Gå til innhold

Forovervendt bilstol til 3 åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser oss dessverre nødt til å bytte til forovervendt bilstol til 3 åringen. 

Hvilke bilstol anbefaler dere? Han er lang og vi har ikke isofix. Må være 3 punkts seler på den. 

Anonymkode: 51dd4...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Galskap å snu en 3-åring. Min blir 7 i år og sitter fremdeles godt bakovervendt.

Anonymkode: 2547f...53b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å anbefale bilsete som ikke er anbefalt?

hvorfor kan han ikke sitte riktig vei til nakken er sterk nok til å bære hodet ved en evt ulykke?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bilstol du bør velge kommer helt an på bilen. En bilstol som ikke passer til din bil, er dårlig sikring. Ta med bil og barn og prøv bilstoler både i butikken med barnet oppi og i din egen bil. 

Anonymkode: 1af6d...7c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://sikrebarnibil.no/ofte-stilte-sporsma%CC%8Al-om-forovervendte-seter/

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/

Les litt om emnet, og se om du fremdeles vil snu 3 åringen. Vet det ikke var spørsmålet, men jeg har ikke tenkt å anbefale noen som helst forovervendt stol til en 3 åring. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å bidra til et hylekor her, men jeg vil heller anbefale deg å bytte til Britax Max-Way (som er bakovervendt). Min lange 4,5-åring har god plass i det ennå, og det tar lite plass i bilen. Hun må selvsagt sitte ganske bøyd med beina, men det er ikke noe problem for barn. Ville sett om det går an i alle fall. :) 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde samme problem med vår jente. Hun satt overhode ikke behagelig i sete (grunnet lengde).

Vi byttet til Besafe iZi Up x3 (som er forovervendt og kan skaffes både som isofix og bilbelte). Setet er godkjent fra 15-36 kg, og hun stortrives i å sitte i den stolen når vi er på kjøretur.

link: http://www.besafe.no/product-no/izi-up-x3/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, jente_M skrev:

Hadde samme problem med vår jente. Hun satt overhode ikke behagelig i sete (grunnet lengde).

Vi byttet til Besafe iZi Up x3 (som er forovervendt og kan skaffes både som isofix og bilbelte). Setet er godkjent fra 15-36 kg, og hun stortrives i å sitte i den stolen når vi er på kjøretur.

link: http://www.besafe.no/product-no/izi-up-x3/

Alle stortrives sikkert å sitte forovervendt. Helt til ulykken er ute. 

Hvor lange er barna deres som sitter så ubehagelig pga lengde? Gutten min er 117 cm og sitter fint bakovervendt. Vanlig Passat.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan helt ærlig si at jeg ikke kan vet hvor lang hun var på cm når vi skiftet til forovervendt. Men vi valgte basert på vekt og hennes sitte stilling (som var langt fra opptimal med tanke på knær), å skifte til forovervendt

Ja du kan sikkert si at alle barn bør sitte bakovervendt til de er 4 år. Hadde selv den teorien, men når jeg ser jenta min sitte såpass ubehagelig som hun gjorde og viste tydelig tegn på at hun ikke var fornøyd. Bla med å si det rett ut. Ja da velger vi som foreldre å sørge for at hun trives i bilen og sitter godt. Dessuten så er sikkerheten absolutt på topp selv om man har forovervendt. Nå så kan vi faktisk ta en lengre kjøretur og kose oss alle sammen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet vårt er ikke det at han er lang, men at han vil se hva som skjer framme/fremover og jobber seg ut av selene uansett hvor stramt de sitter. Har også kjøpt en sånn ekstra klips til å samle beltene på brystet uten at det hjelper i det hele tatt. Å være midt i trafikken uten mulighet til å stoppe umiddelbart, og oppdage at gutten har armene løs er ihvertfall ikke trygt. Derfor ser vi oss nødt til å snu han. Han er som sagt lang, og over 15 kg så burde finnes en stol som kan passe. Hadde det vært opp til meg hadde han hatt bakovervendtstol til han var ferdig med bilstol,  men det går visst ikke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sushi skrev:

Ikke for å bidra til et hylekor her, men jeg vil heller anbefale deg å bytte til Britax Max-Way (som er bakovervendt). Min lange 4,5-åring har god plass i det ennå, og det tar lite plass i bilen. Hun må selvsagt sitte ganske bøyd med beina, men det er ikke noe problem for barn. Ville sett om det går an i alle fall. :) 

Det er faktisk denne stolen vi har, den er super men han kommer seg løs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hovedproblemet vårt er ikke det at han er lang, men at han vil se hva som skjer framme/fremover og jobber seg ut av selene uansett hvor stramt de sitter. Har også kjøpt en sånn ekstra klips til å samle beltene på brystet uten at det hjelper i det hele tatt. Å være midt i trafikken uten mulighet til å stoppe umiddelbart, og oppdage at gutten har armene løs er ihvertfall ikke trygt. Derfor ser vi oss nødt til å snu han. Han er som sagt lang, og over 15 kg så burde finnes en stol som kan passe. Hadde det vært opp til meg hadde han hatt bakovervendtstol til han var ferdig med bilstol,  men det går visst ikke. 

Prøv med belønnings-system for å sitte stille i bilstolen. Det er fantastisk hva barn vil gjøre for et fint klistremerke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk denne stolen vi har, den er super men han kommer seg løs. 

hjelper det om han får se på ipad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, jente_M skrev:

Kan helt ærlig si at jeg ikke kan vet hvor lang hun var på cm når vi skiftet til forovervendt. Men vi valgte basert på vekt og hennes sitte stilling (som var langt fra opptimal med tanke på knær), å skifte til forovervendt

Ja du kan sikkert si at alle barn bør sitte bakovervendt til de er 4 år. Hadde selv den teorien, men når jeg ser jenta min sitte såpass ubehagelig som hun gjorde og viste tydelig tegn på at hun ikke var fornøyd. Bla med å si det rett ut. Ja da velger vi som foreldre å sørge for at hun trives i bilen og sitter godt. Dessuten så er sikkerheten absolutt på topp selv om man har forovervendt. Nå så kan vi faktisk ta en lengre kjøretur og kose oss alle sammen.

Dette er bare ikke sant! I forhold til bakovervendt, så er absolutt ikke sikkerheten "på topp" fremovervendt. Langt derifra. Ta deg en tur inn på tryggtrafikk.no og bli opplyst. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva får det til å tro at jeg ikke har lest meg opp?

Det er faktisk tryggere (sammenlagt) med et godkjent sete, barn som ikke gråter og mistrives, som sitter i ubehagelig stilling, og krever at oppmerksomhet fra sjåfør mens bilen er i gang.

Man vil så klart alltid sørge for at sine barn er sikret best mulig, og da må man ta med alt i betrakning. Summen av totale er det som er tryggest.

Forøvrig så vil jeg minne om ts sitt spm, da dette ikke er en tråd som går på om man skal ha barn forover eller bakover. Men hvilke sete andre har positive erfaringer med.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jente_M skrev:

hva får det til å tro at jeg ikke har lest meg opp?

Det er faktisk tryggere (sammenlagt) med et godkjent sete, barn som ikke gråter og mistrives, som sitter i ubehagelig stilling, og krever at oppmerksomhet fra sjåfør mens bilen er i gang.

Man vil så klart alltid sørge for at sine barn er sikret best mulig, og da må man ta med alt i betrakning. Summen av totale er det som er tryggest.

Forøvrig så vil jeg minne om ts sitt spm, da dette ikke er en tråd som går på om man skal ha barn forover eller bakover. Men hvilke sete andre har positive erfaringer med.

Det at du påstår fremovervendt er tipp topp sikkerhet til små barn. Det får meg til å tro at du ikke har lest nok.

Men du har rett, denne tråden sporer av. Det vil alltid være foreldre som finner masse unnskyldninger for å snu barna før de omtrent kan si "mamma", fordi de sitter så "ubehagelig" eller de vil jo "se mer og kose seg i bilen." :glare: 

Ts spør etter anbefalinger. Det anbefales IKKE å snu en 3-åring. 

I rest my case.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når barnet syns d r ubehagelig med setebelte da? Kjører dere uten?

Eller når sykkelhjelmen er trang? Sykle uten?

Sikkerhet først. Bakovervendt til fire.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har det ingenting å gjøre med hva som er behagelig eller ikke. Han kommer seg løs, det er ihvertfall ikke trygt! Hadde aldri vurdert å snu han hadde det ikke vært for dette. At han er lang har aldri vært noe problem for oss foreldre eller han selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For min del har det ingenting å gjøre med hva som er behagelig eller ikke. Han kommer seg løs, det er ihvertfall ikke trygt! Hadde aldri vurdert å snu han hadde det ikke vært for dette. At han er lang har aldri vært noe problem for oss foreldre eller han selv. 

Da får du sette ham bakovervendt i forsetet (skru av airbag så er det helt trygt), eller sette deg sammen med ham i baksetet, og slå hardt ned på når han prøver å vri seg ut! Et par planlagte "bråbremser" så han får seg en støkk. 

Det er mye lettere å vri seg ut av en trepunktssele, og konsekvensene kan også være fatale! Og når han finner ut av hvor enkelt det er å bøye seg frem, løsne litt på beltet, ta det under armen osv, så får du garantert det samme problemet. Her må du løse det først, ikke bare bytte sete!

Anonymkode: 4821d...861

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men har du prøvd med at han får se på Ipad f.eks?

Vi måtte sette eldste i fremsetet (bakovervendt). Det funket her da hun begynte som utbryterkonge.

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...