Gå til innhold

Hvordan få mannen til å gjøre mer husarbeid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Her i huset er det stort sett jeg som følger opp daglige rutiner når det gjelder husarbeid. Vi fikk et barn for noen år siden, og da ble jeg lovet at han skulle ta i et tak litt mer enn han gjorde på den tiden, men jeg synes desverre ikke det har blitt sånn. Jeg synes jeg aldri blir ferdig med husarbeidet, og når jeg prøver å spørre om hjelp, kommer enten den klassiske "tar det i kveld/morra" (noe som 90% sikkert ikke kommer til å skje) eller så sier han at jeg skal slappe av og at det ikke er så ille i huset. Nå har jeg de siste ukene forsøkt å bare la være å gjøre ting, med det resultat at ingen klesvasker har blitt tatt siden 5.januar og vi har kommet til det punktet at vi vasker opp tallerkener og kjeler etter hvert som vi trenger fordi oppvaskmaskinen ikke blir satt på. Vi har et lite barn som ikke fortjener å bo i et møkkhus, så jeg har vasket huset ved behov. 

Saken er nå den, at han ønsker at vi skal få et barn til. Det ønsker jeg også, men hvis ikke han begynner å dra lasset litt mer på hjemmebane, vet jeg rett og slett ikke om jeg klarer å opprettholde et minimumskrav av anstendighet hjemme uten å f.eks gå ned i stilling.  Og slik kan det da ikke være meningen at ting skal fungere? Jeg har forsøkt å ta opp dette med han, men han kaller meg enten hormonella og gjør narr av meg fordi jeg visstnok har støv på hjernen eller stryker meg på håret og sier at det kommer til å gå så fint. Jeg på min side holder på å titte. Er det noen av dere som kan gi meg noe tips på hvordan i alle dager jeg kan få han til å forstå at husarbeid ikke er noe lystbetont, men nødvendig? Og ikke minst at han også må bidra?

Anonymkode: 885ff...395

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter i samme møkka selv. Så har dessverre ikke noe svar for deg. Virker for meg som at dette er den typiske kvinnefella. Hvorfor kan ikke bare mannfolka være med å dra lasset, i stedet for å gjøre oss til masekjærring? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et resultat av å ikke være konsekvent og la seg bli tråkket på i lang tid. 

Dette burde vært tatt tak i fra begynnelsen. Jeg tror  mange kvinner synes det er litt stas å være drømme dama og varte opp mennene sine i begynnelsen..

Så når de får barn ogtidsklemma innhenter dem så lurer de på hva som gikk galt

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snublefella skrev:

Dette er jo et resultat av å ikke være konsekvent og la seg bli tråkket på i lang tid. 

Dette burde vært tatt tak i fra begynnelsen. Jeg tror  mange kvinner synes det er litt stas å være drømme dama og varte opp mennene sine i begynnelsen..

Så når de får barn ogtidsklemma innhenter dem så lurer de på hva som gikk galt

Vel, jeg vil faktisk påstå at han var flinkere til å bidra før vi fikk barn. Nå om dagen kan jeg ikke si ordet husarbeid uten at han ynker seg som en liten unge. TS

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg vil faktisk påstå at han var flinkere til å bidra før vi fikk barn. Nå om dagen kan jeg ikke si ordet husarbeid uten at han ynker seg som en liten unge. TS

Hehe da kan jeg ikke svare deg ;)

Vi har ikke barn enda.

Mitt forslag må være at dere setter opp faste oppgaver..feks han har ansvaret for plen klipp, klesvask, bil pleie, og matlaging 3 dager i uken.

Du har ansvar for oppvasken de dagene han lager mat, du tar deg av handling, husvask, osv....

Faste oppgaver som dere er enige om i fellesskap

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare vaska klær til meg og ungen så fikk han ta tak i sitt eget klesvask når han følte for det.   Og ligger det rot noen sted på enden av kvelden går alt i søpla. det hadde jeg sagt i fra på morran. og jeg driter i hva det er,ALT kastes. 

Anonymkode: b022c...e6d

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klikket i vinkel på min mann. Sa at om han savnet moren sin så forferdelig så fikk han heller flytte hjem igjen. At jeg ikke hadde noen interesse av å ha ett voksent barn å rydde opp etter også. Så enten fikk han få fingeren ut av ræva å oppføre seg som en voksen eller så fikk han flytte tilbake til gutterommet å være guttunge der. Her var det iallefall ikke plass til en voksen guttunge.

Nå er ikke jeg av den hissige typen til vanlig da, så det hadde vel litt ekstra effekt når jeg ble så forbanna..Det funket iallefall. Det er jo selvsagt ikke perfekt, men han prøver iallefall og det er bra nok for meg.

Anonymkode: 9fd63...c7a

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det her og. Menn ser ikke hva som må gjøres. Og de ser ikke at det blir gjort. Jeg laget en "vaske/husholdningsliste" over alt som måtte gjøres. Noe hver dag, noe 1 gang i uken og noe sjeldnere. For hver ting jeg gjorde satte jeg et rødt kryss. Han fikk krysse med blått når han hadde gjort noe på listen. Etter en stund badet listen i røde kryss, med et og annet blått kryss innimellom. Slik fikk han et visuelt bevis på hvordan fordelingen oss imellom faktisk var. Og han kunne se skjevfordelingen svart på hvitt. (Rødt på blått :P)

Han hjelper til mer nå, og vi trenger ikke listen mer. 

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at menn ikke ser at det må gjøres, det prioriteres bare ikke i samme grad. Hva som er møkkete og ikke er også en definisjonsgreie som varierer.

Anonymkode: b5b90...465

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Darkannie skrev:

Sånn var det her og. Menn ser ikke hva som må gjøres. Og de ser ikke at det blir gjort. Jeg laget en "vaske/husholdningsliste" over alt som måtte gjøres. Noe hver dag, noe 1 gang i uken og noe sjeldnere. For hver ting jeg gjorde satte jeg et rødt kryss. Han fikk krysse med blått når han hadde gjort noe på listen. Etter en stund badet listen i røde kryss, med et og annet blått kryss innimellom. Slik fikk han et visuelt bevis på hvordan fordelingen oss imellom faktisk var. Og han kunne se skjevfordelingen svart på hvitt. (Rødt på blått :P)

Han hjelper til mer nå, og vi trenger ikke listen mer. 

Smart!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et problem vi også. Men så satte jeg meg ned med han og forklarte at det var ikke noe hyggelig å måtte slite seg ut på å mase på at ting måtte gjøres. Heller ikke måtte ta ansvaret for alt bestandig.

Jeg tror det er et eller annet med mannfolk som gjør at de ikke ser hva som trengs å gjøres, men må spørre konkret hva man vil ha gjort:fnise:

Laget en liste og hang opp, og tro det eller ei, det hjalp ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med ham om at dere kan legge inn 30-45 minutter, der dere begge skal drive intenst husarbeid, samtidig,  hver kveld.

- Det funket ihvertfall her i gården.  Jeg holdt på å bli gal av en fyr som satt og så på tv eller satt ved dataen, når jeg løp rundt for å få unna ting til neste morgen.  På denne tiden, rekker vi å: ta ut av oppvaskmaskinen, henge opp klær, legge sammen klær, rydde, tørke av overflatene på kjøkkenet, rydde i yttergangen og f.eks vaske over badet

Lag middag sammen, eller en lager middag og den andre dekker på og rydder bordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Solstrålen. skrev:

Sitter i samme møkka selv. Så har dessverre ikke noe svar for deg. Virker for meg som at dette er den typiske kvinnefella. Hvorfor kan ikke bare mannfolka være med å dra lasset, i stedet for å gjøre oss til masekjærring? 

Det er du selv som har gjort deg til "masekjærringa". Når man ikke stiller krav til å begynne med ender man opp slik. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var problemet  motsatt. Mannen var Helt rå på husarbeid, men han laste konstant på at jeg skulle gjøre mer. Så hang han opp en liste hvor vi krysset av det vi hadde gjort. Da så jeg jo hvor mye mer han gjør enn meg. Pluss at det er noe veldig tilfredsstillende med å sette et kryss etter endt arbeid. Så jeg ble mye bedre😀

Anonymkode: 9bfcf...aa1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss var problemet  motsatt. Mannen var Helt rå på husarbeid, men han laste konstant på at jeg skulle gjøre mer. Så hang han opp en liste hvor vi krysset av det vi hadde gjort. Da så jeg jo hvor mye mer han gjør enn meg. Pluss at det er noe veldig tilfredsstillende med å sette et kryss etter endt arbeid. Så jeg ble mye bedre😀

Anonymkode: 9bfcf...aa1

Jeg skal forsøke det i dag. Satte opp liste i dag tidlig og fortalte han at dette skal gjøres i dag. Jeg kommer ikke til å mase, men sette initialene mine på de tingene jeg gjør. Hvis jeg setter opp liste og gjør dette i en ukes tid, kan jeg iallefall legge frem hvor skjevfordelt det er. Han mener jo selvsagt selv at han bidrar en god del. (han lager middag to-tre ganger i uka) Krysser fingrene for at dette vil snu trenden! TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fordelt de fleste oppgavene etter hva vi foretrekker, men deler på noen (som f.eks. matlaging). Slik vet vi at er det støvete er det han som ikke har støvsugd, og mangler vi rene klær er det mitt ansvar. Når det gjelder matlaging fordeler vi ansvaret for hele uka helga før. Nå er det nok mannen som gjør mest av det dagligdagse husarbeid her hjemme, men jeg forsøker å skjerpe meg :P.

Anonymkode: 15ee2...eb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så oppgitt av slike tråder. Har dere vokst opp med at mor gjør alt? I min barndom bidro begge foreldre med husarbeid og matlaging, det var en selvfølge. For meg har det aldri vært aktuelt å gjøre alt med verken barn eller hus. Jeg skjønner bare ikke hvordan det går an å "plutselig" sitte med alt ansvaret. 

Får prøve å bidra med noen tips også:

1. Ikke kall det å "hjelpe til" med husarbeidet. Og ikke tro at ord ikke er viktige! Sier du at han ikke hjelper til å sier du samtidig at husarbeidet er ditt ansvar.

2. Fordel oppgaver. Ikke gjør hans oppgaver:

3. Tenk over hva slags signaler dere sender videre til barna deres. Vil dere at de skal vokse opp med å tro at det er kvinners ansvar å vaske klær, lage mat og støvsuge, mens menn bare kan slappe av? Ta en prat med mannen om det.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som man reder....

Typisk kvinner å starte asmboerskapet med å please mannen  for så å angre 3 år etterpå. I tillegg får mange menn kritikk fordi de ikke gjør det ordentlig. Ikke spesielt motiverende :) 

Anonymkode: 4b81b...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...