AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #1 Skrevet 27. januar 2016 Året før ba jeg om og få feriepengene mine I januar I stedet for og få dem I juni/juli som er normalt. Jeg sa opp jobben I september 2015 og har enda ikke fått feriepengene mine etter jeg sluttet. Kontaktet min tidligere sjef og spurte om feriepengene mine kom sammen med min siste lønning, hun svarte at jeg kunne få dem da, men at jeg da måtte skatte 50%, (noe jeg ikke ville) Hun sa da at jeg kunne få dem tidligst I mars 2016 iom årsoppgjøret måtte tas først.. Har ikke bedrifter vanligvis årsoppgjøret klart på nyåret? Hvorfor akkurat I mars? Hun sa sist jeg snakket med henne at jeg bare måtte ringe henne I mars og minne henne på det. Skal nevnes at jeg fikk en mail fra regnskap om en kvittering på feriepengene for rundt 2 uker siden, men har ikke fått dem enda. Hva bør jeg gjøre? Kontakte regnskap eller sjefen om hva som skjer? Syns hele opplegget virker litt rart? Anonymkode: b5847...44f
Enamorada Skrevet 27. januar 2016 #2 Skrevet 27. januar 2016 Du vet du skatter av pengene uanssett når du får dem? Siden du fikk papirer om skattepengene nå nylig, så er det bare å vente. De kommer snart.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #3 Skrevet 27. januar 2016 Ro deg ned! Vil du ha din tidligere arbeidsgiver som referanse eller? Pengene kommer, bare gi det litt tid.... Jesus! Anonymkode: 29145...acb 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #4 Skrevet 27. januar 2016 nei, det er absolutt ikke vanlig å ha årsoppgjøret ferdig på nyåret! Vet du hvor mye jobb det er eller? Uansett, feriepenger skal ikke være avhengig av årsoppgjøret. Anonymkode: 2abf3...4c0
daemonia Skrevet 27. januar 2016 #5 Skrevet 27. januar 2016 Det kommer når årsregnskapet er klart. Det må utbetales i rette året. Og årsregnskap ta ikke før året et over. Mange har en form for omsetning 31. Desember og det skal jo være med. Deretter begynner arbeidet med å utarbeide årsregnskapet. Det er ikke gjort på et par dager.
smilo Skrevet 27. januar 2016 #6 Skrevet 27. januar 2016 Man trenger absolutt ikke fullføre årsoppgjøret for å betale ut feriepenger. Hvordan skulle det vært om TS hadde fått feriepengene i fjor høst?? De fleste betaler ut feriepenger enten på sluttoppgjøret eller i januar. Hvis du har behov for pengene nå, så ringer du lønningskontoret og spør . 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #7 Skrevet 27. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ro deg ned! Vil du ha din tidligere arbeidsgiver som referanse eller? Pengene kommer, bare gi det litt tid.... Jesus! Anonymkode: 29145...acb KG altså! Er dere gretne gamle gubber hele gjengen? Jeg blir så lei! 🙄 Anonymkode: 9fa66...8f0 4
daemonia Skrevet 27. januar 2016 #8 Skrevet 27. januar 2016 48 minutter siden, smilo skrev: Man trenger absolutt ikke fullføre årsoppgjøret for å betale ut feriepenger. Hvordan skulle det vært om TS hadde fått feriepengene i fjor høst?? De fleste betaler ut feriepenger enten på sluttoppgjøret eller i januar. Hvis du har behov for pengene nå, så ringer du lønningskontoret og spør . Ja, noen gjør det. Men feriepenger skal egentlig ut av neste års budsjett. Så da blir det korrekte å faktisk vente til ferien hvor man skulle hatt pengene.
Gjest canacas Skrevet 27. januar 2016 #9 Skrevet 27. januar 2016 1 minutt siden, daemonia skrev: Ja, noen gjør det. Men feriepenger skal egentlig ut av neste års budsjett. Så da blir det korrekte å faktisk vente til ferien hvor man skulle hatt pengene. Regner med at regnskap ikke er faget ditt. Hva har budsjett med saken å gjøre? Feriepenger avsettes og kostnadsføres hver måned for inneværende år. Avsetningen settes i balansen. Eneste årsak til at man eventuelt vil ha årsregnskapet ferdig først er fordi nevnte tar enormt mye tid og lønnsregnskapet skal også gjennom ett årsoppgjør, i forhold til en kontrolloppstilling osv. Feriepenger skal utbetales ved første utbetaling etter siste arbeidsdag. Dersom arbeidsgiver er grei kan de vente med utbetalingen til passert nytt år, slik at den ansatte slipper feks å spare til ferien påfølgende år, eventuelt fordi man ser at opptjent lønn det året vil gi en potensiell baksmell. Feriepengene er med i skatteberegningen for det året de utbetales, kontantprinsippet.
daemonia Skrevet 27. januar 2016 #10 Skrevet 27. januar 2016 1 minutt siden, canacas skrev: Regner med at regnskap ikke er faget ditt. Hva har budsjett med saken å gjøre? Feriepenger avsettes og kostnadsføres hver måned for inneværende år. Avsetningen settes i balansen. Eneste årsak til at man eventuelt vil ha årsregnskapet ferdig først er fordi nevnte tar enormt mye tid og lønnsregnskapet skal også gjennom ett årsoppgjør, i forhold til en kontrolloppstilling osv. Feriepenger skal utbetales ved første utbetaling etter siste arbeidsdag. Dersom arbeidsgiver er grei kan de vente med utbetalingen til passert nytt år, slik at den ansatte slipper feks å spare til ferien påfølgende år, eventuelt fordi man ser at opptjent lønn det året vil gi en potensiell baksmell. Feriepengene er med i skatteberegningen for det året de utbetales, kontantprinsippet. Flisespikkeri. Du skjønte hva jeg mente. Nemlig selve utbetalingen. Det skal jo settes inn på en konto det også, ikke sant? Og den er også del av både budsjetter og regnskap.
Gjest canacas Skrevet 27. januar 2016 #11 Skrevet 27. januar 2016 1 minutt siden, daemonia skrev: Flisespikkeri. Du skjønte hva jeg mente. Nemlig selve utbetalingen. Det skal jo settes inn på en konto det også, ikke sant? Og den er også del av både budsjetter og regnskap. Nei, skjønte ikke hva du mente med budsjett. Feriepenger har null og niks med ett budsjett å gjøre for påfølgende år. Feriepenger opptjent ifjor var en del av fjorårets budsjett og regnskap, feriepengene settes i balansen og utbetales derfra. Det er helt uproblematisk og har nada nix med utbetalingstidspunktet å gjøre.
daemonia Skrevet 27. januar 2016 #12 Skrevet 27. januar 2016 6 minutter siden, canacas skrev: Nei, skjønte ikke hva du mente med budsjett. Feriepenger har null og niks med ett budsjett å gjøre for påfølgende år. Feriepenger opptjent ifjor var en del av fjorårets budsjett og regnskap, feriepengene settes i balansen og utbetales derfra. Det er helt uproblematisk og har nada nix med utbetalingstidspunktet å gjøre. Nei, men at du ikke skjønner er ditt problem, ikke mitt
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #13 Skrevet 27. januar 2016 31 minutter siden, daemonia skrev: Nei, men at du ikke skjønner er ditt problem, ikke mitt Dette er bare pinlig. Du kan ingenting om dette, åpenbart. Man har krav på feriepenger første utbetaling etter at man har sluttet, alt du nevner her har ingenting med saken å gjøre, da arbeidsmiljøloven regulerer dette, i tillegg til at det du skriver er på jordet regnskapsmessig. Anonymkode: 820bd...bdd 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #15 Skrevet 27. januar 2016 Du har krav på feriepengene dine ved sluttoppgjør, dvs din siste lønning. Mange velger å heller få de utbetalt i januar av skattemessige årsaker. Din sjef har ingen gyldig grunn til å ikke utbetale feriepengene dine. Dette reguleres ganske greit av arbeidsmiljøloven. Det er en ikke-sak, rent juridisk. Ikke alle kan vente med å få feriepengene sine til det passer tidligere arbeidsgiver. Kontakt arbeidstilsynet om du trenger hjelp. Gratis, anonymt og de har peiling, imotsetning til noen her. Anonymkode: 249c6...7d7
Sissan1 Skrevet 27. januar 2016 #16 Skrevet 27. januar 2016 Du avtalte ved oppsigelsen å få dem i mars. Da er det vel ikke rart at du ikke har fått dem i januar? Årsoppgjør er, som mange andre har kommentert, sjelden klart før i mars/april. Det er sannsynligvis stor arbeidsmengde i økonomiavdelingen ved årsoppgjøret som er grunnen til at de ba om å få utbetale i mars og ikke ha noe unødvendig ekstrating nå i januar/februar. Det har ingen betydning for årsoppgjøret når du får utbetalingen, inkl arbeidsgiveravgift. jobben din har gitt deg en tjeneste ved å akseptere utsatt utbetaling, de har selv ikke noe å hente på det. Det koster dem litt ekstra jobb, ved at du må rapporteres inn på a-ordningen også i år, samt at de må gjøre en manuell føring for å få feriepengene dine utbetalt på en annen dato enn generell feriepengeutbetaling. De satte betingelsen utbetaling i mars. men det skader jo ikke å spørre om fremskyving da, annet enn at du kan få et stressa svar 3
Gjest Blondie65 Skrevet 27. januar 2016 #17 Skrevet 27. januar 2016 Jeg syns det er mekling at arbeidsgiver sier ja til å utbetale nest år når de ikke makter å utføre det grunnet årsoppgjør. Feriepengene er avsatt og man kjører en lønnskjøring for å få dem utbetalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå