Gå til innhold

kan enslig forsørger bo sammen med en venn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) jeg har en venn som er student, jeg er og student, og vurderer å bo i en leilighet med han. Vi har ingen romantiske tilknytninger å aldri hatt det heller. Vi kommer til å betale halve husleien hver å ellers ha hver vår økonomi. Vi kommer til å ha vært vårt eget rom, men da dele stue kjøkken å bad som ellers studenter gjør i et bofellesskap. Det jeg lurer på da er om jeg kan gjøre dette uten å miste overgangsstønad som enslig forelder ? Jeg tror jeg forsto det som at det går greit for det er jo ikke en samboer?

Jeg fant dette på nav sine sider:  

Sammenhengen mellom "ekteskapslignende forhold" og "felles husholdning"

Retten til stønad som enslig forsørger faller bort når forsørgeren lever i et ekteskapslignende forhold og har felles husholdning. Begge forholdene må være til stede. Det er ikke tilstrekkelig grunnlag for stans av stønad at vedkommende har felles husholdning hvis ikke vedkommende også lever i et ekteskapslignende forhold.

Dette innebærer at andre bofellesskap, for eksempel nære slektninger som bor sammen, bokollektiv hvor partene ikke har ekteskapslignende forhold, vennepar som ikke har ekteskapslignende forhold osv. ikke medfører tap av stønadsrett som enslig forsørger.

Hvordan de samboende i ekteskapslignende forhold ordner økonomien seg i mellom har ingen betydning i denne sammenhengen. Det antas at selv i forhold med delt økonomi, er det rimeligere for partene å ha en husholdning hvor de deler på utgiftene, enn to adskilte husholdninger.

Noen som kan hjelpe meg å tolke dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Nei, du er jo enslig forsørger selv om du deler bolig. Blir jo det samme som bofellesskap. 

Skrevet

Ja det kan du, jf. det du linker. Mulig du må "dokumentere" på et vis at dere ikke er kjærester osv, men det aner jeg ikke.