AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #1 Skrevet 27. januar 2016 Jeg har hatt 2 hunder, begge var hannhunder. Begge hadde samkjønnsaggressjon og gikk ikke med andre hanner, men med enkelte unntak. Første hunden var grei og omgjengelig, men andre hunden var hva man kan kalle en problemhund. Duracellhund som ble overstimulert bare du ga en godbit, ekstremt overhormonell (i flg veterinær), noe som førte til sykdom og kastrering. Det hjalp ikke, da adferden hadde satt seg (vi håpet at det skulle hjelpe selvom kastreringen hadde en annen hovedårsak). Skulle lukte hvert 3.sekund og tisper og lukt overgikk ALLTID absolutt alt jeg hadde av godbiter. Å trene kontakt var håpløst. Så, jeg er skremt fra å ha flere hannhunder. Vil ha tispe neste gang. Men hvordan er tisper? Hvordan er det å håndtere løpetid? Anonymkode: eb76d...5c6
Fandenivoldsk Skrevet 27. januar 2016 #2 Skrevet 27. januar 2016 (endret) Har hatt begge deler! Syns tispe har vært lettere, de må jeg innrømme. Hun jeg har nå har ikke samkjønnsaggresjon, men hun er godt sosialisert. Kan være litt sjefete dog! Løpetid er det ikke noe problem å håndtere, passer ekstra godt på og tar på henne truse, hehe. Syns det er mer slitsomt med hannhunder som har løpetid hele året Vet at noen tisper kan bli litt grinete under løpetida, men min oppfører seg helt som vanlig. Eneste som er litt dumt er at hun ikke kan være med til hundeparken i løpetida, men det er jo bare noen uker hver ang. Endret 27. januar 2016 av Fnisu
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #3 Skrevet 27. januar 2016 Tisper kan være like jæ.... når det kommer til samkjønnsaggresjon, om ikke verre. Har hørt hundeeiere si at det er bedre at to hannhunder sloss, enn to tisper, da tispene gjerne holder på til den ene ikke lever lengre. ( Vet ikke om det er sant eller ikke ). Og det er nok noen raser som er verre enn andre! Innbilt svangerskap og ekstremt ''moody'' rundt løpetid er vel heller ikke uvanlig. Man får ofte opplyst om at man holde styr på hannhundene rundt løpetid, men tispene er minst like ille. Det er ikke alltid tjuvparring skjer pga hannhunden til naboen kommer på besøk, men at tispa selv drar på besøk. Men tisper skal jo generelt sett være mildere enn hannhunder. Kan virker som det er et skille blant enkelte hundeeiere når det kommer til dette med hannhund eller tispe. Noen er veldig enten eller! Noen vil absolutt ikke ha tispe, andre vil absolutt ikke ha hannhund. Selv har jeg hatt begge deler, men har ikke hatt problemer med samkjønnsaggresjon på noen av dem. Minuset med hannhundene har vært; veeeeeldig opptatt av tisseflekker og en del stress rundt det. Minuset med tispene; litt ekstra styr rundt løpetid. Anonymkode: b54c2...8d5
Gjest førstedamen Skrevet 27. januar 2016 #4 Skrevet 27. januar 2016 Om hannhunder går sammen eller ikke går mest på rasen og hvordan den er sosialisert. Med tisper derimot, er det enten eller. De misliker f.eks ikke nabohunden. Enten er de venner og kan omgås, eller så vil tispene drepe hverandre. Utfra min erfaring med noen store tisper i forskjellig rase: Med hannhunder er det så greit, fordi de skal bare sette seg i alfaposisjon, og det skjer med en gang en skjønner at den er svakere enn den andre eller yngere f.eks. De går ikke i strupen på hverandre for å drepe de skal bare vise at de er sjef. Tisper er så mye vanskeligere. Har sett så mange tisper som rett og slett skal drepe alle tisper de ser. Og de tispene blir villere når de ser annen tispe på tur enn min blir når vi går forbi ei tispe med løpetid. Og min kar er bare litt over to år og en skikkelig rakker og stabeist. Regner ikke med at han blir å kunne gå så godt med yngre hannhunder når han blir 3-4 år. Dette fordi han er så sta og pga rasen: Bulldog, Cane corso, Rottweiler. Hvordan rase har du hatt av hannhunder TS ? Og hva slags rase blir neste hund?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #5 Skrevet 27. januar 2016 Samkjønnsaggressjonen er igrunn det minste problemet, da vi prøver å ikke omgås andre hunder noe særlig. Hundene her vi bor er nemlig et resultat av dårlige eiere, så de er aggressive alle som én, med noen få unntak Tenkte at neste blir puddel, tispe ja. Anonymkode: eb76d...5c6
Rosaprosa20 Skrevet 2. februar 2016 #6 Skrevet 2. februar 2016 Vår tispe er bare halvannet år, men hun er veldig grei. Hun er malteser, altså en liten rase, så løpetid er ikke noe problem i forhold til søl. Ikke er hun hyper under løpetiden heller. Det varierer sikkert fra hund til hund, men vår tispe er ålreit. Hun går godt overens med andre hunder, men vi har litt problemer med andre tisper. Mange tisper er aggressive mot vår hund, uten at hun er det tilbake. Det er sikkert et vanlig problem som har mest med eieren å gjøre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå