen som hopper foran bilen hans. En del av vanlig aktsomhet i trafikken er ikke å til enhver tid være forberedt på å stanse om noen bestemmer seg for å hoppe foran bilen din bevisst.

Det er noe annet dersom man kunne stanset, dersom man viste bedre aktsomhet. Da kan man bli straffet for uaktsomhet. På samme måte blir du ikke straffet om noen kommer over i din kjørebane, og dør i kollisjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...