Gå til innhold

Lavkarbo og hvor mye en skal spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er på lavkarbo og har spørsmål om hvor mye en skal spise. Synes jeg blir fort mett og dette varer lenge. Mettheten gjør jo at en ikke orker å spise. Er det da dumt at en ikke spiser? Hvor mye er det meningen at en skal spise? Hvordan fungerer egentlig lavkarbo? Eller må jeg nå tvinge mat i meg? Isåfall må jeg da spy når jeg ikke har lyst på mat og skal tvinge i meg, eh. Rart innlegg. 

Anonymkode: 757d8...8ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet kom kanskje ikke godt nok frem:Ødelegger jeg lavkarbo kuren eller hva det heter ved at jeg ikke orker å spise?

Er lavkarboen egentlig mot lavkarboen? :laugh:

Skjønte noen?

Skrevet

Spis når du er sulten og stopp å spise når du ikke er sulten mer.

Men, jeg ser problemet ditt. Jeg har gått ned ganske mange kilo på lavkarbo, men jeg sliter også med at jeg ikke blir sulten. Og jeg klarer ikke å spise mat bare fordi jeg bør. 

Jeg blir dårlig av det da. Magen er ikke spesielt glad i at jeg spiser bare en gang om dagen. Det jeg gjør er å spise sånne påleggsbokser med makrell i tomat eller leverpostei eller noe slikt. Bare for å få i meg NOE. 

Hvis du blir veldig mett og holder deg mett veldig lenge av gangen så kanskje du skal spise mindre mat hver gang? Så blir du fortere sulten igjen?

Anonymkode: 2379c...033

• Liker 2
Skrevet

Meninga med lavkarbo er jo at du spiser så protein/fettrik mat at du spiser langt mindre mengder og får lengre metthetsfølelse. Lavkarbomat er kaloririkt så da går du i kaloriunderskudd iom at du spiser mindre mengder og færre måltider

• Liker 4
Skrevet

Det er som regel ganske mye kcal i lavkarbo kosthold pga.fett. så ikke spis hvis du ikke er sulten, eventuelt prøv mindre porsjoner og spis oftere. 

Skrevet

Er ikke meningen med lavkarbo at det er forbrenning som gjør at en går ned. Hvis det ikke er noe der å forbrenne ( ingenting der jeg har spist fordi jeg ikke har vært sulten ) hvordan kan jeg da gå ned?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke meningen med lavkarbo at det er forbrenning som gjør at en går ned. Hvis det ikke er noe der å forbrenne ( ingenting der jeg har spist fordi jeg ikke har vært sulten ) hvordan kan jeg da gå ned?

Det er da reservene dine blir forbrent da. Det er da det overflødige fettet blir borte og du går ned i vekt. Med fett skal fett fordrives. Bare husk å drikke godt med vann (ikke helt ville mengder) og ta vitaminer og mineraler. 

Anonymkode: 2379c...033

• Liker 1
Skrevet

Et spørsmål til:

Er det ikke dumt å spise for mye fett: flytende melange og vitalett? Er det ikke mye kalorier i disse?

Skrevet

.....for jeg skjønner ikke. De sier spis mye fett, og så sier de samtidig ikke spis kalorier. Men fett er jo en haug av kalorier.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.....for jeg skjønner ikke. De sier spis mye fett, og så sier de samtidig ikke spis kalorier. Men fett er jo en haug av kalorier.

De sier vel heller spis mye fett, ikke tell kalorier...

Når det gjelder type fett skal det helst være ekte smør eller oljer som oliven, raps, kokos etc. Helst ikke margarin som melange eller vita eller lignende.

Anonymkode: 4f712...7d2

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål til:

Er det ikke dumt å spise for mye fett: flytende melange og vitalett? Er det ikke mye kalorier i disse?

Ikke spis det der: bruk ekte smør i stedet.

Anonymkode: 6eaa8...0bf

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke spis det der: bruk ekte smør i stedet.

Anonymkode: 6eaa8...0bf

hmm, hva er ekte smør?

Skrevet

åja, den heter ekte smør?

Skrevet

Den også har jo masse kalori

Skrevet

Det er ikke rart vekta mi har stått stille når jeg har stappet i meg all melange fettet i panna etter egg og bacon og masse vitalett.  :skratte:

Skrevet

Kjære deg, TS. Hvis du skal gjøre noe så ekstremt som å kutte ut en så pass viktig byggekloss fra kostholdet som karbohydrater, så MÅ du for guds skyld sette deg ordentlig inn i hva du skal spise og ikke spise før du gjør det. Det virker ikke som om du vet forskjellen på kalorier og karbohydrater, eller hvordan du skal ernære deg riktig og på en sunn måte uten karbohydrater. Les deg opp ordentlig før du begynner med dette kostholdsregimet.

Anonymkode: 4ae2a...162

• Liker 11
Skrevet

Jeg har lest masse. Men det er ikke alt en skjønner seg på. Mye av det er selvmotsiende.

Skrevet

Som de tingene jeg har spurt om her. Derfor spør jeg. :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hmm, hva er ekte smør?

Meierismør o.l.

Melange, vita hjertego' osv er margarin. Også kjent som skvip.

Anonymkode: 45055...e3b

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lett å navigere på et hav av motstridende informasjon. Mange vil tjene penger på oss, og alle er ikke like ærlige når de skryter av produktene sine. Det er derfor viktig å lære seg å skille mellom hva som er oppspinn, og hva som er fakta. Det ikke alltid like enkelt, og selv ekspertene må forandre mening innimellom.

Lavkarbo fungerer i kortversjonen ved at du spiser mat som gjør deg mett på færre kalorier enn vanlig. Hvis du er en som lavkarbo fungerer på, vil det å kutte ned på karbohydrater, mens du øker inntaket av fett (og evt protein), gjøre deg mett, samtidig som eventuelt søtsug forsvinner. Du må likevel la være å spise for mange kalorier, men måten du spiser på, vil gjøre det ganske lett, for mange er det såpass lett at de ikke trenger å telle kalorier.

Så er det hva du skal spise. Det beste for kroppen er ekte mat. Ekte mat er naturlig mat. Naturlig mat er ting som er laget av planter og dyr, sånt som korn, melk, kjøtt, fisk, frukt, grønnsaker, skalldyr, bønner, egg og nøtter. "Kunstig/unaturlig" mat er laget på fabrikk av eller ved hjelp av kjemikalier. ("Ekte" mat består også av kjemikalier, men glem det for et øyeblikk.) Margarin er laget  på fabrikker av planteoljer og har gått gjennom prosesser som gjør dem lite egnet som mat. Smør er laget av fløte, som er utvunnet av melk fra kuer. I prinsippet kan du lage smør selv, hvis du har tålmodighet. I Norge har vi heldigvis lover som sier at matvarer skal være det de heter, derfor kan vi, hvis vi ser nøye etter, legge merke til nyanser mellom sitronbrus - brus med sitronsmak, revet ost - eller bare "revet", smør - margarin, kjøttpølser - middagspølser. Står det sitronbrus, skal den være laget med ekte sitron og ikke sitronaroma. Står det ost, skal det være ost, laget av melk. Smør er smør. Brukes ordet kjøtt, må det være en viss andel kjøtt i matvaren. Les bakpå pakka hvis du er i tvil. Men husk at mange ting kan ha forskjellige navn, feks var den nå forbudte(?) palmeoljen vanlig å presentere som vegetabilsk olje, noe som forsåvidt er korrekt, men likevel etisk tvilsomt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...