Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #1 Skrevet 12. oktober 2004 hvordan skal man tolke en kanins kroppspråk? synes det er litt vanskelig å vite om kaninen faktisk har det bra, hva han vil, hva han mener med det han gjør, om han liker at jeg klapper han på den måte osv......
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #2 Skrevet 12. oktober 2004 Jeg kan bare si hvordan min er: Når kaninen ligger med bena ut bak slapper den av og vil ikke bli klappet. Har den ørene ned slapper den helt av. Når den "knaser" med tennene så koser den seg. (De liker veldig godt å bli klappet fra nesen og opp mellom ørene) Står den stivt med ørene til værs har den oppdaget noe, og er på vakt. Tramper den er den veldig redd/sint. Klapper du den og den legger seg ned, så kan du trygt fortsette. Kaninen min går hvis den ikke vil forstyrres, så det er ganske lett å forstå han.
Gjest Virvar Skrevet 12. oktober 2004 #3 Skrevet 12. oktober 2004 kaniner liker rolige bevegelser. Hvis jeg kommer med hånden forrfra mot min, så kommer hun tilmøte med hodet og skal snuse/sjekke hva det er. Da kan jeg stryke henne fra snuten og bak på hodet. Det liker hun godt, og blir slapp i kroppen og etterhvert så legger hun hodet ned. Når kaniner kommer frem med hodet lavt nede, så er det gjerne for å få kos. Den kan gjøre dette til marsvinet, be om kos, men han forstår ikke hennes språk, så kosen får komme fra oss mennesker. Ligger hun utstrakt helt slapp på siden med bena ut, så er hun trygg og slapper av. Ligger hun utstrakt med med overkroppen hevet, og puster fort, så kan det være at hun er varm, eller at hun er stresset og helt utslått etter f.eks kloklipping. Tramping er en advarsel. Skrik hører man bare når de har intens smerte. Tro meg, den lyden ønsker man ikke å høre. Spretter hun i været og sparker med bena og liksom rister seg, så koser hun seg med friheten ved å få løpe løs. Da kommer det gjerne slike sprett. Kaniner som er sinte/vil beskytte seg brummer høyt. De kan også bykse fremmover med hodet langt frem -pass da kan den bite! Noen ganger så sitter hun sammenkrøpet, øynene litt igjen, og lager rare lyder. Det høres ut som om hun har mageknip eller noe og klager sin nød. Jeg vet ikke om dette er pga smerte, eller om det er lyder den bare lager. Men jeg synes iallefall det høres ut som om den har det ubehagelig. Irriterte kaniner, eller kaniner som kjeder seg kan rive i matskålen, kaste rundt på kvister, eller andre ting i buret. hvis min sitter på fanget men ikke vil mer, så begynner hun å grave i klærne mine, eller hun biter i klærne eller på meg. Redde kaniner som bli båret, kan klatre og kravle til de kommer helt opp på skulderen. Der presses hodet inn til halsen min eller inn i håret mitt. Så kryper den sammen nesten som en papegøye der oppe. Når kaniner skal hoppe ned fra noe, så måler de avstander ved å bevege hodet fra side til side eller opp og ned. Er den på et bord da så pass på, plutselig hopper den! Jeg hadde en en gang som pleide å hoppe opp på skulderen min hvis jeg ikke passet på, for hun likte seg ikke på bordet. Dette var det jeg kom på som jeg har observert selv. Men det finnes sikkert flere ting. Kaniner som har det bra er iallefall glade og i bevegelse. Sitter den bare og sturer så må man forandre på noe.
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #4 Skrevet 13. oktober 2004 dette hjalp masse, dere hadde masse peiling! tusen takk.. men noen spm til, dersom kaninen ligger rett ut med hele kroppen trives den da? og dersom den graver litt og gjmmer hodet under høyet sitt? jeg er så redd for at den mistrives i buret, akkurat tatt dne inn for vinteren og da ble buret litt mindre inne enn det han er vant med ute, prøver joå slippe han mest muli ut men har ikke alltid tid... synes det ser så kjedlig ut, han ligger jo bare rett ut..
Gjest Virvar Skrevet 13. oktober 2004 #5 Skrevet 13. oktober 2004 Kan det hende at det er for varmt for han? Synes det høres ut som om den prøver å gjemme seg. Står buret plassert på at sted som gjør at det er masse ferdsel forbi det, og at han skvetter og blir redd?
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #6 Skrevet 13. oktober 2004 det står ved drkanten, her er det da ikke så varmt, 22 23 grader- ikke stor ferdsel forbi nei vil nok heller si tvert imot jeg... men jeg har lagt merke til at han alltid har likt å grave seg litt ned, i uteburet lå han under en kasse jeg laget til han... nå ligger han rett ut med bena under matskåla og haug med høy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå