Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte min første leilighet for et halvt år siden, brukte ikke BSU-kontoen min. Vil ta den ut nå til å kjøpe diverse ting til leiligheten.
Jeg har under 50.000kr på den kontoen. Må jeg skatte om jeg tar ut av den nå som jeg har kjøpt min første bolig? Må jeg fremvise kvitteringer til banken på hva jeg bruker de på? Har ikke satt inn penger der siden i fjor.
Noen som vet?

Skrevet

Ja, du må du skatte for pengene om du tar de ut. 

Anonymkode: fe211...add

• Liker 1
Skrevet

Ab over her snakker mot bedre vitende. 

Du må ikke vise frem kvittering, du må bare ha kjøpt eller oppgradert leilighet i perioden mellom du har oppretter kontoen og du tar pengene ut.

Skattefradragene har du jo fått for hvert år du har spart, disse må du ikke reversere. Ulempen er at du ikke utnytter ordningen fullt ut. Sparer du årlig maxbeløp får du faktisk penger fra staten i belønning (i form av skattekutt), og det er jo dumt å si nei til det ved å slutte sparingen får beløpskvote eller aldersgrensen nådd.

Det vil være billigere for deg å øke det vanlige huslånet ditt, da renten du betaler på det, er mindre enn renten og skattekuttet du får fra staten. 

Anonymkode: 71ef0...8e3

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Teardrop skrev:

Kjøpte min første leilighet for et halvt år siden, brukte ikke BSU-kontoen min. Vil ta den ut nå til å kjøpe diverse ting til leiligheten.
Jeg har under 50.000kr på den kontoen. Må jeg skatte om jeg tar ut av den nå som jeg har kjøpt min første bolig? Må jeg fremvise kvitteringer til banken på hva jeg bruker de på? Har ikke satt inn penger der siden i fjor.
Noen som vet?

Dette står klart og tydelig forklart i både avtalen du har inngått med banken om sparing og på de fleste bankenes nettsider. 

Anonymkode: 9c422...5b3

• Liker 2
Skrevet

Sparer du 25000 i året, får du skattekutt på 5000 (20%) av spart beløp, samt rente på 3,20 %. Dvs 23% avkastning - Kan du låne de 50.000+25.000 (som du setter på BSU-konto) til vanlig boliglånsrente (2,5-4 %), betaler du 1250-2000 kr i året, men tjener 5800. Sparer du hvert år opp til 300.000 har du fått 60.000 av staten og gode renter fra banken.

Det eneste som er dummere enn å bruke disse pengene er å ta kredittkortlpn el forbrukslån til over 23% rente.

• Liker 6
Skrevet

BSU penger kan kun brukes på huskjøp og nedbetaling av huslån. Tar du ut pengene utenom det må du betale tilbake skattefradraget (og rentene?)  la de stå, ingen andre kontoer du får så bra renter på.

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, Karine4321 skrev:

BSU penger kan kun brukes på huskjøp og nedbetaling av huslån. Tar du ut pengene utenom det må du betale tilbake skattefradraget (og rentene?)  la de stå, ingen andre kontoer du får så bra renter på.

Det holder at du kjøper bolig mellom tidspunktet du oppretter konto og når du bruker pengene (evt at du bruker pengene på nedregulering sv boliglån). Banken kan ikke spore hvilken krone som gikk til gardiner og hvilke som gikk til bolig, det er jo åpenbart her at TS innfrir kravene ettersom han likefullt kan hevde at pengene han tar ut går til nedbetaling av lån de neste terminene og at lønnen brukes til ting til boligen. 

Hilsen tidligere bankkvinne

Skrevet
1 time siden, Teardrop skrev:

Noen som vet?

Å knekke BSU kontoen for å kjøpe møbler til leiligheten må være en av de dummeste økonomiske disponeringene det er mulig å gjøre.. De møblene kan fort koste deg det 3-dobbelte i tapt rente og skattefordeler..

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det holder at du kjøper bolig mellom tidspunktet du oppretter konto og når du bruker pengene (evt at du bruker pengene på nedregulering sv boliglån). Banken kan ikke spore hvilken krone som gikk til gardiner og hvilke som gikk til bolig, det er jo åpenbart her at TS innfrir kravene ettersom han likefullt kan hevde at pengene han tar ut går til nedbetaling av lån de neste terminene og at lønnen brukes til ting til boligen. 

Hilsen tidligere bankkvinne

Det holder vel ikke bare å hevde at du skal bruke pengene på lån/hus? Disse midlene er jo strengt regulert. Du mener jeg kan møte opp i banken og si at jeg vil ha ut alle bsu pengene mine, og at det holder at jeg sier jeg skal bruke de på lån?

Skrevet
5 timer siden, Teardrop skrev:

Noen som vet?

Hvis du gjør dette bryter du reglene for BSU. Når du tar ut pengene må du fylle ut et skjema om hva du skal bruke pengene til. Dette sender banken til ligningsmyndighetene. Banken sjekker ikke eller ber om kvitteringer, men d kan skattekontoret gjøre.

dersom de finner at du har kjøpt møbler for pengene, får du "straffeskatt" tilsvarende skattefordelen du har fått tidligere.

hvis du føler deg ferdig med bsu, ville jeg overført pengene direkte fra bsukonto til lånekonto.

deretter ville jeg søkt banken om utvidelse av lån, tilsvarende det du vil bruke på møbler. En litt mer tungvint prosess, men da oppfyller du kravene i bsuavtalen din og slipper straffeskatt (og å bryte skattereglene)

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, Karine4321 skrev:

Det holder vel ikke bare å hevde at du skal bruke pengene på lån/hus? Disse midlene er jo strengt regulert. Du mener jeg kan møte opp i banken og si at jeg vil ha ut alle bsu pengene mine, og at det holder at jeg sier jeg skal bruke de på lån?

Det er nok ikke så enkelt nei. Har nettopp avsluttet min BSU-konto pga alder, og da betalte BSU-banken ut pengene direkte til banken hvor vi hadde boliglån. Pengene var aldri innom meg. Vil tro det er vanlig, at de betale pengene direkte til bank enten ved kjøp av ny bolig eller til nedbetaling av eksisterende lån (tatt opp etter kontoen ble startet vel og merke). 

http://pengebingen.blogspot.no/2016/01/bsu-konto-avsluttet.html

Så sannsynligvis vil de færreste banker sette pengene på kundens konto for å overlate bruken til kunden selv ;)

• Liker 3
Skrevet
Den 28.1.2016 at 9.45, Pengebingen skrev:

Det er nok ikke så enkelt nei. Har nettopp avsluttet min BSU-konto pga alder, og da betalte BSU-banken ut pengene direkte til banken hvor vi hadde boliglån. Pengene var aldri innom meg. Vil tro det er vanlig, at de betale pengene direkte til bank enten ved kjøp av ny bolig eller til nedbetaling av eksisterende lån (tatt opp etter kontoen ble startet vel og merke). 

http://pengebingen.blogspot.no/2016/01/bsu-konto-avsluttet.html

Så sannsynligvis vil de færreste banker sette pengene på kundens konto for å overlate bruken til kunden selv ;)

Det er ikke bare vanlig at det gjøres på den måten, det er helt nødvendig for å unngå skattesmell.

BSU-penger kan ikke brukes til møbler eller andre ting til boligen, de kan kun brukes til boligkjøp eller nedbetaling på boliglån til bolig som er kjøpt etter at BSU-sparingen startet.

Anonymkode: 510c3...111

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...