Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er lett å få lån på ca 2,5 mill hvis man har 350k i EK, men tjener kun ca 340k i året. :)

Anonymkode: bc3e9...977

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Banken har svaret.

Anonymkode: 96d5e...e95

Skrevet

Tror det kan bli litt knapt, du ville jo da hatt låneutgifter på over 10.000 kr i mnd

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om det er lett å få lån på ca 2,5 mill hvis man har 350k i EK, men tjener kun ca 340k i året. :)

Anonymkode: bc3e9...977

Det er 7-8 gangen inntekten. Det tviler jeg veldig på at banken går med på. Jeg ville sagt maks 1.200.000 i lån på den inntekten.  

Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Tror det kan bli litt knapt, du ville jo da hatt låneutgifter på over 10.000 kr i mnd

Med rente på 2% blir det jo ikke rare summen i måneden og det hadde sikkert gått fint i dag, men banken vil at du skal kunne tåle 7% rente før de gir deg lån..

Skrevet

Last ned SIFO sitt budsjett for utregning og plott inn tallene dine. Der kan du fort se hva som går/ikke går. Dette finner du for eksempel i excel-form på husbanken.no. 

For øvrig stilles det krav fra banken om 15 % egenkapital. For et lån på 2.5 millioner må du ha 375 000 i egenkapital.

Allikevel: Den eneste måten å kunne vite hundre prosent hva du kan få i lån av banken din er rett og slett å be om et finansieringsbevis fra dem. 

Anonymkode: 438e0...d0e

Skrevet

Jeg fikk 2.7 med 270 i egenkapital, hadde årslønn den gang på ca 450 så hør med forskjellige banker.. Selv om du får nei i en bank får du gjerne ja i en annen, lykke til!

Anonymkode: a3d1e...485

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk 2.7 med 270 i egenkapital, hadde årslønn den gang på ca 450 så hør med forskjellige banker.. Selv om du får nei i en bank får du gjerne ja i en annen, lykke til!

Er dette lenge siden? 

Skrevet

Vi hadde 700 i EK. 800 i årslønn. Har 2,4 i lån. Synes du har for lav inntekt til å betjene et så høyt lån.

Anonymkode: 5c4be...ba7

Skrevet

Det handler ikke bare om hva du tjener og hva du har i egenkapital, men også om lånetyngden du vil få ved å potensielt ta opp det lånet. Hvis du bruker DNBs lånekalkulator på deres nettside, tar utgangspunkt i at du er eneste låntager og ikke har barn eller annen gjeld, så kan du få et lån på 735.000,-. Det innebærer at du vil kunne kjøpe bolig for 1.085.000,-.

Det er umulig for oss å si om du kan få det eller ikke, men jeg synes det høres veldig usannsynlig ut.

Anonymkode: b442f...c3e

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I våre dager må man ha 15 % EK så du hadde ikke fått det lånet nå.

Anonymkode: 30d22...d0b

Skrevet

Har du høyere utdanning, er i din første/andre faste jobb, og det er sannsynlig at du får høyere lønn ganske raskt kan du få det, selv om kalkulatorene sier nei. Det må du nesten høre med banken om.

Jeg lurer på om du har tenkt gjennom følgene dersom du evt. får det. På 2,5 millioner og med så høy finansieringsgrad, vil du ikke få avdragsfrihet, og du vil måtte betale rundt 10 000 i måneden kun på lån. I tillegg skal du betale felleskost/husleie dersom du bor i sameie/borettslag - disse er ofte på 2-3 000 kroner i måneden. Så kommer evt. kommunale utgifter, strøm, forsikring, internett og TV. Er du heldig koster det deg kanskje 2 000  i måneden i snitt.

Med ca 22 000 i måneden utbetalt og bokostnader på 14-15 000 blir det veldig trangt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...