enavdem Skrevet 27. januar 2016 #1 Skrevet 27. januar 2016 (endret) Hei! Jeg og samboer har en blandingshund på 13 mnd. Hun er adoptert fra Spania, fra et shelter. Historien hennes er ''enkel'': Plassert i en eske av eier/e 1 mnd. gammel med 2 søsken, utenfor shelteret. Bodd i shelter fram til fylte 5mnd - da fikk vi henne. Før var hun redd for alt, til og med mennesker uansett hvor hun befant seg. Nå kan hun fint gå forbi mennesker og være rundt dem (med en viss avstand) i parker osv. uten å reagere med bjeffing og hyl/ul . Det var noe hun gjorde før. Turte heller ikke gå forbi folk i det hele tatt. Alt dette er maksimalt forbedret. Passere folk i gangen går også veldig bra nå, noe som nesten var umulig før (vi har trent masse!). Men... Noe vi ikke får bort er bjeffing og hyl /ul om personer vi møter skal gå MED oss på tur. Det som oppleves ekstra voldsomt er at bjeffing, hyl/ul kombineres med hopping bakover i slike situasjoner. Samme om naboen banker på å vi åpner - til tross for at hu befinner seg i grinda etter kommando '' gå å legg seg''. Prøver også å komme seg ut av grinda for å ''ta'' vedkommende (ikke skjedd foreløpig, men de gangene hu kommer seg ut løper hu mot de med alt bråket, og hopper mot de. Kan hende vi misforstår opptreden, men hun virker så vanvittig PÅ. Får vi besøk går vi alltid ut å møter besøket med hunden. Tar aldri besøket rett inn døra. Likevel er det bjeffing, hopping, hyl/ul, bust osv. til tross for FULL ignorering. Prøver av og til å trene på tilnærming om hu er blitt litt varmere i trøya med godbiter. Tingen er bare at det vi tror er å bli varmere i trøya er: Hun blir rolig, men BARE om vedkommende lenge sitter på en og samme plass, og hun får snuse og hilse i sitt tempo. Altså full kontroll. Om personen beveger seg for å gå på do, eller opp av sofaen osv reagerer hun ENORMT. FULT styr med bjeff og uling igjen. Det er helt sinnsykt faktisk. Vi sier ingenting med mindre det holder på over ''lang tid'' (nærmere 20 sek.) typ: '' gå å legg seg'' som henviser til grinden/senga hennes. Men selv der holder hun på. Slutter hun å bjeffe og ulve, drives klynk og de verste lydene som om noen torturerte henne. Skal besøket tilnærme seg en av oss eiere, eller strekker ut en hånd i vår retning, er det helt galt. Dette skjønner vi jo er en form for advarsel/beskyttelse, men det er utrooooolig slitsomt. Vi responderer ikke på dette annet enn å ignorere så langt det rekker. Det interessante er; dersom vedkommende/besøket har hund med seg på besøk er det HELT greit! Som om det er forhåndsgodkjent. Ellers er det null aksept. Dette skaper veldig begrensninger sosialt da vi ikke kan ta henne med noen steder eller sjeldent få besøk, med mindre de har hund. Vi vil veldig gjerne, men det er vanvittig mye lyd i hunden vår til tross for str. og som sagt stopper det ikke. Ikke behagelig for noen. Kan også fortelle at vi har vært på lydighetskurs og er generelt veldig sosial med andre ( fellesturer med andre hundeeiere - 5-30 mennesker) et par ganger i uka. Så hu får kjent på dette med sosialisering. Går også tur med naboer. Men det er ikke på tale at de får hilse på henne, bare gå tur. Prøver de er det tilbake på bjeff og uling. Det skjer faktisk også selvom noen av naboene har hund, og de'' egentlig'' er godkjent. Altså, jeg begynner å bli veldig utålmodig og oppgitt , for jeg ser for meg en scene hvor hu skriker ut hjertet sitt. Jeg ser faktisk for meg sjansen for at hu får hjerteinfarkt en dag (litt overdrevent, men hadde ikke forundret meg). Begynt å tenke på adferdsterapi, men også nysgjerrig på hva dere tenker ? Legger ved et bilde så dere får inntrykk av hvilke raser det er i henne, om det kan være til hjelp for teorier... Takk på forhånd! Endret 27. januar 2016 av enavdem
Tabris Skrevet 28. januar 2016 #2 Skrevet 28. januar 2016 Jeg er enig med deg angående atferdsterapi. Her ville jeg tatt kontakt med en moderne, oppdatert atferdsterapeut som kan komme hjem til dere og se hvordan hunden er og gi dere råd og hjelp derfra.
maya86 Skrevet 28. januar 2016 #3 Skrevet 28. januar 2016 Adferdsterapi helt klart. Om du bor rundt Oslo området/østlandet så vil jeg på det sterkeste anbefale http://www.atferdsklinikken.no/ Ho er kjempeflink, har masse erfaring med omplasseringshunder i alle varianter og alt mulig av problemer. (veit ho ikke åpner før i feb men ho er verdt å kontakte) 1
enavdem Skrevet 28. januar 2016 Forfatter #4 Skrevet 28. januar 2016 56 minutter siden, Tabris skrev: Jeg er enig med deg angående atferdsterapi. Her ville jeg tatt kontakt med en moderne, oppdatert atferdsterapeut som kan komme hjem til dere og se hvordan hunden er og gi dere råd og hjelp derfra. Har du noe tips til asferdsterapauter? 😊 ... Må også få sagt "takk!" til deg for tidligere tips ang hunden vår. Slitt med en del, og ting føltes veldig voldsomt og massivt i arbeidsmengde, men tips fra deg har virkelig fungert! Så: TAKK!😊😊
enavdem Skrevet 28. januar 2016 Forfatter #5 Skrevet 28. januar 2016 (endret) 4 timer siden, maya86 skrev: Adferdsterapi helt klart. Om du bor rundt Oslo området/østlandet så vil jeg på det sterkeste anbefale http://www.atferdsklinikken.no/ Ho er kjempeflink, har masse erfaring med omplasseringshunder i alle varianter og alt mulig av problemer. (veit ho ikke åpner før i feb men ho er verdt å kontakte) Bor i Askim, Østfold. Skal titte på hu 😊 Endret 28. januar 2016 av enavdem
Tabris Skrevet 28. januar 2016 #6 Skrevet 28. januar 2016 52 minutter siden, enavdem skrev: Har du noe tips til asferdsterapauter? 😊 ... Må også få sagt "takk!" til deg for tidligere tips ang hunden vår. Slitt med en del, og ting føltes veldig voldsomt og massivt i arbeidsmengde, men tips fra deg har virkelig fungert! Så: TAKK!😊😊 Så kjekt å høre! Sjekk om det er noen atferdsterapeuter nær der du bor her: www.nafs.no www.canis.no
enavdem Skrevet 28. januar 2016 Forfatter #7 Skrevet 28. januar 2016 10 timer siden, Tabris skrev: Så kjekt å høre! Sjekk om det er noen atferdsterapeuter nær der du bor her: www.nafs.no www.canis.no Ser det finnes i Follo. Typ 30-45 min unna oss med bil. Hvor vanlig er det at slike trenere (konsultasjon osv.) kommer hjem til folk, til tross for avstand? 😛 Er dette noe en faktisk kan be/spørre om selvom trening vanligvis foregår i lokaler? Slik jeg oppfatter det foregår det meste i lokaler der de hører til🙈
Tabris Skrevet 29. januar 2016 #8 Skrevet 29. januar 2016 Jeg vil tro de fleste tar privattimer, og da kommer de hjem på besøk. Men det tenker jeg du kan høre med dem om.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #9 Skrevet 29. januar 2016 Hunden er blitt sjefen. Så enkelt er det. Har dere aldri "tatt" henne fysisk når hun bjeffer slik? Et lite røsk i øret, litt kniping rundt munnen e.l.? Jeg mener IKKE at det skal være hardt, bare gi litt ubehag, og rose når hun stopper opp noen sekunder før hun begynner igjen . Gjøres dette gjentatte ganger sammen med et strengt nei, vil nok problemet avta. Anonymkode: ecbf7...10f
Skywise Skrevet 29. januar 2016 #10 Skrevet 29. januar 2016 Ikke for å være ekkel, men dette (les atferdproblematikk) er det man får når man henter gatehunder fra shelters sør i Europa. Hun var veldig fin da. Du har en hund som er veldig sosialt usikker og som ikke har tillit til fremmede mennesker. Det første dere burde gjøre er å ha med dere supergode godbiter (kjøttkaker, fiskekaker, skinke, - alt annet enn tørre kjedelige godbiter) når dere får besøk og få dem til å gi hunden. Gjør dette i alle situasjoner hun er redd for folk, få andre til å gi henne godbiter for å bygge opp tilliten hennes. Dette vil dere bli rådet til hos en atferdsterapeut, så like greit å begynne allerede nå. Ellers ta kontakt med en atferdterapeut for videre veiledning.
enavdem Skrevet 29. januar 2016 Forfatter #11 Skrevet 29. januar 2016 (endret) 4 timer siden, Skywise skrev: Ikke for å være ekkel, men dette (les atferdproblematikk) er det man får når man henter gatehunder fra shelters sør i Europa. Hun var veldig fin da. Du har en hund som er veldig sosialt usikker og som ikke har tillit til fremmede mennesker. Det første dere burde gjøre er å ha med dere supergode godbiter (kjøttkaker, fiskekaker, skinke, - alt annet enn tørre kjedelige godbiter) når dere får besøk og få dem til å gi hunden. Gjør dette i alle situasjoner hun er redd for folk, få andre til å gi henne godbiter for å bygge opp tilliten hennes. Dette vil dere bli rådet til hos en atferdsterapeut, så like greit å begynne allerede nå. Ellers ta kontakt med en atferdterapeut for videre veiledning. Vi gjør dette. Alltid gjort, men bitene er enormt begrenset da hun har påtatt seg allergi og vi ikke finner ut av dette før i sommer (vet mente det var best mtp pollen osv.). Hun elsker godbiter og er veldig for å ta imot å blir innstilt på å "jobbe"/trene for det. Dette er vi enormt opptatt av pga akkurat det du sier: hun er fra et shelter. Synes det er litt dårlig å kategorisere det slik, for det er mange andre hunder fra shelteret (følger en gruppe for spesifikt hunder fra DET shelteret) som er stikk motsatt. Jeg tenker at det kan innvirke på adferd, men at det er "det vi får..." blir litt feil å si synes jeg 😛 Men takk - veldig enig i at hun er fin Endret 29. januar 2016 av enavdem
enavdem Skrevet 29. januar 2016 Forfatter #12 Skrevet 29. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hunden er blitt sjefen. Så enkelt er det. Har dere aldri "tatt" henne fysisk når hun bjeffer slik? Et lite røsk i øret, litt kniping rundt munnen e.l.? Jeg mener IKKE at det skal være hardt, bare gi litt ubehag, og rose når hun stopper opp noen sekunder før hun begynner igjen . Gjøres dette gjentatte ganger sammen med et strengt nei, vil nok problemet avta. Anonymkode: ecbf7...10f Jupp, i sjeldne tilfeller, men i forhold til hennes usikkerhet er ikke det er alternativ for oss i grunn. Hu blir skikkelig usikker av det, rett og slett skjelven. Er lite for fysiske grep (negativt) da jeg vil ha positiv trening og ikke "straff". Hun er nok ikke mye sjef, men mer ute etter å kontrollere da hu er så redd/usikker som hu er.
Tabris Skrevet 29. januar 2016 #13 Skrevet 29. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hunden er blitt sjefen. Så enkelt er det. Har dere aldri "tatt" henne fysisk når hun bjeffer slik? Et lite røsk i øret, litt kniping rundt munnen e.l.? Jeg mener IKKE at det skal være hardt, bare gi litt ubehag, og rose når hun stopper opp noen sekunder før hun begynner igjen . Gjøres dette gjentatte ganger sammen med et strengt nei, vil nok problemet avta. Anonymkode: ecbf7...10f Dette er gammeldags tenkning. Det er ikke slik hunder fungerer lenger, jeg anbefaler deg å lese deg opp på moderne forskning om hunder og hundeatferd. Mulig problemet vil avta med slik behandling, men det vil i så fall bare være symptombehandling. Hunden lærer at slik atferd fører til ubehag og lar derfor være. Men det som liker bak atferden - f.eks eventuell usikkerhet og stressnivå - forblir intakt og ubehandlet. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #14 Skrevet 29. januar 2016 1 time siden, enavdem skrev: Jupp, i sjeldne tilfeller, men i forhold til hennes usikkerhet er ikke det er alternativ for oss i grunn. Hu blir skikkelig usikker av det, rett og slett skjelven. Er lite for fysiske grep (negativt) da jeg vil ha positiv trening og ikke "straff". Hun er nok ikke mye sjef, men mer ute etter å kontrollere da hu er så redd/usikker som hu er. Positiv trening gjøres selvsagt hele tiden ellers i samvær med hunden, i alle andre settinger.. For å styrke selvtilliten. Dessuten: Kontroll er lik sjef, mener jeg i hundeverdenen. og du ser jo at deres metode ikke hjelper. Så hvorfor ikke prøve? Det skjønner jeg lite av..når hun er 13 mnd. Så er hun jo bare en unghund, og de trenger å bli rettledet. Jeg tror at hunden merker på dere nå at dere kvier dere for å ha besøk og blir litt vaklete / nervøse når det kommer folk. Dette blir hunden veldig påvirket av, og tilstanden forverrer seg. Feilen mange gjør er å tro at nervøse hunder ikke tåler noe, mens det egentlig er ekstra viktig å være bestemt i nettopp denne fasen mellom valp og voksen. du risikerer at dette blir en hund som kan begynne å bite, hvis det fortsetter som nå.. Anonymkode: ecbf7...10f
enavdem Skrevet 29. januar 2016 Forfatter #15 Skrevet 29. januar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Positiv trening gjøres selvsagt hele tiden ellers i samvær med hunden, i alle andre settinger.. For å styrke selvtilliten. Dessuten: Kontroll er lik sjef, mener jeg i hundeverdenen. og du ser jo at deres metode ikke hjelper. Så hvorfor ikke prøve? Det skjønner jeg lite av..når hun er 13 mnd. Så er hun jo bare en unghund, og de trenger å bli rettledet. Jeg tror at hunden merker på dere nå at dere kvier dere for å ha besøk og blir litt vaklete / nervøse når det kommer folk. Dette blir hunden veldig påvirket av, og tilstanden forverrer seg. Feilen mange gjør er å tro at nervøse hunder ikke tåler noe, mens det egentlig er ekstra viktig å være bestemt i nettopp denne fasen mellom valp og voksen. du risikerer at dette blir en hund som kan begynne å bite, hvis det fortsetter som nå.. Anonymkode: ecbf7...10f Jeg ser den med kontroll, men forskjellen her er at hun ikke har den. Hun prøver/ønsker, men har den ikke. Blir ikke å gå til verks med negativ håndtering, det er bare å glemme. Ting blir heller ikke å fortsette slik nettopp fordi vi ikke finner ut av det, og må ha hjelp. Blir å ta konsultasjonstimer, det er ganske bestemt nå egentlig. Setter veldig pris på at du deler, og er enig med deg i visse ting, men ikke alt. Alderen som du går innpå er enig i, og vi utnytter den veldig når det kommer til læring. Bare positivt ☺...
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2016 #16 Skrevet 29. januar 2016 1 time siden, Tabris skrev: Dette er gammeldags tenkning. Det er ikke slik hunder fungerer lenger, jeg anbefaler deg å lese deg opp på moderne forskning om hunder og hundeatferd. Mulig problemet vil avta med slik behandling, men det vil i så fall bare være symptombehandling. Hunden lærer at slik atferd fører til ubehag og lar derfor være. Men det som liker bak atferden - f.eks eventuell usikkerhet og stressnivå - forblir intakt og ubehandlet. Det finnes ikke gammeldags tenkning når det gjelder hunder. Hunder fungerer som de alltid har gjort i maaange år. Unghunder trenger å lære seg rangstigen , de blir trygge med stabil positiv læring når de gjør riktige ting, og legger av seg problemer når man tar seg av dette umiddelbart. Redde/nervøse hunder blir enda mer stresset når eier vakler i dressuren. I dette tilfellet viser det seg åpenbart at det ikke nytter å være dillete med hunden. Da er det tid for neste trinn ,som er mer fast bestemthet. Jeg gjentar at det er ikke hard fysisk straff som jeg foreslår, bare noe som er litt ubehagelig for hunden. Den blir ikke mere redd av dette. Heller tryggere på å vite at dette er strengt forbudt å gjøre. Ingen toleranse. Anonymkode: ecbf7...10f
Tabris Skrevet 30. januar 2016 #17 Skrevet 30. januar 2016 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke gammeldags tenkning når det gjelder hunder. Hunder fungerer som de alltid har gjort i maaange år. Unghunder trenger å lære seg rangstigen , de blir trygge med stabil positiv læring når de gjør riktige ting, og legger av seg problemer når man tar seg av dette umiddelbart. Redde/nervøse hunder blir enda mer stresset når eier vakler i dressuren. I dette tilfellet viser det seg åpenbart at det ikke nytter å være dillete med hunden. Da er det tid for neste trinn ,som er mer fast bestemthet. Jeg gjentar at det er ikke hard fysisk straff som jeg foreslår, bare noe som er litt ubehagelig for hunden. Den blir ikke mere redd av dette. Heller tryggere på å vite at dette er strengt forbudt å gjøre. Ingen toleranse. Anonymkode: ecbf7...10f Forskning på hund har gått videre og vi vet mer i dag. Rangstige finnes kun mellom dyr av samme art, f.eks, så det finnes ingen rangstige mellom mennesker og hunder. Det går også mot all læringsteori å tro at påføring av ubehag gjør en hund mer trygg. Forskning viser at påførsel av ubehag øker stress og utrygghet. En hund som er utrygg på mennesker blir ikke tryggere av å bli påført ubehag. Tvert om - sjansen er stor for at den vil assosiere besøket med ubehaget (siden det er der fokuset er) og dermed bli enda mer redd. (Evt at hunden ikke lenger tør bjeffe, men er like redd og stresset innvendig - symptombehandling). TS - beklager om dette blir litt off-topic i din tråd. Du trenger ikke ta for gitt verken rådene fra meg eller AB, les deg gjerne opp om nyere forskning og nye bøker om hundetrening så du kan få bekreftet selv hva som er mest riktig. Endret 30. januar 2016 av Tabris
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå