Gå til innhold

Hjelp til beregning av skatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man kontakte skatteetaten for hjelp til å beregne riktig skatt? Finnes det eventuelt andre som tilbyr en slik tjeneste? 

Økonomien min endrer seg i 2016, og skattekortet jeg har fått utdelt er garantert helt feil. Jeg har sittet og sett på kalkulatoren på skatteetatens sider, men jeg blir ikke trygg på at jeg legger inn riktige tall. 

Anonymkode: c4e9e...9a5

Videoannonse
Annonse
Gjest canacas
Skrevet

Logg deg inn på altinn og velg skjema for endring av skattekort, legg inn alle endringer for året så får du nytt skattekort relativt kjapt. Arbeidsgiver får også beskjed om at en ansatt har endret skattekort.

Skrevet
Et øyeblikk siden, canacas skrev:

Logg deg inn på altinn og velg skjema for endring av skattekort, legg inn alle endringer for året så får du nytt skattekort relativt kjapt. Arbeidsgiver får også beskjed om at en ansatt har endret skattekort.

Ja, som sagt har jeg gjort dette. Men jeg synes ikke det er så rett frem. 

Jeg har kjøpt bolig sammen med ektemannen min. Hvordan fordeles gjelden? 50/50? Finnes det en smartere måte å gjøre det på? Jeg har betydelig høyere inntekt enn han. Vi har barn. Dette barnet begynner i barnehage i løpet av året. Får man fradrag for dette? I så fall, hvor mye? Vil også få en lønnsøkning, men denne er det jo ikke vanskelig å legge inn. 

Skrevet (endret)

Når dere er gift kan dere fordele rentefradraget for boliglånet slik dere vil. Hvis du har høyere lønn enn han vil det være lønnsomt å sette mest mulig av fradragene på deg, hvertfall hvis han ikke tjener nok til at han får utnyttet fradragene. Du får inntil 25.000,- i fradrag for utgifter til barnepass per år. Kan også fordeles som dere vil mellom dere. Men dette kan dere jo korrigere på selvangivelsen, bare sørg for at ikke begge beregner alt fradraget på dere selv når dere bestiller skattekort. :)

Endret av LadyBlaBla
Skrevet

Spiller ingen rolle hvordan dere fordeler rentene dere i mellom, det er ikke slik at det lønner seg at den med høyest inntekt får mer av fradraget med mindre den andre har svært lav inntekt, noe jeg antar ikke mannen din har. Dersom han derimot tjener f.eks 100 000 i året brutto, vil det lønne seg å fordele mest til deg. Det riktigste er vel å fordele det slik dere faktisk betaler det, men dere kan jo gjøre som dere vil.

Du får fradrag for utgifter til barnepass. Dette innberettes automatisk, men om du vil ta høyde for det i forkant (og ikke heller betale litt for mye skatt i 2016 som du får igjen i 2017), kan du jo legge inn det som fradrag nå. Dette fradraget fordeles likt mellom dere foreldre.

Med tabellkort spiller det ikke så stor rolle om du får lønnsøkning gjennom året.

Skrevet
48 minutter siden, Sissan1 skrev:

Spiller ingen rolle hvordan dere fordeler rentene dere i mellom, det er ikke slik at det lønner seg at den med høyest inntekt får mer av fradraget med mindre den andre har svært lav inntekt, noe jeg antar ikke mannen din har. Dersom han derimot tjener f.eks 100 000 i året brutto, vil det lønne seg å fordele mest til deg. Det riktigste er vel å fordele det slik dere faktisk betaler det, men dere kan jo gjøre som dere vil.

Du får fradrag for utgifter til barnepass. Dette innberettes automatisk, men om du vil ta høyde for det i forkant (og ikke heller betale litt for mye skatt i 2016 som du får igjen i 2017), kan du jo legge inn det som fradrag nå. Dette fradraget fordeles likt mellom dere foreldre.

Med tabellkort spiller det ikke så stor rolle om du får lønnsøkning gjennom året.

Mannen min tjener ikke mye mer enn 100 000 brutto, så det er derfor jeg tenker på hvordan vi best fordeler rentefradraget. Jeg ønsker å ha så riktig skattetrekk som mulig. Jeg trenger pengene mine nå, ikke om 1,5 år. Takk for svar, tar en runde til med kalkulatoren. 

Skrevet

Ok. Jeg husker ikke helt hva minstefradrag og personfradrag er nå.

Nøkkelen er i allefall at om han ikke tjener mer enn disse fradragene, skatter han i utgangspunktet 0, og da vil dere tape på å føre rentekost på ham. Dere må altså passe på at han ikke får mer i skattefradrag enn den inntekten han har som er større enn frikortgrensen. REsten (eller mer) fører dere på deg.

Fradraget for barnepass er inntil 25 000 i året, men ikke mer enn du faktisk har betalt i barnehagekostnader. Posten deles i utgangspunktet likt mellom deg og mannen din når dere har felles barn. Derfor må dere passe på å se på dette fradraget også når dere fordeler renteutgifter (Det enkleste er egentlig å føre alle renteutgifter på deg, så kan du heller betale ham noen kroner i kompensasjon når dere ser hva han skal skatte - og dersom dere har den typen økonomi).

Makspris i barnehage i 2016 er 2655 pr måned, og det er vanligvis betalingsfri en måned i året (grunnet ferieavvikling barn, normalt er juli betalingsfri). Dersom dere for eksempel har fått plass fra høsten, kan du regne med fradrag på (2655*5/2) 6 600 i barnepass. Mannen din får tilsvarende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...