Sharon90 Skrevet 27. januar 2016 #1 Skrevet 27. januar 2016 Inspirert av tråden av sliten småbarnsforeldre så lurer jeg på om folk vil komme med tips og triks ! Jeg er alene med små nå, og jobber DAGLIG med å mestre dagen uten å bli gal og dragemamma på heiltid. Nå skal jeg snart i arbeid, gleder meg til det, håper at å omgås voksne, få andre oppgaver og kjenne på mestringsfølelsen hjelper meg litt. Men jeg er redd for at det ikke skal funke, og kommer da til å oppsøke hjelp, ikke en god følelse å ha dårlig samvittighet overfor de små fordi jeg blir så stressa og sint. Min tanke så langt er: Stå opp tidlig for å unngå stress om morgenen, Ha en plan på middag- enkle middager og ikke minst godta at en og annen dag går vi for brødskive til middag og heller går ut. (Spesielt de dagene de spiser middag i bhg)) Skal la husvask være husvask. Prøve å ikke la meg stresse av at det flyter litt og at det er skittent en plass. Skal vaske klær i helgene såfremt det lar seg gjøre, tørketrommelen skal få kjørt seg - selv om jeg alltid har pleid å hengt opp alt. Trene når de små har lagt seg, slikt gjør underverker for meg og energien min. Lese og huske det jeg har lært på circle of security kurs! <3 Men er det andre triks dere andre fantastiske foreldre har? F.eks: Dere som er aleneforeldre, når handler dere? Skjønner at etter bhg er ingen god tid å ta med slitne små på butikken. Etter jobb rekker jeg ikke en storhandel i alle fall Når vasker dere gulv? (Jeg har hund og behovet er stort for å vaske og støvsuge) Hva gjør dere for å senke kravene? Jeg er håpløs, og ønsker å endre på slik jeg er hva angår det praktiske- for jeg glemmer å være i nuet med de små. Håper på masse tips! Hilsen spent alenemamma som skal i jobb snart
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #2 Skrevet 27. januar 2016 Skal bare komme med råd om en ting jeg da og det er rengjøring. Spesielt når du har husdyr. Kjøp deg en robotstøvsuger. Rydd opp alle lekene på kvelden før du legger deg og still inn robotstøvsugeren til å gå om morningen 3-4 dager i uka. Da sparer du deg selv for satans mye jobb. Anonymkode: 0b24f...796 5
Serafina. Skrevet 27. januar 2016 #3 Skrevet 27. januar 2016 Bestill middag levert på døra, altså fra de som leverer ingredienser og du lager maten selv. Jeg tror du kan velge ekspressmiddag som går relativt raskt å lage. Da kan du handle de andre tingene på lørdag for hele uken. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #4 Skrevet 27. januar 2016 Vi har vaskehjelp, dette har ført til mye mer harmoni i heimen. Når vi laget supper/gryter, lager vi MYE i en kjempestor kjele, og fryser ned middagsmengder i ulike plastbokser. Det er kjempelettvint å ha i fryseren. Hm, dette var vel det eneste jeg kom på :-P Er fremdeles ganske kaotisk hos oss... Jeg ønsker meg tips til en mer ryddig hverdag, sånn planleggingsmessig. Vi har så mange kalendere å holde styr på - SFO-kalender (når er det utedag, når måtte de ha med kakao, etc), ukeplanen (når var det skoleforestilling? Når skulle vi ha med gymtøy igjen?), barnehagemånedsplanen der alt av utflukter og beskjeder står, min jobbkalender, mannens jobbkalender, regninger som forfaller, bursdager, besøk, tannlegetimer, fotballtrening med kaffesalg i pausen, pianoøvelse med generalprøve for neste ukes konsert, bibliotekbøker som forfaller.... det er et salig kaos og mye jobb med å overføre alt på en stor månedsplan, avtalene endrer seg hele tiden, og jeg skjønner ikke hvordan andre får til alt dette uten sekretær. Jeg går alltid og er redd for at jeg glemmer noe viktig, og det er slitsomt. Anonymkode: 1d9b0...0da 2
Gjest Marillia Skrevet 27. januar 2016 #5 Skrevet 27. januar 2016 For mange år siden leste jeg om Flylady her på KG, satt meg ikke så veldig inn i det, men har fulgt hovedpoenget: å gjøre litt hver dag som faste rutiner. En annen ting jeg aldri gjør, det er å sette meg ned i sofaen før etter at oppvasken er tatt. Rydder alltid litt underveis (som å legge avisen i aviskurven etter den er lest, legge boka på fast plass i en hylle, sette kaffekoppen i oppvaskmaskinen etter bruk, putter skitne klær rett i skittentøysdunken) Har sett at små grep i hverdagen gjør feks husvasken lettere. Når ungene var små var det deres jobb å henge opp jakker og å sette på plass sko, og vi ryddet alltid opp lekene før de startet på kveldsstellet. Familiekalender der alt ble notert var også gull verdt. Tror neppe jeg bruker mer enn 15 min til generelt husarbeid pr dag (ikke inkludert matlaging)
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #6 Skrevet 27. januar 2016 - Whiteboard hvor du kan skrive inn aktiviteter/ turdager i bhg/bursdager osv. - Lag middagsplan søndag kveld, samt handleliste for hele uka. Gå også over skap og skuffer, samt rydd i kjøleskap. Da vet du hva du har og hva du må kjøpe. Lag handleliste ut i fra hvor varene befinner seg i butikken, så slipper du å gå på kryss og tvers. - Heng en blokk på kjøleskapsdøra med tilhørende penn. Skriv opp fortløpende det du går tom for. - Lag middag for mandag på søndag. Så kan det varmes opp kjapt. Vi er utålmodige på mandager. - Får du rester fra middag, frys ned. Fløte som er i ferd med å gå ut på dato kan fryses i isbitbrett. Legg over i boks/pose. Lag store porsjoner med pastasaus/gryteretter og frys. - Hvis du lager middagsplan for seks uker bruker du samme middagsplan når den første er "brukt opp". Vær kreativ på middagene, så ikke det samme går igjen uke etter uke. - Skjær opp grønnsaker du skal bruke til middag kvelden før. Legg det i vann og oppbevar i kjøleskapet over natta. Sparer tid. Mye kan lages i form som man putter rett i ovnen. - Lag matpakker kvelden før. Evt lag en porsjon ekstra til middag og du har lunsj til deg selv dagen etter. - Ha en fast dag i uka for klesvask. Jeg pleier å ta håndklær/kluter først. Det går så i tørketrommel. Så tar jeg vask som må henges opp. Deretter vask som kan gå i tørketrommel. Har kun ett tørkestativ og dette gjør det enklere. Jeg har skittentøysdunk på soverommet, hvis jeg ikke gidder å gå ned i kjelleren med klærne hver kveld. - Søndag kveld setter du sammen fem antrekk/smykker som kan brukes på jobb, med mindre du ikke bruker uniform. - Stå opp en halvtime før ungene så du får stelt deg og tatt deg en kaffekopp i ro og mak. - Få ungene til å hjelpe deg med å rydde opp før de legger seg. Har man rota er det viktig å lære at man må rydde etter seg. Anonymkode: 991ca...a84 2
Sharon90 Skrevet 27. januar 2016 Forfatter #7 Skrevet 27. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: - Whiteboard hvor du kan skrive inn aktiviteter/ turdager i bhg/bursdager osv. - Lag middagsplan søndag kveld, samt handleliste for hele uka. Gå også over skap og skuffer, samt rydd i kjøleskap. Da vet du hva du har og hva du må kjøpe. Lag handleliste ut i fra hvor varene befinner seg i butikken, så slipper du å gå på kryss og tvers. - Heng en blokk på kjøleskapsdøra med tilhørende penn. Skriv opp fortløpende det du går tom for. - Lag middag for mandag på søndag. Så kan det varmes opp kjapt. Vi er utålmodige på mandager. - Får du rester fra middag, frys ned. Fløte som er i ferd med å gå ut på dato kan fryses i isbitbrett. Legg over i boks/pose. Lag store porsjoner med pastasaus/gryteretter og frys. - Hvis du lager middagsplan for seks uker bruker du samme middagsplan når den første er "brukt opp". Vær kreativ på middagene, så ikke det samme går igjen uke etter uke. - Skjær opp grønnsaker du skal bruke til middag kvelden før. Legg det i vann og oppbevar i kjøleskapet over natta. Sparer tid. Mye kan lages i form som man putter rett i ovnen. - Lag matpakker kvelden før. Evt lag en porsjon ekstra til middag og du har lunsj til deg selv dagen etter. - Ha en fast dag i uka for klesvask. Jeg pleier å ta håndklær/kluter først. Det går så i tørketrommel. Så tar jeg vask som må henges opp. Deretter vask som kan gå i tørketrommel. Har kun ett tørkestativ og dette gjør det enklere. Jeg har skittentøysdunk på soverommet, hvis jeg ikke gidder å gå ned i kjelleren med klærne hver kveld. - Søndag kveld setter du sammen fem antrekk/smykker som kan brukes på jobb, med mindre du ikke bruker uniform. - Stå opp en halvtime før ungene så du får stelt deg og tatt deg en kaffekopp i ro og mak. - Få ungene til å hjelpe deg med å rydde opp før de legger seg. Har man rota er det viktig å lære at man må rydde etter seg. Anonymkode: 991ca...a84 - Whiteboard hvor du kan skrive inn aktiviteter/ turdager i bhg/bursdager osv. Lurt, har en sånn almanakk for 2016 som brukes flittig. Jeg er alene, så tror den rekker enn så lenge - Lag middagsplan søndag kveld, samt handleliste for hele uka. Gå også over skap og skuffer, samt rydd i kjøleskap. Da vet du hva du har og hva du må kjøpe. Lag handleliste ut i fra hvor varene befinner seg i butikken, så slipper du å gå på kryss og tvers. Dette gjør jeg faktisk sånn ca i alle fall, sparer myyye penger også på å ha en ordentlig plan - Heng en blokk på kjøleskapsdøra med tilhørende penn. Skriv opp fortløpende det du går tom for. - Lag middag for mandag på søndag. Så kan det varmes opp kjapt. Vi er utålmodige på mandager. Dette var lurt!! Det må jeg prøve - Får du rester fra middag, frys ned. Fløte som er i ferd med å gå ut på dato kan fryses i isbitbrett. Legg over i boks/pose. Lag store porsjoner med pastasaus/gryteretter og frys. Prøver å gjøre slik!! Må bli flinkere, utrolig lurt! - Hvis du lager middagsplan for seks uker bruker du samme middagsplan når den første er "brukt opp". Vær kreativ på middagene, så ikke det samme går igjen uke etter uke. Dette har jeg prøvd, må ta det opp igjen. Har som regel en plan for ei uke...som omtrentlig følges - Skjær opp grønnsaker du skal bruke til middag kvelden før. Legg det i vann og oppbevar i kjøleskapet over natta. Sparer tid. Mye kan lages i form som man putter rett i ovnen. Å lage mat i form klar kvelden før er en tanke som har slått meg. Jeg er forøvrig STOR fan av frosne ferdig kuttede grønnsaker! Billige og fort gjort. - Lag matpakker kvelden før. Evt lag en porsjon ekstra til middag og du har lunsj til deg selv dagen etter. Check! Så for meg å lage klar frokost da de får frokost i bhg, men det blir gjerne halvannen time etter at jeg har levert! - Ha en fast dag i uka for klesvask. Jeg pleier å ta håndklær/kluter først. Det går så i tørketrommel. Så tar jeg vask som må henges opp. Deretter vask som kan gå i tørketrommel. Har kun ett tørkestativ og dette gjør det enklere. Jeg har skittentøysdunk på soverommet, hvis jeg ikke gidder å gå ned i kjelleren med klærne hver kveld. Det tenkte jeg litt på, veldig kult å høre at andre praktiserer dette og at det kan funke - Søndag kveld setter du sammen fem antrekk/smykker som kan brukes på jobb, med mindre du ikke bruker uniform. Lurt ! Ikke tenkt over! - Stå opp en halvtime før ungene så du får stelt deg og tatt deg en kaffekopp i ro og mak. Det er planen, tenkte å stå opp kl 05, da får jeg ca en halvtime til å kle og stelle meg selv i fred og ro. Håper jeg typisk at dem våkner dem også, men får se - Få ungene til å hjelpe deg med å rydde opp før de legger seg. Har man rota er det viktig å lære at man må rydde etter seg. Dette prøver jeg på, men ofte går det dårlig. Ender med at jeg rydder mens de ser barne-tv... De små er forøvrig 10mnd og 2.5år da Tusen takk for gode tips!!! :D
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #8 Skrevet 27. januar 2016 Jeg har vært hjemmeværende med minstemann i snart to år, skal tilbake i jobb etter sommeren. Er så spennt på hvordan det skal gå!! Mannen er periodevis borte på jobb, flere uker i strekk. Barn i både skolealder og barnehage. Nå har vi en rolig og god hverdag med lite stress, og tenker at hverdagen blir snudd på hodet om et halvt år... Jeg tror planlegging er nøkkelen. Og å prøve å ligge et skritt foran hele tiden, forberede ting i god tid. Planlegge middager, ukehandle. De eldste barna må helt klart begynne å hjelpe mer til. Mannen også, når han er hjemme. Fast klesvaskdag var et supert tips! Fast dag for vask og rengjøring også kanskje..? Ukeplan for barnas aktiviteter og skole/barnehagegreier. Anonymkode: da7c0...db7
Sharon90 Skrevet 27. januar 2016 Forfatter #9 Skrevet 27. januar 2016 Ja, jeg liker å prøve å vaske på torsdager, da er fredagen ren og pen og kan nytes relativt skittent innen lørdag dog For å ha en fin ettermiddag med barna skal jeg også legge bort mobilen fra etter jobb til de er i seng. Per dags dato har kontakt med omverdenen (telefonen) vært en livredder.. for å koble av litt mellom slaga... Ikke bra. Stjeler myyye tid..
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #10 Skrevet 27. januar 2016 Få deg en partner til å dele på oppgavene Anonymkode: 97e9a...ca8
Sharon90 Skrevet 27. januar 2016 Forfatter #11 Skrevet 27. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få deg en partner til å dele på oppgavene Anonymkode: 97e9a...ca8 Hihi, når ikke barnefaren så behov for å hjelpe meg, med våre felles barn, ser jeg mørkt på at en annen person vil... og det er greit altså, Hehe, har forsont meg med det .
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #12 Skrevet 27. januar 2016 1 time siden, Sharon90 skrev: Hihi, når ikke barnefaren så behov for å hjelpe meg, med våre felles barn, ser jeg mørkt på at en annen person vil... og det er greit altså, Hehe, har forsont meg med det . Tenker du klarer deg superbra :-) Du virker positiv og motivert :-) Det med mobilen ja... For meg er det iPad som stjeler mest tid. Prøver å ikke bruke den mens barna er våkne, men klarer det ikke alltid :-/ har slått av alle sånne varsellyder, for å ikke bli for nysgjerrig hvis den piper Anonymkode: da7c0...db7
Sharon90 Skrevet 27. januar 2016 Forfatter #13 Skrevet 27. januar 2016 Takk =) er veldig spent på dagene og prøver å være veldig reflektert over min oppførsel og slik. Ingen varsellyder her heller Men ofte en liten time out for meg selv å titte på mobilen og lese litt hihi ... Spesielt når jeg er hjemme med minsten på dagene, tenker det automatisk blir mindre når jeg begynner på jobb igjen.... Håper jeg da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå