Gå til innhold

pcen går tregt igjen.....:( tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå går dataen min utrolig tregt igjen...

for litt siden lasta jeg ned spyware destroy og den oppdaget mye spyware.. vet dere om det er mer jeg kan laste ned gratis for at pcen skal gå fortere? hva bør jeg laste ned for å beskytte pcen? og hva er egentlig cookies? er så elendig når det gjelder data så gi meg gjerne direktelinker:)

er helt blank når det gjelder data jeg så lurer på om jeg bare skal levere inn pcen hvis det blir for komplisert. hvor mye koster i så fall det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

To av de mest brukte programmene:

http://www.download.com/Ad-Aware-SE-Person...tml?tag=lst-0-2

http://www.download.com/Spybot-Search-Dest...tml?tag=lst-0-2

Cookies er små filer som lagrer informasjon om deg. Det kan være alt fra å huske passordet på KG, til å lagre hva slags annonser du trykker på. Hvis du tenker på cookies i forbindelse med spyware, kommer de gjerne som tracking cookies. Da er det flere nettsteder som samarbeider om å samle informasjon om deg, hvilke linker du trykker på og hvilket annonser du er interessert i, f.eks. De er ikke spesielt farlige, men greit å ha bort allikevel.

Skrevet

Har brukt begge de to masse i det siste og ryddet opp på flere pc'er. Funker kjempefint :)

Skrevet

Hvis du har mange programmer du ikke bruker kan du fjerne disse fra kontrollpanel. (dersom du bruker windows).

Der finner du et program som heter legg til/fjern programmer (add/remove programs)

Kanskje det hjelper litt?

Gjest Anonymous
Skrevet

Og et sjakktrekk kan være å defragmentere disken din!

Når OS lagrer en fil, program ol, leter den ikke etter sammenhengende minneplass, men lagrer derfor litt her og litt der. Ved diskdefragmentering samles alle filer som hører sammen etter hverandre i minnet.

Derfor går hele maskinen raskere, pga at når en prosess etterspør noe som er lagret et sted i minnet, vil typisk OS kopiere inn det den spør etter,samt litt før og etter. Dette etter lokaliseringsprinsippet, som sier at dersom du spør etter en ressurs vil du ofte spørre om noe i nærheten etter x antall tid. Når du da har lagret ting som hører sammen etter hverandre i minnet, er det større sjanse for at relevant info blir kopiert sammen inn til prosessoren. Derfor blir det mindre diskaksess, OG DERFOR GÅR DET RASKERE! Genialt!

Gå på start -> programmer -> tilbehør -> systemverktøy -> diskdefragmentering.

Dersom du ikke har gjort det før, tar det sikkert en god stund... Lykke til!

Skrevet

tusen takk for hjelpen:)

Skrevet

BARE for å kverulere litt!

Når du har en helt "ren" harddisk, med nyinstallasjon av Windows, vil alt bli lagret pent i rekkefølge på disken.

MEN! Hvis du fjerner noen filer i ny og ne(her og der på harddisken).. Og plutselig kommer med en fil som ikke får PLASS til å lagre seg til en bestemt lokasjon, vil den splitte opp filen og lagre denne der det er plass. Derfor blir disken din fragmert.

Defragmentering burde være en måntlig rutine for alle Microsnøft-brukere. Du får en raskere PC, og du sliter mindre fysisk på disken din. MAO! En harddisk med lengre levetid.

Gjest Anonymous
Skrevet

... og så håper jeg du har oppdatert antiviruskontrollen og service packs o.l fra microsoft?

Fiksa maskinen til ei venninne; den hadde blitt utrolig treig, hengte seg og restartet seg selv i tide og utide, og på internet kom man stadig til uønskede sider. Den stakkars pc-en var full av virus, spyware og adware... Og så defragmenterte jeg, ja.

Har ellers hørt at det kan være lurt å dele opp harddisken i flere mindre, i hvert fall dersom den er av en viss størrelse (over 20-03 Gb?), men vet ikke hvilken efekt dette har.

Sjekk ellers at maskina utnytter ram-en til fulle, tror ting kan være feil innstilt i DOS. Men til dette anbefaler jeg en littegranne datakyndig person.. Forresten krever windows xp mye ram (512Mb) for å fungere optimalt.

Skrevet

XP kjører ikke på DOS, så dette er bare tull.

Faktisk har ikke Windows kjørt på DOS siden win98.

Partisjonering har ingen betydning på hvor rask harddisken din er og ikke, så lenge du ikke har mange store filer. Da kan det lønne seg å ha en egen partisjon med større cluster-størrelse. Dette vil du spare mer plass på og PC-en skal bli raskere.

Skrevet
Defragmentering burde være en måntlig rutine for alle Microsnøft-brukere. Du får en raskere PC, og du sliter mindre fysisk på disken din. MAO! En harddisk med lengre levetid.

Microsnøft! Det er den beste jeg har hørt til nå! :ler:

Men her er jo kanskje svaret på hvorfor jeg har opplevd to ødelagte disker, ja... Defragmentering er kjedelig, og tar lang tid...

Skrevet

Microsnøft! Det er den beste jeg har hørt til nå! :ler:

Men her er jo kanskje svaret på hvorfor jeg har opplevd to ødelagte disker, ja... Defragmentering er kjedelig, og tar lang tid...

Høh!

Derfor man skal sette på den mens man gjør noe annet.. f.eks. sover ;)

Snakker om harddisker som krasjer, anbefaler jeg SIguardian eller Active S.M.A.R.T til å overvåke harddisken. Jeg har fått beskjed om at min harddisk kommer til å dø den 15.oktober. Vi venter i spenning! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...