Gå til innhold

Slanker meg, vekten går bare oppover. Hva skjer?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Jeg prøver å gå ned 5-8 kg for å havne på trivselsvekta. Jeg veier 64 kg og er 168 høy.  Nå i 2016 har jeg vært med på 30 dager uten sukker challenge (ikke snop, brus, kjeks, sjokolade og potetgull). I tillegg har jeg prøvd å spise litt mindre middagsporsjoner og knekkebrød i stedet for brød. Greia er at vekten ikke rikker seg, den har faktisk bare vist +1 kg :-( Skjønner ikke hva jeg gjør galt? En matdag kan være 2 knekkebrød på morgenen, 2-4 til lunsj i løpet av skoledagen, middag på kvelden (normal middag som lasagne, fisk, nacho, spaghetti). Og gulrøtter som snacks siden jeg er sukkerfri for tiden. Noen tips? Veldig frustrerende :/ 

Anonymkode: fb3bf...650

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du trenger å gå ned 8 kg med mindre du er veldig spedbygd. Trener du noe styrke? Muskler hjelper kroppen å forbrenne fett. Kanskje du spiser for sjeldent?

Anonymkode: 5f123...74a

• Liker 5
Gjest Runforit
Skrevet

Vi er fremdeles i januar og du startet i januar(?) Om du har kuttet alt av sukker etc så burde du ha gått ned noe, om ikke fett, så i vannvekt da sukker(karbs) holder på vann. Eneste jeg da ser som konklusjon er at du spiser i vedlikehold: altså du må kutte ned på kaloriene eller kompensere med å forbrenne mer kalorier ved f.eks trening.

Mange tror at et sunt kosthold betyr det samme som å gå ned i vekt, men det hjelper ikke på vekta om kroppen ikke er i underskudd, uansett hvor sunt du spiser.

Anbefaler deg å telle kalorier i en uke og få med deg absolutt ALT for da vil du kjapt se om du spiser mer enn du forbrenner og så legge deg i et lite moderat underskudd. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere.

Jeg prøver å gå ned 5-8 kg for å havne på trivselsvekta. Jeg veier 64 kg og er 168 høy.  Nå i 2016 har jeg vært med på 30 dager uten sukker challenge (ikke snop, brus, kjeks, sjokolade og potetgull). I tillegg har jeg prøvd å spise litt mindre middagsporsjoner og knekkebrød i stedet for brød. Greia er at vekten ikke rikker seg, den har faktisk bare vist +1 kg :-( Skjønner ikke hva jeg gjør galt? En matdag kan være 2 knekkebrød på morgenen, 2-4 til lunsj i løpet av skoledagen, middag på kvelden (normal middag som lasagne, fisk, nacho, spaghetti). Og gulrøtter som snacks siden jeg er sukkerfri for tiden. Noen tips? Veldig frustrerende :/ 

"Nacho" er ikke normal middag, det er junkfood og egentlig snacks (potetgull). Lasagne er veldig energitett og bør ikke være hverdagsmat. Du spiser sannsynligvis mer enn du forbrenner, derfor går du ikke ned i vekt.

Anonymkode: 33156...77b

• Liker 20
Skrevet

last ned lifesum og vær skikkelig strikt med å legge inn ALT du får i deg for noen dager feks.. tipper det er mere enn du tror kanskje?
Ellers kanskje du spiser for sjeldent. Eller at kroppen din ikke er helt klar for å gå ned de kiloene. 64kg er  jo ikke veldig mye på den høyden.. men klart, nå har ikke jeg sett deg så det kan jo være du synes det tengs :) lykke til

Skrevet

Du må logge antall kalorier du spiser. Man legger på seg om man er i kalorioverskudd, uansett om kaloriene nå kommer fra sukkerfri mat eller fra sjokolade og chips. Nachos er for eksempel veldig energitett. Det er MYE kalorier i det, og ikke noe man bør ha som middag når man slanker seg. Det er kosemat, ikke hverdagsmat. Samme med lasagne: ostesaus og pastaplater, og gratineringsost attåt, blir fort mye kalorier. 

Begynn å veie og måle maten, og logg alt du spiser og drikker. Så ser du hvor mange kcal du får i deg. 

Veldig mange går på smellen at de tror sunn mat automatisk får dem til å gå ned i vekt. Nøtter, avokado og laks er kjempesunt, men har himla mye kalorier, og du kan bli bælmfeit om du langer i deg et par fileter med nøtteskorpe og avokadosalat til sånn på daglig basis.. 

Anonymkode: 45d8e...74a

• Liker 2
Skrevet

Min diet er, 

morgen, havregryn

jobb frokost, havregryn

middag, karbonadedeig eller kylling

kvelds, havregryn

I tilegg sykler jeg 1 time hverdag, kan ærlig si jeg hater havregryn over alt i verden!!!! ingen smak, ulykkelig mann når kollegar spiser ferdig mat inlunsjen... 

Anonymkode: 09f62...3f5

Skrevet

Enig i kaloritelling. Drikker du juice? Det er stappa med sukker og kalori- og sukkermessig det samme som saft eller brus. Juice er helgekos. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min diet er, 

morgen, havregryn

jobb frokost, havregryn

kvelds, havregryn

I tilegg sykler jeg 1 time hverdag, kan ærlig si jeg hater havregryn over alt i verden!!!! ingen smak, ulykkelig mann når kollegar spiser ferdig mat inlunsjen... 

Men.. hvorfor i huleste helvete spiser du havregryn da? Hva i alle dager er poenget? VIL du sabotere din egen slanking? Om du spiser mat du hater, så går du garantert fort lei, og klarer ikke holde ting ved like. 

Hvorfor kan du ikke lage deg sunn mat som du faktisk liker i stedet? 

Jeg blir så utrolig oppgitt når folk insisterer på å ete vassgraut og bark og sitter og sutrer over hvor fælt det er.. Spis deg en god salat i stedet da, for pokker!

• Liker 15
Gjest Runforit
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min diet er, 

morgen, havregryn

jobb frokost, havregryn

kvelds, havregryn

Wow....her kommer du til å få mangler etterhvert. Hvor er fett og proteiner? Frukt og grønt?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min diet er, 

morgen, havregryn

jobb frokost, havregryn

kvelds, havregryn

Men hvorfor i all verden spiser du denne kjedelige maten? Kroppen får jo bare en brøkdel av de næringsstoffene den trenger.

Anonymkode: 596a6...e82

• Liker 6
Skrevet
Den 28.1.2016 at 7.31, agnesb skrev:

last ned lifesum og vær skikkelig strikt med å legge inn ALT du får i deg for noen dager feks.. tipper det er mere enn du tror kanskje?
Ellers kanskje du spiser for sjeldent. Eller at kroppen din ikke er helt klar for å gå ned de kiloene. 64kg er  jo ikke veldig mye på den høyden.. men klart, nå har ikke jeg sett deg så det kan jo være du synes det tengs :) lykke til

Hva er "lifesum"?

Er det en app?

Skrevet
Den 28.1.2016 at 8.44, AnonymBruker skrev:

Min diet er, 

morgen, havregryn

jobb frokost, havregryn

kvelds, havregryn

Spis noe du liker, da, vel. i passende mengder.

• Liker 1
Skrevet
Den 28.1.2016 at 8.53, AnonymBruker skrev:

Men.. hvorfor i huleste helvete spiser du havregryn da? Hva i alle dager er poenget? VIL du sabotere din egen slanking? Om du spiser mat du hater, så går du garantert fort lei, og klarer ikke holde ting ved like. 

Hvorfor kan du ikke lage deg sunn mat som du faktisk liker i stedet? 

Jeg blir så utrolig oppgitt når folk insisterer på å ete vassgraut og bark og sitter og sutrer over hvor fælt det er.. Spis deg en god salat i stedet da, for pokker!

Tiltredes. Salat inneholder nesten ingen kalorier. Hvis du f.eks lager den på isbargsalat, tomat, paprika, agurk, etc, så blir det omtrent 13-15 kcal per 100 gram. Lag en vinaigrette dressing av olje og balsamico, så smaker det fortreffelig, og sleng oppi en boks tunfisk, og du har et ganske næringsrikt, velsmakende og kalorifattig måltid. Jeg tror det skulle komme ut på omtrent 250-300 kcal, selvsagt litt avhengig av hvor raus du er med olja.

Havregrøt.... makan. Jeg spiser havregrøt hver dag, jg også men bare èn gang, og det er til frokost. Og da er det med bannan!

• Liker 7
Skrevet
9 timer siden, Mann 42 skrev:

Hva er "lifesum"?

Er det en app?

ja. Jeg synes den er genial. Man må ikke ta alt heelt eksakt. Men nå som jeg er på diett, er nden veldig god å ha for og vite jeg holder meg innenfor inntaket!:) anbefales

Skrevet
15 timer siden, agnesb skrev:

ja. Jeg synes den er genial. Man må ikke ta alt heelt eksakt. Men nå som jeg er på diett, er nden veldig god å ha for og vite jeg holder meg innenfor inntaket!:) anbefales

Takk. Jeg har en notisbok, og det er forsåvidt greit nok, men dethadde vært praktisk med en dings som summerer etter hvert som jeg legger inn måltidene. ikke for det, det funker som det er, og jeg pleier å summere etter middag, for å se hva slags utskeielser kvelden kan tenkes å romme. En ekstra banan, kanskje? Eller 100 gram peanøtter og en øl?

• Liker 1
Skrevet
Den 27.1.2016 at 23.03, AnonymBruker skrev:

Hei dere.

For det første høres du ikke mye overvektig ut i det hele tatt ..så si du kan gå ned 2-3KG. 
Bruk speilet og målbånd som indikator på hvordan du ligger an IKKE vekta. (fatter ikke at det må sies i 2016) 

Sukker er pr definisjon raske lett spaltelige karbohydrater som får blodsukkeret til å stige veldig raskt.
Beta cellene i buksypyttkjertelen din produserer så insulin som er hormonet som får fettcellene dine til å åpne seg.
Hvor bratt denne kurven stiger kan du finne ut med å se på glykemiskindeks som er over alle matvarer.

Å spise mat med raske karbohydrater rett før leggetid kontra midt på dagen har alt å si.
Samme kan det være om favorittsjokoladen din er melkerull eller troika.
Hvor melkerull er en sjokolade som gir en lav stigning i blodsukkeret kontra troika som går fra 0-100 nærmest.
Poenget mitt er at du ikke kan tenke at sjokolade er sjokolade. 

Lasagne\Nachos inneholder karbohydrater med HØY glykemisk indeks ..men dette sidestiller du tydeligvis med normal middag som fisk?

Og ja jeg hater at dette ikke er grunnleggende pensum i skolen som elevene kan ta med seg i puberteten nå kroppsfokuset\presset melder seg. Hvor man risikerer at mange slutter å spise og utvikler forstyrrelser. Rett kunnskap kunne forhindret alt dette. 

Det beste jeg kan gi deg er å tilegne en skikkelig forståelse av hvordan alt henger sammen. Det finnes ekstremt gode kunnskapskilder og aldri har dem vært lettere tilgjennelige enn per idag. 

Anonymkode: c9a45...439

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Mann 42 skrev:

Takk. Jeg har en notisbok, og det er forsåvidt greit nok, men dethadde vært praktisk med en dings som summerer etter hvert som jeg legger inn måltidene. ikke for det, det funker som det er, og jeg pleier å summere etter middag, for å se hva slags utskeielser kvelden kan tenkes å romme. En ekstra banan, kanskje? Eller 100 gram peanøtter og en øl?

jepp derfor jeg liker den og. Noen ganger går jeg litt over, andre ganger ikke. men om ikke kan man fiiint unne seg en snack uten å brys eg spesielt om det :)
også er jeg så dprlig på å sette sammen innhold selv. Der har man alt. Man kan og svanne strekkode og da vet den ekakt både umettet/mettet fett, sukker, karbo, kcal osvosv

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å spise mat med raske karbohydrater rett før leggetid kontra midt på dagen har alt å si.
Samme kan det være om favorittsjokoladen din er melkerull eller troika.
Hvor melkerull er en sjokolade som gir en lav stigning i blodsukkeret kontra troika som går fra 0-100 nærmest.
Poenget mitt er at du ikke kan tenke at sjokolade er sjokolade. 

Anonymkode: c9a45...439

Det er bare tull å skrive sånt for noen som skal ned i vekt. Det finnes vegetarianere som spiser karbohydrater konstant og fortsatt går ned i vekt og fettprosent. Man blir ikke feit av karbohydrater. Kalorioverskudd gjør deg feit.

Jeg er enig i at det ikke er lurt å spise pasta rett før leggetid, man bør ikke gjøre det for ofte hvertfall, men hvis man ikke har fått spist middag tidligere på dagen er det dummere å droppe den middagen enn å få den i seg, såfremt man ikke skal delta i en fitness konkurranse i neste uke..... i lengden har sånt lite å si, til TS: spis normal mat, unngå sukker som i godteri, brus, chips, kake osv.  Så lenge man følger dette og har et stort underskudd over lengre tid, vil både vekten og fettprosenten gå ned. Tell kalorier, vanskeligere er det ikke...  i teorien, vel og merke.

Anonymkode: 39297...144

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...