Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arvet for en tid siden et hus på bygda. Huset er i ok stand og pent overflateoppusset innvendig, men det trengs nok litt mer for å tilfredsstille dagens standard. 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å flytte dit,  men ser at det blir vanskelig i forhold til jobben. Har derfor bestemt meg for å selge, men er helt amatør på dette, så har derfor noen spørsmål. 

Megler har gitt en prisantydning som ligger noen hundre tusen høyere enn hva jeg forventer å få. Bør jeg lytte til megler eller skal jeg sette prisen lavere?

Boligmarkedet er stille akkurat nå sier megler. Jeg kan vente med å selge, jeg har i utgangspunktet råd til å sitte med huset. På den annen side vil jeg helst slippe en sommer med plenklipping,  maling, hagestell osv, for et hus jeg egentlig bare vil kvitte meg med. Dessuten så er huset i ok stand nå, men ting kan fort skje med et gammelt hus,  altså at noe kan oppstå. 

Så. Legge ut nå selv om markedet er litt dårlig? Stole på megler mtp pris, eller på meg selv?

Veldig takknemlig for innspill.

Anonymkode: 8c2ec...2b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ventet til etter påske og lagt det ut via megler. Det er alltid smart å få vurderinger av minst tre meglere. 

I denne mørke årstiden er det få som ser ting like attraktivt som når snøen er borte, bakkene grønnes og solen varmer. 

Å selge selv, ville jeg ikke gjort, fordi du kjenner ikke eiendommen eller eiendomsmarkedet. Jeg ville aldri kjøpt uten megler som mellommann. Legger du ut eiendommen selv, og så kobler innmegler senere kan interessenter ha forsvunnet.

Anonymkode: 51851...96f

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.  Mener ikke å legge det ut uten megler,  men lurer på om jeg skal sette prisen lavere enn det han antyder. 

Skrevet

Megleren setter nok en høyere pris sånn at du har litt å gå på hvis det kommer bud som er lavere. Hør på megleren.

Skrevet

Jeg ser også poenget med å selge når det er grønt og solen skinner. Megler hevder derimot at det ikke betyr så mye.

Vanskelig å vurdere hvor mye jeg kan stole på meglers råd. Han virker flink og ikke som et råskinn, men han svarer vel litt etter egne interesser. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser også poenget med å selge når det er grønt og solen skinner. Megler hevder derimot at det ikke betyr så mye.

Vanskelig å vurdere hvor mye jeg kan stole på meglers råd. Han virker flink og ikke som et råskinn, men han svarer vel litt etter egne interesser. 

Meglers interesser er jo at huset blir solgt til høyest mulig pris, da får han mer lønn.

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, Tvist skrev:

Meglers interesser er jo at huset blir solgt til høyest mulig pris, da får han mer lønn.

Dette er OT, men likevel. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Samlet sett får jo megler høyere lønn, jo mer han selger, men et enkelt salg der prisen økes/senkes med 100K, utgjør bare 300 kroner netto for megler i økt lønn. Altså så lavt beløp at det oppleves som irrelevant. Regnestykket går slik: meglerfirmaet tar en prosentsats, som er typisk under fem prosent. I mitt eksempel brukte jeg 2,5% (kr 2500), så trekker vi fra MVA på 25% (kr 750). Av kr 1750 skal meglerkontoret typisk ha 70 %, og den aktuelle megleren får 30%, så skal megleren betale skatt, og sitter igjen med kr 300

Anonymkode: b670d...409

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville ventet til etter påske og lagt det ut via megler. Det er alltid smart å få vurderinger av minst tre meglere. 

I denne mørke årstiden er det få som ser ting like attraktivt som når snøen er borte, bakkene grønnes og solen varmer. 

Å selge selv, ville jeg ikke gjort, fordi du kjenner ikke eiendommen eller eiendomsmarkedet. Jeg ville aldri kjøpt uten megler som mellommann. Legger du ut eiendommen selv, og så kobler innmegler senere kan interessenter ha forsvunnet.

Anonymkode: 51851...96f

Vurdering fra minst tre meglere er fornuftig i større byer. 'På landet' er det som oftest bare EN megler/meglerhus som er lokalmegler og kjenner markedet. Hør på han. 

Anonymkode: 57715...947

Skrevet

Jeg ville lagt ut huset nå og gitt megleren en sjanse. Da slipper du, som du selv sier, å styre noe med det. Får du ikke den prisen du vil ha, så legger du den bare ut igjen i sommer...

Anonymkode: 57715...947

Skrevet

Takk for svar, alle sammen. 

Ja, jeg kan jo legge det ut og la det gå som det går..

Jeg har som sagt hatt kontakt med en megler.  Tror jeg kommer til å velge ham, har fulgt litt med på Finn.no og ser at han er godt kjent i området.  Han virker også veldig ok.

Neste store spørsmål er hvor mye jeg skal style før salg/fotografering.  Vurderer å ta med litt småmøbler, lamper og diverse hjemmefra. Møbleringenen i huset bærer litt preg av loppis.

Skrevet
Den 28.1.2016 at 6.43, AnonymBruker skrev:

et enkelt salg der prisen økes/senkes med 100K, utgjør bare 300 kroner netto for megler i økt lønn. Altså så lavt beløp at det oppleves som irrelevant.

300 kr er ikke så mye, men du kan jo dra innom frisøren og spørre om du får en hårklipp gratis; du får nok nei. Hverken frisøren eller megleren bryr seg så voldsomt om noen få hundrelapper fra eller til for seg personlig. Viktigere er beløpet han bidrar med i firmaets omsetning - både pga. personlig prestisje og eventuelt for å få beholde jobben. Å oppnå 100 000 ekstra for et hussalg vil gi 3-4000 ekstra i omsetning for meglerfirmaet. Det er ikke uten betydning; mange bekker små...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...