Gå til innhold

kan enslig forsørger bo sammen med en venn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) jeg har en venn som er student, jeg er og student, og vurderer å bo i en leilighet med han. Vi har ingen romantiske tilknytninger å aldri hatt det heller. Vi kommer til å betale halve husleien hver å ellers ha hver vår økonomi. Vi kommer til å ha vært vårt eget rom, men da dele stue kjøkken å bad som ellers studenter gjør i et bofellesskap. Det jeg lurer på da er om jeg kan gjøre dette uten å miste overgangsstønad som enslig forelder ? Jeg tror jeg forsto det som at det går greit for det er jo ikke en samboer?

Jeg fant dette på nav sine sider:  

Sammenhengen mellom "ekteskapslignende forhold" og "felles husholdning"

Retten til stønad som enslig forsørger faller bort når forsørgeren lever i et ekteskapslignende forhold og har felles husholdning. Begge forholdene må være til stede. Det er ikke tilstrekkelig grunnlag for stans av stønad at vedkommende har felles husholdning hvis ikke vedkommende også lever i et ekteskapslignende forhold.

Dette innebærer at andre bofellesskap, for eksempel nære slektninger som bor sammen, bokollektiv hvor partene ikke har ekteskapslignende forhold, vennepar som ikke har ekteskapslignende forhold osv. ikke medfører tap av stønadsrett som enslig forsørger.

Hvordan de samboende i ekteskapslignende forhold ordner økonomien seg i mellom har ingen betydning i denne sammenhengen. Det antas at selv i forhold med delt økonomi, er det rimeligere for partene å ha en husholdning hvor de deler på utgiftene, enn to adskilte husholdninger.

Noen som kan hjelpe meg å tolke dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Nei, du er jo enslig forsørger selv om du deler bolig. Blir jo det samme som bofellesskap. 

Skrevet

Ja det kan du, jf. det du linker. Mulig du må "dokumentere" på et vis at dere ikke er kjærester osv, men det aner jeg ikke.

Men det vil kunne påvirke barnebidrag, siden din bidragsevne er større når du deler utgifter med en annen voksen (da spiller det ingen rolle om det er kjæreste, venn eller familie) - altså at om du mottar bidrag kan det bli mindre, betaler du bidrag kan det bli større.

Anonymkode: 4fb82...b1d

Skrevet

Jeg mottar ikke barnebidrag, så det betyr ikke så mye for meg akkurat nå. 

det er så vanskelig å skjønne seg på disse nav reglene :dry: Når jeg har lest ellers i forum å slikt når noen har spurt om noe lignende blir de omtrent hengt ut for å forsøke seg på svindel, men tror ikke det er mange som har lest reglene... 

men hvordan skal man kunne dokumentere at man ikke er kjærester? en underskrift eller noe? x)

Skrevet

Dette var en merkelig regel. Da kan jo alle med nye samboere som ikke er far til barnet si at de bare er venner. 

Anonymkode: 90182...91e

• Liker 1
Skrevet

Det står jo i det du har linket til fra nav at så lenge dere ikke lever i ekteskapslignende forhold så går det ikke ut over stønad.

Så; ja, du kan bo sammen med en venn og fortsatt beholde stønadene dine. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var en merkelig regel. Da kan jo alle med nye samboere som ikke er far til barnet si at de bare er venner. 

Det er da ikke merkelig at man har unntak for en normal bosituasjon, det er ikke uvanlig  å bo i kollektiv. Med dagens boligpriser bor mange i kollektiv selv etter at de er ferdig utdannet, og en student med barn burde vel man absolutt forstå at ønsker å kutte de utgiftene hun kan.

Anonymkode: 04735...f7b

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan de si, men det er svindel og dersom det blir oppdaget så må de jo betale tilbake. 

Anonymkode: df669...c0a

• Liker 3
Skrevet

ja men det samme kan da foreldre som sier de er enslige gjøre. hvis de har et forhold som tilsier at mor og far lever sammen selv uten å bo sammen er de ikke enslige. Alt det tror jeg rett å slett bare går på hva folk sier selv. å hvis du sier noe annet enn hva det er i forhold til reglene er det jo svindel.

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke merkelig at man har unntak for en normal bosituasjon, det er ikke uvanlig  å bo i kollektiv. Med dagens boligpriser bor mange i kollektiv selv etter at de er ferdig utdannet, og en student med barn burde vel man absolutt forstå at ønsker å kutte de utgiftene hun kan.

Anonymkode: 04735...f7b

Ja selvfølgelig ser jeg at hun ønsker å kutte utgiftene der hun kan, og det er bra hun får det til også. Jeg bare stusser over systemet. 
Nå har ikke jeg så veldig god greie på det, men her blir jo alle utgifter som en enslig vanligvis må ta alene, delt på to, som strøm, husleie, forsikring osv. 
Men samtidig så forsørger hun jo barnet sitt alene, noe hun ikke ville ha gjort om hun hadde samboer. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan bryte loven ja. Det finnes mange eksempler på folk som har blitt tatt når nav finner ut at det bare er en dobbeltseng (og barneseng) i huset, hvis de har 3-roms er det også påfallende. 

Skrevet

Etter 

12

mnd

mister 

du

retten

til 

økonomisk

støtte

som

overgangstønad etc 

uansett.

Anonymkode: 146fe...104

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter

12

mnd

mister

du

retten

til

økonomisk

støtte

som

overgangstønad etc

uansett.

Anonymkode: 146fe...104

Men som student kan hun motta mer en bare overgangsstønad som såkalt alenemor.

Skrevet
6 minutter siden, Peter007 skrev:

Men som student kan hun motta mer en bare overgangsstønad som såkalt alenemor.

Og det er dessuten feil at hun mister overgangsstønaden etter 12 mnd. Hun mister denne når hun enten ikke lenger er enslig forsørger eller etter at barnet fyller 8 år.

Anonymkode: 39e74...3e0

Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er dessuten feil at hun mister overgangsstønaden etter 12 mnd. Hun mister denne når hun enten ikke lenger er enslig forsørger eller etter at barnet fyller 8 år.

Anonymkode: 39e74...3e0

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/overgangsst%C3%B8nad#chapter-2

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/Nyheter/endringer-i-regelverket-for-st%C3%B8nad-til-enslig-mor-far-fra-1.januar-2016

Det er vedtatt flere endringer i reglene for stønad til enslig mor eller far.

Reglene for stønadene endres 1. januar 2016.

Oversikt over de viktigste endringene:

1. Muligheten til å beholde stønaden under utenlandsopphold endres fra 6 måneder til 6 uker i løpet av en 12-måneders periode.
  2. Faktisk samlivsbrudd kan likestilles med formell separasjon så snart det er reist sak om separasjon eller skilsmisse.
  3. Retten til stønad faller bort hvis du lever i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning. Det innebærer at det ikke lenger er mulig å beholde retten til stønad i 12 måneder ved samboerskap uten felles barn.
  4. Retten til stønad faller bort hvis du får et nytt barn med samme partner.
  5. Det er ikke lenger mulig å få overgangsstønad frem til barnet fyller ti år hvis du er i omstillingstid etter separasjon, skilsmisse eller samlivsbrudd mellom ugifte foreldre.
  6. Det stilles strengere krav om at utdanning som vilkår for stønad må være godkjent som nødvendig og hensiktsmessig for å komme i arbeid. Dette gjelder for overgangsstønad og for utgiftsdekning under utdanning.
  7. Stønad til barnetilsyn hvis du gjennomfører utdanning eller er registrert som reell arbeidssøker, gis etter ny forskrift om tilleggsstønader. Det kan også gis stønad til tilsyn av andre familiemedlemmer.
  8. Stønad til tilsyn av barn og andre familiemedlemmer under utdanning gis bare hvis du har rett til overgangsstønad og gjennomfører utdanning som er godkjent som nødvendig og hensiktsmessig for å komme i arbeid, jf. punkt 6. Stønad til tilsyn hvis du er reell arbeidssøker gis bare hvis du har rett til overgangsstønad.
  9. Med unntak av skolepenger, skal dekning av utgifter i forbindelse med utdanning gis etter ny forskrift om tilleggsstønader. Det samme gjelder tilskott til flytting for å komme i arbeid.
  10. Hvis du ikke overholder aktivitetsplikten kan stønadene stanses i en måned.
  11. Hvis du bevisst har gitt uriktige opplysninger eller unnlatt å gi opplysninger av betydning for retten til stønad, kan du utestenges fra retten til stønad som enslig mor eller far.

Det er vedtatt overgangsregler som blant annet skal ivareta de som har innrettet seg etter de gamle reglene. Les mer om:

Forskrift om overgangsregler i forbindelse med endringer i folketrygdloven kapittel 15, 16 og 17 fra 1. januar 2016

§ 2.Enslig mor eller far

Et medlem som før 1. januar 2016 har søkt om og fyller vilkårene for stønad, og som har inngått samboerskap før 1. januar 2016, kan beholde stønaden inntil han eller hun har hatt samboer i tolv måneder. Avbrytes samboerskapet før det er gått tolv måneder, gjelder de nye reglene i § 15-4 ved inngåelse av nytt samboerskap, uavhengig av om dette inngås med den samme eller en ny partner.

Endret av Peter007
Skrevet

Det du har uthevet gjelder for en i "eksteskapslignende forhold", altså ikke en som bor i kollektiv eller med en venn eller familie. 

Anonymkode: 4fb82...b1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...