Gå til innhold

Hvor mange tisseuhell kan en valp gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en valp på 9 uker, som jeg driver dotrening med. Skjønner at det er helt normalt at det blir en del uhell inne, men jeg lurer på hvor ofte det er innafor at det skjer før det faktisk går utover dotreningen? Det skjer jo rett som det er at halvparten av tissing og bæsjing skjer inne, fordi jeg ikke rekker å hive meg rundt før det kommer - egentlig såpass ofte at jeg lurer på om dette kommer til å ta en evighet i forhold til andre hunder fordi jeg ikke er flink/nøye nok. 

Dere som allerede har fått husrene hunder/valper, hvor ofte hadde dere uhell daglig? Og hvor lang tid tok dotreningen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bli flinkere til å følge med. Se etter tegnene. Gå ut HVER GANG valpen har spist, sovet og lekt. 

Jo flere uhell, jo lenger tid tar det. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har mellomstor rase, husren rundt 3mnd alder, men sov natten igjennom fra dag 1, så har vært heldig med at han var vant til å holde seg noen timer. Han var trent til å gå på kladder/ tissepapir og jeg hadde disse fremme en stund etter han var ren, tisset sikkert på disse 2-3gr i starten uten at jeg rakk å reagere. Tok han ut etter mat, og etter lek, sikkert 6gr daglig i starten. Til slutt skjønte han greien. Miniatyrer gjør fra seg oftere, og trenger lenger tid på å bli husren, som oftest.

Endret av Monky6
Skrevet

Det skjedde ofte ! 

Men du må være på foten hele tiden, følge hunden med blikket hele tiden. Lese den. 

Med eeen gang den virker urolig, går en runde for å liksom finne en plass å tisse etc., så må du ut med den. 

Du må være i forkjøpet. 

Veldig slitsomt. 

Noen enkle tommelfingerregler er:

Etter den har sovet. 

Etter mat og drikke. 

Etter lek skal den ut. 

Jeg var oppe på nettene og tusenvis av ganger ila dagen. Sinnsykt slitsomt, men enkelte hunder (raser?!) tar det mer tid med ... :)

• Liker 1
Skrevet

Av hunder jeg har hatt inne for å bli husrene er gjennomsnittet før de skjønner poenget og bevist prøver å/ønsker å gå ute ca 4 dager, med ca 5uhell fordelt på de dagene. Men jeg har søvnproblemer og er uføretrygda så j har mulighet til å være fokusert på hunden 24t i døgnet til hunden er ren. 

Anonymkode: c8f0c...97b

• Liker 1
Gjest økonomifrue
Skrevet

Dette er det ingen regel for. Men det er en kjensgjerning at det kan være vanskeligere å få de stuerene på vinteren, så jeg tenker at det tar den tiden det tar. Rutiner er uansett HELT avgjørende! Ut hver gang hunden har sovet, spist, lekt, koset, og ikke minst når uhellet har vært ute - veldig viktig å gå ut selv om hunden har gjort fra seg inne, ellers tror den det er slik det skal være.

Vi var veldig heldige med vår valp. Hun er nå 9 mnd, og hadde kun et fåtall uhell inne, 2 ganger avføring og maks 10 uhell med tiss. Siste gangen hun hadde uhell var hun ca 3 mnd, og det skjedde fordi vi var uoppmerksomme. Hu begynte få dager etter vi fikk henne hjem å gi tegn til at hu måtte ut ved å gå til trappa og sutre/bjeffe dersom vi ikke fikk det med oss.

Skrevet

Det skjedde flere ganger daglig i starten helt til vi fant et mønster i dotreningen. Valper må generelt på do med en gang de våkner, rett etter de har spist, rett etter de har lekt, rett etter de har vært alene en stund og et par ganger på natten. Tok ca 8-10 uker før vår hund sluttet helt å ha uhell inne, men mulig det er lengre enn det som er normalt. Hun fikk en urinveisinfeksjon og gikk lenge på antibiotika, noe som gjorde at hun hadde en del ekstra uhell.

Anonymkode: b9c7d...12e

Gjest Helicase
Skrevet

Jeg har en liten rase. Hun har hatt flere veldig gode perioder uten uhell, og noen dårlig med mange, selv om jeg tar henne med ut hele tiden. Særlig nå med kulda som har vært, men kjenner mange med samme problem. Min rase blir dog sjeldent husrene før 5-7 mnd, så er bare å smøre seg med tålmodighet :) 

Skrevet

Greia er...uasett hvor mye du er "på" valpen den første tiden så vil det være fysiske forutsetninger som vil forhindre valpen å kunne fungere som en voksen hund. 

Den har en bittteliten blære, den lille valpen klarer rett og slett ikke å holde seg. Så selv om valpen til slutt forstår at den skal tisse ute, så har den ikke de fysiske forutsetningene til å holde seg.

• Liker 3
Skrevet

Her gikk vi ut 1 gang i timen, og etter han hadde lekt, spist og sovet, eller han begynte å snuse rundt eller bevege seg vekk fra oss. :tongue:

Skrevet

Jeg syns jeg var ute med valpen hele tiden i begynnelsen, men likevel tisset han ofte inne. Han bæsjet heldigvis bare inne første dagen, mye fordi han ga mye tegn når han måtte bæsje så det var lett å ta han med ut før han fikk satt seg til. Tissingen derimot skjedde uten at han viste noe forvarsel som vi så før det var for sent. Trodde jeg skulle bli gal av tissingen, men han var vel rundt 4-5 måneder når han begynte å skjønne det så det gikk fort over :) De gangene han tisset inne vasket jeg opp etter han og prøvde å gi han minst mulig oppmerksomhet. Og hver gang han tisset ute var det masse ros og kos. Han var aldri alene ute, og vi roste han alltid når han hadde gjort fra seg ute. Tror det har vært ganske avgjørende for at han skjønte det. De jeg kjenner som har hunder på ett år som ennå ikke er husrene sender ofte hundene ut i hagen alene, og de får sjelden ros når de gjør fra seg ute.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...