AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #1 Skrevet 27. januar 2016 Vel...det sier seg selv. Skal jeg drikke milkshake, spise burger, baguette, vafler og ha snop hjemme, vil ikke vekta gå ned isåfall. Prøvde å leve kun økologisk for et par uker siden, vegansk asså. Det gikk i avokado, gulrøtter, vegetarlasagne, osv. Avokado er greit, veg.lasagne er godt det, gulrøtter er dødskjedlug og jeg bruker lang tid på å spise den. "Godteriet" er banan, epler osv...søte frukter. Lagen en smoothie av jordbær, steviasukker, banan nå i sta..føler jeg har blitt større i speilet. Så jeg lurer på, er det slik at man må leve på ting som smaker kjedelig for å holde seg slank, altså...tynn? Anonymkode: 81ba0...d63
Mann 42 Skrevet 28. januar 2016 #2 Skrevet 28. januar 2016 (endret) Svaret ligger muligens i å lage et kaloriregnskap og veie det du spiser. Så vidt jeg skjønner er det den klassiske Grethe Roede-tilnærmingen. Det spiller ikke så stor rolle nøyaktig HVA du spiser, så lenge det inneholder det kroppen din trenger av vitaminer, mineraler, proteiner og fett. Og det er ikke noen heksekunst å bli feit av vegetarmat. 100 gram banan inneholder f.eks like mange kalorier som 100 g milkshake. Eller 200 gram pærer. Min "bibel" for tiden: matvaretabellen.no inneholder så langt jeg kan se, oversikt over praktisk talt ALT som er definert som enneskemat. Og den er søkbar. Hvis du vet hva det heter på engelsk, så finner du det her. Det trenger ikke være kjedelig mat for at du skal gå ned i vekt, du må bare avpasse mengdene du spiser av hva det nå er. Og enkelte ting er kanskje så smekkfullt av kalorier at du i praksis må styre helt klar av det, hvis du skal ha rom for å spise sånt som du faktisk trenger. Melkesjokolade inneholder f.eks 541 kcal per 100 gram, så det sier sg selv at det ikke er rom for særsilt mye av det på et kostbudsjett til 2000 kcal. Selv liker jeg å ta meg en øl en gang i blant, men det er 200 kcal i en halvliter, så... Endret 28. januar 2016 av Mann 42 3
Ciara Skrevet 28. januar 2016 #3 Skrevet 28. januar 2016 Jeg tror sjelden man lykkes med livsstilsendring eller slanking om man legger opp til et kosthold man synes er kjedelig. Det blir fort så utrolig kjedelig, og fristelsene mange. Selv elsker jeg for eksempel sjokolade, og hvis jeg nekter meg det går jeg ofte på en kjempesmell. Spiser derfor sjokolade innimellom, men må selvsagt begrense mengdene. Prøv deg fram. Kanskje fungerer det med en liten snack du liker hver dag? Eller du vil ha en dag i uka hvor du spiser det du vil? I starten bør du kanskje telle kalorier uansett, så du har en viss pekepinn på hvor mye du får i deg. 2
penny_ Skrevet 28. januar 2016 #4 Skrevet 28. januar 2016 Du har jo gått fra det ene ytterpunktet til det andre! Hvorfor? Det finnes en mellomting. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #5 Skrevet 28. januar 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel...det sier seg selv. Skal jeg drikke milkshake, spise burger, baguette, vafler og ha snop hjemme, vil ikke vekta gå ned isåfall. Prøvde å leve kun økologisk for et par uker siden, vegansk asså. Det gikk i avokado, gulrøtter, vegetarlasagne, osv. Avokado er greit, veg.lasagne er godt det, gulrøtter er dødskjedlug og jeg bruker lang tid på å spise den. "Godteriet" er banan, epler osv...søte frukter. Lagen en smoothie av jordbær, steviasukker, banan nå i sta..føler jeg har blitt større i speilet. Så jeg lurer på, er det slik at man må leve på ting som smaker kjedelig for å holde seg slank, altså...tynn? Anonymkode: 81ba0...d63 Du kan da spise alt du vil. En 100 g burger, laget av karbonadedeig, ca 120 kcal. Et grovt hjemmebakt hamburgerbrød, ca 150 kcal Litt dressing, ca 50 kcal Masse løk og salat, ca 50-100 kcal En veldig god middag. Milkshake Kutt ut iskremen, bruk melk, frukt, evt proteinpulver, og tilsett litt fiberhusk for fylde. Ca 200 kcal for 4 dl. Smaker godt, og gjør godt. Vafler. Ingenting usunt med egg, melk, havregryn og sukrin/stevia. Hjemmelagde grove baguetter med salat, kjøttpålegg og ost. Sunt, mettende og godt. Og snop. En rute melkesjokolade (7g) gir deg 37 kcal. Det er rom for små mengder sjokolade i alle kosthold, det er jo ikke nødvendig å spise hele platen i ett jafs? Anonymkode: fe24f...4cd
Fredsmegleren Skrevet 28. januar 2016 #6 Skrevet 28. januar 2016 Som mann42 sier så er det ikke vanskelig å legge på seg av vegansk eller vegetarisk mat. Nøtter, avokado, bananer og frø inneholder masse kalorier per 100 gram og er lett å legge på seg av. Spiser selv en god del bananer (2 daglig), men holder måltidene lette. Å gå rett over til vegansk mat kan medføre at man i en periode er ganske sulten, og dermed er det lett å f.eks. ta en avokado som mellommåltid, et par bananer, eller rett og slett ha altfor mange mellommåltider daglig. Du burde lage en matplan som eventuelt viser til hva du kan ha som mellommåltid, om du får i deg nok kalorier i hovedmåltidene, hvor mange kalorier du får i deg, når på dagen du skal spise, osv. Lykke til
Mann 42 Skrevet 28. januar 2016 #7 Skrevet 28. januar 2016 Og ikke glem å sjekke at det du spiser, inneholder sånt som du trenger. Du kan ikke ha et kosthold som nesten ikke inneholder kalsium, f.eks. Viktig å passe på hvis du går fra et vanlig kosthold til en vegansk diett uten melk og ost. Det er ikke noen heksekunst å få i seg 800-1000 mg kalsium med vegansk kost heller, men det må planlegges, ellers vil du utvikle en eller flere mangelsykdommer. Jeg vet fint lite om vegansk mat selv, siden jeg er en svoren kjøtteter, men det er ikke akkurat noen mangel på dem som vet. Så spør deg for. Gjerne her på forumet. Jeg er sikker på at du får gode råd.
peppermyntete Skrevet 28. januar 2016 #8 Skrevet 28. januar 2016 Forrige helg spiste jeg nachos laget med søtpotet tre dager på rad og helgen før der igjen hjemmelaget bacon cheeseburger. Denne uka har jeg spist risotto med smør og parmesanost og pizza med masse pepperoni. Og jeg går jevnt og trutt ned i vekt fordi jeg teller kalorier. Poenget? Nei, du trenger ikke spise kjip mat for å gå ned i vekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå