Gå til innhold

Tilbakebetaling av bidrag?

Gjest Madam Felle

Anbefalte innlegg

Gjest Madam Felle

Hvor langt tilbake kan bidragsbetaler kreve?

Faren til sønnen min ahr lagt frem omgjøring av bidrag, og krever samtidig tilbakebetaling av bidrag.

Så hvor stor smell kan jeg risikere å gå på?

Jeg fikk papirene i dag, og til nå har han betalt 2600 pr mnd for gutten. Og nå kan det hende han slipper unna alt bidraget, selv om han ikke har gutten på voernatinng ol. Men men, ikke noe å gjøre med det.

Men hvor stor smell kan jeg risikere å få? Er en fattig student, så jeg har ikke akkurat så mye å rutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 måneder bak i tid, hvordan får han til det?

Du må jo si hva som er fakta, det blir din påstand mot hans.

Leste en eller annen plass at da er det omsorgsforelder sin mening som teller mest, noe som er urettferdig i forhold til min type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Fordi han liksom har visst blitt arbeidsledig, og har da bare arbeidsledighetstrygden. Og den utgjør, at han rett og slett ikke behøver betale bidrag, etter de nye reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Hvorfor må jeg betale tilbake for tre mnd, når jeg først fikk brevet i dag?

Han sendte heller ikke inn en søknad før i slutten av september. Og det er for dumt, at jeg skal behøve å betale tilbake for tre mnd.

Jeg har jo ikke hatt noen som helst muligheter, til å legge unna de pengene. Jaja, litt av et system vi lever i. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ikke si det helt sikkert, men jeg tror ikke du skal betale tilbake, beløpet blir i stedet trukket fra fremtidige trygdeutbetalinger.

Dette med tilbakebetaling gjelder foressten andre veien også. Du kan kreve ham for tre måneder hvis han har betalt for lite en periode og du skal ha økt bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har aldri hørt om at man må betale tilbak noe.

Men at bidraget kan bli satt ned kan jo skje og at han kan slippe å betale er jo helt på jordet,han kan få satt det ned betydelig og det betyr jo at han i en tid med dårlig råd vil få opparbeidet seg gjeld.

Alle må betale bidrag,alle skal ha minstebidraget i alle fall og jeg kan ikke forstå hvordan han skal få slippe å betale når ungen ikke er der til overnatting eller at han overhodet har ungen betydelig slik at det kan deles eller regnes ut på en annne måte.

Tror du skal slappe av jeg.

Han kan søke om nedsettelse og da må inntektsnivået ha gått ned med 30% eller mer eller noe sånt.

Men at han kan slippe det kan jeg aldri i min villeste fantasi fatte og begripe at han skal få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg betale tilbake for tre mnd, når jeg først fikk brevet i dag?

Han sendte heller ikke inn en søknad før i slutten av september. Og det er for dumt, at jeg skal behøve å betale tilbake for tre mnd.

Jeg har jo ikke hatt noen som helst muligheter, til å legge unna de pengene. Jaja, litt av et system vi lever i. :evil:

Såvidt jeg vet, kan han ikke kreve endring bakover i tid når han selv sendte inn søknaden såpass sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Alle må betale bidrag,alle skal ha minstebidraget i alle fall og jeg kan ikke forstå hvordan han skal få slippe å betale når ungen ikke er der til overnatting eller at han overhodet har ungen betydelig slik at det kan deles eller regnes ut på en annne måte.

Han slipper faktisk unna, for han har ikke bidragsevne, og da krever de ikke han for bidrag. Jeg vil få utbetalt minstebidraget, men det behøver ikke han å betale.

Så nå slipper han alt ansvaret med å ha et barn, for han behøver ikke å treffe gutten, og behøver heller ikke betale for det. Jippi, for det norske bidragssystemet som nå er kommet. :roll:

Jeg lurer virkelig på hvor straffen ble av, for de som ikke har samvær med barna. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tre år siden måtte jeg tilbakebetale 26000 kr i for mye betalt bidrag. Bidraget hadde blitt regnet av en "overraskende" bonus og det skulle det visstnok ikke betales bidrag av. Forstå det den som kan, det er skattbar inntekt som det bla gir pensjonspoeng av, men bidrag til egne barn nei. Overraskende var den heller ikke fikk den hvert år. ( men fikk utskrift av sakspapirene hos Fylkestrygdekontoret der står det svart på hvitt: Endelig er det noen som forstår meg, hva ønsker du deg til jul i år Herr .............) Bestikkelse av off tjenestemann, men kom jeg noen vei .. nei. Eksen er en meget sjarmerende og hyggelig person - det er ikke jeg! :sjarmor:

Måten det ble tilbakebetalt på, var at TI bestemte hvor mye jeg skulle trekkes i bidraget hver måned, inntil alt var tilbakebetalt:

Tror eksen din er farlig sent ute med søknaden, men har han bet. 2600 for et barn, har han vel hatt en greit betalt jobb. Det er jo noe som heter arbeidsledighetstrygd - og det får han vel da?

Lykke til Madam Felle - det meste ordner seg for flinke jenter, vi andre kommer så langt vi vil. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Hva var det jeg sa i fjor?

De nye bidragsreglene kom bare til å gå utover barna. Nu begynder vi å få eksempler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja' date=' litt av et system vi lever i. :evil:[/quote']

Det er det samme systemet som gjør at Qliomannen betaler for mye hver eneste måned. Mor har fortalt hvor mye han ser (eller rettere sagt IKKE ser i dette tilfellet, for å få mer penger) barnet samt at hun har oppgitt for lav inntekt. Om han har klaget? Jepp. Ble klagen tatt til følge? Nei. Klager han igjen? Jepp.

Har du fått for mye penger, må du regne med å få mindre penger over en gitt tid. De vil ikke stoppe bidraget, men du vil få mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hun oppgitt for lav inntekt? Dersom hun ikke jobber svart så vil jo tallene komme opp hos ligningskontoret.

Jeg selv ble trukket fem hundre kroner i md i ett år omtrent av min etterlattepensjon, fordi jeg i 2002 eller når det var fikk for mye utbetalt i forhold til at jeg ikke hadde gitt beskjed om at jeg hadde gått opp i lønn.

(Pensjonen min blir mindre og mindre hver gang jeg skifter jobb fordi jeg går opp i lønn. Og det er helt greit - jeg taper jo ikke på det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIdragsreglene er noe dritt. Jeg går for tiden til mekling med en fyr som sier rett ut at han vil ha samværsavtale slik at han skal slippe unna med mindre bidrag :evil:

Hvem bryr seg om ungen min som vil være sammen med pappa på en hyggelig måte, istedet for å bli dumpet der annenhver fredag foran tv`en.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo litt urettferdig dette.

Må i den forbindelse komme med en liten historie fra før bidragsreglene ble endret - en venn av meg ble ufrivillig far for noen år siden. Faktisk fikk han ikke vite at han hadde blitt far før lenge etter at barnet var født. Måten det skjedde på var en bidragsregning på over 80.000 kroner som dumpet ned i postkassa.

Rettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidligere var jo det naturlige samlingspunktet Radioen og TV, gjør du mye mer med ham når han er hos deg?

Ikke for å være stygg, men en far kan ikke være en karusell av underholdning heller.

Men hvis ungen din Tex, har det bedre hos deg enn hos ham, da er det hans meninger som skal telle. Ikke farens ønske om å slippe litt bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sammen med barnet mitt 26 dager/ kvelder i måneden, far er sammen med han 4 dager/ kvelder i måneden.

Er det for mye å be om en tur på lekeplassen og kanskje lese en bok av og til...?

Jeg leser for ungene hver kveld, sitter sammen med dem når de spiser frokost, middag og kveldsmat, spiller spill, tegner, sørger for at de er ute i frisk lift...

Jeg ber ikke om et mirakel, bare at han kan lette litt på r*** og være sammen med ungen sin når ungen først er der. Han kan da se på tv de 26 dagene ungen er hos meg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis han vil ha mer samvær for å slippe bidraget, så må han jo pent ta den delen av livet med barn som heter daglig oppfølging også. Lekser, foreldremøter, konferansetimer, klær, leker, bursdager (venners også!), oppdragelse.... osv. Skjønner han dette? Eller tror han at hvis han kan sette ungen foran tv 13 dager i måneden så slipper han utgiftene.

En annen ting. Broren min sa til meg for et par år siden omtrent følgende:

Hvis konen og jeg skiller oss og jeg skal betale bidrag, så blir det faktisk billigere for meg enn det det faktisk koster og bo sammen med dem og ha den daglige omsorgen og de daglige utgiftene.

Så det med å skulle sluntre unna bidraget skjønte han ikke noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Bidraget kunne vært mye mer rettferdig enn det er i dag. Et barn koster så og så mye i mnd, dele det beløpet på to, og voila begge foreldrene må betale like mye.

Min sønn koster i følge sifo: kr 2 975, jeg vil nå få minstebidraget, som ligger på rundt 1200 kr. 3975-1200 = 1775, som jeg må stå for selv. Og da er barnetrygden trekt fra og stipen fra lånekassen. Er det rettferdig?

Han har ikke noe med barnet å gjøre, slipper nå også unna bidraget, og jeg må stå for mesteparten av kostnadene. Men selvfølgelig har jeg mer i inntekt enn han, for jeg lever jo på studielån. :roll:

Ja, jeg er forbanna, for så enkelt kan man slippe unna. :evil:

Hutten skal også ha tannregulering, og fordi faren ikke har bidragsevne, må jeg dekke kostnadene selv. Rettferdig det også. :roll: Jo da han får dekket 70% fra trydekontoret, men 30% utgjør 5000 kr, og det er mye penger for en fattig student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...