Gå til innhold

Nav ikke overholdt saksbehandlingstid - konsekvenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter på svar på min søknad. Fikk beskjed om T det var syv ukers behandlingstid. Snakket med dem fortløpende. Denne fristen utløp i går og snakket med dem i dag. Enda ikke behandlet. Vedkommende jeg snakket med skulle purre og beklaget. Hvilke konsekvenser har dette egentlig ? Noe jeg kan kjøre på med ? 

Anonymkode: d8195...8b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Kjøre på med?" Hva mener du? 

Anonymkode: 7e1dd...e8f

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg venter på svar på min søknad. Fikk beskjed om T det var syv ukers behandlingstid. Snakket med dem fortløpende. Denne fristen utløp i går og snakket med dem i dag. Enda ikke behandlet. Vedkommende jeg snakket med skulle purre og beklaget. Hvilke konsekvenser har dette egentlig ? Noe jeg kan kjøre på med ? 

Anonymkode: d8195...8b4

Du kan jo selvsagt klage. Når en klager på et organ (i dette tilfellet nav) så klager en til den etat som har overoppsyn med nav. Klagen din har naturligvis behandlingstid.

Konsekvens? Nav får et brev der det står "fy seg - dette må dere fikse opp i". De legger brevet i bunken med tusenvis andre slike brev.

Altså: du bør jo klage når et organ bryter forvaltningsloven (vi plikter å melde fra om ulovligheter etc..). Men det gjøres hvert minutt av hver eneste dag i det offentlige Norge, så ... det vil ikke føre deg noe sted.

Anonymkode: e3cd3...24a

• Liker 1
Skrevet

Oppgitt saksbehandlingstid i offentlige instanser er som regel veiledende - det er et anslag på omtrent hvor lang tid det vanligvis tar, det er ingen lovfestet garanti. Noen saker tar lengre tid enn andre uten at det skyldes forhold hos behandlende instans (innhenting av informasjon, for eksempel), og antall saker og arbeidsmengde kan variere. 

Anonymkode: 9ce0c...4a9

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke sånn at man kan forvente svar eksakt 7 uker på dagen. Nav har tusenvis av søknader inne for tiden pga stor pågang og da må man belage seg på lengre ventetid. De vil som regel sende ut brev etter en stund hvis det drøyer for lenge. Det er min erfaring.

Anonymkode: 1c7fc...7e2

Skrevet

Du må nok bare vente litt til, dessverre.

Skrevet

Med mindre du kan vise til at oversittet frist fører til saksbehandlingsfeil, tror jeg du har lite å fare med, dessverre. Offentlige forvaltning streber mot å overholde kravene i forvaltningsloven, men det er dessverre sånn at det noen ganger (alltid?) er mindre kapasitet enn oppgaver. Det er veldig sørgelig, for det går utover enkeltpersoner som sitter og venter på å få behandlet sakene sine. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Kjøre på med?" Hva mener du? 

Anonymkode: 7e1dd...e8f

Hva tror du? Sende klage på behandlingstid.

Anonymkode: 8fff8...7c0

Skrevet

Det får aldri noen konsekvens så lenge det er et statlig organ som oversitter tidsfrister. Er du heldig må de presse frem et "beklager". 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...