AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #1 Del Skrevet 27. januar 2016 Kjøpt en gammel bil, og merket for en stund siden at det var mugg på setene. Det var bare å tørke over det så var det borte. Nesten som støv. Men vasket setene med nylonvask. Men det lukter fortsatt dårlig, og fortsatt fukt. Er det skadelig å kjøre små turer om det fortsett er mugg i bilen? Noe annet jeg kan gjør? Anonymkode: b62ec...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #2 Del Skrevet 27. januar 2016 Mugg er vanskelig å få bort så hadde hørt hos en bilforhandler. selv om du vasker setene som du gjør vil det ikke gå bort. Er vel ikke så lurt og kjøre rundt med mugg, det er helseskadelig. Har du kjøpt bilen privat? Det må ha vært fukt i bilen en god stund når dette oppstår. Anonymkode: ae317...817 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #3 Del Skrevet 27. januar 2016 Mugg er veldig skadelig ja. Og muggen stikker sannsynligvis dypere ned i setene enn du kan se. Jeg kjørte rundt i en bil med mugg i, uten å vite det. Jeg ble veldig dårlig av det. Noe jeg sliter med i ettertid. Mugg skal man være veldig forsiktig med. Jeg vet ikke hvordan du kan bli kvitt det, jeg klarte det ikke og måtte til slutt skrote bilen. Anonymkode: 00b7d...2f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #4 Del Skrevet 27. januar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mugg er veldig skadelig ja. Og muggen stikker sannsynligvis dypere ned i setene enn du kan se. Jeg kjørte rundt i en bil med mugg i, uten å vite det. Jeg ble veldig dårlig av det. Noe jeg sliter med i ettertid. Mugg skal man være veldig forsiktig med. Jeg vet ikke hvordan du kan bli kvitt det, jeg klarte det ikke og måtte til slutt skrote bilen. Anonymkode: 00b7d...2f6 Uff! Hvordan dårlig ble det du? Og hva sliter du med nå? Jeg har vert kvalm i det siste og lurer på om det kan være det?? Men jeg sitter bare i bilen ca 20 min hver dag... Anonymkode: b62ec...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #5 Del Skrevet 27. januar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mugg er vanskelig å få bort så hadde hørt hos en bilforhandler. selv om du vasker setene som du gjør vil det ikke gå bort. Er vel ikke så lurt og kjøre rundt med mugg, det er helseskadelig. Har du kjøpt bilen privat? Det må ha vært fukt i bilen en god stund når dette oppstår. Anonymkode: ae317...817 Ja kjøpte den privat... Anonymkode: b62ec...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #6 Del Skrevet 27. januar 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøpt en gammel bil, og merket for en stund siden at det var mugg på setene. Det var bare å tørke over det så var det borte. Nesten som støv. Men vasket setene med nylonvask. Men det lukter fortsatt dårlig, og fortsatt fukt. Er det skadelig å kjøre små turer om det fortsett er mugg i bilen? Noe annet jeg kan gjør? Anonymkode: b62ec...aae Mugg blir du ikke kvitt når den først har etablert seg. Derfor er forebygging første bud. Du kan enkelt få bort det du ser, som du har gjort. Men muggsporer er usynlige for det blotte øye, du trenger mikroskop. I bilseter er der sannsynligvis skumplast, noe muggsoppen gror godt inni. I bolig gir mugg problemer i luftveier og subjektive problemer som kvalme, hodepine, økt infeksjonsfare m.m. i en bil er luften du puster i av mye mindre volum enn i en bolig. Dermed er mugg i bil mer konsentrert i sin konsentrasjon enn i en bygning med større luftvolum. Bilen bør du enten få hevet kjøpet av, eller skrote. Bruktbilforhandlere ozonbehandler ofte bruktbiler for å fjerne ugrei lukt. Denne metoden er mer skadelig enn fornuftig å bruke. Særlig risikofylt er det å ta sårbare personer inn i en slik bil. Små barn er blant de mest sårbare. Så ozonbehandling er ikke å tilrå. Anonymkode: 0e074...b44 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #7 Del Skrevet 27. januar 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mugg blir du ikke kvitt når den først har etablert seg. Derfor er forebygging første bud. Du kan enkelt få bort det du ser, som du har gjort. Men muggsporer er usynlige for det blotte øye, du trenger mikroskop. I bilseter er der sannsynligvis skumplast, noe muggsoppen gror godt inni. I bolig gir mugg problemer i luftveier og subjektive problemer som kvalme, hodepine, økt infeksjonsfare m.m. i en bil er luften du puster i av mye mindre volum enn i en bolig. Dermed er mugg i bil mer konsentrert i sin konsentrasjon enn i en bygning med større luftvolum. Bilen bør du enten få hevet kjøpet av, eller skrote. Bruktbilforhandlere ozonbehandler ofte bruktbiler for å fjerne ugrei lukt. Denne metoden er mer skadelig enn fornuftig å bruke. Særlig risikofylt er det å ta sårbare personer inn i en slik bil. Små barn er blant de mest sårbare. Så ozonbehandling er ikke å tilrå. Anonymkode: 0e074...b44 Det er snart 4 mnd siden jeg kjøpte bilen så det går vel ikke an å få hevet kjøpet da? Det var kun på det ene setet bak.. ? Anonymkode: b62ec...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #8 Del Skrevet 27. januar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snart 4 mnd siden jeg kjøpte bilen så det går vel ikke an å få hevet kjøpet da? Det var kun på det ene setet bak.. ? Anonymkode: b62ec...aae 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snart 4 mnd siden jeg kjøpte bilen så det går vel ikke an å få hevet kjøpet da? Det var kun på det ene setet bak.. ? Anonymkode: b62ec...aae Når bilen er i vesentlig dårligere stand enn du fikk kunskap om da du kjøpte den, og den i tillegg er helseskadelig å bruke så har bilen vesentlige feil og mangler. Den er og i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å tro da du kjøpte den. Du har hele 5 år på deg etter kjøp til å få hevet kjøpet, men må gi beskjed/kreve heving i rimelig tid etter at du oppdaget feilen og mangelen. Når ble bilen kjøpt, for hvor mye og er den kjøp privat eller fra forhandler? Hvilke opplysninger hadde du og fikk du om bilens tilstand? Du kan ta direkte kontakt med NAF (krever medlemskap for å hjelpe), eller kontakte en advokat med praksis innenfor kjøp/salg. Kontroller med bilforsikringen og eller innboforsikringen din om du har rettshjelpsdek ing som gir deg dekning for advokatutgifter i denne typen saker. Anonymkode: 0e074...b44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #9 Del Skrevet 27. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uff! Hvordan dårlig ble det du? Og hva sliter du med nå? Jeg har vert kvalm i det siste og lurer på om det kan være det?? Men jeg sitter bare i bilen ca 20 min hver dag... Anonymkode: b62ec...aae Kvalme, hodepine, slimhinneproblemer. Anonymkode: 00b7d...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #10 Del Skrevet 27. januar 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når bilen er i vesentlig dårligere stand enn du fikk kunskap om da du kjøpte den, og den i tillegg er helseskadelig å bruke så har bilen vesentlige feil og mangler. Den er og i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å tro da du kjøpte den. Du har hele 5 år på deg etter kjøp til å få hevet kjøpet, men må gi beskjed/kreve heving i rimelig tid etter at du oppdaget feilen og mangelen. Når ble bilen kjøpt, for hvor mye og er den kjøp privat eller fra forhandler? Hvilke opplysninger hadde du og fikk du om bilens tilstand? Du kan ta direkte kontakt med NAF (krever medlemskap for å hjelpe), eller kontakte en advokat med praksis innenfor kjøp/salg. Kontroller med bilforsikringen og eller innboforsikringen din om du har rettshjelpsdek ing som gir deg dekning for advokatutgifter i denne typen saker. Anonymkode: 0e074...b44 Helseskadelig å bruke ja, så om jeg får astma av eksosen 4 mnd etter kjøp, kan jeg også heve kjøpet? Åpne vinduet når du kjører. Eller er du en av dem som dør av trekk også? Hvor gammel er bilen? Anonymkode: b4524...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #11 Del Skrevet 27. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helseskadelig å bruke ja, så om jeg får astma av eksosen 4 mnd etter kjøp, kan jeg også heve kjøpet? Åpne vinduet når du kjører. Eller er du en av dem som dør av trekk også? Hvor gammel er bilen? Anonymkode: b4524...ffd 2001 Anonymkode: b62ec...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #12 Del Skrevet 27. januar 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når bilen er i vesentlig dårligere stand enn du fikk kunskap om da du kjøpte den, og den i tillegg er helseskadelig å bruke så har bilen vesentlige feil og mangler. Den er og i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å tro da du kjøpte den. Du har hele 5 år på deg etter kjøp til å få hevet kjøpet, men må gi beskjed/kreve heving i rimelig tid etter at du oppdaget feilen og mangelen. Når ble bilen kjøpt, for hvor mye og er den kjøp privat eller fra forhandler? Hvilke opplysninger hadde du og fikk du om bilens tilstand? Du kan ta direkte kontakt med NAF (krever medlemskap for å hjelpe), eller kontakte en advokat med praksis innenfor kjøp/salg. Kontroller med bilforsikringen og eller innboforsikringen din om du har rettshjelpsdek ing som gir deg dekning for advokatutgifter i denne typen saker. Anonymkode: 0e074...b44 30000,- Anonymkode: b62ec...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #13 Del Skrevet 27. januar 2016 En 2001 til 30.000, der kommer NAF og Forbrukerrådet til å si at du fikk det du betalte for. I tillegg er det vanskelig å bevise at den lakk på kjøpstidspunktet. Og det kan være bruk/oppbevaring.... Om den stod i varm tørr garasje med sprekk på vinduet kontra ute og med digre dammer på mattene pga man drar snø inn i bilen, aldri åpner vinduene og har viften på resirkulering av luft.... Du kan hive ut setet og sette inn et nytt brukt et, men faren for soppsporer er like stor der. Og om forholdene ligger til rette er du like langt. Anonymkode: b4524...ffd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #14 Del Skrevet 27. januar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: En 2001 til 30.000, der kommer NAF og Forbrukerrådet til å si at du fikk det du betalte for. I tillegg er det vanskelig å bevise at den lakk på kjøpstidspunktet. Og det kan være bruk/oppbevaring.... Om den stod i varm tørr garasje med sprekk på vinduet kontra ute og med digre dammer på mattene pga man drar snø inn i bilen, aldri åpner vinduene og har viften på resirkulering av luft.... Du kan hive ut setet og sette inn et nytt brukt et, men faren for soppsporer er like stor der. Og om forholdene ligger til rette er du like langt. Anonymkode: b4524...ffd Vet at de jeg kjøpte bilen av ikke har garasje. Vi tror det kan komme litt vann inn fra under bilen... Det merket vi rett etter vi kjøpte den.. Men er det så farlig at jeg burde egentlig bare bli kvitt den? Anonymkode: b62ec...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 27. januar 2016 #15 Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) Se om du får løs underlagsteppet i kupeen (du må ta av listene rundt dørene og seter, regn med å skrue litt). Når du kommer ned til dørken (metallet i kupeen) bør det være tørt. Er det fukt her har du nok en lekkasje, kanskje på grunn av rust. Er det ekstra ille, vil du merke at teppet i fotbrønnen/bak forsetene er vått på overflaten, men da hadde du nok også merket at vinduene dugget hele tiden. Endret 27. januar 2016 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #16 Del Skrevet 27. januar 2016 Desinfiser og avfukt!!! Ha en avfukter i bilen til en hver tid. Gamle biler er ofte fuktige inni, det er ikke vanskelig å lukte. Anonymkode: f7639...27b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 28. januar 2016 #17 Del Skrevet 28. januar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Desinfiser og avfukt!!! Ha en avfukter i bilen til en hver tid. Gamle biler er ofte fuktige inni, det er ikke vanskelig å lukte. Anonymkode: f7639...27b Det kommer litt an på årsaken til at det er fukt der. Er det en lekkasje vil det bare vedvare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #18 Del Skrevet 28. januar 2016 6 timer siden, Lutetium 71 skrev: Se om du får løs underlagsteppet i kupeen (du må ta av listene rundt dørene og seter, regn med å skrue litt). Når du kommer ned til dørken (metallet i kupeen) bør det være tørt. Er det fukt her har du nok en lekkasje, kanskje på grunn av rust. Er det ekstra ille, vil du merke at teppet i fotbrønnen/bak forsetene er vått på overflaten, men da hadde du nok også merket at vinduene dugget hele tiden. Off mye arbeid men det er rust inne i bilen da ? Såg det etter jeg hadde kjøpt den...kan det være pga lekkasje ? Anonymkode: b62ec...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #19 Del Skrevet 28. januar 2016 Ville uansett begynt med å sette en vifteovn i bilen om kvelden og få blåst ut mest mulig fukt. Legg avispapir under gummimattene. Ha i en bolle med salt/ris som suger til seg fukt, men pass på å ikke tømme den. Anonymkode: 6952a...cd2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 29. januar 2016 #20 Del Skrevet 29. januar 2016 Den 28.1.2016 at 6.31, AnonymBruker skrev: Off mye arbeid men det er rust inne i bilen da ? Såg det etter jeg hadde kjøpt den...kan det være pga lekkasje ? Anonymkode: b62ec...aae Jeg vet ikke hva som er årsaken. Det kan være noe så enkelt som at du ikke tar av deg fuktige klær, eller tømmer ut vann fra gummimattene. Men jeg har en anelse om at det er verre enn det. Dugger det mye i bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå